• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

Psykel

Pandion
En fråga!
Jag har tänkt köparen en Heuer 980.013. (1000 quartz). Har letat fram och tillbaka och hittar klockor som bara är märkta Heuer och vissa som är märkta Tag/Heuer, men båda heter 980.013 och är ungefär lika gamla. Finns här någon som kan räta ut lite frågetecken?
TAG köpte Heuer 1985. Modellen tillverkades kring den tiden, så står det bara Heuer betyder det att den är tillverkad före 1985 och står det TAG Heuer så är den tillverkad 1985 eller senare.
 

TorNet

Silver
2-Faktor
TAG köpte Heuer 1985. Modellen tillverkades kring den tiden, så står det bara Heuer betyder det att den är tillverkad före 1985 och står det TAG Heuer så är den tillverkad 1985 eller senare.
Nja, så enkelt är det tyvärr inte att man kan dra en gräns på nyårsafton. Heuer använde de delar man hade på lager under en tid, blandat med nya delar ibland, så en del klockor kan ha lämnat fabriken med t.ex. Heuer på urtavlan och Tag Heuer på boettlocket, eller vice versa. Det KAN ha varit så i vissa fall, men klockor kan givetvis ha fått blandade delar i efterhand också - alltså i princip omöjligt att veta i det enskilda fallet.

Om man föredrar Heuer eller Tag Heuer är en smaksak.
 

Psykel

Pandion
Nja, så enkelt är det tyvärr inte att man kan dra en gräns på nyårsafton. Heuer använde de delar man hade på lager under en tid, blandat med nya delar ibland, så en del klockor kan ha lämnat fabriken med t.ex. Heuer på urtavlan och Tag Heuer på boettlocket, eller vice versa. Det KAN ha varit så i vissa fall, men klockor kan givetvis ha fått blandade delar i efterhand också - alltså i princip omöjligt att veta i det enskilda fallet.

Om man föredrar Heuer eller Tag Heuer är en smaksak.
Ja, så är det såklart med alla klockor från back in the day. Man tenderade att göra slut på delar man har på lagret (Seiko är ett typexempel, där man gick från "water proof" till "water resist" 1969, och det finns givetvis klockor från tiden med båda benämningar).
Att TAG köpte Heuer 1985 och började benämnas TAG Heuer efter det är ju dock sant.
 

GastonL

Basic
Ja, så är det såklart med alla klockor från back in the day. Man tenderade att göra slut på delar man har på lagret (Seiko är ett typexempel, där man gick från "water proof" till "water resist" 1969, och det finns givetvis klockor från tiden med båda benämningar).
Att TAG köpte Heuer 1985 och började benämnas TAG Heuer efter det är ju dock sant.
Hej
Låter som en trolig förklaring och framförallt om det skett mitt i ett ägarbyte.
 

Hugger69

Pandion
2-Faktor
Valjoux 72 i första CAMARO-modellen från 1968 är ingen dålig kombo! ⏱️

IMG_3049.jpeg
 
Hej! Helt ny på forumet och i klockvärlden. Hoppas det är okej att jag dyker in med ett par frågor.
När jag rensade mina framlidna föräldrars lägenhet så hittade jag en riktigt skruttig klocka som först var på väg till skroten innan jag tittade noggrannare och hejdade mig. Det verkar vara en fyrtiotalskronograf som gissningsvis tillhört en äldre släkting (som jag kanske fått mitt mellannamn ifrån). Om nån kan fylla i mer info skulle jag vara mycket tacksam! Jag undrar också om det är sannolikt att den går att reparera, och vart jag kan vända mig. Jag har förstått att auktoriserad urmakare finns i skövde, men att tidlösa i uppsala skall vara bra? Just nu går den inte alls, och är ju väldigt repig etc.
Det vore roligt att kunna ge denna ett fortsatt liv i släkten.

