• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabaren

Lite ironiskt att kalla den Old Fashioned när man skruvar till det. New Fashioned?

Lite historik​

Den äldsta kända definitionen av en cocktail är från år 1806. Se pressklippet nedan.

En cocktail bestod enligt den ursprungliga definitionen av:
  • sprit, av vilken sort som helst.
  • bitters
  • socker
  • vatten (ofta i form av is)

Om man hade andra saker i, eller utelämnade någon av dessa fyra ingredienser, så var det inte en cocktail.

Lite senare under 1800-talet började man tänja på definitionen och lägga till smaksättare som likörer och kryddat vin. Cocktails enligt den ursprungliga definitionen började då benämnas som The Old Fashioned cocktail.

Definitionen gäller enligt mig fortfarande. Så länge en cocktail består av sprit, bitters, socker och vatten är det en Old Fashioned, oavsett i vilket århundrade just den aktuella varianten skapades.

definition of cocktail 1806.jpg

Lite historik​

Den äldsta kända definitionen av en cocktail är från år 1806. Se pressklippet nedan.

En cocktail bestod enligt den ursprungliga definitionen av:
  • sprit, av vilken sort som helst.
  • bitters
  • socker
  • vatten (ofta i form av is)

Om man hade andra saker i, eller utelämnade någon av dessa fyra ingredienser, så var det inte en cocktail.

Lite senare under 1800-talet började man tänja på definitionen och lägga till smaksättare som likörer och kryddat vin. Cocktails enligt den ursprungliga definitionen började då benämnas som The Old Fashioned cocktail.

Definitionen gäller enligt mig fortfarande. Så länge en cocktail består av sprit, bitters, socker och vatten är det en Old Fashioned, oavsett i vilket århundrade just den aktuella varianten skapades.

definition of cocktail 1806.jpg
Bra historisk sammanfattning!

Så här blev mitt 1:a försök till mjölkklarifiering.

Grunden var en NY Sour, alltså en whiskey sour toppad med rödvin. Men jag gillar inte rödvinet på NY Sour så tänkte toppa med lite amaro istället, i det här fallet Averna.

Klar och fin, men liiiite färg kvar, men helt OK. Förmodligen från Angosturan som jag tillsatte i kaffefiltret eftersom jag glömde bort den i blandningen.

Floatningen av Avernan däremot funkade inte alls… Den sjönk till botten… (den till vänster).

Men mjuk och fin, möjligen lite sötare än en vanlig WS?!?

Kul experiment i alla fall!

Nästa gång kör jag nog lite skakad/vispad äggvita som skum/topping och skiter i floatning.

IMG_6186.jpeg

Kul. Aldrig testat, men varit sugen. Får bli att prova nu då!
Så här blev mitt 1:a försök till mjölkklarifiering.

Grunden var en NY Sour, alltså en whiskey sour toppad med rödvin. Men jag gillar inte rödvinet på NY Sour så tänkte toppa med lite amaro istället, i det här fallet Averna.

Klar och fin, men liiiite färg kvar, men helt OK. Förmodligen från Angosturan som jag tillsatte i kaffefiltret eftersom jag glömde bort den i blandningen.

Floatningen av Avernan däremot funkade inte alls… Den sjönk till botten… (den till vänster).

Men mjuk och fin, möjligen lite sötare än en vanlig WS?!?

Kul experiment i alla fall!

Nästa gång kör jag nog lite skakad/vispad äggvita som skum/topping och skiter i floatning.

IMG_6186.jpeg

Negroni är ju gott!
Boulvardier är ju gott!

Hittade en gammal flaska billig calvados i källaren och tänkte; varför inte en Calvagroni?!?

1 del Calvados
1 del röd vermouth (Antica Formula)
1 del Campari

Rör kall och upp på en bit klaris etc.
Garnera med en skiva äpple och en liten citrontwist. (krockar inte med äpplet, vilket jag tror en apelsintwist hade gjort).

Funkar?
Japp, funkar! 😝

IMG_6237.jpeg

Negroni Week är över för den här gången, min roligaste den här veckan var den här vita saken.

Lika delar James Gin Asian Parsnip, Bordiga Bianco och ett varuprov som jag hade hemma på en helt klar bitter som heter "Rouge!".

Aningen för söt för min smak så fick bli några spray Artiglio di Tigre (som jag importerar, finns på många Systembolag just nu). Riktigt stolt över Artiglio som jag tjatade på producenten att ta upp produktionen på, efter att ha varit i malpåse under några år. Gör underverk i en Negroni enligt mig!

/Hillarn
1000020582.jpg

Köpte en flaska, testade ikväll i min OF och gillade den mycket 👍.

1000004150.jpg

Espressosockerlag! Guds gåva till oss hemmabartenders!
Funkar fan i mig till det mesta! Tack Emil Seth Åreng för tipset i hans ”Worlds Best GT…” etc. Har ni inte provat den så gör det!
(Google is your friend!)

Recept till kvällens cocktail:

5 cl. brun sprit (förslagsvis åt det ”grövre”/sötare hållet - idag, tro’t eller ej - Eau de Vie!😝 Men en enkel rom eller cognac blir också kanon!)
2,5 cl Espressolag
2,5 cl citron
2-3 droppar chokladbitter i skummet
Citrontwist

Dubbelskakas å silas upp.

