• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Limeee

Patek
Friends Of KS
2-Faktor
Första inlägget i denna tråd :) Heuer 3000, ref 932.206
3E7FD4EB-D222-489E-A484-E1E830387264.jpeg
E80A5D7A-B3A0-40FE-A37D-C0E1EB199ABC.jpeg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor

PR1973

Rolex
Pledge Member
Steve McQueens Monaco på auktion (Phillips)

A3E37762-FB97-4618-9BD5-8B743C27F13A.jpeg
F6BBDE64-D5EE-4FCD-906C-DA15A3220C97.jpeg
B8D7EBB5-C5B8-4575-B933-89683F013B0F.jpeg




@PR1973 , du gillar ju också snabba bilar och Heuers. Synd att du just köpt en Monaco och inte inväntade denna.
Ha ha, tror den där hamnar liiiite över min prisnivå :greedy:
 

105.012

Cartier
2-Faktor
Har detta blivit en trend? Köpa upp gamla ur på diverse auktionssajter för redan hyggliga summor och sedan spekulera vilt på andra ställen några dagar senare. Den genanta annonstexten får mig bara att tänka att det är en oinformerad person som spelar ett onödigt högt spel.


And it's back...

https://auctionet.com/sv/1534153-herrarmbandsur-heuer-cronograph-1940-tal
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Steve McQueens Monaco på auktion (Phillips)

A3E37762-FB97-4618-9BD5-8B743C27F13A.jpeg
F6BBDE64-D5EE-4FCD-906C-DA15A3220C97.jpeg
B8D7EBB5-C5B8-4575-B933-89683F013B0F.jpeg




@PR1973 , du gillar ju också snabba bilar och Heuers. Synd att du just köpt en Monaco och inte inväntade denna.
Undrar om tomten kan tjacka denna till mig i julklapp...
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Hej!

Jaha då har man klickat hem en Heuer, någon gång skall vara den första. Tyckte priset blev helt ok. En del arbete, men har bra kontakter.


item_1524683_a3deda2bc8.jpg

Var med ett tag på den själv, trodde faktiskt den skulle gå högre. Grattis! Tycker själv inte det är något fel på den där bezeln, lumepluppen förstärker vintagekänslan. Men vill du ha en med tachymeter så tror jag inte det blir omöjligt att hitta en. 🙂
 

Stibing

Breitling
Var med ett tag på den själv, trodde faktiskt den skulle gå högre. Grattis! Tycker själv inte det är något fel på den där bezeln, lumepluppen förstärker vintagekänslan. Men vill du ha en med tachymeter så tror jag inte det blir omöjligt att hitta en. 🙂
Hej!

Trodde också att den skulle gå för mer så jag är nöjd. Jag gillar bezeln, vill inte ha med tachymeter :) . Skall bli kul att få hem och lämna till en god vän för service. Återkommer med före och efter bilder.

Tar gärna emot tips på band som skulle passa till den här, har sett några fina exempel på forumet.

Tack!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Trodde också att den skulle gå för mer så jag är nöjd. Jag gillar bezeln, vill inte ha med tachymeter :) . Skall bli kul att få hem och lämna till en god vän för service. Återkommer med före och efter bilder.

Tar gärna emot tips på band som skulle passa till den här, har sett några fina exempel på forumet.

Tack!
Ingen polering eller?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Du menar av boetten? Nej, tänkte mig mer en genomgång utav verket och polering utav glaset.

Boetten är väl inget som rekommenderas?
Precis. Man brukar avråda då det krävs speciella maskiner och erfarenhet för att få det bra. Kan tycka att en väl utförd polering är ok även om jag själv gillar att det är lite slitet och repat. Undantaget är ju då om klockan redan fått en dålig polering, då bör man rädda upp det genom en bra polering. Tyvärr väldigt få i Sverige och världen som kan utföra riktigt bra poleringar.
 

Stibing

Breitling
Precis. Man brukar avråda då det krävs speciella maskiner och erfarenhet för att få det bra. Kan tycka att en väl utförd polering är ok även om jag själv gillar att det är lite slitet och repat. Undantaget är ju då om klockan redan fått en dålig polering, då bör man rädda upp det genom en bra polering. Tyvärr väldigt få i Sverige och världen som kan utföra riktigt bra poleringar.
Hej!

Tack för svaret! Jag gillar också lite slitet och använt. Får se vad lite rengöring, service och glaspolering kan göra. Får uppdatera när allt är klart. Har du tips på ett trevligt band så tar jag gärna emot det :)

Tack!
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej!

