• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

Lämna den i retur och säg att du vill ha en ny.
Testa så att den inte är likadan. Denna har uppenbart för mycket clouding.
Syns det när man kollar på TVn så tycker jag inte det ska accepteras, men är det synligt vid tex fast färg så spelar det ju ingen roll.
De "lever" ju lite också och blir ofta bättre efter ett tags användning.

Hur många av er finsmakare på klocksnack skulle vara intresserade av att få sin TV/projektor kalibrerade?
Tycker inte att man hör att det pratas så mycket om det bland vänner, bekanta eller kollegor.

Har skaffat mig utrustning, licenser och kunskap för att kunna erbjuda det på hobbynivå. Vad tror ni om intresset rent generellt?

Hur många av er finsmakare på klocksnack skulle vara intresserade av att få sin TV/projektor kalibrerade?
Tycker inte att man hör att det pratas så mycket om det bland vänner, bekanta eller kollegor.

Har skaffat mig utrustning, licenser och kunskap för att kunna erbjuda det på hobbynivå. Vad tror ni om intresset rent generellt?
Skulle absolut kunna tänka mig det beroende på prisbild såklart

Tror säkerligen att det finns intresse, som @Norken skriver, beroende på prisbild. Har hört att Elgigantens kalibreringsservice bara är skit, att de kör förinställda ändringar och inte individuellt anpassade. Vet inte om det är sant dock!

Skulle absolut kunna tänka mig det beroende på prisbild såklart

Hade tänkt mig betydligt billigare än Mediamarkt på motsvarande tjänst. Men har möjlighet att göra mer avancerade saker än vad t ex Mediamarkt erbjuder. Det tar dock oftast lite mer tid och skulle då bli lite dyrare.

Tror säkerligen att det finns intresse, som @Norken skriver, beroende på prisbild. Har hört att Elgigantens kalibreringsservice bara är skit, att de kör förinställda ändringar och inte individuellt anpassade. Vet inte om det är sant dock!

Har också hört att några av el-ladorna håller på med den typen av lurendrejeri. Men har ingen egen erfarenhet.

Hade tänkt mig betydligt billigare än Mediamarkt på motsvarande tjänst. Men har möjlighet att göra mer avancerade saker än vad t ex Mediamarkt erbjuder. Det tar dock oftast lite mer tid och skulle då bli lite dyrare.

Har också hört att några av el-ladorna håller på med den typen av lurendrejeri. Men har ingen egen erfarenhet.
Mediamarkt tar typ 1500 va? Som sagt, absolut intresserad :)

Mediamarkt tar typ 1500 va? Som sagt, absolut intresserad :)

Sist jag kollade så tar dom 1500:- när dom gör det i butik och TVn är helt ny (vilket inte är så optimalt). Runt 4000:- i hemmiljö (vilket är det jag skulle erbjuda).
Nåja, sidospår ska inte ta tråden mer gisslan i den här frågan :)

Samsung Displays nya QD-OLED paneler ser förövrigt väldigt spännande ut:

Nu får man ju sila säljsnacket en del. Men rent tekniskt ser det väldigt lovande. Sony verkar också satsa på dessa paneler.

OK låter som ett måndags ex. Har inte samma problem med min. Elgiganten borde ta den direkt som utbyte.
Var och tog hem en ny idag, den hade ännu mera clouding än den första… Får nog leva med det och behålla den första.

Edit: bild från det andra exemplaret.
16636890-A7C0-4F17-B328-F44CDDEB22FE.jpeg

Var och tog hem en ny idag, den hade ännu mera clouding än den första… Får nog leva med det och behålla den första.

Edit: bild från det andra exemplaret.
16636890-A7C0-4F17-B328-F44CDDEB22FE.jpeg
Hmm. Ser ju klart märkligt ut i hörnen. Å andra sidan så är det ju belyst från kanterna så ändå rimligt att det är mest ljus där i hörnen på nått vis.

Syns det när du kikar på nått på TVn då?

Såhär såg de ut när jag tog bild med min samsung s21 nyss. Kan ju säga att jag ser en viss clouding i hörnen på min men bilden överdriver helt klart uppfattningen jag har när jag tittar på tvn live. Tror det är min nya telefonkamera som försöker göra det bästa av bilden med det låga ljus som är. Nått form av nightmode.
20220107_235724-01.jpeg

Och nej, det är inte alls suddigt live. Knivskarp bild :)

Riktigt konstigt, har inga som helst problem med mitt ex. Har du kollat denna? https://www.samsung.com/nz/support/...clouded-effects-when-displaying-dark-colours/
Tack! Dock har inte frame samma reglage. Men tror helt enkelt jag kommer få leva med det. Kommer nog glömma det efter ett tag :)

Hmm. Ser ju klart märkligt ut i hörnen. Å andra sidan så är det ju belyst från kanterna så ändå rimligt att det är mest ljus där i hörnen på nått vis.

