• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hemmabio - bild och ljud

@Cuban8 @NickL

Ni som har den, fortfarande nöjda? Ska flytta uppåt, ska sälja min 75" Samsung 8-serie som har några år på nacken och köpa en annan.

Blir inte riktigt klok på skillnaden på 77CX6 och 77A1? A1-an är 2021 års modell, har fulare stativ men i övrigt nästan lika? Vad talar till CX6-ans fördel annat än snyggare stativ? A1 har 50/60 Hz mot CX6 120 Hz. Så bättre för snabba bilder antar jag?

Jag är också nöjd. Min referensram är förmodligen inte som andras med tanke på att senast jag köpte tv var 15 år sedan och den modernaste tidigare i huset var en ärvd 42tummare 😂. Oavsett - supernöjd!

Hade ett par vertikala ränder en kväll när eco-läget var inställt, men i normalläge var de borta nästa gång jag slog igång den.

Jag är också nöjd. Min referensram är förmodligen inte som andras med tanke på att senast jag köpte tv var 15 år sedan och den modernaste tidigare i huset var en ärvd 42tummare 😂. Oavsett - supernöjd!

Hade ett par vertikala ränder en kväll när eco-läget var inställt, men i normalläge var de borta nästa gång jag slog igång den.

Ändå härligt att köpa en sån TV utan större krav. Måste bli ett oerhört lyft!

Jag är inte såå noga men en 77" Oled kan man väl få unna sig, om man kan fynda en för 25'!

Ändå härligt att köpa en sån TV utan större krav. Måste bli ett oerhört lyft!

Jag är inte såå noga men en 77" Oled kan man väl få unna sig, om man kan fynda en för 25'!

Ja det tycker jag man får unna sig. Så kan man säga att man köpte det största av det bästa (nåja, inom rimliga gränser) 😂👍

Kikat på Samsung Qled tidigare för jag tyckte Oled var för dyrt. Men förstår nu varför Oled får så bra omdömen.

Jaha.

Hade tänkt beställa sen eftermiddag på fredag, idag finns inga bra alternativ. +5 000 kr funkar inte för mig idag...

Vi får se om den dippar mot nästa helg (läs, blir taggad som nedsatt på prisjakt...).

Kan kanske vänta tills 16-18/8 att beställa pga ny adress. Eländes elände!

Annars blir det en sunk 75a eller en bra 65a som man kan ha i garaget på nästa boende.

Jaha.

Hade tänkt beställa sen eftermiddag på fredag, idag finns inga bra alternativ. +5 000 kr funkar inte för mig idag...

Vi får se om den dippar mot nästa helg (läs, blir taggad som nedsatt på prisjakt...).

Kan kanske vänta tills 16-18/8 att beställa pga ny adress. Eländes elände!

Annars blir det en sunk 75a eller en bra 65a som man kan ha i garaget på nästa boende.
😕
Rean slut eller slut i butik nära dig?
Är du inte nöjd med den 75an du har, eller för bökig att flytta bara?

@Veratio Det är en fantastisk tv. 77" för 25000 är sinnessjukt prisvärt.
Skippa instegsmodellen. Den är endast ett alternativ för att få ner priset för de som inte bryr sig om mer än storleken.

Cx har allt man behöver.

Såg nu att den kostade 30 igen och det är samma sak. Otroligt prisvärt.

Portabel projektor, är det något att ha eller är det bara skräp? Försöker optimera min lilla etta så gott det går och är väldigt sugen på att slänga ut tvn för att få mer plats. Känns lockande att bara ställa fram projektorn på soffbordet och sedan trycka in den i garderoben när den inte används men funkar det att projicera direkt på en vägg? Kollar sällan på tv så har inte särskilt höga krav på bild, min nuvarande tv har jag inte ens packat upp efter flytten även om jag nu bott där ca en månad. Har kikat på ASUS Zenbeam S2, kan den funka för mitt ändamål?