IMG_8648.jpeg
IMG_8645.jpeg
IMG_8646.jpeg
IMG_8644.jpeg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Hej! Helt ny på forumet och i klockvärlden. Hoppas det är okej att jag dyker in med ett par frågor.
När jag rensade mina framlidna föräldrars lägenhet så hittade jag en riktigt skruttig klocka som först var på väg till skroten innan jag tittade noggrannare och hejdade mig. Det verkar vara en fyrtiotalskronograf som gissningsvis tillhört en äldre släkting (som jag kanske fått mitt mellannamn ifrån). Om nån kan fylla i mer info skulle jag vara mycket tacksam! Jag undrar också om det är sannolikt att den går att reparera, och vart jag kan vända mig. Jag har förstått att auktoriserad urmakare finns i skövde, men att tidlösa i uppsala skall vara bra? Just nu går den inte alls, och är ju väldigt repig etc.
Det vore roligt att kunna ge denna ett fortsatt liv i släkten.

IMG_8648.jpeg
IMG_8645.jpeg
IMG_8646.jpeg
IMG_8644.jpeg
Vilket fynd, ser jättefin ut under glaset. Går helt klart att reparera, och är väl värd det på alla sätt och vis. 40-tal känns rimligt men kan tyvärr inte referenserna. Inte heller koll på vem som är lämpligast att serva den.
 

Hugger69

Pandion
2-Faktor
Hej! Helt ny på forumet och i klockvärlden. Hoppas det är okej att jag dyker in med ett par frågor.
När jag rensade mina framlidna föräldrars lägenhet så hittade jag en riktigt skruttig klocka som först var på väg till skroten innan jag tittade noggrannare och hejdade mig. Det verkar vara en fyrtiotalskronograf som gissningsvis tillhört en äldre släkting (som jag kanske fått mitt mellannamn ifrån). Om nån kan fylla i mer info skulle jag vara mycket tacksam! Jag undrar också om det är sannolikt att den går att reparera, och vart jag kan vända mig. Jag har förstått att auktoriserad urmakare finns i skövde, men att tidlösa i uppsala skall vara bra? Just nu går den inte alls, och är ju väldigt repig etc.
Det vore roligt att kunna ge denna ett fortsatt liv i släkten.

IMG_8648.jpeg
IMG_8645.jpeg
IMG_8646.jpeg
IMG_8644.jpeg
Grattis till ett fint fynd! 🙏🏻

Jag kan rekommendera Per-Erik på Olofsfors Ur .

De serverar och reparerar alla sorts klockor och gärna vintage. De är dessutom både prisvärda och snabba leveranser samt levererar över hela landet!

Per-Erik letar upp originaldelar eller har själv och när det gäller omöjliga uppgifter löser han det med då han har en komplett urmakeriverkstad samt såklart är Urmakarmästare!

Hälsa från mig! 😜
 
Senast ändrad:
Tack för svar och tips, jag ska kolla upp Olofsfors. Jag var in på Tag Heuer-butiken i Solna, de skickar tydligen allt till Skövde som i sin tur skickar alltför komplicerade saker till Schweiz. Jag gissar att den här klockan skulle falla under "komplicerade saker" och vill mycket hellre stödja en lokal hantverkare. Går det att få en uppfattning om ungefärligt värde i nuvarande dåliga skick, och i finare reparerat/restaurerat skick? Jag har inte för avsikt att sälja, men det är ju såklart intressant ändå.
 

Hugger69

Pandion
2-Faktor
Tack för svar och tips, jag ska kolla upp Olofsfors. Jag var in på Tag Heuer-butiken i Solna, de skickar tydligen allt till Skövde som i sin tur skickar alltför komplicerade saker till Schweiz. Jag gissar att den här klockan skulle falla under "komplicerade saker" och vill mycket hellre stödja en lokal hantverkare. Går det att få en uppfattning om ungefärligt värde i nuvarande dåliga skick, och i finare reparerat/restaurerat skick? Jag har inte för avsikt att sälja, men det är ju såklart intressant ändå.
Som av en händelse så var Per-Erik förbi mig idag och hämtade lite klockor som behövde kärlek så jag nämnde för honom om din klocka! 🤪
Slå honom en signal bara så får ni tar det därifrån och reda ut vad som behöver göras.
En grundservice och rejäl rengöring med ultraljudstvätt, byte av glas samt eventuellt byte eller reparation av defekta delar är min gissning.

