• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Omega21jul1969

Audemars
2-Faktor
Tackar och roligt att den uppskattas av fler! :woot:
Jag har ju tre, med bilen, så nu får det vara bra! :rolleyes:
IMG_3053.jpg

Läckert! Grattis
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Tack! Ja, den är djupt mörkbrun. Har väl varit omdebatterat om de var bruna från början eller patinerats men i och med att det finns så många med samma jämnt bruna färg så tror man att de såg ut så här från ny.
Precis, det verkar vara originalfärgen!
Mörk, mörk brunt ser ju svart ut i de flesta ljus och vinklar men ibland så framträder den bruna...tycker jag fick till det hyfsat här:
IMG_2988.jpg
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Tack, men det är faktiskt en Viceroy :) De kom med MH insert också
Screen Shot 2016-07-12 at 09.24.58.png
Vet du om boetten har polerats/slipats? Undrar eftersom referensnumret inte ser ut som det brukar och sannolikt tillkommit i efterhand. Ettorna i Heuers serie-och referensnummer har normalt aldrig streck under sig och treorna har alltid "platt tak".
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Vet du om boetten har polerats/slipats? Undrar eftersom referensnumret inte ser ut som det brukar och sannolikt tillkommit i efterhand. Ettorna i Heuers serie-och referensnummer har normalt aldrig streck under sig och treorna har alltid "platt tak".
Med all respekt för din kunskap om vintage Heuer så är du i det här fallet helt ute och cyklar. Det är ett helset Viceroy som jag köpte NOS av den i Heuer-kretsar kände och respekterade urmakaren/samlaren Abel Court. Dekalen från caseback bad jag Abel ta bort, det är den som skymtar längst ned till vänster i bilden. Jag hoppas du förstår att om jag skulle ha polerat klockan och sedan satt ditt referensnumret så skulle jag aldrig påstått att klockan är en Viceroy. Här får du url:en till annonsen: http://www.heuertime.com/index.php?lang=eng&p=sale&sub=sale_detail&pID=243&cat=timepieces
Och här kan du läsa vad Abel skriver om sig själv:
http://www.heuertime.com/index.php?lang=eng&p=about
Tror du fortfarande att det inte är en 100% korrekt Viceroy?
 
Senast ändrad:

TorNet

Panerai
2-Faktor
Med all respekt för din kunskap om vintage Heuer så är du i det här fallet helt ute och cyklar. Det är ett helset Viceroy som jag köpte NOS av den i Heuer-kretsar kände och respekterade urmakaren/samlaren Abel Court. Dekalen från caseback bad jag Abel ta bort, det är den som skymtar längst ned till vänster i bilden. Jag hoppas du förstår att om jag skulle ha polerat klockan och sedan satt ditt referensnumret så skulle jag aldrig påstått att klockan är en Viceroy. Här får du url:en till annonsen: http://www.heuertime.com/index.php?lang=eng&p=sale&sub=sale_detail&pID=243&cat=timepieces
Och här kan du läsa vad Abel skriver om sig själv:
http://www.heuertime.com/index.php?lang=eng&p=about
Tror du fortfarande att det inte är en 100% korrekt Viceroy?

Jag har inte påstått att det inte är en Viceroy. Däremot påstår jag att referensnumret på klockan inte graverats av Heuer på 70-talet.

Du ska nog inte vara så snabb att påstå att jag är ute och cyklar, sånt kan man få ångra i efterhand. Jag är inte ute efter att dissa din klocka på något sätt utan tänkte bara informera. Om klockan köpts nyligen hade det kanske varit läge att kontakta säljaren. Gör gärna en egen undersökning om du inte håller med mig. Du kan t.ex. titta på samlingen av korrekta Autavia 1163 som finns på OTD - inte en enda har ett referensnummer som ser ut som på din klocka, samtliga ser ut som jag beskrev: http://www.onthedash.com/watches/reference-1163/

Naturligtvis vet jag mycket väl vem Abel är, han har köpt Heuer-prylar av mig. Du vet säkert också att han är en av de främsta i världen på att slipa och polera Heuers till nyskick. Blev tyvärr inte förvånad att klockan kommer därifrån, men påstår inte att den blivit tillfixad förutom referensnumret. Noterar att bilderna i annonsen tagits bort, det är bra att du tagit skärmdumpar. Att handla från den mest renommerade Heuer-urmakaren borde vara en garanti för att allt är korrekt, men tyvärr funkar inte världen så, det har funnits fler exempel.

Oavsett varifrån klockan kommer kvarstår som sagt faktumet att referensnumret enligt min uppfattning inte ser ut som det borde göra. Det är din klocka så du avgör naturligtvis om det är viktigt för dig och om du vill undersöka vidare. Vill du ha en second opinion kan du t.ex. posta en bild på referensnumret i OTD och fråga om de anser att graveringen gjorts av Heuer eller inte. Vill du ha så oberoende svar som möjligt därifrån bör du dock inte direkt nämna att klockan kommer från Abel eftersom de flesta där är polare till honom.
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Jag har inte påstått att det inte är en Viceroy. Däremot påstår jag att referensnumret på klockan inte graverats av Heuer på 70-talet.