Portabel projektor, är det något att ha eller är det bara skräp? Försöker optimera min lilla etta så gott det går och är väldigt sugen på att slänga ut tvn för att få mer plats. Känns lockande att bara ställa fram projektorn på soffbordet och sedan trycka in den i garderoben när den inte används men funkar det att projicera direkt på en vägg? Kollar sällan på tv så har inte särskilt höga krav på bild, min nuvarande tv har jag inte ens packat upp efter flytten även om jag nu bott där ca en månad. Har kikat på ASUS Zenbeam S2, kan den funka för mitt ändamål?
Eftersom du bevisligen väldigt sällan kikar på TV så köp en och testa? De flesta butiker har ju vettiga öppet köp regler så du kan lämna tillbaka om du inte är nöjd :)

Har ingen erfarenhet av projektorer alls

@EmmiiLL Jag har testat några stycken runt 4000 för något år sedan. Så som du beskriver ditt tittande så lär det funka. De är ganska lågupplösta och inte så ljusstarka men de funkar på kvällen och du kan köra mot väggen. De brukar också gå att koppla via blåtandshögtalare eller 3,5mm kabel. Så för att kolla en film då och då så funkar det helt ok.

Finns det någon guru som kan förklara skillnaden mellan dessa modeller? Enligt prisjakt är det samma men det är olika artikelnummer.

LG OLED77C11LB VS​

LG OLED77C15LB​

Finns det någon guru som kan förklara skillnaden mellan dessa modeller? Enligt prisjakt är det samma men det är olika artikelnummer.

LG OLED77C11LB VS​

LG OLED77C15LB​

Vet inte om det är så i det här fallet, men väldigt ofta när man ser modeller som är väldigt lika varandra så är det pga lägsta pris-garantier.
Om tillverkaren gör två modeller, en med grå powerknapp och en med vit, och säljer ena modellen till Lasses Radio och andra till Bosses däck och bild så kan båda företagen ha prisgaranti utan att behöva konkurrera.

Ibland är det helt meningslösa skillnader, tex färgsättning, ibland vilka tillbehör som ingår.
Det gör det väldigt svårt att som konsument navigera...

Blev det nån?

Nu är det nära. Var tvungen att provspela lite, låter hyfsat fast inget är mätt. Hylla till elektroniken bakom soffa beställd, och kabellister.
A2269623-5A45-4733-B435-3CAC24699977.jpeg

Är hemma hos svärföräldrarna och gubben sa att det låter illa om subwoofern. Han visade mig lite klipp och mycket riktigt är det lite missljud.

Efter undersökning upptäckte jag att det är sprickor i membranet så ett nytt element är i sin ordning.

Nu till frågan. När jag söker på 10" element i 4 ohm får jag mest upp grejer för billjud. Det måste väl gå lika bra att köpa nått sånt?

Suben är en radionette alpha 10 som har 20år på nacken så han bör köpa en helt ny sub enligt mig men han tycker den duger annars. Är på 150w

Är hemma hos svärföräldrarna och gubben sa att det låter illa om subwoofern. Han visade mig lite klipp och mycket riktigt är det lite missljud.

Efter undersökning upptäckte jag att det är sprickor i membranet så ett nytt element är i sin ordning.

Nu till frågan. När jag söker på 10" element i 4 ohm får jag mest upp grejer för billjud. Det måste väl gå lika bra att köpa nått sånt?

Suben är en radionette alpha 10 som har 20år på nacken så han bör köpa en helt ny sub enligt mig men han tycker den duger annars. Är på 150w
Jo det går säkert och passar rent storleksmässigt.
Men kan vara svårt att få till andra parametrar med frekvensomfång, slaglängd etc och att det skall passa till elektroniken i subben. Lättast är om det finns utbytes rekommenderade.
Jag Har bytt på några äldre högtalare med högst varierat resultat då dom inte alltid passar delningsfilter tex.