Tyvärr kan jag inte hjälpa dig med värderingen men det finns gott om folk som kan det bättre här tex @Klockjägaren, @Aurum, @Anders Forsberg bara för at nämna några! 🤗
Värdet är så klart alltid intressant att veta, om inte annat så försäkringsmässigt!
 
Senast ändrad:

Corgi

Guld
2-Faktor
Tack för svar och tips, jag ska kolla upp Olofsfors. Jag var in på Tag Heuer-butiken i Solna, de skickar tydligen allt till Skövde som i sin tur skickar alltför komplicerade saker till Schweiz. Jag gissar att den här klockan skulle falla under "komplicerade saker" och vill mycket hellre stödja en lokal hantverkare. Går det att få en uppfattning om ungefärligt värde i nuvarande dåliga skick, och i finare reparerat/restaurerat skick? Jag har inte för avsikt att sälja, men det är ju såklart intressant ändå.

Väldigt fin klocka och inte alltför typisk bland äldre Heuers tror jag. Bra verk i dem generellt, Valjoux 22 i detta fall kanske. Tycker inte du ska skicka den utomlands eftersom du i möjligaste mån bör behålla originalskicket. Svårt att uppskatta ett värde då dessa haft en ganska svängig värdekurva senare år. Eftersom tavlan och visarna ser så bra ut så skulle jag inte vilja säga under 20k iaf. Rolig personlig gravyr med telefon nr. Vad mäter den, 32-33mm?
 
Eftersom tavlan och visarna ser så bra ut så skulle jag inte vilja säga under 20k iaf. Rolig personlig gravyr med telefon nr. Vad mäter den, 32-33mm?
Kul att ni tycker att den ser fin ut och att det bör gå att fixa till den! Skille du gissa 20k i befintligt skick eller efter en renovering? Klockan är del i ett arv så även om mina syskon inte anmält intresse ännu så känns det ju rimligt att ersätta dom om det visar sig att den är värdefull.

Jag får diametern till 36mm.
 

Corgi

Guld
2-Faktor
Kul att ni tycker att den ser fin ut och att det bör gå att fixa till den! Skille du gissa 20k i befintligt skick eller efter en renovering? Klockan är del i ett arv så även om mina syskon inte anmält intresse ännu så känns det ju rimligt att ersätta dom om det visar sig att den är värdefull.

Jag får diametern till 36mm.

Det beror nog delvis på i vilket skick verket är. Men om man utgår från att det är servicebart så skulle nog inte värdet variera jättemycket. Många samlare föredrar att styra upp sånt själv och få mer kontroll på hur servicen utförs. I vintagevärlden generellt får du aldrig tillbaka hela servicekostnaden vid en försäljning så vet man att man vill sälja så är oftast tipset att göra så i befintligt skick. En sånhär skulle nog kosta lite norr om 5k att få snurr på.

Kul att den är större, tyckte den såg mindre ut på bild.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Grattis till ett fint fynd! 🙏🏻

Jag kan rekommendera Per-Erik på Olofsfors Ur .

De serverar och reparerar alla sorts klockor och gärna vintage. De är dessutom både prisvärda och snabba leveranser samt levererar över hela landet!

Per-Erik letar upp originaldelar eller har själv och när det gäller omöjliga uppgifter löser han det med då han har en komplett urmakeriverkstad samt såklart är Urmakarmästare!

Hälsa från mig! 😜
Det där är inte min bild av verksamheten. Han postar klåperier och fusk på Facebook som om det vore något att skryta med. Det värsta jag sett hittills var när han lött ihop en regelfjäder till något inte jättegammalt Omegaverk istället för att leta upp en originaldel. Senaste inlägget är om någon Enicar där han förstör en verkdel för att kompensera för att det är fel datumskiva. Återigen istället för att leta upp en originaldel. Jag hoppas att det inte är din klocka som drabbades. Jag hade absolut lämnat in en ärvd Heuer på annat håll även om det kostar lite mer.
 
