• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

IMG_20230125_110940_825.jpg
 
Blev kär direkt när jag såg denna klocka i onsdags - bara att slå till.
Blev positivt överraskad av luminiscensen också. 😀
 

Bilagor

  • 456078EF-63A7-479C-A56C-5F4461DB480C.jpeg
    456078EF-63A7-479C-A56C-5F4461DB480C.jpeg
    407.7 KB · Visningar: 18
  • FC43CEAD-3162-4DCD-8C7F-739F77827CEB.png
    FC43CEAD-3162-4DCD-8C7F-739F77827CEB.png
    891.4 KB · Visningar: 19
Ny fin artikel om vintage Carrera på Hodinkee: https://www.hodinkee.com/articles/reference-points-tag-heuer-carrera

En hel del godbitar, som t.ex att de riktigt tidiga Carrera-kronograferna hette ”Chronomatic”, innan Breitling tog det vidare.
Eller de helt sjuka Dato-modellerna. Speciellt de med datumet vid 12 som blockerades av kronografens sekundvisare.

Grymma bilder och en hel del intressanta modeller jag aldrig sett tidigare.

För min del så är det två saker med Carrera som jag alltid går igång på. Bandhornen, de är helt magiska.
Och det som tydligen kallas ”tension ring”, med skalorna.

Vad definierar en Carrera för er?
 
Ny fin artikel om vintage Carrera på Hodinkee: https://www.hodinkee.com/articles/reference-points-tag-heuer-carrera

En hel del godbitar, som t.ex att de riktigt tidiga Carrera-kronograferna hette ”Chronomatic”, innan Breitling tog det vidare.
Eller de helt sjuka Dato-modellerna. Speciellt de med datumet vid 12 som blockerades av kronografens sekundvisare.

Grymma bilder och en hel del intressanta modeller jag aldrig sett tidigare.

För min del så är det två saker med Carrera som jag alltid går igång på. Bandhornen, de är helt magiska.
Och det som tydligen kallas ”tension ring”, med skalorna.

Vad definierar en Carrera för er?
Riktigt fina klockor. 2447 är min favorit Heuer. Skulle nog välja en 2447S. Bandhornen och boetten tillsammans med en clean tavla är dess styrka.
 
Hej,

Tänker att jag behöver experthjälp i denna fråga och vänder mig därför hit. Jag har i några år nu letat efter en Tag Heuer som tidigare fanns i släkten men som jag nu av nostalgiska själ skulle vilja ha tillbaka. Jag kan mycket lite om klockan förutom att det var en kronograf från Tag Heuer med vit tavla, svarta ihåliga subdials, svart omkringliggande tachymeter, eventuellt av modellen Carrera men inte 100 på det. Den enda bild jag hittat är bilden nedan som är min enda ledtråd. De kronografer från tag heuer som passat in på beskrivningen har tidigare varit för stora. Jag uppskattar storleken på boetten till att vara ca 38-40 mm.

Jag tror att jag letat genom hela internet för att hitta denna modell men tyvärr utan framgång. Så om någon har en aning om vilken Tag Heuer som det skulle kunna vara nedan på bild så vore jag evigt tacksam om ni kunde hjälpa mig!

Tack KS för ett fint forum!


IMG_6282.PNG
 
Tjena gruppen,

Tänkte byta ut min Tag Heuer formula 1 klocka mot en automatisk klocka. Har väldigt lite koll på värde osv men vad kan man tänkas få för en sån, bifogar en bild 😊
BAE7ABE9-7813-4B97-86D0-013F23A73D5E.jpeg
 
Tjena gruppen,

Tänkte byta ut min Tag Heuer formula 1 klocka mot en automatisk klocka. Har väldigt lite koll på värde osv men vad kan man tänkas få för en sån, bifogar en bild 😊
BAE7ABE9-7813-4B97-86D0-013F23A73D5E.jpeg
Trevlig klocka! Men eftersom det här är vintagedelen av forumet så tror jag du har bättre chans att få ett svar i Tag Heuer tråden i vanliga delen av forumet
 
Lite bilder på min nyinförskaffade dykare. Tycker att Heuer lyckades riktigt bra när det gav sig på att göra en dykare.

Om jag förstått det hela rätt så var det inte Heuer själva som tillverkade de första två serierna av den här klockan utan de tillverkades i av Monnin i Frankrike. De franska klockorna har en lite annorlunda urtavla där det dels står att de är tillverkade i Frankrike och där även modellnamnet är på franska så de heter ”professionnel” istället för ”professional”.

Det här dock en 844/3 som är tillverkad av Heuer själva i Schweiz.


IMG_0078.jpeg
IMG_0071.jpeg
IMG_0075.jpeg
IMG_0076.jpeg
 
Jag var lite övermodig och badade med denna i helgen. Fick imma på glaset och sen började klockan gå som när batterier är på väg att ta slut. 5 sek i taget. Nu med nybytt batteri så funkar den inte så jag antar att vattnet knäckte den.

Hur är möjligheten att byta Quartzverk? Ska man leta efter en donatorklocka med passande verk eller kan det gå att hitta som reservdel?


IMG_1771.jpeg
 
Jag var lite övermodig och badade med denna i helgen. Fick imma på glaset och sen började klockan gå som när batterier är på väg att ta slut. 5 sek i taget. Nu med nybytt batteri så funkar den inte så jag antar att vattnet knäckte den.

Hur är möjligheten att byta Quartzverk? Ska man leta efter en donatorklocka med passande verk eller kan det gå att hitta som reservdel?


IMG_1771.jpeg
Första steget är att klura ut vad det är för verk och sedan googla en hel del…
 
Första steget är att klura ut vad det är för verk och sedan googla en hel del…
Uppdatering angående klockan är att jag gick tillbaka till urmakaren som jag bytte batteriet hos tidigare i veckan. Han trodde att han kunde få den att fungera genom att rengöra spolen. Hämtade ut den idag och den fungerade! Det var ju kul. Kostade 900 kr och jag fick 6 mån garanti. Men det blir inget mer bada med den.
 
En fråga!
Jag har tänkt köparen en Heuer 980.013. (1000 quartz). Har letat fram och tillbaka och hittar klockor som bara är märkta Heuer och vissa som är märkta Tag/Heuer, men båda heter 980.013 och är ungefär lika gamla. Finns här någon som kan räta ut lite frågetecken?
 
Tillbaka
Topp