• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

PJW

Audemars
2-Faktor
Tycker den tavlan är förstörd med hela index förlorade osv. Hittat en annan med blå tavla? Det stör mig att kronograftavlorna inte är försänkta men jag ahr aldrig sett en med blå tavla så vad jag annars tycker spelar inte så stor roll. Hade en med annan tavla tidigare,
Vad jag sett finns den i två tavelvarianter - vit med mörk tachyskala och mörk med vit tachyskala.. Denna skulle väl behöva vara en vit med mörk skala för att stämma, men den vita har mörka subdials och på detta ex har ju tavla och subdials samma färg...

Ingen bild på verket?
Finns ju några tavelvarianter på dessa men tyvärr var denna inget jag går igång på. Kan inte direkt påstå att jag ser några varningstecken men några 10,000kr skulle jag inte lägga på denna.
Ingen bild på verket dessvärre. Tack för input, en är helt grön på Heuers så det är gött att kunna få lite vägledning när det börjar rycka i brallan så fort man ser en tropical-dial..
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Vad jag sett finns den i två tavelvarianter - vit med mörk tachyskala och mörk med vit tachyskala.. Denna skulle väl behöva vara en vit med mörk skala för att stämma, men den vita har mörka subdials och på detta ex har ju tavla och subdials samma färg...


Ingen bild på verket dessvärre. Tack för input, en är helt grön på Heuers så det är gött att kunna få lite vägledning när det börjar rycka i brallan så fort man ser en tropical-dial..
Jag vet inte riktigt om jag skulle våga kalla den där tavlan tropic. Säljare har en tendens att slänga med termer för att öka värdet. Det där är en skadad tavla och ingen tropic :)
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Jag vet inte riktigt om jag skulle våga kalla den där tavlan tropic. Säljare har en tendens att slänga med termer för att öka värdet. Det där är en skadad tavla och ingen tropic :)
Vart går gränsen mellan tropic och förstörd? Finns några saker som avslöjar om tavlan är just tropic eller ex. bakad eller på annat sätt förstörd?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Vart går gränsen mellan tropic och förstörd? Finns några saker som avslöjar om tavlan är just tropic eller ex. bakad eller på annat sätt förstörd?
Är ju mest ett försäljningsknep. Om det skall vara intressant är det ju i stort sett endast svarta tavlor som blir jämt (symmetriskt) bruna som är en värdehöjare. Fuktskadade tavlor kallas också ofta för tropical och det är väl upp till var och en om man tycker det är trevligt eller ej.
 

XMJan

Cartier
Vad säger expertisen om denna? Enligt säljaren en Heuer 73473 från tidigt 70-tal. Det är ju en svår modell, då den såldes "no named" till skillnad från Autavia, Carrera, Camaro etc. och därför blir det ju svårare att researcha kring. Dessutom gjordes en del poor-mans med samma boett, Zodiacs bl. a. Ser ni några varningssignaler eller är den bara en underbar tropical-Heuer?
image.jpeg
image.jpeg
Här är en liknande - så har du något att jämföra med :
http://www.ebay.com/itm/HEUER-ref-7...879720?hash=item542957e7e8:g:lQkAAOSwLnlWnEjZ
/J
 
  • Like
Reactions: PJW
Finns det någon här på forumet som sitter eller har suttit på en Heuer Bundeswehr?
Har kikat på en ett tag men fruktar att den kanske är lite för stor på mig. Mäter ju bitiga 43mm och sedan pushers på det. Har inga direkta referenser då jag aldrig haft en klocka över 41mm och har heller aldrig sett eller klämt på en Bund. Gillar lite smidigare klockor.
Bärs den mindre än vad den är? Större? Någon som vet?
 
  • Like
Reactions: PJW

Donkii

Boushh
2-Faktor
Finns det någon här på forumet som sitter eller har suttit på en Heuer Bundeswehr?
Har kikat på en ett tag men fruktar att den kanske är lite för stor på mig. Mäter ju bitiga 43mm och sedan pushers på det. Har inga direkta referenser då jag aldrig haft en klocka över 41mm och har heller aldrig sett eller klämt på en Bund. Gillar lite smidigare klockor.
Bärs den mindre än vad den är? Större? Någon som vet?
@Pappi har haft en.
Den bär rätt stort. Du har ett överhäng på vridringen och som du skriver har du pushers och krona på det. De blir lite högre och kör du på nato bygger du på med nån mm till på höjden så räkna med att du är uppåt 18-20mm på nato i höjd. Det som är det viktigaste måttet att kolla tycker jag själv är lug till lug, säger egentligen mer än diametern. Kool klocka annars.