Det där är inte min bild av verksamheten. Han postar klåperier och fusk på Facebook som om det vore något att skryta med. Det värsta jag sett hittills var när han lött ihop en regelfjäder till något inte jättegammalt Omegaverk istället för att leta upp en originaldel. Senaste inlägget är om någon Enicar där han förstör en verkdel för att kompensera för att det är fel datumskiva. Återigen istället för att leta upp en originaldel. Jag hoppas att det inte är din klocka som drabbades. Jag hade absolut lämnat in en ärvd Heuer på annat håll även om det kostar lite mer.
Hoppsan, ja det var ju en annan synvinkel. Det verkar ju som att Hugger69 har lämnat in en hel del klockor till Olofsfors, så helt uppåt väggarna kan det väl inte vara tänker jag. Men vad skulle du rekommendera istället? Verkstaden i Skövde? Bäst för mig vore något i Stockholmsområdet egentligen, vore kul att besöka personligen.
 

Hugger69

Pandion
2-Faktor
Det där är inte min bild av verksamheten. Han postar klåperier och fusk på Facebook som om det vore något att skryta med. Det värsta jag sett hittills var när han lött ihop en regelfjäder till något inte jättegammalt Omegaverk istället för att leta upp en originaldel. Senaste inlägget är om någon Enicar där han förstör en verkdel för att kompensera för att det är fel datumskiva. Återigen istället för att leta upp en originaldel. Jag hoppas att det inte är din klocka som drabbades. Jag hade absolut lämnat in en ärvd Heuer på annat håll även om det kostar lite mer.
Vi har olika bild av verksamheten utan tvekan och jag kan bara svara för de erfarenheter jag har av Per-Erik och Olofsfors Ur och de är odelat positiva.
Jag tycker inte man ska gå på hörsägen utan bilda sig sin egen uppfattning utifrån egna erfarenheter och inte vad andra sagt eller bildtittande på Fäjjsbok, dock ska man alltid väga in sådana synpunkter och fråga om dess riktighet!

Den Enicar du referera till är definitivt min och jag är supernöjd med det arbete Per-Erik gjort för att fixa när datumet slutade att fungera. Han ersatte det avbrutna originalstiftet som gått av genom att nita dit ett nytt på 0,3 mm så att klockan skulle fungera igen, så arbetar de flesta riktiga urmakare, inte de som bara byter ut saker!
Jag har väldigt lite pengar i just denna klocka och sa detta til Per-Erik så han visste förutsättningarna.

Datumet har alltid visats lite snett i datumrutan på den så det Per-Erik gjorde här var at justera lite datumkorrektorn lite för snyggare visning i datumfönstret vilket jag ser som ännu en grej en riktigt urmakare kan göra.
Per-Erik hade dessutom ett originalglas till just denna ovanliga Enicar-modell liggandes så det fick han byta med mitt goda minne!

Per-Erik är Urmakarmästare, har varit lärare på Urmakarskolan och har lång erfarenhet av att jobba med klockor på riktigt så min uppfattning kvarstår. 🤗
 
Senast ändrad:

Hugger69

Pandion
2-Faktor
Hoppsan, ja det var ju en annan synvinkel. Det verkar ju som att Hugger69 har lämnat in en hel del klockor till Olofsfors, så helt uppåt väggarna kan det väl inte vara tänker jag. Men vad skulle du rekommendera istället? Verkstaden i Skövde? Bäst för mig vore något i Stockholmsområdet egentligen, vore kul att besöka personligen.
Vi har alla erfarenheter som gör att vi tycker olika om bilar, klädtillverkare mat eler vad du vill och det är så det ska vara.

Jag tycker dock inte att man slarvigt ska slänga sig med saker man inte har en egen erfarenhet av eller att Per-Erik i detta kan få förklarar varför vissa saker har gjorts, det kan ju vara helt ägarens egna beslut som föranlett vissa åtgärder, som i mitt fall ovan.

Jag har bland annat fullservat två av mina Heuer Camaros hos Per-Erik och de delar som behövde bytas ut där letade han upp via kontakter eller hittade på eBay, och det var bara originalgrejer.
Han fick även totalrenovera min Enicar Sherpa Graph med bevarat originalskick men helt genomgången, vi snackar alltså om klockor som har ett värde på mellan 50-och 100´ kr styck!

