• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

MrJL

Omega
2-Faktor
Idag har jag ingen tv alls där just av designskäl, men en Frame hade jag kunnat släppa in.
Hade inte köpt den till tv-rummet, men har man samma rum för att umgås som att se på tv tycker jag den är awesome.

Du har ju också LGs GX-serie som är 2cm från väggen med integrerat väggfäste.
Sen är ju en skärm alltid en svart skärm om den inte är på. Så det är svårt att få till det snyggt. Man kan ju tex gömma den i ett snyggt skåp som man öppnar dörrarna på när man ska kolla på TV. Då behöver man ju inte betala extra för designen heller.
Men jag är inte rätt person att uttala mig, jag har gett upp och gått nuts istället :)
 

MaziK

Rolex
2-Faktor
Du har ju också LGs GX-serie som är 2cm från väggen med integrerat väggfäste.
Sen är ju en skärm alltid en svart skärm om den inte är på. Så det är svårt att få till det snyggt. Man kan ju tex gömma den i ett snyggt skåp som man öppnar dörrarna på när man ska kolla på TV. Då behöver man ju inte betala extra för designen heller.
Men jag är inte rätt person att uttala mig, jag har gett upp och gått nuts istället :)
The frame skall ju alltid vara på, är hela poängen med den :p
 
Senast ändrad:

SpejsMan

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Du har ju också LGs GX-serie som är 2cm från väggen med integrerat väggfäste.
Sen är ju en skärm alltid en svart skärm om den inte är på. Så det är svårt att få till det snyggt. Man kan ju tex gömma den i ett snyggt skåp som man öppnar dörrarna på när man ska kolla på TV. Då behöver man ju inte betala extra för designen heller.
Men jag är inte rätt person att uttala mig, jag har gett upp och gått nuts istället :)
Precis som @MaziK skriver så är ju tanken att den ska visa konst när den inte är aktiv.
Min polare har den mitt i ett collage av en massa vanliga tavlor och jag tycker den smälter in väldigt bra.

LGs apparater är ju jävligt läckra, men blir ju en svart fyrkant.
De kan man väl inte ha påslagna under dygnets vakna timmar va?
Har för mig att de hade problem med inbränning förr?
 

MrJL

Omega
2-Faktor
LGs apparater är ju jävligt läckra, men blir ju en svart fyrkant.
De kan man väl inte ha påslagna under dygnets vakna timmar va?
Har för mig att de hade problem med inbränning förr?

Det är ju egentligen bara pro-TV som klarar att vara igång dygnet runt med en längre livstid, men det är ju för företag eller butiker.

Alla TV har ju bildspel som visar konst nu för tiden, men det är ju fortfarande en TV..
Men visst, en 40" eller mindre TV skulle ju funka som tavla, om man bortser från 16:9 formatet.
The frame är ju iallafall en bättre kompromiss än någon annan modell.
Du lär säkert bli nöjd med den om det är i första hand designen som är det viktiga och bildkvalité sekundärt. 👍
 
Senast ändrad:

DHLE

Cartier
2-Faktor
B63F3FF8-59CF-4161-84E2-F3A3CDFF3431.jpeg
Nu är den hemma. Sjukt stor jämfört min gamla.
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Vet inte om du minns, men du föreslog just denna här till mig tidigare i våras också. Så det var en av anledningarna till att jag siktat in mig på den också :)
Ah där ser man :) jo det ringer en klocka när du säger det att jag faktiskt tipsat om den om man skulle gå efter en rimlig budget och ändå verka få nått vettigt enligt spec.
 

Måberg

Panerai
Blir att ha ett mindre tvrum/"man cave" i nya lägenheten där min gamla förstärkare får husera. Har ett par äldre högtalare som min farsa snickrat ihop för massa år sedan som får vara frontar. Men behövde ju få tag på ett par satelliter... Så fick hem dessa beggade Bose Freespace 3s idag.
Något patinerade rent kosmetiskt men går nog att putsa upp skapligt, men var grymt bra pris 😄
20210628_184728.jpg
 

Johan_K

Omega
2-Faktor
Blev till att sälja av projektorn nu i samband med flytt så nu är frågan vad man ska gå på för storlek på tv istället. Får man något vettigt i storleksordningen 80-85 tum för runt 30 tro? Känns svårt att gå ner mer i storlek när man vant sig vid 104 tum..
 

MrJL

Omega
2-Faktor
Blev till att sälja av projektorn nu i samband med flytt så nu är frågan vad man ska gå på för storlek på tv istället. Får man något vettigt i storleksordningen 80-85 tum för runt 30 tro? Känns svårt att gå ner mer i storlek när man vant sig vid 104 tum..
Kan verkligen rekommendera LG 77CX. Den kostar nog 30 fortfarande. Sen tycker jag att Sonys 9-serie som är 85" är fin. Men jag gillar Oled före LCD.
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Nu säljer NetOnNet ut 77CX för 24 990:-
Rekommenderas varmt! :)
Tack för bra tips. Knep den sista hos lokala butiken. 👍

Har funderat ett tag fram och tillbaka men aldrig kommit till skott. Lurade på en enklare panel tidigare, men vad 17… 😏

Köper elektronik rätt sällan. Men nu med den nya tvn kanske man ska fundera på en ny reciever istället för den jag köpte 1997. S-video verkar inte vara i ropet längre? 🤷‍♂️
Får bläddra i tråden för att få lite inspiration!
 