Du ska nog inte vara så snabb att påstå att jag är ute och cyklar, sånt kan man få ångra i efterhand. Jag är inte ute efter att dissa din klocka på något sätt utan tänkte bara informera. Om klockan köpts nyligen hade det kanske varit läge att kontakta säljaren. Gör gärna en egen undersökning om du inte håller med mig. Du kan t.ex. titta på samlingen av korrekta Autavia 1163 som finns på OTD - inte en enda har ett referensnummer som ser ut som på din klocka, samtliga ser ut som jag beskrev: http://www.onthedash.com/watches/reference-1163/

Naturligtvis vet jag mycket väl vem Abel är, han har köpt Heuer-prylar av mig. Du vet säkert också att han är en av de främsta i världen på att slipa och polera Heuers till nyskick. Blev tyvärr inte förvånad att klockan kommer därifrån, men påstår inte att den blivit tillfixad förutom referensnumret. Noterar att bilderna i annonsen tagits bort, det är bra att du tagit skärmdumpar. Att handla från den mest renommerade Heuer-urmakaren borde vara en garanti för att allt är korrekt, men tyvärr funkar inte världen så, det har funnits fler exempel.

Oavsett varifrån klockan kommer kvarstår som sagt faktumet att referensnumret enligt min uppfattning inte ser ut som det borde göra. Det är din klocka så du avgör naturligtvis om det är viktigt för dig och om du vill undersöka vidare. Vill du ha en second opinion kan du t.ex. posta en bild på referensnumret i OTD och fråga om de anser att graveringen gjorts av Heuer eller inte. Vill du ha så oberoende svar som möjligt därifrån bör du dock inte direkt nämna att klockan kommer från Abel eftersom de flesta där är polare till honom.
Förstår inte riktigt logiken. Varför skulle man slipa bort det från början? Inte som att det slits så mkt? Logiskt borde det väl isf vara för att man satt ihop klocka med en annan klockas papper, men varför skulle ett proffs vara så klantig att han inte gör siffrorna rätt?

Känns ändå sjukt osannolikt? Nu vet jag inte exakt hur deras siffror sett ut men hade väl spontant trott att det var sannolikare att de såg annorlunda ut något år än att man hittat alla papper som man satt ihop med en anan klocka och graverat om siffrorna och då inte lyckats få till siffrorna rätt.
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Jag har inte påstått att det inte är en Viceroy. Däremot påstår jag att referensnumret på klockan inte graverats av Heuer på 70-talet.

Du ska nog inte vara så snabb att påstå att jag är ute och cyklar, sånt kan man få ångra i efterhand. Jag är inte ute efter att dissa din klocka på något sätt utan tänkte bara informera. Om klockan köpts nyligen hade det kanske varit läge att kontakta säljaren. Gör gärna en egen undersökning om du inte håller med mig. Du kan t.ex. titta på samlingen av korrekta Autavia 1163 som finns på OTD - inte en enda har ett referensnummer som ser ut som på din klocka, samtliga ser ut som jag beskrev: http://www.onthedash.com/watches/reference-1163/

Naturligtvis vet jag mycket väl vem Abel är, han har köpt Heuer-prylar av mig. Du vet säkert också att han är en av de främsta i världen på att slipa och polera Heuers till nyskick. Blev tyvärr inte förvånad att klockan kommer därifrån, men påstår inte att den blivit tillfixad förutom referensnumret. Noterar att bilderna i annonsen tagits bort, det är bra att du tagit skärmdumpar. Att handla från den mest renommerade Heuer-urmakaren borde vara en garanti för att allt är korrekt, men tyvärr funkar inte världen så, det har funnits fler exempel.

Oavsett varifrån klockan kommer kvarstår som sagt faktumet att referensnumret enligt min uppfattning inte ser ut som det borde göra. Det är din klocka så du avgör naturligtvis om det är viktigt för dig och om du vill undersöka vidare. Vill du ha en second opinion kan du t.ex. posta en bild på referensnumret i OTD och fråga om de anser att graveringen gjorts av Heuer eller inte. Vill du ha så oberoende svar som möjligt därifrån bör du dock inte direkt nämna att klockan kommer från Abel eftersom de flesta där är polare till honom.
Tack för ditt svar, jag betvivlar inte att du har avsevärt mycket mer kunskap om Heuer än vad jag har men jag tycker/tror att du har fel i det du skriver.

