• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

MaziK

Rolex
2-Faktor
Jag "gömmer" den bakom väskorna 🤣
Tänkt som skärm, har ju bara en 49 UW, en 43 UW, 3x32 sen tidigare .....

Tanken är att 49an får lämna dock om jag kör vidare på oled
 

Bilagor

  • 0754DC73-09A4-4067-9C9B-782754857A73.jpeg
    0754DC73-09A4-4067-9C9B-782754857A73.jpeg
    155.4 KB · Visningar: 10

MaziK

Rolex
2-Faktor
Är det någon som kör UST projektor?
Har kollat på Formovie Theatre och Epson LS800 tillsammans med en Vividstorm ALR golvstående motoriserad duk som jag kommer bygga in
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Nu så!
20221130_204527.jpg

Den där svärtan alltså!!
Nästa steg är att kapa av sideboarden och få in den vänstra högtalaren närmare bilden.
20221130_204626.jpg

Och takhögtalare såklart!
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Nu så!
20221130_204527.jpg

Den där svärtan alltså!!
Nästa steg är att kapa av sideboarden och få in den vänstra högtalaren närmare bilden.
20221130_204626.jpg

Och takhögtalare såklart!
Jag behöver också atmos högtalare. Men kan inte ställa några på mina frontar så måste antingen ställa dom på tvbänken nedanför, alternativt kanske på bakhögtalarna kan funka. Göra hål i taket blir för pyssligt. Om de funkar att montera i takhöjd ovanför frontarna kan de också vara ett alternativ.

Får väl som vanligt nörda ner mig i vad som ger bäst ljud gällande placering och tänkt budget, typ 3 papp tänker jag.

Sen behöver ju du ett nytt slutsteg också, wink wink
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag behöver också atmos högtalare. Men kan inte ställa några på mina frontar så måste antingen ställa dom på tvbänken nedanför, alternativt kanske på bakhögtalarna kan funka. Göra hål i taket blir för pyssligt. Om de funkar att montera i takhöjd ovanför frontarna kan de också vara ett alternativ.

Får väl som vanligt nörda ner mig i vad som ger bäst ljud gällande placering och tänkt budget, typ 3 papp tänker jag.

Sen behöver ju du ett nytt slutsteg också, wink wink
Att studsa ljudet ska gå bra, men blir nog svårt bakifrån.
Jag var inne på högtalare uppe vid taket på väggen då jag har tilltagen takhöjd men en jag snackade med på HBB gillade inte idén. Har visst varit försök med det från Dolby men det har aldrig blivit bra.
Studsa eller skruva i taket är nog det bästa.
Tror väl inte takhögtalare kommer tillföra supermycket i de flesta fall, men säg inget till min fru.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Att studsa ljudet ska gå bra, men blir nog svårt bakifrån.
Jag var inne på högtalare uppe vid taket på väggen då jag har tilltagen takhöjd men en jag snackade med på HBB gillade inte idén. Har visst varit försök med det från Dolby men det har aldrig blivit bra.
Studsa eller skruva i taket är nog det bästa.
Tror väl inte takhögtalare kommer tillföra supermycket i de flesta fall, men säg inget till min fru.
Ok! Ja men då du redan snackat med HBB som jag också har trevligt erfarenheter av så blir det ju lite enklare.

Då blir det studsa ljudet i taket framifrån. Och eftersom mina frontar inte tillåter högtalare ovanpå blir de ställda på TV-bänken. Mycket enkel kabeldragning dessutom.

Då ska det bara kluras ut vilka som är bra ljudmässigt för runt 3000kr.
 

Norken

Panerai
2-Faktor
Ok! Ja men då du redan snackat med HBB som jag också har trevligt erfarenheter av så blir det ju lite enklare.

Då blir det studsa ljudet i taket framifrån. Och eftersom mina frontar inte tillåter högtalare ovanpå blir de ställda på TV-bänken. Mycket enkel kabeldragning dessutom.

Då ska det bara kluras ut vilka som är bra ljudmässigt för runt 3000kr.
Kan Triangle vara ett alternativ? Har deras stativare hemme och de låter i min mening magiskt sett till prislappen. HBB är åf för dem.

 

Norken

Panerai
2-Faktor

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Ja, men brukar ganska ofta ha bra kampanjer ändå tänker jag. Kanske kommer efter jul?

