• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

nöt

Vacheron
2-Faktor
Den ska vara 37mm vad jag har läst, men bäras något större enligt vissa @Criss Cross
Borde sitta perfekt på mig! Min Enicar är 38mm.
IMG_1800.JPG
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Jag har köpt en Vratislavia chrono, en heritage/hyllning (kopia enligt vissa) till 70-tals kronografer. Boetten ser dock ut att vara väldigt lik en Autavia så tänkte att en sådan länk skulle passa.
Autavia_and_Vratislavia_zpsg6k1od0l.jpg

På den borde Autavialänkar passa men tyvärr är dom ju löjligt dyra. Ett alternativ skulle kunna vara Yobokies beads of rice. KMS har ett sånt på sin Doxa, tror det finns bilder i Mögeldykartråden. Annars kan du googla på Yobokies och BOR.
 

nöt

Vacheron
2-Faktor
På den borde Autavialänkar passa men tyvärr är dom ju löjligt dyra. Ett alternativ skulle kunna vara Yobokies beads of rice. KMS har ett sånt på sin Doxa, tror det finns bilder i Mögeldykartråden. Annars kan du googla på Yobokies och BOR.
Tack för tipset. Jag mailade men han har stängt till den 20de :/
 

DrKlocka

Audemars
Vad tror ni man kan få ut för en ref 12 i skapligt skick? De verkar ju ha gått upp senaste åren, som allt annat.
... eller kanske lika bra att hålla på den ett tag till.
 

Morgan

Breitling
2-Faktor
Hej!
Ny här på ert eminenta forum.Kanske någon kan ha lite kunskap att dela med sig om min enda Heuer. Det är en "fick kronograf" som har legat relativt oanvänd i sitt fodral sedan 50 talet. Någon har nämnt att det är "kaliber 76". Vad menas med det?

Tacksam för all information jag kan få!
 

Bilagor

  • DSC_0253.JPG
    DSC_0253.JPG
    124.7 KB · Visningar: 66
Hej!
Ny här på ert eminenta forum.Kanske någon kan ha lite kunskap att dela med sig om min enda Heuer. Det är en "fick kronograf" som har legat relativt oanvänd i sitt fodral sedan 50 talet. Någon har nämnt att det är "kaliber 76". Vad menas med det?

Tacksam för all information jag kan få!

Hi Morgan,
These are nice pocket watches with a real old world feel to them. They are reasonably reliable BUT spare parts for them a very scarce - even well connected watchmakers can struggle to source some of the more delicate pieces. I've also heard they can be a bit fiddley to service & i know a couple of reputable watchmakers that refuse to work on them.
I would recommend finding someone to oil & service it if you intend to use it long term.
Good luck - Darren
 

Morgan

Breitling
2-Faktor
Hi Morgan,
These are nice pocket watches with a real old world feel to them. They are reasonably reliable BUT spare parts for them a very scarce - even well connected watchmakers can struggle to source some of the more delicate pieces. I've also heard they can be a bit fiddley to service & i know a couple of reputable watchmakers that refuse to work on them.
I would recommend finding someone to oil & service it if you intend to use it long term.
Good luck - Darren


Thanks for info Darren! I rarely use the watch. Once every year I test it and put it back. Think one day that I maybe will sell it to someone that has a "better home".
Thanks again / Morgan
 

XMJan

Cartier
Hej,
någon som vet när Heuer började märka kronan med sitt namn? Har blivit erbjuden en Heuer från början av 60-talet men jag tycker kronan ser konstig ut. Killen hävdar att det är originalkrona men jag får ingen bild på den från sidan och jag misstänker att den inte har "Heuer" text på den. Fanns inte texten där början av 60-talet? Någon som vet?
/J
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Hej,
någon som vet när Heuer började märka kronan med sitt namn? Har blivit erbjuden en Heuer från början av 60-talet men jag tycker kronan ser konstig ut. Killen hävdar att det är originalkrona men jag får ingen bild på den från sidan och jag misstänker att den inte har "Heuer" text på den. Fanns inte texten där början av 60-talet? Någon som vet?
/J

Vet inte exakt när de började med Heuermärkta kronor men det finns ett antal modeller från 60-talet (och även nyare) som skall ha omärkt krona. Enkast är nog om du postar en bild, då kan säkerligen någon bekräfta hur det skall vara på den modellen.
 