Syns det när du kikar på nått på TVn då?

Såhär såg de ut när jag tog bild med min samsung s21 nyss. Kan ju säga att jag ser en viss clouding i hörnen på min men bilden överdriver helt klart uppfattningen jag har när jag tittar på tvn live. Tror det är min nya telefonkamera som försöker göra det bästa av bilden med det låga ljus som är. Nått form av nightmode.
20220107_235724-01.jpeg

Och nej, det är inte alls suddigt live. Knivskarp bild :)
Ahh tack, det där ser ju vettigt ut. Ja min telefon förstärker också. Ska jämföra dem mot varandra idag och välja den som har bäst magkänsla.

Jag vill köpa en billig 65" max 8k, vad köper jag?
Ska ersätta en 12 år gammal budgetplasma så det lär bli en uppgradering hursom.

Jag vill köpa en billig 65" max 8k, vad köper jag?
Ska ersätta en 12 år gammal budgetplasma så det lär bli en uppgradering hursom.
En 65" för 8000kr är snävt men ändå görbart. Blir såklart ingen oled utan en vanlig LCD (känt som LED). Många gillar samsung, jag föredrar Sony.

Har inte läst på nått om denna men den passar nästan din budget.

Du kan hitta Samsungs qled i 65" för din budget. Men det blir då den lägsta i sin klass (Q60). Sån har mina svärföräldrar och den är väl ok men inte mer. Kan du putta din budget något för att få en qled i q70 klassen så är detta ett bättre val skulle jag säga

Alla tips utan vidare analys utan mer av magkänsla efter jag jagade tv. Hade dock en budget på 15k för 65" så kikade aldrig på dessa.

Nu har du ju missat blackfriday deals som varit så de bästa apparaterna är troligen slut. Är de inte bråttom skulle jag invänta till april/maj nångång. Då vill butikerna få slut på alla 2021 modeller för att göra plats åt 2022 och brukar vara lika bra deals som blackfriday.

Bästa är att åka till en butik och bilda dig en uppfattning om vilken bild du gillar bäst. Men märken att kika på skulle jag säga är samsung, Sony och LG.

Och ska du handla nu så köp hellre en äldre modell om de har. Tex samsung qled. Du kanske får en klass högre genom att gå på den äldre modellen fär samma peng. Om inga revolutionerade ändringar skett mellan modellerna är det ett bättre val.

Senast ändrad:
Hallo alla! Jag skulle behöva lite hjälp med val utav hembio. Har precis köpt min första kåk och vill ha lite premium känsla när det kommer till tv-tittande. Har snöat in mig på att jag ska ha Sonos Arc Gen 3, länk nedan.

Stora frågan, är det värt pengarna? Har tidigare kört någon ljudlimpa från Samsung typ 2-1 system och tyckt det vart helt OK men nu med huset köpt har jag önskan om att lyxa till det. Kommer man märka någon större skillnad än att köpa något annat från JBL, Bose etc. för halva priset?

Ska även tilläggas att ny TV ska införskaffas men väntar nog där tills dom rear ut apparaterna för plats åt 2022 modellerna som föregående skrev.

Hallo alla! Jag skulle behöva lite hjälp med val utav hembio. Har precis köpt min första kåk och vill ha lite premium känsla när det kommer till tv-tittande. Har snöat in mig på att jag ska ha Sonos Arc Gen 3, länk nedan.

Stora frågan, är det värt pengarna? Har tidigare kört någon ljudlimpa från Samsung typ 2-1 system och tyckt det vart helt OK men nu med huset köpt har jag önskan om att lyxa till det. Kommer man märka någon större skillnad än att köpa något annat från JBL, Bose etc. för halva priset?

Ska även tilläggas att ny TV ska införskaffas men väntar nog där tills dom rear ut apparaterna för plats åt 2022 modellerna som föregående skrev.
Lägga uppåt 25k på ljudlimpa är enligt mig en väldigt dålig deal.

För dom pengarna ska du helt klart satsa på ett ordentligt system. Går att få in både receiver och 5.1 system nytt för dom stålarna.

Lägg då typ 8-10k på receivern och resten av krutet på högtalarna. Kan du tänka dig jaga lite begagnade högtalare finns ännu mer ljud att hämta för pengarna.

Lägga uppåt 25k på ljudlimpa är enligt mig en väldigt dålig deal.

För dom pengarna ska du helt klart satsa på ett ordentligt system. Går att få in både receiver och 5.1 system nytt för dom stålarna.

