• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Rookie

Cartier
2-Faktor
710D1D61-61D3-4001-8366-72934CDC2134.jpeg
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
En av mina absoluta drömklockor packades upp idag efter en mycket trevlig affär med @Rookie.....

Fick även med en bunt passande och mycket smakfulla band av hög kvalisort:

IMG_3207.jpg



Klockan är i ett mycket fint och förmodat originalskick och är en av de allra tidigast tillverkade från 1968 i Heuers serie från med Camaros och med ref 7220 NT vilket innebär att den har en mörkbrun nästan svart tavla med tachymeter-skala samt ett Valjoux 72.

IMG_3203.jpg
IMG_3204.jpg
IMG_3210.jpg
IMG_3209.jpg

IMG_20210521_123209.jpg


Siffran på bakboetten är inget serienummer utan visar på att denna klocka ursprungligen såldes i Schweiz via Heuers återförsäljare Cuanillon & Cie som använde en egen nomenklatur som än idag inte riktigt har klargjorts hur den var upplagd.
IMG_3208.jpg


Jag är medveten om att det finns ännu fler varianter, Camaro kanske är den Heuer som tillverkats i flest varianter, men min trippel är nu fullbordad gällande Heuer Camaros! ⏱️ 🏁

IMG_3213.jpg
 
Senast ändrad:

Hugger69

Patek
2-Faktor
Fantastisk klocka och grattis till en supertrippel.
Funderat lite på att köpa tillbaka modellen som var min första riktiga klocka och startade
mitt intresse. Såldes dock 1998 för 3.600kr..... Gissar att de gått upp en del ;D
Skärmavbild 2022-01-21 kl. 07.20.42.png
Tack som faen! 🤗

Kul att du hade den som första riktiga klocka, inget dåligt val gosse!😉

Jag är rädd för att du inte riktigt vill veta utvecklingen på dessa klockor men jag kan säga att bara den länk du har på bilden där går på mellan 30-50 000 kr!
Den är alltså lika dyr som en klocka i dagsläget, galet!:facepalm:
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Tack som faen! 🤗

Kul att du hade den som första riktiga klocka, inget dåligt val gosse!😉

Jag är rädd för att du inte riktigt vill veta utvecklingen på dessa klockor men jag kan säga att bara den länk du har på bilden där går på mellan 30-50 000 kr!
Den är alltså lika dyr som en klocka i dagsläget, galet!:facepalm:
Ja vet. Såg ett ex häromåret på länk för ca 80k vill jag minnas.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Finns exemplar som lätt gått för det dubbla men det är oftast ovanliga varianter typ tidiga pandor mfl.
Fattar, jag är lite skadad av min historia och kan inte betala dagens priser för Heuer fast jag tycker de är fantastiska
klockor och det märke som ligger mig varmast om hjärtat. Har NOLL Heuer i lådan. SKANDAL.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Fattar, jag är lite skadad av min historia och kan inte betala dagens priser för Heuer fast jag tycker de är fantastiska
klockor och det märke som ligger mig varmast om hjärtat. Har NOLL Heuer i lådan. SKANDAL.
Förstår dig full ut men med tanke på din avatar måste du skärpa till dig snarast! 🤣

Min koppling till Heuer handlar i princip enbart om Camaro i och med att jag har bilen som Jack Heuer döpte klockan efter..

'.....it is the Chevrolet car name that made us register the name for watches. The main reason to select that name was its sound and easy pronouncement. In a watch name its international acceptance is a key factor, it must be able to be pronounced in most key languages..........We of course also liked the Camaro name because it was a name of a nice sporty car that our key market segment of consumers was certainly aware of.' Jack Heuer
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Förstår dig full ut men med tanke på din avatar måste du skärpa till dig snarast! 🤣

Min koppling till Heuer handlar i princip enbart om Camaro i och med att jag har bilen som Jack Heuer döpte klockan efter..

'.....it is the Chevrolet car name that made us register the name for watches. The main reason to select that name was its sound and easy pronouncement. In a watch name its international acceptance is a key factor, it must be able to be pronounced in most key languages..........We of course also liked the Camaro name because it was a name of a nice sporty car that our key market segment of consumers was certainly aware of.' Jack Heuer
Funderade precis på om bil och klocka var uppkallat efter något annat, en vind eller liknande... Men då vet jag. Grym trippel du har!
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Funderade precis på om bil och klocka var uppkallat efter något annat, en vind eller liknande... Men då vet jag. Grym trippel du har!
Tack, jag trodde aldrig någonsin att jag skulle köpa så här dyra klockor som jag gjort men på något sätt är det ju ändå en placering samtidigt som man får njuta av mekaniska och vackra små mästerverk!

Bilen Chevrolet Camaro kom innan klockan och introducerades 1967 som ett svar på Fords Mustang som kom 1965.
Jag har alltid tyckt att Camaron var så mycket mer cool och aggressiv i sin design jämfört med Mustangen och sedan att jag åkte i orange Camaro från 1969 när jag var 4 år har ju satt sina spår misstänker jag…. 🤪
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
1998, har du någon annan relevant prisreferens från tiden?
Sålde på Kaplans.
Omega speedmaster II 3.500kr, Rolex Sub 12-13K
Vill minnas att det var riktmärken när man sprang runt uppe på Royal Viking med klockgubbarna.
Jag var ju riktig junior, så hade inte så mycket koll eller pengar.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sålde på Kaplans.
Omega speedmaster II 3.500kr, Rolex Sub 12-13K
Vill minnas att det var riktmärken när man sprang runt uppe på Royal Viking med klockgubbarna.
Jag var ju riktig junior, så hade inte så mycket koll eller pengar.
I det sammanhanget var det inte så tokigt ändå, men förstår precis det du nämner med känslan att betala så mycket mer idag. Som tur är har man oftast köpt något i samma marknad som det man sålde. På det sättet ångrar jag inget. Sålde ju min Heuer dyrt så den är jag nöjd med även om jag gärna haft en Autavian jag startade tråden med i lådan idag.
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
I det sammanhanget var det inte så tokigt ändå, men förstår precis det du nämner med känslan att betala så mycket mer idag. Som tur är har man oftast köpt något i samma marknad som det man sålde. På det sättet ångrar jag inget. Sålde ju min Heuer dyrt så den är jag nöjd med även om jag gärna haft en Autavian jag startade tråden med i lådan idag.
Ja jävlar, mycket klockor har kommit och gått i olika ekonomier. klockan i din första post är ju fantastisk.
tyvärr är jag nu lite trist, kan köpa annat stål från ”känd tillverkare” för massa pengar utan att rynka på näsan.
 

Hugger69

Patek
2-Faktor
Urtavlan är original och i lite sämre skick. Glaset är bytt och helt nytt så man ser skavankerna på urtavlan.
Ok, men den tavlan måste vara bättrad för allt ser märkligt lite märkligt ut och inte är det glaset som spökar här! 🤷🏼‍♂️

Kanske läge att leta en ersättningstavla för det är ju en fin modell!? 🤔
 

Criss Cross

Playing with fire
2-Faktor
Ok, men den tavlan måste vara bättrad för allt ser märkligt lite märkligt ut och inte är det glaset som spökar här! 🤷🏼‍♂️

Kanske läge att leta en ersättningstavla för det är ju en fin modell!? 🤔
Känns väldigt svårt och dyrt. Hade själv en dassig Carrera 3647a och letade lite. Kanske någon form av brytningsfel som påverkar siffrorna? Ser ju även ut som sprickor på glaset.
Skulle börja med att byta armband 🙄
 
Topp