Jo det går säkert och passar rent storleksmässigt.
Men kan vara svårt att få till andra parametrar med frekvensomfång, slaglängd etc och att det skall passa till elektroniken i subben. Lättast är om det finns utbytes rekommenderade.
Jag Har bytt på några äldre högtalare med högst varierat resultat då dom inte alltid passar delningsfilter tex.
Tack för svar!

Han är ingen ljudofil men ogillade ju missljudet. Meddelar honom detta så får vi se vad han säger om vi ska testa eller bara köpa helt ny sub

Har sett lite här och där om Beoplay soundstage. Funderar på att köpa och koppla till min Samsung Frame och även köra musik via Airplay.
Är det någon här som har samma uppsättning eller generellt kan ge ett utlåtande hur kvaliteten är?

Enklaste är nog en ny sub, men det går ju att kanta om högtalare, m a o byta ut membranet, många vill ju ha kvar sina gamla saker.

Enklaste är nog en ny sub, men det går ju att kanta om högtalare, m a o byta ut membranet, många vill ju ha kvar sina gamla saker.
I det här fallet handlar det nog mer om lite snålhet då de precis renoverat sitt vardagsrum med nya kamin och grejer.

Känns lite märkligt att lämna in en 20 år gammal bas av troligen väldigt låg kvalité för att renovera.

Men jag får kolla hur han känner att han vill göra.

I det här fallet handlar det nog mer om lite snålhet då de precis renoverat sitt vardagsrum med nya kamin och grejer.

Känns lite märkligt att lämna in en 20 år gammal bas av troligen väldigt låg kvalité för att renovera.

Köp ett nytt högtalarelement och byt.
Den kommer nog inte att ha precis rätt specar när det kommer till lådvolym och liknande, men den kommer mullra. I en subwoofer är det ju inte lika viktigt som i en center med rätt ljud lixom...

Radionette var nog ett hyfsat märke en gång i tiden, tillhörde väl Tandberg om jag inte minns fel, och bara för att det är gammalt behöver det ju inte vara dåligt, har själv kantat om ett gäng Carlsson-högtalare (om du känner till dessa) om hgt-elementet är kass förövrigt är det ju inte mycket att göra.

Radionette var nog ett hyfsat märke en gång i tiden, tillhörde väl Tandberg om jag inte minns fel, och bara för att det är gammalt behöver det ju inte vara dåligt, har själv kantat om ett gäng Carlsson-högtalare (om du känner till dessa) om hgt-elementet är kass förövrigt är det ju inte mycket att göra.
Radionette var nog bra på 70/80-talet. Runt 00 tror jag inte de tillhörde hifi-världen längre men jag kan ha fel.

Radionette var nog bra på 70/80-talet. Runt 00 tror jag inte de tillhörde hifi-världen längre men jag kan ha fel.
Stämmer alldeles utmärkt, men det var ju det jag skrev inledningsvis ;) men gör visst fortfarande ganska bra radioapparater i a f, så det bästa är nog en ny sub, och det är ju inte så länge till Black Friday.

Jag hör vad du säger. När jag uppgraderade till min cylindriska SVS pc 2000 var det helt fantastiskt.

Men han håller hårt i sina grejer. Han ville minnas att han betalade i krokarna 1500kr nånting när han köpte den.

En ny motsvarande kostar väl numera runt 2000kr nånting. Tror inte han är så sugen på detta.

Farsan har ett knippe Carlsson-högtalare... På vinden

Jag hör vad du säger. När jag uppgraderade till min cylindriska SVS pc 2000 var det helt fantastiskt.

Men han håller hårt i sina grejer. Han ville minnas att han betalade i krokarna 1500kr nånting när han köpte den.

En ny motsvarande kostar väl numera runt 2000kr nånting. Tror inte han är så sugen på detta.

Farsan har ett knippe Carlsson-högtalare... På vinden
Du får väl börja med lite övertalning, en trasig sub låter ju inget vidare, ajdå, där ska dom ju inte stå, renoverade (på rätt sätt vill säga) låter dom ju helt underbart.

Tillbaka
Topp