Lägg då typ 8-10k på receivern och resten av krutet på högtalarna. Kan du tänka dig jaga lite begagnade högtalare finns ännu mer ljud att hämta för pengarna.
Tack för svar, men om man bara vill ha ljudlimpa och bas finns det något annat märke som jag missat. Som många skrivit i recension om Sonos är priset, går att få betydligt bättre setup med riktiga högtalare men vill ha det så rent som möjligt i tv-rummet.

Tack för svar, men om man bara vill ha ljudlimpa och bas finns det något annat märke som jag missat. Som många skrivit i recension om Sonos är priset, går att få betydligt bättre setup med riktiga högtalare men vill ha det så rent som möjligt i tv-rummet.

Med Bang Olufsens Beosound Stage kan du nog klara dig utan sub. Snyggare än Sonos också :)

En 65" för 8000kr är snävt men ändå görbart. Blir såklart ingen oled utan en vanlig LCD (känt som LED). Många gillar samsung, jag föredrar Sony.

Du kan hitta Samsungs qled i 65" för din budget. Men det blir då den lägsta i sin klass (Q60). Sån har mina svärföräldrar och den är väl ok men inte mer. Kan du putta din budget något för att få en qled i q70 klassen så är detta ett bättre val skulle jag säga

Alla tips utan vidare analys utan mer av magkänsla efter jag jagade tv. Hade dock en budget på 15k för 65" så kikade aldrig på dessa.

Nu har du ju missat blackfriday deals som varit så de bästa apparaterna är troligen slut. Är de inte bråttom skulle jag invänta till april/maj nångång. Då vill butikerna få slut på alla 2021 modeller för att göra plats åt 2022 och brukar vara lika bra deals som blackfriday.

Bästa är att åka till en butik och bilda dig en uppfattning om vilken bild du gillar bäst. Men märken att kika på skulle jag säga är samsung, Sony och LG.

Och ska du handla nu så köp hellre en äldre modell om de har. Tex samsung qled. Du kanske får en klass högre genom att gå på den äldre modellen fär samma peng. Om inga revolutionerade ändringar skett mellan modellerna är det ett bättre val.

Som jag läst mig på Sweclockers till är "typ" Q70 från förra året årets Q60 osv. Uppdateras så. Så en -22 Q60 är nog helt ok!

Kan inte mycket om limpor eftersom jag aldrig själv övervägt det. Lyssnat till en kollegas samsung limpa plus sub och bakhögtalare som jag vill minnas han gav typ 10-15k för. Det lät ok i ett litet vardagsrum. Jag skulle inte lägga mer än så för en sån setup.

När du skrev att du ville lyxa till det så känns det ju lite synd för upplevelsen att inte gå på ett riktigt ljudsystem med din budget.
Med Bang Olufsens Beosound Stage kan du nog klara dig utan sub. Snyggare än Sonos också :)

Nej, stopp stopp stopp... stopp! Man kan inte ha ett hemmabiosystem utan sub och kalla det hemmabio.

Min absolut bästa uppgradering i hela min anläggning var när jag la ut pengar på en ordentlig sub. Hela ljudbilden och all upplevelse togs till nya nivåer. Trycket och fyllighet går inte att beskriva för en som inte upplevt det.

Som jag läst mig på Sweclockers till är "typ" Q70 från förra året årets Q60 osv. Uppdateras så. Så en -22 Q60 är nog helt ok!
Om det stämmer så är det väl bra men lär bara vara spekulation just nu eftersom de inte lanserats än.

Googlar man de tv man vill välja mellan. Typ: q60 vs q70 rtings

Så kommer man till just rtings hemsida där de jämför massa tv apparater. Youtube är också bra för att bilda sig en uppfattning.

Hoppas min nästa tv är ett par år bort då jag sitter med min Sony 65" xf9005 som jag köpte i maj 2019. Tvn är då 2018 årsmodell och kostade typ 29k när den kom, jag köpte min för 14k. Är jävligt nöjd med den så hoppas den håller bra.

Men när det blir dags för nytt lutar det starkt åt LG oled i 65" för min del.

Där vi bor idag har jag inte möjlighet att ha både TV och filmduk, så jag köpte en 85" TV för att få lite filmkänsla ändå. Nöjd, Samsung Q70. Betalade 25.

Vill helst ha en TV där man tittar serier och sånt, med en Stage, sen en biohörna med surround.

Nästa boende är väl förhoppningsvis bara runt 6 månader bort så...

Där vi bor idag har jag inte möjlighet att ha både TV och filmduk, så jag köpte en 85" TV för att få lite filmkänsla ändå. Nöjd, Samsung Q70. Betalade 25.

Vill helst ha en TV där man tittar serier och sånt, med en Stage, sen en biohörna med surround.

