• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Dyr. Vilken också märks tydligt eftersom samma butik kör samma pris på q80 jämfört med den där q70.

Då får du bakbelyst (aka FALD) led tv istället för kantbelyst. Tvn blir lite tjockare iom detta men väldigt ljusstark och bättre på de mesta. Alla tv försöker ju visa så svart de går även om de finns saker som ska vara ljusa på en tv. Tänk bild på lysande måne.

Enda nackdelen med FALD är att man får någon som kallas för blooming. Kantbelysta tv har andra problem. Edna sättet att slippa belysningsrelaterade bekymmer är att köra på OLED.

googla q80 modellen lite och kika på Youtube. Men det är modellen jag brukar föreslå till de flesta om de inte har några specifika krav förutom en bra tv till rimligt pris.

Detta för att q80 är Samsungs motsvarighet till min Sony xf9005 som jag är nöjd med.
Fast den du länkar till är väl en utgående modell som de bara har i ett fåtal fysiska butiker (ingen nära mig). Kollade också på den först.

Fast den du länkar till är väl en utgående modell som de bara har i ett fåtal fysiska butiker (ingen nära mig). Kollade också på den först.
Ah, kollade aldrig lagersaldo.

Den är lika utgående som alla 2021 årsmodeller snart blir. Men går det inte att beställa den då?

Jäkligt bra pris för den storlek och kvalité på tv.

Ja, tyckte också det verkade vara en bra deal men verkar inte gå att beställa nånstans tyvärr.
För en lapp till så får du den från Cdon.

Edit: här verkar den finnas i lager för 9 990:-

Tips på ett väggfäste för en LG 65" skärm
Ska monteras på enkelgips så min tanke är att hitta ett fäste som har stor yta för att kunna sprida ut fästpunkterna för bättre hållbarhet.
Även om det nu ska vara grönt mha molly så känns det ändå lite vanskligt.
Ska såklart försöka få till ngn skruv i en regel men inte säkert det funkar map placering av TV'n så får räkna med att alla kommer sitta i enkelgipset.
Väger 25kg och VESA 300*200

Någon som sitter på en bra rek om fäste för det?

Senast ändrad:
Ska monteras på enkelgips så min tanke är att hitta ett fäste som har stor yta för att kunna sprida ut fästpunkterna för bättre hållbarhet.
Ska såklart försöka få till ngn skruve i en regel men inte säkert det funkar map placering av TV'n så får räkna med att alla kommer sitt i enkelgipset.

Om du hittar en bra regel rekommenderar jag:

Ska såklart försöka få till ngn skruv i en regel men inte säkert det funkar map placering av TV'n så får räkna med att alla kommer sitta i enkelgipset.

Jag kör med denna.

Jag var likt dig orolig över de där med gipset. Men tack vare att listen man skruvar i väggen är lång så kunde jag sätta iaf en av skruvarna i regel.

Sjukt slimmat fäste och billigt :)

Gips klarar mer än man tror:
Screenshot_20220113-220732.png

Tips på TV! Vi flyttar i mars och har handlat en Samsung q80 65”. Nu skulle vi behöva en till andra rummet i samma storlek men samma TV jag köpte för 2 veckor sen kostar 17900kr vilket är absurt. Jag har en budget på 13-15k
Kan detta vara något och hur står den sig mot Samsung q80?

Tips på TV! Vi flyttar i mars och har handlat en Samsung q80 65”. Nu skulle vi behöva en till andra rummet i samma storlek men samma TV jag köpte för 2 veckor sen kostar 17900kr vilket är absurt. Jag har en budget på 13-15k
Kan detta vara något och hur står den sig mot Samsung q80?

Om jag förstår rätt vid snabb googlande så har den Sonyn inte FALD. Det har en samsung q80 så den sonyn är sämre.

Du måste upp på Sonys "x9" modeller för att få FALD.