Mums!
IMG_6251.jpeg

Senast ändrad:
Kolla här! Nu blev det dags för Kantarell-OF’en som jag skrivit om tidigare.

Stoppade några kantareller i lite bourbon några dagar och sedan ”smörtvättade” jag den med smöret från stekta kantareller.
Gjorde en OF med den bourbonen, lite lönnsirap för sötma, lite Angostura och ett år droppar saltlösning. Garnerade med en picklad kantarell.

Succé! Lika bra, eller t.o.m. bättre som en av polarna sa, som på Dykarbaren i Samdhamn!

IMG_6291.jpeg

JULKAFFET

• 3 cl Lydén Distillery Julsnaps
  • 1,5 cl farinsockerlag*
  • 6-8 cl nybryggt varmt kaffe
  • lätt skakad grädde
  • apelsinzest

Häll julsnaps, sockerlag & kaffe i ett värmetåligt glas. Rör om, toppa med lätt skakad grädde och riv över lite apelsinzest.

*Farinsockerlag - Värm upp 300g vatten och 300g farinsocker tills sockret har löst sig. Låt svalna, häll på flaska och förvara i kylen, - håller upp till någon vecka.

Julkaffet.jpeg

Rhum-hattan​

En variant på klassikern Manhattan. LIte av en jul-twist?

Jag kör med typ billigaste acceptabla romen här. Om kvällen vore yngre skulle jag hinna med en jämförelse med en finare Rhum agricole, men det får bli en annan gång.

Ingredienser​

Rhum ambré agricole, 5 cl
Söt vermouth, 3 cl
Chokladbitters, 2 stänk

Tillredning​

Rör med is och sila upp i ett cocktailglas. Garnera med apelsinskal.

PXL_20241206_195253762.jpg

Tömde precis denna och tänkte lägga en ny beställning men ser att den är ”tillfälligt slut hos leverantör”, tar gärna emot tips på likvärdiga ersättare

Är Carpano lika bra på vit torr som röd söt? Om inte så ser bolagets utbud väldigt mörkt ut
IMG_3957.jpeg

Senast ändrad:
Gjorde en glöggsour på fjolårsslatten av Norrbottens Destilleri Glögg Seaberry, rekommenderas starkt! Godaste glöggen jag smakat förövrigt.

Snott från deras hemsida:
Ingredients
45ml Havtorn (Glögg)
25ml Forest (Gin)
25ml Syrup
25ml Fresh lemon
3 Dashes Angostura Bitters
Eggwhite
Combine everything in a shaker and shake without ice to build a solid foam. Add ice and shake until ice-cold. Double strain into your favorite glass.
1000036663.jpg

French 75 - en klassisk cocktail som fungerar utmärkt som fördrink, under middagen eller varför inte skåla in det nya året med. 🎉🍾

French 75:
3cl Gin
2 cl Färskpressad citronjuice
2cl Sockerlag
Toppa med Bubbel

Skaka alla ingredienser förutom bubblet. Sila upp i ett passande glas, toppa med bubbel & garnera gärna med citronskal. Servera & njut!

Förbereda till ett större sällskap? Tips: Pre-batcha - mät upp gin, citronjuice och sockerlag enligt receptet till så många serveringar som skall göras. Blanda i en större behållare, ställ in i kylen och när gästerna kommer häller du upp 7cl av blandningen i passande glas, toppa sedan med bubbel och garnera gärna med ett citronzest.

Detta sparar tid under festen och låter dig njuta av stunden med dina gäster istället för att vara upptagen med att blanda drinkar individuellt.

french75.jpeg

Glömde ta bild men körde även här på en variant av French 75, eller rättare sagt French 125, som nyårsdrink.

3cl cognac, 2cl citronjuice och 2cl sockerlag klarifierat med hjälp av 3cl mjölk och ett kaffefilter - och därefter toppat med en god skvätt bubbel. Väldigt, väldigt gott. Skål och gott nytt!

Glömde ta bild men körde även här på en variant av French 75, eller rättare sagt French 125, som nyårsdrink.

3cl cognac, 2cl citronjuice och 2cl sockerlag klarifierat med hjälp av 3cl mjölk och ett kaffefilter - och därefter toppat med en god skvätt bubbel. Väldigt, väldigt gott. Skål och gott nytt!
Låter grymt.
Ingen bild? Vore kul att se hur det ser ut efter klarifieringen.

IMG_7153.jpeg

Ahhh… Helg igen!?!
Man blir ju helt dagvill dessa tider…

En liten fredagscoctail.
Inte ny, men ny för mig.

(Coffee) Negroni Warmer

2 cl gin (Tanqueray)
2 cl röd vermouth (Antica)
2 cl Campari
1 cl kaffelikör (Borghetti)
4 cl sockerlag (1:1)
Värm försiktigt i kastrull.
Toppas med lättvispad grädde.

Mycket gott och värmande efter en promenad i vintervädret. Mycket passande med en skvätt kaffesmak i också!
Kanske liiiite för söt. De flesta recept säger 2 cl vatten och 2 cl strösocker. Antar att 4 cl. sockerlag blir mer socker än 2 cl ”torrt” strösocker.

Kan tänka mig att nästa gång köra ”torrt” socker och lite mer vatten för att få lite mer i glaset/koppen.

Skål i kylan och trevlig helg!

Tillbaka
Topp