• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

TorNet

Panerai
2-Faktor
haut_1.jpg
Tvistas kanske fortfarande om tavlan på den sista var kosher eller ej.​

Den tavlan är helt ok, de är väldigt eftertraktade och kostar numera huggorm. Tror såna tavlor även satt i Autavior från diverse flygvapen, typ Kenya och Argentina.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
En lite prisfråga: Har möjlighet att köpa en av dessa, båda ska vara nyservade (låt oss för enkelhetensskull utgå från att detta är sant, kvitto ska finnas). Nr 1 (tidig autavia 1163) kostar 2500 euro, nr 2 (ref? 112.603) kostar 2100 euro. Är priserna rimliga? Behöver ni/jag fler uppgifter? Jag ska göra egna efterforskningar också men tänkte höra här på KS som en del av dessa.
IMG_20140414_174155.jpg
IMG_20140414_174315.jpg
IMG_20140323_172539.jpg
IMG_20140323_172721.jpg
IMG_20140323_172739.jpg
 

Rholm

Cartier
Virrooo......båda ser fina ut. Jag köper tyvärr oftast med hjärtat men tråla lite på OTD på köp&sälj sidan så kan du få en någorlunda uppfattningen på prisnivåer.....

Mvh
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Virrooo......båda ser fina ut. Jag köper tyvärr oftast med hjärtat men tråla lite på OTD på köp&sälj sidan så kan du få en någorlunda uppfattningen på prisnivåer.....

Mvh


Ja jag tycker de ser väldigt fina ut, priset känns väl inte så häftigt, speciellt inte om de är nyservade. Tack för svaret och för tipset, ska försöka luska ut lite mer och sen se om jag slår till :)
 
Den tavlan är helt ok, de är väldigt eftertraktade och kostar numera huggorm. Tror såna tavlor även satt i Autavior från diverse flygvapen, typ Kenya och Argentina.

Not to contradict you Mathias but thie Autavia dials with the arabic nummerals are now accepted as being Kenyan issued pieces only. They came in 3 differnt movement styles - Valjoux 7736 , 7740 & Cal.12.
There were definately Argentinian Heuer's issued but not with arabic numbers on the dial.

I note the original posters Autavia is an 11630 model Autavia but it is wearing a Valjoux 7740 dial. This is not a usual combination i'm sorry to say, I would guess a mismatch in components.

To the original poster - does your Autavia have a backcase engraving. We usually see the Kenyan issued pieces with an engraving " KAF xxx " ( where the xxx is a number ).

- Darren
 

Molle

Kambei
Moderator
2-Faktor
Not to contradict you Mathias but thie Autavia dials with the arabic nummerals are now accepted as being Kenyan issued pieces only. They came in 3 differnt movement styles - Valjoux 7736 , 7740 & Cal.12.
There were definately Argentinian Heuer's issued but not with arabic numbers on the dial.

I note the original posters Autavia is an 11630 model Autavia but it is wearing a Valjoux 7740 dial. This is not a usual combination i'm sorry to say, I would guess a mismatch in components.

To the original poster - does your Autavia have a backcase engraving. We usually see the Kenyan issued pieces with an engraving " KAF xxx " ( where the xxx is a number ).

- Darren
Darren Cal.11/12, the watch is no longer in my possession, but I can not recall there was any engraving on the back.
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Not to contradict you Mathias but thie Autavia dials with the arabic nummerals are now accepted as being Kenyan issued pieces only. They came in 3 differnt movement styles - Valjoux 7736 , 7740 & Cal.12.
There were definately Argentinian Heuer's issued but not with arabic numbers on the dial.

I note the original posters Autavia is an 11630 model Autavia but it is wearing a Valjoux 7740 dial. This is not a usual combination i'm sorry to say, I would guess a mismatch in components.

To the original poster - does your Autavia have a backcase engraving. We usually see the Kenyan issued pieces with an engraving " KAF xxx " ( where the xxx is a number ).

