• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Corgi

Rolex
2-Faktor
Nu är klockan äntligen klar tack vare hjälpen jag fick här med att hitta delar till den. Tusen tack!

Funderar nu på band till denna.. Vad tycker Heuer-experterna? Sedan gällande spänne till bandet, ska jag beställa ett Heuer-spänne, eller vad blir korrekt tror ni?
received_2692651377511986.jpeg

Kul att du lyckades blåsa liv i den där. Om man ser till katalogerna från tiden är det oftast generiska, men ganska fina i mitt tycke, läderband. Personligen tycker jag det viktigaste attributen på dessa är sömmarna, dvs du vill ha sådana som går jämte bandhornen också. Jag bad @watchstrapheaven göra ett i vintagestuk till min här ovan och blev väldigt nöjd. Lädret är italiensk kalv, relativt tunt och mjukt och får fin karaktär direkt.

Jag är heller inte främmande för att ett snyggt lädernato hade kunnat bli hur bra som helst på din.

Posta lite bilder när du fått på något.

5FC39575-2C83-4207-9804-1AB2681BAAC8.jpeg
 
Senast ändrad:

Hasse Varg

Rolex
Pledge Member
2-Faktor
Köpt ny kamera och håller på att testa HeliconSoft programvara som medger "Focus Stacking". Man ställer in fokus först på den del som är längst fram i bilden, sen på den del som är längst bort, programmet räknar ut hur många bilder som behöver tas och så startar man fotograferingen. När allt är klart sätts samtliga bilder ihop till en enda bild där man förhoppningsvis har fokus både nära och i fjärran. Började testa med mina sub:ar men där hoppade sekundvisaren igång vilket inte är någon höjdare när man använder "Focus Stacking", man får många sekundvisare... Plockade fram min Viceroy och provade på den istället. Bifogad bild är egentligen 9 stycken som kombinerats till en enda. Har beställt ett makro så jag kommer förhoppningsvis att kunna ta ännu bättre bilder med det :)
2020-05-05 18-04-16 (A,Radius8,Smoothing4).jpg
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Köpt ny kamera och håller på att testa HeliconSoft programvara som medger "Focus Stacking". Man ställer in fokus först på den del som är längst fram i bilden, sen på den del som är längst bort, programmet räknar ut hur många bilder som behöver tas och så startar man fotograferingen. När allt är klart sätts samtliga bilder ihop till en enda bild där man förhoppningsvis har fokus både nära och i fjärran. Började testa med mina sub:ar men där hoppade sekundvisaren igång vilket inte är någon höjdare när man använder "Focus Stacking", man får många sekundvisare... Plockade fram min Viceroy och provade på den istället. Bifogad bild är egentligen 9 stycken som kombinerats till en enda. Har beställt ett makro så jag kommer förhoppningsvis att kunna ta ännu bättre bilder med det :)
2020-05-05 18-04-16 (A,Radius8,Smoothing4).jpg
Najs! Ser riktigt bra ut. Vad är det för kamera tro?
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Tack! Jag blev jättenöjd. Vill ni se lite gällande arbetet som gjordes så se Lagaklockan.nu på Instagram.

Din Heuer blev helt fantastisk med, riktigt fint arbete med bandhornen!

Tack!

Jag såg hans inlägg på instagram precis och tyckte mig känna igen din klocka. Fint arbete! Det är lärorikt att sugas in i ett restaureringsprojekt. För egen del hade jag inte särskilt mycket erfarenhet av Heuer innan jag fastnade för tanken att rädda 30-talskronografen som ju hittade sin väg till mig, och sedan ett halvår har jag hunnit lära mig litegrann iaf.

Nu har jag och Jeff, som driver onthedash, haft en del korrespondens och det har kommit fram lite kul info. Han har själv en kuddformad 30-talare som han budade hem från Bukowskis för ett tag sedan (https://www.bukowskis.com/sv/auctions/600/1-heuer-pre-monza-enknappskronograf-armbandsur-32-5-mm) och var glad att se min. Vi har jämfört urverksbilder och kunnat validera dem mot varandra. Jag var t ex ganska övertygad om att det var ett Valjoux 22 i min, men han kallar det VZ som är en tidig variant av Valjoux 23. Skillnaderna är ibland små och det krävs skickliga ögon för att kunna urskilja detaljerna. Nu finns båda på hemsidan.

http://www.onthedash.com/watches/monopusher-cushion-case/
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor

PR1973

Rolex
Pledge Member

PR1973

Rolex
Pledge Member
En fråga: om man skulle på en "storebror" till denna 980.023N, vad skulle ni rekommendera då?

IMG-1055.jpg
Finns väl inte direkt någon storebror till den. Skulle möjligen vara Heuer/Tag Heuer 840.006 men det är en helt annan design. Det var efterföljaren till 980.023:an. Finns förstås även 180.023 om man vill ha en likadan men automat, men då är den bara tät till 200m.
 
Finns väl inte direkt någon storebror till den. Skulle möjligen vara Heuer/Tag Heuer 840.006 men det är en helt annan design. Det var efterföljaren till 980.023:an. Finns förstås även 180.023 om man vill ha en likadan men automat, men då är den bara tät till 200m.
Ah OK, gissade att det var så. Tänkte kanske på en 883 annars men sina 42mm. Tack för hjälpen!
 

ANALOGUE

Patek
2-Faktor
Topp