P9188854.jpg

P9188847.jpg
 
@Pappi har haft en.
Den bär rätt stort. Du har ett överhäng på vridringen och som du skriver har du pushers och krona på det. De blir lite högre och kör du på nato bygger du på med nån mm till på höjden så räkna med att du är uppåt 18-20mm på nato i höjd. Det som är det viktigaste måttet att kolla tycker jag själv är lug till lug, säger egentligen mer än diametern. Kool klocka annars.

P9188854.jpg

P9188847.jpg
Den verkar helt klart kräva sin handled. Är ju 20mm lug width på den vilket känns lite litet för en 43mmare. Så det är ju pluspoäng!
Får se om jag fortsätter jakten på en 7763a eller om Bunden växer på mig ännu mer.
Återigen tack för info @Donkii
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Om man är ute efter en 70/80's Autavia, automat eller manuell, vad kan man tänkas få betala? Har svårt att uppskatta prisbilden i och med att jag dels är helt novis på Heuer och dels på grund av prisförändringen. Har ni några favoritsäljare inom EU som inte bara levererar ultra rare mintobjekt utan även lite mogna doningar?
 

PR1973

Rolex
Pledge Member
Om man är ute efter en 70/80's Autavia, automat eller manuell, vad kan man tänkas få betala? Har svårt att uppskatta prisbilden i och med att jag dels är helt novis på Heuer och dels på grund av prisförändringen. Har ni några favoritsäljare inom EU som inte bara levererar ultra rare mintobjekt utan även lite mogna doningar?

www.chronotrader.com och ebay är de bästa ställena att börja titta på. Räkna med 20 och uppåt för ett fungerande ex. och 25-30 och uppåt för ett i mer ok skick.
 
  • Like
Reactions: PJW
Om man är ute efter en 70/80's Autavia, automat eller manuell, vad kan man tänkas få betala? Har svårt att uppskatta prisbilden i och med att jag dels är helt novis på Heuer och dels på grund av prisförändringen. Har ni några favoritsäljare inom EU som inte bara levererar ultra rare mintobjekt utan även lite mogna doningar?

Hi Molin,
Its a really tough question to ask as the variation of models available within the Autavia range is sooooo wide !
Some are associated with famous F1 drivers or movie stars and have a premium price while others have a different movement or colour scheme. Another factor is some were offered in such limited numbers.
I have offered a lot of free advice here to forum members ( feel free to ask about me on the forum) & would be happy to help you to understand the choices to be made & guide you if you would like it.
I have also been a seller here but have no problem helping you find what you want elsewhere.
Hope i can help you - Darren
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Finns det någon här på forumet som sitter eller har suttit på en Heuer Bundeswehr?
Har kikat på en ett tag men fruktar att den kanske är lite för stor på mig. Mäter ju bitiga 43mm och sedan pushers på det. Har inga direkta referenser då jag aldrig haft en klocka över 41mm och har heller aldrig sett eller klämt på en Bund. Gillar lite smidigare klockor.
Bärs den mindre än vad den är? Större? Någon som vet?

Hade en (men såldes i samband med lägenhetsköp) - trevlig klocka, men för min del lite för stor. Härligt egen modell med mycket känsla och spännande historia.
 

PJW

Audemars
2-Faktor
Finns många olika modeller = olika prisbild! eBay har några olika modeller till salu.
/J

Ja, det gör ju det. Handlar i mitt fall egentligen om en OK instegsklocka i de dyrare registren. Så kanske hellre en i ett "billigare" utförande i bättre skick än vice versa.

www.chronotrader.com och ebay är de bästa ställena att börja titta på. Räkna med 20 och uppåt för ett fungerande ex. och 25-30 och uppåt för ett i mer ok skick.

Tack! Verkar som att det finns en del smask på det forumet. Och tack för ca pris, ungefär samma där min lilla efterforskning landat.

Hi Molin,
Its a really tough question to ask as the variation of models available within the Autavia range is sooooo wide !
Some are associated with famous F1 drivers or movie stars and have a premium price while others have a different movement or colour scheme. Another factor is some were offered in such limited numbers.
I have offered a lot of free advice here to forum members ( feel free to ask about me on the forum) & would be happy to help you to understand the choices to be made & guide you if you would like it.
I have also been a seller here but have no problem helping you find what you want elsewhere.
Hope i can help you - Darren

Hi Darren! I understand that it isn't in any way an easy question. As I stated just above, I am looking for an entry level watch in the, to me, more expensive price segment (15-25k SEK) and today I'd say that I value condition more than the rarity of the model at this point. Thank you for reaching out, I'm sure you'll hear from me sooner or later.. Cheers!
 