- Darren


Glad to have an Heuer fanatic member here :)
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
En lite prisfråga: Har möjlighet att köpa en av dessa, båda ska vara nyservade (låt oss för enkelhetensskull utgå från att detta är sant, kvitto ska finnas). Nr 1 (tidig autavia 1163) kostar 2500 euro, nr 2 (ref? 112.603) kostar 2100 euro. Är priserna rimliga? Behöver ni/jag fler uppgifter? Jag ska göra egna efterforskningar också men tänkte höra här på KS som en del av dessa.
IMG_20140414_174155.jpg
IMG_20140414_174315.jpg
IMG_20140323_172539.jpg
IMG_20140323_172721.jpg
IMG_20140323_172739.jpg

Jag har också spanat lite på nummer 2. Tycker den är fantastisk. Vet dock inget om modellen då upplys oss gärna om du forskar vidare!
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag har också spanat lite på nummer 2. Tycker den är fantastisk. Vet dock inget om modellen då upplys oss gärna om du forskar vidare!


Jag har gjort efterforskningar på nr 1 och den verkar vara kosher förutsatt att urverket är korrekt :) Hittade en lite mer sliten på länk för 2800 euro så 25k är inte helt off. Tvåan har jag ingen koll på i nuläget och den är lite mindre intressant för mig stilmässigt, även om den ser ut att vara i grymt skick :D
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Not to contradict you Mathias but thie Autavia dials with the arabic nummerals are now accepted as being Kenyan issued pieces only. They came in 3 differnt movement styles - Valjoux 7736 , 7740 & Cal.12.
There were definately Argentinian Heuer's issued but not with arabic numbers on the dial.

I note the original posters Autavia is an 11630 model Autavia but it is wearing a Valjoux 7740 dial. This is not a usual combination i'm sorry to say, I would guess a mismatch in components.

To the original poster - does your Autavia have a backcase engraving. We usually see the Kenyan issued pieces with an engraving " KAF xxx " ( where the xxx is a number ).

- Darren

Are you saying all Shauntavias were originally KAF issued? I'm pretty sure I've seen watches with arabic nummerals on the dial but without military markings.

You are of course correct about the Autavia shown in the photos above - a dial without "automatic" should be fitted to a manual 7740. I believe that watch has stayed in Sweden, you probably know the current owner from OTD and can find the watch in his collection here: http://www.mackmakeriet.se/heuer.html
 
Are you saying all Shauntavias were originally KAF issued? I'm pretty sure I've seen watches with arabic nummerals on the dial but without military markings.

You are of course correct about the Autavia shown in the photos above - a dial without "automatic" should be fitted to a manual 7740. I believe that watch has stayed in Sweden, you probably know the current owner from OTD and can find the watch in his collection here: http://www.mackmakeriet.se/heuer.html

The Shaunatavia's origin were questioned for years - is the dial from the factory etc...
Although there is no conclusive proof , in the last 4 years we have had a steady stream of them coming from one source & he in turn has sourced them from ex-KAF issued pieces.
Its scarey to try and speak in absolutes but the highest number of these have had military markings on the backcase. Also (oddly) the Valjoux.7740 versions have had movement bridges markes 7741 in place.

- Darren
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Hej alla glada Heuer-fans. Jag har kärat ner mig i Montreal och skulle vilja införskaffa en. Har ni några tips och råd?
 

Rholm

Cartier
Tycker dom håller riktig hög kvalité....har 2st till på ingång så jag är mycket nöjd. Har även ett från Giuliano på ingång, blir roligt o kolla in hans skills.

Mvh
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Apropå retrotrender så har Gulf-mackar börjat poppa upp i Norra Sverige. Denna karta med klistermärken fanns att köpa på macken i Brunflo. Notera att även Steve MCQueen är

:)

Påminner om mitt skrivbordsunderlägg. Gulf's motoroljor har funnits i ett par år nu. Dessa underlägg tryckte jag för 2-3 år sedan.

image.jpg
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Går i tankarna att köpa en vintage Heur kronograf, helst en Autavia men det är nog lite över min budget.

Det enda jag funderar på är vad ev. reparation eller dyl. kan tänkas gå på? Borde väl kosta en hel del mer att serva en kronograf än en vanlig automat/mekanisk?
 

mårt

Patek
Paneristi
Pledge Member
2-Faktor
Jag följer upp Erik1:s fråga med "hur ofta servar ni era gamla heuers?" utöver kostnadsfrågan. Är också på väg att skaffa en Heuer Chrono.
 
Topp