Jag tycker du ska slå Per-Erik en signal och prata lite om din klocka och skicka bilder så får du själv bilda dig en uppfattning!
Du får kontakt mig via DM med om du vill ringa! 🤗
 
Senast ändrad:

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Jag tycker inte man ska gå på hörsägen utan bilda sig sin egen uppfattning utifrån egna erfarenheter och inte hörsägen eller bildtittande på Fäjjsbok!
Om "hörsägen" är ett argument för att avfärda information så gäller det väl dina rekommendationer också? För att min rekommendation att undvika den här urmakaren inte ska vara hörsägen bifogar jag några skärmdumpar från "Fäjjsbok":
Screenshot_20231018-130655_Facebook.jpg

Notera kvarlämnad bom och relaterade delar vid tvätt. Ett tyvärr ganska vanligt fuskknep för att spara tid trots att det är ett av de skitigare ställena i ett verk.
20231018_232223.jpg


Superlim i klocka och repa index med korntång och mejsel av stål:
Screenshot_20231018-130942_Facebook.jpg

FB_IMG_1697627389718.jpg


Apropå "slarvigt", fick privilegiet men gummitutor på fingrarna vid montering så att inte fingeravtrycken etsar sig fast i delarna var tydligen för mycket begärt.
Screenshot_20231018-131353_Facebook.jpg


Även om man bortser från att det är olämpligt att löda ihop en utsliten fjäder så är det svårt att bortse från det bedrövliga utförandet:
Screenshot_20231018-131910_Facebook.jpg

FB_IMG_1697627967259.jpg

FB_IMG_1697627986681.jpg


Här gräver han in någon stackares Oysterquartz på en skitig bänk:
FB_IMG_1697627919836.jpg


Jag skulle kunna fortsätta men jag tror att det framgår varför jag inte har erfarenhet av att lämna in mina egna klockor där. Det kanske är bra att han inte är kvar på urmakarskolan om den här nivån var vad som lärdes ut då. De verkar ha ryckt upp sig och erbjuder en internationellt gångbar utbildning nuförtiden.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Hoppsan, ja det var ju en annan synvinkel. Det verkar ju som att Hugger69 har lämnat in en hel del klockor till Olofsfors, så helt uppåt väggarna kan det väl inte vara tänker jag. Men vad skulle du rekommendera istället? Verkstaden i Skövde? Bäst för mig vore något i Stockholmsområdet egentligen, vore kul att besöka personligen.
I Stockholm hade jag frågat Werner Koch på Hornsgatan om det var min klocka. Det finns säkert andra i Stockholm också. Undvik "Farfars klocka" som jag gissar.att du kommer bli rekommenderad.
 

Corgi

Guld
2-Faktor
Har svårt att förstå varför man väljer att löda ihop en tirettfjädrer till ett omegaverk. Borde väl gå att få tag på och alltid vara mest önskvärt? Har lättare att förstå meckande med delar som samverkar med ibland struliga boetter t ex, bommar mm.
Jag har köpt några klockor från Asien, bland annat en Omega för några år sedan. Priset var bra och det enda som jag gamblade med var verkets skick (den tickade iaf). Visade sig vid en ordentlig service att den fått en del liknande speciallösningar och slitaget överlag var ganska grovt.
20210928_144558.jpeg
20210928_144215.jpeg
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Har svårt att förstå varför man väljer att löda ihop en tirettfjädrer till ett omegaverk. Borde väl gå att få tag på och alltid vara mest önskvärt? Har lättare att förstå meckande med delar som samverkar med ibland struliga boetter t ex, bommar mm.
Jag har köpt några klockor från Asien, bland annat en Omega för några år sedan. Priset var bra och det enda som jag gamblade med var verkets skick (den tickade iaf). Visade sig vid en ordentlig service att den fått en del liknande speciallösningar och slitaget överlag var ganska grovt.
20210928_144558.jpeg
20210928_144215.jpeg
Ja det är riktigt märkligt. Blev nyfiken och sökte. 18 dollar hos Otto Frei. Opraktiskt långt bort men delen finns ju i Europa och Sverige också. Jag kan inte låta bli att undra hur det är ställt med relationer till leverantörer och andra urmakare om han inte förmår få tag på delen. Men det kan väl vara så enkelt att han råkat kläcka ut sig ett fast pris på servicen och gas och lod var billigare än en ny fjäder om jag ska gissa. Har fått för mig att han ligger lite för lågt i pris. Vad som är ännu märkligare är väl att han väljer att visa upp det i sociala medier...
 