Tack för svaret! Jag gillar också lite slitet och använt. Får se vad lite rengöring, service och glaspolering kan göra. Får uppdatera när allt är klart. Har du tips på ett trevligt band så tar jag gärna emot det :)

Tack!
Tycker din nya ser fin ut, ser inte direkt polerad ut sedan tidigare men är ingen expert på dessa. Kommer bli härlig med verksservice, yttre rengöring samt glaspolering.

Angående band är jag förtjust i Corfam-stilen. Det mer insatta Heuerfolket här har nog koll på moderna alternativ som egentligen är vettigare.
 

Corgi

Rolex
2-Faktor
Det enda jag verkligen har svårt för estetiskt, alltså att se charmen i med patina, är slirspår i bakboetten när man misslyckats med att öppna det. En jämnt patinerad och åldrad boett med smårepor och dings förstörs i mitt tycke av sådana, ibland djupa, streck. Det hade iaf jag valt att slipa bort. Autavian var ju fin i den bemärkelsen, baksidan såg nästan ut som den fått en borstning/mattering vid något tillfälle eller så är den välbevarad. :)
 

Stibing

Breitling
Tycker din nya ser fin ut, ser inte direkt polerad ut sedan tidigare men är ingen expert på dessa. Kommer bli härlig med verksservice, yttre rengöring samt glaspolering.

Angående band är jag förtjust i Corfam-stilen. Det mer insatta Heuerfolket här har nog koll på moderna alternativ som egentligen är vettigare.
Hej!

Fick hem den igår, mycket nöjd! Bättre än vad bilderna visade, verkar ticka på som den skall med. Är inte heller expert, men ser inte polerad ut (dock lite sliten) :)

Corfam ser riktigt trevligt ut, tack för tipset, får kika vidare på det!
 

Stibing

Breitling
Det enda jag verkligen har svårt för estetiskt, alltså att se charmen i med patina, är slirspår i bakboetten när man misslyckats med att öppna det. En jämnt patinerad och åldrad boett med smårepor och dings förstörs i mitt tycke av sådana, ibland djupa, streck. Det hade iaf jag valt att slipa bort. Autavian var ju fin i den bemärkelsen, baksidan såg nästan ut som den fått en borstning/mattering vid något tillfälle eller så är den välbevarad. :)
Hej!

Ja sådana streck förstör mycket, men i det här fallet ser det ganska bra ut. Ser ut som det slitits med tiden, svårt att säga om den har borstats, men som sagt ser helt ok ut!
 

paulm

Breitling
Har en fin gammal Carrera 73353 som jag precis upptäckte inte varvar fram 30-minuters visaren om man har stannat chronon och startat upp den igen utan att först nollställa...Dvs om man startar, stoppar, och startar igen så varvar chronons sekundvisare utan att minutvisaren flyttar på sig.

Någon annan med en 70-tals Carrera som vet om det ska vara så? Så funkar inte min Speedmaster t.ex, men den är fån 2000.

IMG_0300.JPG
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Har en fin gammal Carrera 73353 som jag precis upptäckte inte varvar fram 30-minuters visaren om man har stannat chronon och startat upp den igen utan att först nollställa...Dvs om man startar, stoppar, och startar igen så varvar chronons sekundvisare utan att minutvisaren flyttar på sig.

Någon annan med en 70-tals Carrera som vet om det ska vara så? Så funkar inte min Speedmaster t.ex, men den är fån 2000.

IMG_0300.JPG
Nej, det ska inte vara så. Minuträknaren ska flytta sig ett steg varje gång kronografsekundvisaren passerar 12, oavsett om du nollställt innan eller bara stoppat och startat igen. Det behöver dock inte vara något allvarligt, skulle ev. kunna räcka med att justera ett hjul med hjälp av den inringade skruven på bilden nedan:
7ROv3ZK.png
 

Jox

Rolex
2-Faktor
Har en fin gammal Carrera 73353 som jag precis upptäckte inte varvar fram 30-minuters visaren om man har stannat chronon och startat upp den igen utan att först nollställa...Dvs om man startar, stoppar, och startar igen så varvar chronons sekundvisare utan att minutvisaren flyttar på sig.

Någon annan med en 70-tals Carrera som vet om det ska vara så? Så funkar inte min Speedmaster t.ex, men den är fån 2000.

IMG_0300.JPG
Vackert!
 
Topp