Ja, det gör ju det. Handlar i mitt fall egentligen om en OK instegsklocka i de dyrare registren. Så kanske hellre en i ett "billigare" utförande i bättre skick än vice versa.



Tack! Verkar som att det finns en del smask på det forumet. Och tack för ca pris, ungefär samma där min lilla efterforskning landat.



Hi Darren! I understand that it isn't in any way an easy question. As I stated just above, I am looking for an entry level watch in the, to me, more expensive price segment (15-25k SEK) and today I'd say that I value condition more than the rarity of the model at this point. Thank you for reaching out, I'm sure you'll hear from me sooner or later.. Cheers!

No problem, happy to help.
As a starting point why not watch ebay over the next few weeks.
Save every Autavia in your list & then you'll start to see a build up of models & price range.
Its cheating in a way but its a quick way to build your own data base of price levels.
Cheers
 

XMJan

Cartier
No problem, happy to help.
As a starting point why not watch ebay over the next few weeks.
Save every Autavia in your list & then you'll start to see a build up of models & price range.
Its cheating in a way but its a quick way to build your own data base of price levels.
Cheers
Second this one!! A good way to get a picture of price and availability!
/J
 

XMJan

Cartier
Någon som vet vad detta är för rem? Inte original Heuer förmodar jag men jag tycker den passar väldigt bra på t.ex. en Heuer 1000.
s-l1600 (rem4).jpg

/J
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Ok, som om jag behövde en klocka till... Tycker dock den är jättefin i TT, något jag inte har i samlingen. Kool assymetrisk boett, väldigt sjuttiotal. Bara ett fel med den... Några kreativa förslag på lösa problemet? Fin annars. Fick den till så bra pris att jag antog utmaningen...
9903389_fullsize.jpg

https://www.bukowskis.com/sv/lots/757171


Edit: Jag mejlade med Richard på OnTheDash som beklagade att han aldrig sett en sådan "skylt" lös.

Men detta kanske skulle kunna vara en liten fusklösning. Köpa ett spänne och såga ut och fila till, förgylla och sedan fästa. Egentligen är det en rätt ful skylt på klockan, men när man väl vet hur den skall vara så känns det ju onekligen lite tomt ut.
s-l225NH4ITBTX.jpg
VXWWbu8.jpg
 
Senast ändrad:

TorNet

Panerai
2-Faktor
Bara ett fel med den... Några kreativa förslag på lösa problemet?
Edit: Jag mejlade med Richard på OnTheDash som beklagade att han aldrig sett en sådan "skylt" lös.
Men detta kanske skulle kunna vara en liten fusklösning. Köpa ett spänne och såga ut och fila till, förgylla och sedan fästa. Egentligen är det en rätt ful skylt på klockan, men när man väl vet hur den skall vara så känns det ju onekligen lite tomt ut.
Precis min tanke. Du behöver i alla fall inte ha dåligt samvete om du bryter loss en logga från ett sånt där spänne, 99,9% av alla Heuer "sun buckles" som säljs på ebay är tyvärr fejk. Avslöjas enklast av att pinnen i mitten är för lång och har en "söm" på undersidan.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Precis min tanke. Du behöver i alla fall inte ha dåligt samvete om du bryter loss en logga från ett sånt där spänne, 99,9% av alla Heuer "sun buckles" som säljs på ebay är tyvärr fejk. Avslöjas enklast av att pinnen i mitten är för lång och har en "söm" på undersidan.
Extra skönt att höra. Ingen som "råkar" ha ett sådant "AM"-spänne liggande? Eller vet var jag kan hitta ett billigt? Kan ju bli en riktigt trevlig klocka då faktiskt!
 

KlokkeKjell

Breitling
Oj, snyggt. De där ser man inte så ofta. Har förvisso en själv men den är trasig och i delar.

Takk for det! På tidssonen.no finnes det et register på rundt 10-12 stk av disse, men det ligger sikkert noen til rundt omkring i skuffer og skap.
Er viserne på din Bund intakt? Har litt lyst til å bytte visere, men jeg er usikker på om det er smart å gjøre.
 
Topp