Senast ändrad:

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Tack för bra tips. Knep den sista hos lokala butiken. 👍

Har funderat ett tag fram och tillbaka men aldrig kommit till skott. Lurade på en enklare panel tidigare, men vad 17… 😏

Köper elektronik rätt sällan. Men nu med den nya tvn kanske man ska fundera på en ny reciever istället för den jag köpte 1997. S-video verkar inte vara i ropet längre? 🤷‍♂️
Får bläddra i tråden för att få lite inspiration!
Jag kan inte säga så mycket mer än att jag är väldigt nöjd med min marantz sr5013. Numera heter väl den senaste modellen sr5015. En 7.2 förstärkare förbered för de flesta ljudcodec och pre-outs för alla kanaler om man skulle vilja komplettera med fler slutsteg.

Orkar inte googla exakt vad som skiljer men ser att de uppgraderat till hdmi 2.1

Detta spelar väl mindre roll på filmnörden men kan gynna en spelnörd då man kan få 4k i 120hz. Förutsatt att källan man spelar ifrån orkar med detta och man har en tv som klarar 120hz också. Finns säkert lite fler fördelar men om vi säger så. Jag köpte min 5013 när 5014 fanns så min var utgående modell för jag tror det var 8500kr. Kändes som ett kap :)

Annars hade jag tipsat @Måberg om en Yamaha som han säkert kan ge mer input på om man vill gå på en mer instegsmodell för 5.1
 

Måberg

Panerai
Japp, mycket nöjd med min Yamaha RX-V4A!
Ända "nackdelarna" är väl att den inte har atmos (vilket inte var någon prio för mig) och "bara" 5.2 kanaler. Annars en mycket trevlig förstärkare för i sammanhanget humana pengar :)
 

Nissenutz

Patek
2-Faktor
Japp, mycket nöjd med min Yamaha RX-V4A!
Ända "nackdelarna" är väl att den inte har atmos (vilket inte var någon prio för mig) och "bara" 5.2 kanaler. Annars en mycket trevlig förstärkare för i sammanhanget humana pengar :)
Har börjar fundera på de dära med atmos bara för att jag kan och rätt mycket börjar bli tillgängligt med det.

Blir inge hål i taket samt att de inte kan placeras på mina frontar då de sluttar. Så får isåfall bli placerade på tv-bänken. Blir nästa projekt för mig.

Nackdelen är att jag då inte längre kan utnyttja de kanalerna för att bi-ampa mina frontar vilken troligen leder till att jag kommer vilja köra slutsteg till dom då jag tappar power om jag ska köra atmos.

Dessa kostsamma problem
 

Cuban8

Omega
2-Faktor
Har börjar fundera på de dära med atmos bara för att jag kan och rätt mycket börjar bli tillgängligt med det.

Blir inge hål i taket samt att de inte kan placeras på mina frontar då de sluttar. Så får isåfall bli placerade på tv-bänken. Blir nästa projekt för mig.

Nackdelen är att jag då inte längre kan utnyttja de kanalerna för att bi-ampa mina frontar vilken troligen leder till att jag kommer vilja köra slutsteg till dom då jag tappar power om jag ska köra atmos.

Dessa kostsamma problem

Slippery slope som vanligt 😂😏
 

Veratio

Cartier
Nu säljer NetOnNet ut 77CX för 24 990:-
Rekommenderas varmt! :)

@Cuban8 @NickL

Ni som har den, fortfarande nöjda? Ska flytta uppåt, ska sälja min 75" Samsung 8-serie som har några år på nacken och köpa en annan.

Blir inte riktigt klok på skillnaden på 77CX6 och 77A1? A1-an är 2021 års modell, har fulare stativ men i övrigt nästan lika? Vad talar till CX6-ans fördel annat än snyggare stativ? A1 har 50/60 Hz mot CX6 120 Hz. Så bättre för snabba bilder antar jag?
 

NickL

KS Explorers Club
2-Faktor
@Cuban8 @NickL

Ni som har den, fortfarande nöjda? Ska flytta uppåt, ska sälja min 75" Samsung 8-serie som har några år på nacken och köpa en annan.

Blir inte riktigt klok på skillnaden på 77CX6 och 77A1? A1-an är 2021 års modell, har fulare stativ men i övrigt nästan lika? Vad talar till CX6-ans fördel annat än snyggare stativ? A1 har 50/60 Hz mot CX6 120 Hz. Så bättre för snabba bilder antar jag?
Jag är fortfarande helt fantastiskt nöjd, grym TV helt enkelt.
Här kan du läsa lite om skillnaderna mellan CX och A1: LG CX OLED vs LG A1 OLED Side-by-Side Comparison
Största skillnaden är att CX är bättre om du ska spela. Den är också något bättre på HDR och att hantera reflektioner, men inga stora skillnader.

EDIT: A1 missar också eARC eftersom den inte har HDMI 2.1
 

Veratio

Cartier
Jag är fortfarande helt fantastiskt nöjd, grym TV helt enkelt.
Här kan du läsa lite om skillnaderna mellan CX och A1: LG CX OLED vs LG A1 OLED Side-by-Side Comparison
Största skillnaden är att CX är bättre om du ska spela. Den är också något bättre på HDR och att hantera reflektioner, men inga stora skillnader.

EDIT: A1 missar också eARC eftersom den inte har HDMI 2.1

Så borde A1 inte vara sämre än CX6!?

Kollat den sidan men bör nog vara TV tekniker för att förstå allt... :)
 
Topp