Okej, läste lite om det och det kanske är nödvändigt även om den TVn mest kommer visa lite film i gästrummet. Finns det något annat som rekommenderas? Har fram till mars på mig :D

Okej, läste lite om det och det kanske är nödvändigt även om den TVn mest kommer visa lite film i gästrummet. Finns det något annat som rekommenderas? Har fram till mars på mig :D
Alltså du har ju redan en bra tv i det väsentliga rummet där du själv kommer glo. Låt gästrummet nöja sig med en okej 55" (redan de är ju lyxigt för ett gästrum) och lägg mer cash på ljud till vardagsrummet

Alltså du har ju redan en bra tv i det väsentliga rummet där du själv kommer glo. Låt gästrummet nöja sig med en okej 55" (redan de är ju lyxigt för ett gästrum) och lägg mer cash på ljud till vardagsrummet
Gästrummet kommer bestå utav en bäddsoffa och någon schysst fåtölj men tror att gästrummet kommer agera mer som ”grabb rum” så kommer bli mycket tv-tittande där också.
Ljudet är till 99.9% klart att de blir ett överprisat Sonos

Gästrummet kommer bestå utav en bäddsoffa och någon schysst fåtölj men tror att gästrummet kommer agera mer som ”grabb rum” så kommer bli mycket tv-tittande där också.
Ljudet är till 99.9% klart att de blir ett överprisat Sonos
Ok. Ja men om du vill ha samma kvalité och inte oled så är de enda jag kan rekomendera utan vidare efterforskning en till q80 eller Sonys x9. Det är de enda jag har erfarenhet av i prisklassen.

Jag diggar Sony men är du van vid Samsung kanske färgerna kommer kännas lite bleka i jämförelse.

Kan inte vad LGs motsvarighet med FALD heter, om de ens har en. Vid snabb googlande verkar Samsung och Sony vara ganska ensamma om det.

Har du till mars på dig och kan sträcka lite till bör de börja rea ut 2021 modellerna lagom tills dess

• Like
Reactions: M3a
Ok. Ja men om du vill ha samma kvalité och inte oled så är de enda jag kan rekomendera utan vidare efterforskning en till q80 eller Sonys x9. Det är de enda jag har erfarenhet av i prisklassen.

Jag diggar Sony men är du van vid Samsung kanske färgerna kommer kännas lite bleka i jämförelse.

Kan inte vad LGs motsvarighet med FALD heter, om de ens har en. Vid snabb googlande verkar Samsung och Sony vara ganska ensamma om det.

Har du till mars på dig och kan sträcka lite till bör de börja rea ut 2021 modellerna lagom tills dess
LG går väl direkt på OLED i stället för FALD när man kliver upp i nivå?

LG går väl direkt på OLED i stället för FALD när man kliver upp i nivå?
Japp så verkar det vara. Orkar inte gräva så mycket med men vill man inte ha oled men ändå en bra tv är det sony x9 och Samsung q80 som verkar gälla. Vill man slå på stora trumman men ändå stanna på 4k tv är det q90 som gäller eller snarare qn90.

Fult att samsung hade 480 zoner på deras 2019 modell av q90 men bara 120 på 2020 och framåt. Detta såklart för att om du vill ha ännu fler zoner så får man köpa deras neo qled, qn90 och uppåt. Då får man 800 zoner.

Har aldrig testat Sonos förut men blev lite sugen på att ha det i vårt andra vardagsrum.

Skull en Sonos Beam ge dugligt ljud utan att man behöver skaffa en sub eller bakhögtalare?

Har aldrig testat Sonos förut men blev lite sugen på att ha det i vårt andra vardagsrum.

Skull en Sonos Beam ge dugligt ljud utan att man behöver skaffa en sub eller bakhögtalare?
Det beror säkert på vad du jämför med.
Jämfört med tvn, absolut! Jämfört med en ”vanlig” soundbar för någon tusenlapp, absolut!

Kör beam nu så kompletterar du med en mini-sub när den släpps ;)

Tillbaka
Topp