Edit: Om man kollar prisjakt så var de nedsatta till 3K under black friday så inte omöjligt att de kampanjas igen. Annars maila HBB och fråga, kanske går att få till en deal.
Sant. Får väl hålla lite utkik.

Använder kanalerna som är för hög/bi-amp till att bi-ampa för lite mer tryck till frontarna. Men kan ju vara kul att testa ATMOS.
 

Klockers

Cartier
Dum fråga från en teknik-analfabet.
Köpte Sony OLED 65 tum, för det skulle vara så jävla bra bild. Kopplat in den nu och kollar VM. Riktigt dålig bild. Streamat från Telia play. Är det därför? Förklara för mig som att jag vore 5 år.
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Dum fråga från en teknik-analfabet.
Köpte Sony OLED 65 tum, för det skulle vara så jävla bra bild. Kopplat in den nu och kollar VM. Riktigt dålig bild. Streamat från Telia play. Är det därför? Förklara för mig som att jag vore 5 år.
För oss är det så. Måste ha kabel i för att få fram 4k:n
 

Nissestr

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vad för kabel? Som sagt jag är 5 år 😆
För oss måste vi köra box (dvs kabel till tv:n) för att få ut 4k via telia, blir typ 1080p om man streamar från appen telia play via mobilen

Om du streamar, har du exempelvis en Apple TV eller Google chromecast? Då måste de också stödja 4k
 

stigge

Omega
2-Faktor
Dum fråga från en teknik-analfabet.
Köpte Sony OLED 65 tum, för det skulle vara så jävla bra bild. Kopplat in den nu och kollar VM. Riktigt dålig bild. Streamat från Telia play. Är det därför? Förklara för mig som att jag vore 5 år.
Låter imho inte som det är streaming som är boven här, men för sakens skull.
Hur streamar du till din TV? (inbyggd app i TV, fristående box, castning från mobil till tv?)
-hur ansluter du tv/extern box mot internet (wifi eller kabel?)
Vad har du för Tv leverantör och har du fristående box och hur är den ansluten mot tv?
-hur ser bilden ut på en vanligt Tv sändning?

och "viktigast" av allt när det gäller korrekt och bra bild
Ställ in TV'n i Bio läget (kan heta lite olika beronede på fabrikat), men det brukar ge den mest trovärdiga
och bästa bilden. Kan vara så att den är fabrikstinställd på extremt hög kontrast och extra allt för att sticka ut
i skyltning hos elkedjorna och den bilden är inget bra.
Du kan googla din modell och inställningar så får du en bra grund att utgå från och sedan justera lite själv
i små steg, beroende på din miljö där du har tv'n
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Låter imho inte som det är streaming som är boven här, men för sakens skull.
Hur streamar du till din TV? (inbyggd app i TV, fristående box, castning från mobil till tv?)
-hur ansluter du tv/extern box mot internet (wifi eller kabel?)
Vad har du för Tv leverantör och har du fristående box och hur är den ansluten mot tv?
-hur ser bilden ut på en vanligt Tv sändning?

och "viktigast" av allt när det gäller korrekt och bra bild
Ställ in TV'n i Bio läget (kan heta lite olika beronede på fabrikat), men det brukar ge den mest trovärdiga
och bästa bilden. Kan vara så att den är fabrikstinställd på extremt hög kontrast och extra allt för att sticka ut
i skyltning hos elkedjorna och den bilden är inget bra.
Du kan googla din modell och inställningar så får du en bra grund att utgå från och sedan justera lite själv
i små steg, beroende på din miljö där du har tv'n
På bättre TVs brukar sport eller spelläget vara bra. De kan bla lägga in en egen frame som är typ ett snitt av tidigare och kommande frame för att minska suddighet och hackighet som kan uppstå med bara 24 eller 30 fps.
 

stigge

Omega
2-Faktor
På bättre TVs brukar sport eller spelläget vara bra. De kan bla lägga in en egen frame som är typ ett snitt av tidigare och kommande frame för att minska suddighet och hackighet som kan uppstå med bara 24 eller 30 fps.
Håller inte med där, om vi pratar om korrekt återgivning, vilsam och bra bild.
De lägena har nästa alltid för hög kontrast och färg vs Bio läget (kan tänka mig att Sony även bör har ISF läge, som öppnar upp fler val och möjlighet
till ännu bättre inställning, men då börjar vi prata om kalibrering oxå)
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Håller inte med där, om vi pratar om korrekt återgivning, vilsam och bra bild.
De lägena har nästa alltid för hög kontrast och färg vs Bio läget (kan tänka mig att Sony även bör har ISF läge, som öppnar upp fler val och möjlighet
till ännu bättre inställning, men då börjar vi prata om kalibrering oxå)
Fotboll ska väl inte vara vilsamt😉

Kanske är som du säger.
Ser inte sport utan kör inställningar som du nämner med filmupplevelse i fokus, så jag kan bara vad jag läst i recensioner.
 

