• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Jag har en Monaco 1133b cal 11 "transitional" såld på Magnusson Göteborg 1970. Det är synd att pappren inte är ifyllda 20210209_115354.jpg 20210209_114848.jpg 20211210_114103.jpg
 
Länken är inte signerat av Heuer, händerna var i början av Heuer Carrera. Läste att inte alla länkar till denna version var signerade. Är de inte original?
Carrera? Du menar transitional Monaco? Visserligen är dina bilder tagna i vinkel men jämfört med referensexemplaren på OnTheDash så ser minutvisaren ut att vara för kort, timvisaren är för lång och kronografsekundvisaren är för lång och har fel färg - http://www.onthedash.com/chronograph/monaco-reference-1133b-transitional/

Länken bör nog vara signerad Heuer och ha ändlänkar som är anpassade till boetten. NSA tillverkade även likadana länkar till andra märken och med sin egen logga på spännet.

Hur vet du att klockan sålts på Magnussons om papprena inte är ifyllda?
 
Så här ser det ut. Tycker du att det inte är original länk ? 20211213_191920.jpg 20211213_191930.jpg
Eftersom spännet inte har Heuer-loggan och eftersom ändlänkarna inte är anpassade efter en Monaco-boett så har länken förmodligen inte sålts tillsammans med en Heuer-klocka från början. Att boxen till länken finns kvar tyder på att den sålts som ett separat tillbehör.
 
Jag tror att den såldes till Magnussons Göteborg enbart på grund av detta. Jag är inte säker på något eftersom försäljningspapperen inte är fulla. 20211210_114103.jpg
 
Eftersom spännet inte har Heuer-loggan och eftersom ändlänkarna inte är anpassade efter en Monaco-boett så har länken förmodligen inte sålts tillsammans med en Heuer-klocka från början. Att boxen till länken finns kvar tyder på att den sålts som ett separat tillbehör.
Du menar att länken inte är original ?
 
Jag tror att den såldes till Magnussons Göteborg enbart på grund av detta. Jag är inte säker på något eftersom försäljningspapperen inte är fulla. 20211210_114103.jpg
Där klisterlappen sitter har det från början funnits en Heuer-logga som ser ut att ha nötts bort. Enligt lappen är den från Magnussons 125-års jubileum, vilket var 1987, så klisterlappen har inte suttit i boxen sedan den var ny ca 1969/70.
 
Där klisterlappen sitter har det från början funnits en Heuer-logga som ser ut att ha nötts bort. Enligt lappen är den från Magnussons 125-års jubileum, vilket var 1987, så klisterlappen har inte suttit i boxen sedan den var ny ca 1969/70.
Jag är glad att du blev intresserad av denna klocka, för hittills har ingen kunnat svara på mina tvivel. Kan försäljningshistoriken för en klocka kontrolleras i Heuer-arkivet efter serienummer?
 
Du menar att länken inte är original ?
Det beror på hur man definierar original. Den är sannolikt inte original i betydelsen att den inte såldes tillsammans med din klocka från början. Däremot är den tillverkad av NSA som levererade likadana länkar till Heuer, men då med Heuer-logga på spännet och ändbitar som var anpassade till Monaco-boetten.

Att länken inte är original till klockan är dock ingen katastrof, med lite tålamod går den att komplettera med korrekt spänne och ändbitar. Värdet på en transitional sitter inte i länken utan i delarna som särskiljer den från andra Monacos - dvs tavlan, visarna och serienumret på boetten.
 
Jag har en Autavia Viceroy som nu börjat bråka med datumskifte. Den börjar byta som den ska vid 22:30-snåret och ska precis till att flippa över vid 00, men ”orkar” inte riktigt. Om man manuellt skruvar tillbaka till 21:30 (där ”quickset” börjar) så flippar den tillbaka till det datumet som den skulle bytat från och sen börjar skiftet om, utan framgång.
Gissar att ngt behöver bytas eller så kanske den bara behöver en rengöring. Hursom, Bergströms ville skicka den till Stockholm och sedan vidare till Schweiz, dom tippade på en kostnad på mellan 10-20k… saftigt tyckte jag. Så jag undrar om någon i detta forum kan tipsa var man kan vända sig?
Bild på bråkstaken:
C6B126C7-0009-448F-B0DB-C7DA02D56DBC.jpeg
 
Jag har en Autavia Viceroy som nu börjat bråka med datumskifte. Den börjar byta som den ska vid 22:30-snåret och ska precis till att flippa över vid 00, men ”orkar” inte riktigt. Om man manuellt skruvar tillbaka till 21:30 (där ”quickset” börjar) så flippar den tillbaka till det datumet som den skulle bytat från och sen börjar skiftet om, utan framgång.
Gissar att ngt behöver bytas eller så kanske den bara behöver en rengöring. Hursom, Bergströms ville skicka den till Stockholm och sedan vidare till Schweiz, dom tippade på en kostnad på mellan 10-20k… saftigt tyckte jag. Så jag undrar om någon i detta forum kan tipsa var man kan vända sig?
Bild på bråkstaken:
C6B126C7-0009-448F-B0DB-C7DA02D56DBC.jpeg
Var bor du? Lättare att då ge rekommendationer.
 
Jag har en Autavia Viceroy som nu börjat bråka med datumskifte. Den börjar byta som den ska vid 22:30-snåret och ska precis till att flippa över vid 00, men ”orkar” inte riktigt. Om man manuellt skruvar tillbaka till 21:30 (där ”quickset” börjar) så flippar den tillbaka till det datumet som den skulle bytat från och sen börjar skiftet om, utan framgång.
Gissar att ngt behöver bytas eller så kanske den bara behöver en rengöring. Hursom, Bergströms ville skicka den till Stockholm och sedan vidare till Schweiz, dom tippade på en kostnad på mellan 10-20k… saftigt tyckte jag. Så jag undrar om någon i detta forum kan tipsa var man kan vända sig?
Bild på bråkstaken:
C6B126C7-0009-448F-B0DB-C7DA02D56DBC.jpeg
Vill minnas att automat Heuer kan vara svåra att serva i Sverige.

Jag skulle kolla med Tidlösa Ur. Annars är det någon i England som folk brukar vända sig till. Abel court eller något liknande.

 
Vill minnas att automat Heuer kan vara svåra att serva i Sverige.

Jag skulle kolla med Tidlösa Ur. Annars är det någon i England som folk brukar vända sig till. Abel court eller något liknande.

Tack!
Klockan är köpt av Abel NOS från början, inte av mig, jag är andra ägaren (eller tredje, beroende på hur man räknar).
Ska maila Abel och se vad han säger.
 
Tillbaka
Topp