Nästa boende är väl förhoppningsvis bara runt 6 månader bort så...
Kan man ha båda är det såklart lyxigt :)

Kan inte mycket om limpor eftersom jag aldrig själv övervägt det. Lyssnat till en kollegas samsung limpa plus sub och bakhögtalare som jag vill minnas han gav typ 10-15k för. Det lät ok i ett litet vardagsrum. Jag skulle inte lägga mer än så för en sån setup.

När du skrev att du ville lyxa till det så känns det ju lite synd för upplevelsen att inte gå på ett riktigt ljudsystem med din budget.

Nej, stopp stopp stopp... stopp! Man kan inte ha ett hemmabiosystem utan sub och kalla det hemmabio.

Min absolut bästa uppgradering i hela min anläggning var när jag la ut pengar på en ordentlig sub. Hela ljudbilden och all upplevelse togs till nya nivåer. Trycket och fyllighet går inte att beskriva för en som inte upplevt det.
Jag har haft ett sånt system förr och håller med om att det är häftigt och förhöjer upplevelsen, men sen ska man kunna använda det också, och det ska passa in i rummet samt accepteras av familjen. Inte helt lätt om det inte finns ett dedikerat rum eller barn i bilden. Och eftersom frågan var limpor i högre prisklassen är nog beosound mer intressant än ett komplett 5.1 med receiver.

Jag har haft ett sånt system förr och håller med om att det är häftigt och förhöjer upplevelsen, men sen ska man kunna använda det också, och det ska passa in i rummet samt accepteras av familjen. Inte helt lätt om det inte finns ett dedikerat rum eller barn i bilden. Och eftersom frågan var limpor i högre prisklassen är nog beosound mer intressant än ett komplett 5.1 med receiver.
Jo det är sant. Hade Sambon fått välja helt själv från start hade vi bara haft max en limpa + sub. Jag kollade också på det en stund för längesen då vi bara körde undangömd receiver och mina bakhögtalare ställda framme för lite bättre ljud än TVns egna efter flytten.

Men de tog emot för min del. Så efter lite motstridigheter hemma möblerade jag om (läs: tog bort vitrinskåpet) och fick in frontarna och subben. Sen efter ett tag ballade det ur och jag bytte upp mig med nya frontar, center, receiver och sub.

Sambon är väl inte helt nöjd estetiskt men trots att hon inte brydde sig om ljud erkänner hon att det faktiskt är rätt trevligt nu :) även dottern på snart 5år tycker det är häftigt

Tack! Jag har inte bråttom, och tv är inget jag prioriterar att lägga mycket pengar på. Nya vardagsrummet är större än det förra så gamla 50" teven blir lite liten. Jag tänker att vilken modern led tv somhelst borde va ett lyft från en 12år gammal budget lg? Allt vi gör är att streama netflix.

Tack! Jag har inte bråttom, och tv är inget jag prioriterar att lägga mycket pengar på. Nya vardagsrummet är större än det förra så gamla 50" teven blir lite liten. Jag tänker att vilken modern led tv somhelst borde va ett lyft från en 12år gammal budget lg? Allt vi gör är att streama netflix.
Om du jämför med en 12år gammal budget TV så blir allt bättre ja :)

Men då rekomenderar jag dig att hålla utkik efter 2021 årsmodeller till våren. Ta en bra deal på en tv du tycker verkar passa dig.

Du kan ju alltid redan nu besöka en butik för att bilda dig en uppfattning om vilken tv du föredrar. Kika gärna på något dyrare också. De kanske reas ut till din budget på våren.

Vad säger experterna om den här?

Något bättre att rekommendera i ungefär samma prisklass?
Ska användas till tv-spel (xbox, switch), streaming (netflix etc). Har soundbar så ljudet spelar ingen roll.
Dyr. Vilken också märks tydligt eftersom samma butik kör samma pris på q80 jämfört med den där q70.

Då får du bakbelyst (aka FALD) led tv istället för kantbelyst. Tvn blir lite tjockare iom detta men väldigt ljusstark och bättre på de mesta. Alla tv försöker ju visa så svart de går även om de finns saker som ska vara ljusa på en tv. Tänk bild på lysande måne.

Enda nackdelen med FALD är att man får någon som kallas för blooming. Kantbelysta tv har andra problem. Edna sättet att slippa belysningsrelaterade bekymmer är att köra på OLED.

googla q80 modellen lite och kika på Youtube. Men det är modellen jag brukar föreslå till de flesta om de inte har några specifika krav förutom en bra tv till rimligt pris.

Detta för att q80 är Samsungs motsvarighet till min Sony xf9005 som jag är nöjd med.

Tillbaka
Topp