Klockers

Cartier
Låter imho inte som det är streaming som är boven här, men för sakens skull.
Hur streamar du till din TV? (inbyggd app i TV, fristående box, castning från mobil till tv?)
-hur ansluter du tv/extern box mot internet (wifi eller kabel?)
Vad har du för Tv leverantör och har du fristående box och hur är den ansluten mot tv?
-hur ser bilden ut på en vanligt Tv sändning?

och "viktigast" av allt när det gäller korrekt och bra bild
Ställ in TV'n i Bio läget (kan heta lite olika beronede på fabrikat), men det brukar ge den mest trovärdiga
och bästa bilden. Kan vara så att den är fabrikstinställd på extremt hög kontrast och extra allt för att sticka ut
i skyltning hos elkedjorna och den bilden är inget bra.
Du kan googla din modell och inställningar så får du en bra grund att utgå från och sedan justera lite själv
i små steg, beroende på din miljö där du har tv'n
Inbyggd app i TV (Telia play som jag laddade ner på tv)
Tvn är ansluten mot Wi-Fi
Har Telia men just nu använder jag endast Telia play så ingen box inkopplad.
Har alltså ingen vanlig tv-sändning förutom genom Telia play
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Inbyggd app i TV (Telia play som jag laddade ner på tv)
Tvn är ansluten mot Wi-Fi
Har Telia men just nu använder jag endast Telia play så ingen box inkopplad.
Har alltså ingen vanlig tv-sändning förutom genom Telia play
På vilket sätt är bilden dålig?
Låg upplösning eller hackigt?
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Låg upplösning
Och ja lite hackigt kan man väl säga. Iaf om man kollar fotbollen
Om du kollar på något annat strömmat, netflix, hbo, prime eller youtube, är det samma problem då?
I så fall så är det din uppkoppling, vilket jag skulle gissa.
Testa om det blir bättre om du drar en nätverkskabel till tv:n.
 

Klockers

Cartier
Om du kollar på något annat strömmat, netflix, hbo, prime eller youtube, är det samma problem då?
I så fall så är det din uppkoppling, vilket jag skulle gissa.
Testa om det blir bättre om du drar en nätverkskabel till tv:n.
Samma problem ja. Nätverkskabel från vad? Min router?

Edit: 4k-material på Netflix är det ändå bra bild på på tvn
 
Senast ändrad:

stigge

Omega
2-Faktor
Men om Netflix 4k-material Streamar bra bild, är det ändå uppkopplingen som är kass?
Nyare wifi, alltså ny router eller vad betyder det?
Tolkade det som att det vara samma problem oavsett källa?
Japp, kolla på sk mesh lösning.

Men om du har bra bild på Netflix så känns det lite märkligt, då är det inte Wi-Fi som strular.

Någon inställning i Telia play appen kanske?

Testa att koppla in stb boxen från Telia och kolla hur bilden blir då
 

Klockers

Cartier
Tolkade det som att det vara samma problem oavsett källa?
Japp, kolla på sk mesh lösning.

Men om du har bra bild på Netflix så känns det lite märkligt, då är det inte Wi-Fi som strular.

Någon inställning i Telia play appen kanske?

Testa att koppla in stb boxen från Telia och kolla hur bilden blir då
Tack för tipsen! Ska testa
 

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Tack för tipsen! Ska testa
Jag skulle testa att dra en kabel till router för att kunna utesluta uppkopplingen.

Det kan vara en kombo av dålig app och halvtaskig stabilitet i uppkopplingen.
Netflix kan buffra, dvs ladda hem fem tio minuter film i bakgrunden så att så länge inte uppkopplingen blir för kass i fem minuter i sträck så flyter allt på som det ska.
Direktsänd TV vill man ha så kort buffer som möjligt då det är trisst när man ställer sig och skriker över att det är mål fem minuter efter grannarna och man redan fått höra det av alla polare på messenger.
Telias app kanske har noll eller mycket kort buffer och appen tycker då att uppkopplingen inte räcker för högre upplösning och begär materialet i en lägre.
 
Topp