• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Provade lite cocktails på nyinköpt citrus gin från en Portugalresa igår kväll.

Gin-OF blev ingen höjdare. Körde i rätt mycket apelsin-bitter, men det smakade bara parfymigt. Glöm den.

Enkel Negroni med de vanliga delarna däremot blev kanon!

GT med schysst tonic och en apelsinskiva blev också riktigt bra och fräscht!

Kul som alternativ.

F298D991-005B-41DA-9E06-ED1DE5D099B2.jpeg
76324BD4-BEDF-47BA-9731-C38A70E9360F.jpeg

Det ser verkligen gott ut. Jag gillar att göra smaksatt sirap och skum. Cointreau- och limoncello-skum tillhör favoriterna sedan länge. Denna kombination med thaibasilika och kokos måste jag testa.

Men, ska drinken verkligen serveras on the rocks med skum på? Personligen tycker jag bara skum passar på cocktails som serveras straight up. Det blir för mig lite konstigt med en stor isbit som ett dolt isberg under skummet. Givetvis ska det vara ett old fashioned-glas för att få plats med ett tjockt lager skum, men bort med isbiten, tycker jag. Då blir det dessutom bättre plats för skummet. Jag brukar göra mina skum-cocktails med övre halvan av glaset fyllt av skum.

Vad tycker ni andra? Är jag överdrivet petig och konservativ?
Hänger väl ihop med att det är på en bar så hade sett ut som en jätteliten drink mer skeptiska kunder om man serverar ett glas på under decilitern (?). Som med alla andra drinkar skapar man väl volym genom att fylla glaset med is

Hänger väl ihop med att det är på en bar så hade sett ut som en jätteliten drink mer skeptiska kunder om man serverar ett glas på under decilitern (?). Som med alla andra drinkar skapar man väl volym genom att fylla glaset med is
Hur funkar det med alla cocktails som serveras straight up? Är de osäljbara i Sverige? Hur är det med Sazerac (New Orleans officiella cocktail)? När jag serverar den på events till folk som inte kan något om klassiska cocktails kan jag få en kommentar om att den är liten, men när jag förklarar vad den innehåller är alla nöjda. Jag jobbar inte i en kommersiell bar så jag vet inte hur det funkar där.

1667844034390.png

Senast ändrad:
Hur funkar det med alla cocktails som serveras straight up? Är de osäljbara i Sverige? Hur är det med Sazerac (New Orleans officiella cocktail)? När jag serverar den på events till folk som inte kan något om klassiska cocktails kan jag få en kommentar om att den är liten, men när jag förklarar vad den innehåller är alla nöjda. Jag jobbar inte i en kommersiell bar så jag vet inte hur det funkar där.

1667844034390.png
Precis, folk förväntar sig mer i glaset, precis som du säger. I en högljudd bar finns inte möjlighet att förklara varför det är så lite i glaset

ZERO WASTE GIMLET

…visste ni att man kan få ut så mycket mer av en lime än bara juicen? Jag har gjort en Zero Waste Lime-cordial och tagit tillvara på skalet, saften & limeköttet - sedan skakade jag ihop en Gimlet på det!

Recept:
• 5cl Lydén Distillery Dry Gin
• 5cl Zero Waste Lime-cordial

Häll gin & cordial i en shaker med is och skaka den kall, dubbelsila upp i ett kylt cocktailglas och servera & njut ansvarsfullt.

Zero waste Lime-cordial:

Ingredienser:
3st lime
300g vatten
200g socker
15g citronsyra
3g vinsyra

Detta recept ger cirka 50cl cordial.

Gör såhär:
  • Börja med att värma vatten & socker tills sockret har löst sig och låt svalna.
  • Skölj och skala limen så att endast det gröna kommer med.
  • Blanda skalet och syrorna i en bunke. Låt ligga i cirka en timme tills syran har löst sig, skalen börjar bli lite bruna och oljorna från skalen har blivit till vätska.
  • Dela sedan limen på mitten, pressa ut juicen, dra loss limeköttet från det vita skalet och lägg i en bunke.
  • Sen är det bara att mixa sockerlag, limeskal, juicen & limeköttet i en mixer eller med stavmixer. Sila av och häll på flaska, håller upp till några veckor i kylen.

Cordialen går att använda till flera olika recept där man använder limejuice & sockerlag.
/Emil - Lydén Distillery

05E9A4BA-E889-4B76-83CD-BAB35DC27FC1.jpeg

Förra årets årgångsglögg (Sevilla?) var en riktig hit att blanda drinkar på. Gjorde glöggronis, glöggvardiers och glögg fashioneds med bra resultat men årets glögg har inte riktigt den kvaliteten än. Får fortsätta jobba på att få till en juldrink i år känner jag.
29F35FB0-DDDE-456E-BFE6-88433F6A0FFD.jpeg

I juletid gäller det att få till lite variation.
Kan ju inte dricka Negroni varje helg.
Förra helgen. SaffransNegroni
En Negroni med en splash saffransockerlag.

Idag. Norrbotten destilleri Glöggroni.
2delar NB Havtornsglögg
1del Aperol
1del Antiqua formula.

IMG_20221202_194546_179.jpg
PXL_20221210_185105953.MP~2.jpg

Kvällens:

Pepparkaks Whiskey Sour
2B8319D2-CD0E-47B7-B851-E230D2C3EC4A.jpeg

5 cl Bourbon
3 cl pepparkakssockerlag
3 cl citron
äggvita

Mums!