Matte1970

Basic
Är det någon som kan något om denna modellen, Sixty Nine? Har inte sett den till salu i Sverige, bara på C24. Tillverkas den ff?
 

Bilagor

  • Screenshot_20231024_163123_Gallery.jpg
    Screenshot_20231024_163123_Gallery.jpg
    121.4 KB · Visningar: 7

Hugger69

Pandion
2-Faktor
Lite kuriosa landade i brevlådan idag efter ett köp från Canada.
Har inte sett reklam för Camaron tidigare så det var kul at hitta.

Annonsen är från 1968-69 då modellen 9220 bara fanns de åren och i en mycket liten upplaga på dryga 1100 enheter.
Det unika var alltså 45-min register på höger sub-dial!

IMG_3354.jpg
 
Senast ändrad:

JoakimS

Silver
Paneristi
2-Faktor
Om "hörsägen" är ett argument för att avfärda information så gäller det väl dina rekommendationer också? För att min rekommendation att undvika den här urmakaren inte ska vara hörsägen bifogar jag några skärmdumpar från "Fäjjsbok":
Screenshot_20231018-130655_Facebook.jpg

Notera kvarlämnad bom och relaterade delar vid tvätt. Ett tyvärr ganska vanligt fuskknep för att spara tid trots att det är ett av de skitigare ställena i ett verk.
20231018_232223.jpg


Superlim i klocka och repa index med korntång och mejsel av stål:
Screenshot_20231018-130942_Facebook.jpg

FB_IMG_1697627389718.jpg


Apropå "slarvigt", fick privilegiet men gummitutor på fingrarna vid montering så att inte fingeravtrycken etsar sig fast i delarna var tydligen för mycket begärt.
Screenshot_20231018-131353_Facebook.jpg


Även om man bortser från att det är olämpligt att löda ihop en utsliten fjäder så är det svårt att bortse från det bedrövliga utförandet:
Screenshot_20231018-131910_Facebook.jpg

FB_IMG_1697627967259.jpg

FB_IMG_1697627986681.jpg


Här gräver han in någon stackares Oysterquartz på en skitig bänk:
FB_IMG_1697627919836.jpg


Jag skulle kunna fortsätta men jag tror att det framgår varför jag inte har erfarenhet av att lämna in mina egna klockor där. Det kanske är bra att han inte är kvar på urmakarskolan om den här nivån var vad som lärdes ut då. De verkar ha ryckt upp sig och erbjuder en internationellt gångbar utbildning nuförtiden.
Det här var smärtsam läsning! 😅
Det sagt finns det många olika nivåer av urmakeri och kan tänka mig att detta inte är ett unikt fall. Jag följer wristwatchrevival på youtube som väldigt många andra gör. Det är så smärtsamt att titta ibland att jag får pausa och stänga av… ändå hyllas han till skyarna gång efter gång.
 

ajfa

Silver
2-Faktor
Hej! Helt ny på forumet och i klockvärlden. Hoppas det är okej att jag dyker in med ett par frågor.
När jag rensade mina framlidna föräldrars lägenhet så hittade jag en riktigt skruttig klocka som först var på väg till skroten innan jag tittade noggrannare och hejdade mig. Det verkar vara en fyrtiotalskronograf som gissningsvis tillhört en äldre släkting (som jag kanske fått mitt mellannamn ifrån). Om nån kan fylla i mer info skulle jag vara mycket tacksam! Jag undrar också om det är sannolikt att den går att reparera, och vart jag kan vända mig. Jag har förstått att auktoriserad urmakare finns i skövde, men att tidlösa i uppsala skall vara bra? Just nu går den inte alls, och är ju väldigt repig etc.
Det vore roligt att kunna ge denna ett fortsatt liv i släkten.

IMG_8648.jpeg
IMG_8645.jpeg
IMG_8646.jpeg
IMG_8644.jpeg
Här vill man ju ha en uppdatering! Ser ut att kunna bli sjukt fin med lite kärlek.
 
Topp