XMJan

Cartier
Ref 7721 är ingen "pre-Carrera", det är en enklare och billigare "ekonomi-modell" med kromad boett som såldes parallellt med Carreran. Ref 7721 kom ca 1970 och har inte signerad krona.
Hmmm....ref skall vara 7721 och ålder 1963 eller 1964 (mest troligt) - menar du att klockan inte är från 1963/64 utan från 1970?? Kan du hänvisa til något officiellt dokument som styrker detta? Vill gärna ha "bevis" innan jag konfronterar säljaren - han kan ju vara "ovetande" - även om jag inte tror det... "Pre-Carrera" nämndes när vi diskuterade klockan men visst - jag kan ha uppfattat fel. Vad bör priset för en klocka av denna model vara? Klockan ser ut att vara i mkt bra skick och enligt säljaren precis "servad" - kanske får klämma honom på vad han menar med det också... :(
/J
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Hmmm....ref skall vara 7721 och ålder 1963 eller 1964 (mest troligt) - menar du att klockan inte är från 1963/64 utan från 1970?? Kan du hänvisa til något officiellt dokument som styrker detta? Vill gärna ha "bevis" innan jag konfronterar säljaren - han kan ju vara "ovetande" - även om jag inte tror det... "Pre-Carrera" nämndes när vi diskuterade klockan men visst - jag kan ha uppfattat fel. Vad bör priset för en klocka av denna model vara? Klockan ser ut att vara i mkt bra skick och enligt säljaren precis "servad" - kanske får klämma honom på vad han menar med det också... :(
/J
Kläm fram lite bilder nu :)
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Hmmm....ref skall vara 7721 och ålder 1963 eller 1964 (mest troligt) - menar du att klockan inte är från 1963/64 utan från 1970?? Kan du hänvisa til något officiellt dokument som styrker detta? Vill gärna ha "bevis" innan jag konfronterar säljaren - han kan ju vara "ovetande" - även om jag inte tror det... "Pre-Carrera" nämndes när vi diskuterade klockan men visst - jag kan ha uppfattat fel. Vad bör priset för en klocka av denna model vara? Klockan ser ut att vara i mkt bra skick och enligt säljaren precis "servad" - kanske får klämma honom på vad han menar med det också... :(
/J
Heuer var dåliga på att dokumentera sin egen produktion så några definitiva bevis är svåra att få. Det närmaste man kan komma är nog den info och de tabeller som entusiasterna på OTD tagit fram, t.ex. den här: http://www.onthedash.com/docs/EconomyReferenceTable.html

Ref 7721 dök alltså upp i 68/69 års katalog och fanns även i 70/71 års katalog. Dessutom tror jag att Valjoux 7730 tillverkades mellan 66 och 73 , så klockan kan definitivt inte vara från 63/64. Är det en 7721 så är den sannolikt från 1970 +/- 2 år.

@TorNet vad tror du om min 3646 då? Ska det vara signerad el ej? På bilder snodda från OTD så är det både och:

25Aut3646SecSec.jpg
33Aut3646SecSec.jpg


Min utan:
IMG_0042.jpg
Tyvärr inte helt enkelt att svara på, spontant känns det ok med osignerad krona i kombination med den tavlan och boetten. Minns inte serienumret på din boett, det kan vara så att tidiga serienummer av den boettvarianten hade osignerade kronor medan senare ex fick signerade kronor. Om din krona är en korrekt osignerad Heuer-krona vet jag inte, då måste man kolla diameter, tjocklek, antal tänder osv. @Darren Cal.11/12 kanske vet mer?
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Heuer var dåliga på att dokumentera sin egen produktion så några definitiva bevis är svåra att få. Det närmaste man kan komma är nog den info och de tabeller som entusiasterna på OTD tagit fram, t.ex. den här: http://www.onthedash.com/docs/EconomyReferenceTable.html

Ref 7721 dök alltså upp i 68/69 års katalog och fanns även i 70/71 års katalog. Dessutom tror jag att Valjoux 7730 tillverkades mellan 66 och 73 , så klockan kan definitivt inte vara från 63/64. Är det en 7721 så är den sannolikt från 1970 +/- 2 år.


Tyvärr inte helt enkelt att svara på, spontant känns det ok med osignerad krona i kombination med den tavlan och boetten. Minns inte serienumret på din boett, det kan vara så att tidiga serienummer av den boettvarianten hade osignerade kronor medan senare ex fick signerade kronor. Om din krona är en korrekt osignerad Heuer-krona vet jag inte, då måste man kolla diameter, tjocklek, antal tänder osv. @Darren Cal.11/12 kanske vet mer?
Tack! Ska mäta och räkna tänder :) Har nämligen funderat på att kika efter en märkt krona (de ser ju onekligen stiliga ut :cigar::cigar:) men om det är en korrekt krona så är det ju dumt att byta.
 