Glöggroni:
B7C49F55-CB3F-4CF6-8918-0038998C915D.jpeg

4 cl glögg (Blossa -22)
2 cl gin
2 cl Campari

Förvånansvärt lik en vanlig Negroni. Fast med en juligaste touch.

Och ingen cocktailkväll är väl värd namnet utan minst en OF och en Margerita….
F6570438-ED0E-450C-AE89-37E3DA57670D.jpeg
97DF0736-0FEC-4931-8DFB-F4210BE01338.jpeg

Kvällens:

Pepparkaks Whiskey Sour
2B8319D2-CD0E-47B7-B851-E230D2C3EC4A.jpeg

5 cl Bourbon
3 cl pepparkakssockerlag
3 cl citron
äggvita

Mums!

Glöggroni:
B7C49F55-CB3F-4CF6-8918-0038998C915D.jpeg

4 cl glögg (Blossa -22)
2 cl gin
2 cl Campari

Förvånansvärt lik en vanlig Negroni. Fast med en juligaste touch.

Och ingen cocktailkväll är väl värd namnet utan minst en OF och en Margerita….
F6570438-ED0E-450C-AE89-37E3DA57670D.jpeg
97DF0736-0FEC-4931-8DFB-F4210BE01338.jpeg
Imponerande! Hur gjorde du pepparkakslaget?

Imponerande! Hur gjorde du pepparkakslaget?
Recept här.

Massa reklam å skit men skrolla ner lite.
Och varningen om att den lätt blir ”simmig” är på allvar. Rör så lite som möjligt i den efter kryddorna kommer i!

• Like
Reactions: par
Recept här.

Massa reklam å skit men skrolla ner lite.
Och varningen om att den lätt blir ”simmig” är på allvar. Rör så lite som möjligt i den efter kryddorna kommer i!
Kul tack! En Flipp med rom känns ju gångbart med

Försökte mig på Kringlunds nyårsdrink till desserten, en Creme Brûlée Flip
20221231_212542.jpg

Kringlund gör den på vaniljinfuserad bourbon men jag hade lagrad rom, närmare bestämt en Plantation XO.

1 helt ägg
2cl råsockerlag
5cl rom
1 nypa salt

Torrskaka rejält för att få upp skummet, skaka sen med is och sila upp i kylt glas på fot.

Strö sedan lite socker i taget och bränn av med brännare flera gånger. Detta moment var jävligt svårt att få till. Lätt att sockret sjunker ner genom skummet och lägger sig på botten
20221231_212542.jpg

Försökte mig på Kringlunds nyårsdrink till desserten, en Creme Brûlée Flip
20221231_212542.jpg

Kringlund gör den på vaniljinfuserad bourbon men jag hade lagrad rom, närmare bestämt en Plantation XO.

1 helt ägg
2cl råsockerlag
5cl rom
1 nypa salt

Torrskaka rejält för att få upp skummet, skaka sen med is och sila upp i kylt glas på fot.

Strö sedan lite socker i taget och bränn av med brännare flera gånger. Detta moment var jävligt svårt att få till. Lätt att sockret sjunker ner genom skummet och lägger sig på botten
20221231_212542.jpg
Och det blev gott?

Hur förvarar ni er vermouth? Den söta håller lite längre och går samtidigt åt snabbt här hemma. Men den torra används inte så ofta, så ska den in i kylen, frysen, vakuumkork eller något annat?

SAZERAC!

Ett måste i cocktailbiblioteket, eller?

Drack min 1:a Sazerac i en hotellbar i mellandagarna och kände att denna vill jag göra hemma och tweeka till, så jag beställde en absint på Bolaget. Blev deras billigaste/minsta flaska (La Fee); får duga tillsvidare.

Dessvärre finns ju inte Peychard’s bitter att få tag på i Sverige och att köpa en Bitter Truth Creole för 300:- avvaktar jag med ett tag.
Körde 50/50 av deras Aromatic och Orange då jag läst mig till att kreolsk bitter är lite fruktigare/örtigare än ”vanlig”.
Nån här som A/B-testat; hur mycket skiljer det? Värt att investera?

Mitt recept:

2,5+2,5 cl cognac (Grönsteds VSOP)/rye (Bulleit)
1 cl sockerlag (50/50)
2+2 droppar bitter enl. ovan.

Rörs iskallt.

Kyler ett glas med is/vatten. Slänger ut och sprayar insidan av glaset med 3-4 ”sprut” Absint via min nyinköpta atomizer från cask.se.
Citrontwist och ett extra sprut Absint på toppen.

God?
Ja som f-n!
Kanske liiiite för söt. Mer Aromatic/mindre socker?
Värt att uppgradera till en kreolsk bitter? På beskrivningen låter det som den blir bra i en OF oxå iofs. Det smakar ganska likt en OF egentligen.
Andra spritsorter i? Bara cognac? Bara rye? Mer absint?
Finns massor att experimentera med här. Kul!

Skål!
(sorry för lång uppsats…)

8F57C2B0-D564-428F-90FD-66D46CE89D54.jpeg
899F90F5-3CB6-4079-B9C1-87BC1DC8DD4F.jpeg

Tillbaka
Topp