I mitt tycke så faller det på sin egen orimlighet att Abel skulle ha haft en klocka ute till försäljning där han skriver att den är NOS och att den skulle ha polerats av honom samt fått sitt referensnummer ingraverat efteråt. Han är ju inte precis okänd i Heuer-kretsar så det bör ha varit fler än jag som sett annonsen. Vad gäller att bilder är borttagna från annonsen så är det inte sant, klicka på pilarna eller ännu hellre på förstoringsglaset så kommer du åt dem. Här får du en bild från annonsen som smakprov:
Screenshot 2020-04-19 at 10.02.38.png


Men visst, jag ska leta ute på nätet samt kontakta siter/folk med Heuer kunskap
 

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Förstår inte riktigt logiken. Varför skulle man slipa bort det från början? Inte som att det slits så mkt? Logiskt borde det väl isf vara för att man satt ihop klocka med en annan klockas papper, men varför skulle ett proffs vara så klantig att han inte gör siffrorna rätt?

Känns ändå sjukt osannolikt? Nu vet jag inte exakt hur deras siffror sett ut men hade väl spontant trott att det var sannolikare att de såg annorlunda ut något år än att man hittat alla papper som man satt ihop med en anan klocka och graverat om siffrorna och då inte lyckats få till siffrorna rätt.
Som du säkert förstår så håller jag med dig till 100%. Många av er har säkert hört talas om "Ockhams rakkniv", annars finns det lite om den här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
I korthet så går den ut på det här:
"...om flera olika förklaringar till ett fenomen föreligger, så bör man välja den enklaste av dem"
Och den enklaste förklaringen i detta fall bör vara att klocka var NOS när jag köpte den...
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har inte påstått att det inte är en Viceroy. Däremot påstår jag att referensnumret på klockan inte graverats av Heuer på 70-talet.

Du ska nog inte vara så snabb att påstå att jag är ute och cyklar, sånt kan man få ångra i efterhand. Jag är inte ute efter att dissa din klocka på något sätt utan tänkte bara informera. Om klockan köpts nyligen hade det kanske varit läge att kontakta säljaren. Gör gärna en egen undersökning om du inte håller med mig. Du kan t.ex. titta på samlingen av korrekta Autavia 1163 som finns på OTD - inte en enda har ett referensnummer som ser ut som på din klocka, samtliga ser ut som jag beskrev: http://www.onthedash.com/watches/reference-1163/

Naturligtvis vet jag mycket väl vem Abel är, han har köpt Heuer-prylar av mig. Du vet säkert också att han är en av de främsta i världen på att slipa och polera Heuers till nyskick. Blev tyvärr inte förvånad att klockan kommer därifrån, men påstår inte att den blivit tillfixad förutom referensnumret. Noterar att bilderna i annonsen tagits bort, det är bra att du tagit skärmdumpar. Att handla från den mest renommerade Heuer-urmakaren borde vara en garanti för att allt är korrekt, men tyvärr funkar inte världen så, det har funnits fler exempel.

Oavsett varifrån klockan kommer kvarstår som sagt faktumet att referensnumret enligt min uppfattning inte ser ut som det borde göra. Det är din klocka så du avgör naturligtvis om det är viktigt för dig och om du vill undersöka vidare. Vill du ha en second opinion kan du t.ex. posta en bild på referensnumret i OTD och fråga om de anser att graveringen gjorts av Heuer eller inte. Vill du ha så oberoende svar som möjligt därifrån bör du dock inte direkt nämna att klockan kommer från Abel eftersom de flesta där är polare till honom.
Jag har inget att tillföra kunskapsmässigt i diskussionen men ungefär samtidigt som jag läste detta scrollade jag förbi en annons på chronotrader, en 70-tals Autavia GMT där ref. nr. Har trea med rundat tak och streck under 1. Kan det vara så att detta nummer inte heller stämplat av Heuer?
http://chronocentric.com/forums/chronotrader/index.cgi?page=1;md=read;id=118656

20200419_102023.jpg
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Som du säkert förstår så håller jag med dig till 100%. Många av er har säkert hört talas om "Ockhams rakkniv", annars finns det lite om den här:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv
I korthet så går den ut på det här:
"...om flera olika förklaringar till ett fenomen föreligger, så bör man välja den enklaste av dem"
Och den enklaste förklaringen i detta fall bör vara att klocka var NOS när jag köpte den...
Dessutom ser man ju faktiskt små repor så heeeelt nypolerad var den väl ej? Och 1orna skiljer sig så han var ju verkligen klantig om han gjorde det själv
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Nu orkar jag inte leta efter fler bilder, soligt och fint ute så en cykeltur i skogen lockar mer än att leta Viceroy bilder på nätet :) För min del så är jag 100% säker på att min klocka var NOS när jag köpte den och att referensnumret alltid har funnits där och sett ut som det gör :happyhappy:
Då är vi i alla fall överens om att vi har olika åsikt. Alla kan inte alltid tycka lika, konstigare än så är det inte. Något exakt facit kommer vi förmodligen ändå aldrig att få.
 
Topp