Heuer var dåliga på att dokumentera sin egen produktion så några definitiva bevis är svåra att få. Det närmaste man kan komma är nog den info och de tabeller som entusiasterna på OTD tagit fram, t.ex. den här: http://www.onthedash.com/docs/EconomyReferenceTable.html

Ref 7721 dök alltså upp i 68/69 års katalog och fanns även i 70/71 års katalog. Dessutom tror jag att Valjoux 7730 tillverkades mellan 66 och 73 , så klockan kan definitivt inte vara från 63/64. Är det en 7721 så är den sannolikt från 1970 +/- 2 år.


Tyvärr inte helt enkelt att svara på, spontant känns det ok med osignerad krona i kombination med den tavlan och boetten. Minns inte serienumret på din boett, det kan vara så att tidiga serienummer av den boettvarianten hade osignerade kronor medan senare ex fick signerade kronor. Om din krona är en korrekt osignerad Heuer-krona vet jag inte, då måste man kolla diameter, tjocklek, antal tänder osv. @Darren Cal.11/12 kanske vet mer?



Hi folks,
2 x Great topics!
One has been clearly answered above the economy model 7721 is indeed from the 69-70 period. One key rule with Heuer models is that if the model number starts with a 77 then its certainly using one of the manual wind Valjoux series movements
7730 & 7733 - 2 register, no date
7734 - 2 registers + date
7736 - 3 registers
7740 - high beat, 2 registers + date
All the Heuer range ( Monaco, Autavia, Carrera, Camaro, economy models ) using these movements used the movement code as part of their model code.

Now for the sticky topic - when did Heuer start using signed crowns ?
So hard to nail down exactly. Nearly all agree that by 1966 the big 2 ( Carrera & Autavia ) were using signed crowns. Most 1965 watches either have or should have signed crowns but there is much speculation as to what serial numbers are the cut off points. People often refer to execution variants in an effort to decide if they should or not.
I have seen the fanatic Carrera collectors get more upset & fixated on whether their watch should have a signed or unsigned crown.

@Gummo - you & i have discussed your watch before & without sharing all the private info i think i would feel more comfortable seeing an unsigned crown on it.
If you would like the reasons then message me privately or if you're willing to be open then we could take it hear on the forum.
Your call mate ;)
 
Thanks! Now it is time to see what the seller has to say.... What would a going rate for one of these be?
/J

It really comes down to condition ????
Do you realise the case is not stainless steel but base metals & then chrome plated.
They look fine if the chrome is in place but can look very cheap if the chrome has bubbled or chipped away.
Feel free to send me a message with photos & i will offer an opinion on price.
 

Gummo

Joker
2-Faktor
Hi folks,
2 x Great topics!
One has been clearly answered above the economy model 7721 is indeed from the 69-70 period. One key rule with Heuer models is that if the model number starts with a 77 then its certainly using one of the manual wind Valjoux series movements
7730 & 7733 - 2 register, no date
7734 - 2 registers + date
7736 - 3 registers
7740 - high beat, 2 registers + date
All the Heuer range ( Monaco, Autavia, Carrera, Camaro, economy models ) using these movements used the movement code as part of their model code.

Now for the sticky topic - when did Heuer start using signed crowns ?
So hard to nail down exactly. Nearly all agree that by 1966 the big 2 ( Carrera & Autavia ) were using signed crowns. Most 1965 watches either have or should have signed crowns but there is much speculation as to what serial numbers are the cut off points. People often refer to execution variants in an effort to decide if they should or not.
I have seen the fanatic Carrera collectors get more upset & fixated on whether their watch should have a signed or unsigned crown.

@Gummo - you & i have discussed your watch before & without sharing all the private info i think i would feel more comfortable seeing an unsigned crown on it.
If you would like the reasons then message me privately or if you're willing to be open then we could take it hear on the forum.
Your call mate ;)
I've no problem sharing the detalis with my watch and would like to hear the reasons why you'd like to see an unsigned Crown on this:) The case/serial nr on this screwback 3646 is 840XX and according the tables on OnTheDash that indicates the dial/hands from an earlier generation. I knew this before o got it Thanks to you and @TorNet and I got it at very reasonable price at the time:)
 
Topp