• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

HEUER-tråden

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Om det är till någon tröst så har vi nog alla gjort flera liknande "affärer", var ju dessutom 20 år sedan, tiden går fort när man är gammal ;)
Precis så är det. Krängde även min Skipper för 5000kr, men det har jag grinat om tidigare.
0A404DB6-E9FC-4795-91AE-D7BEC9B7AA81.jpeg
 

thengan

Breitling
Jag får väl slänga in på 510.523 som lämnade i Februari.

MgseyGX.jpg


4_1-jpg.15109



11630 som lämnade i maj förra året.
11630MH.jpg



Och en 2446 GMT som lämnade innan jag hittade till denna sida. Den enda klocka jag ångrar att jag sålt. Hade faktiskt en på ingång till GTGn i Sthlm men den var DOA så det blev att skicka tillbaka den till UK :( Jakten på en ny är igång en det är svårt numer att hitta dem i gott skick till de pengar jag kan lägga. suck.
2446 GMT.jpg

2446 GMT är ju helt sjukt vacker! En dröm att ha en sådan i samlingen
 

flugan

Cartier
Hej Carlton var det du som nästa köpte den för någon år sen?
Efter att du skicka tillbaka den så gjorde du mig rätt orolig,så det första jag gjorde var att spring ner till Per på antikurmakaren i Malmö.
Per tyckte att urverket var SUPER skick för en sådan gamla klocka.
Nu innan påsk lämna jag in den för att chronograph inte nollställde som den ska och fick återigen beröm för skicket på klockan??
Hade varit kul om du kan ge mig namnet på urmakaren som du fick den kontrollerad av.
Per på antikurmakaren jobbar även som konsult/expert på Stockholms Auktionsverk så när han två gånger berömmer skicket på urverket känns det som om att man kan lita på det.
Mvh Hasse
 
Senast ändrad:

Carlton

Cartier
Hej Carlton var det du som nästa köpte den för någon år sen?
Efter att du skicka tillbaka den så gjorde du mig rätt orolig,så det första jag gjorde var att spring ner till Per på antikurmakaren i Malmö.
Per tyckte att urverket var SUPER skick för en sådan gamla klocka.
Nu innan påsk lämna jag in den för att chronograph inte nollställde som den ska och fick återigen beröm för skicket på klockan??
Hade varit kul om du kan ge mig namnet på urmakaren som du fick den kontrollerad av.
Per på antikurmakaren jobbar även som konsult/expert på Stockholms Auktionsverk så när han två gånger berömmer skicket på urverket känns det som om att man kan lita på det.
Mvh Hasse
Ja precis. Okej, vad bra! Låter onekligen som att Per är en bra referens. Kul att klockan bedöms lika fin invändigt som den är utvändigt - så otroligt läcker. Tror inte vi kommer någon vart med en vidare diskussion då det blir ord-mot-ord och jag litar fullt ut på min uris :) Men som sagt så låter det som att du kollat upp både en och två gånger så det blir inga konstigheter för nästa ägare. Lycka till med försäljningen.
 

flugan

Cartier
Ja precis. Okej, vad bra! Låter onekligen som att Per är en bra referens. Kul att klockan bedöms lika fin invändigt som den är utvändigt - så otroligt läcker. Tror inte vi kommer någon vart med en vidare diskussion då det blir ord-mot-ord och jag litar fullt ut på min uris :) Men som sagt så låter det som att du kollat upp både en och två gånger så det blir inga konstigheter för nästa ägare. Lycka till med försäljningen.
Tack..
Precis som fallet var med oss så är det självklart att en eventuell köpare har retur rätt.:)
 
Something to share with all you Heuer fans - my own clean up project.
Sorry no before pictures but i hope you enjoy the after photos :)

Ur7nimZ.jpg


This 1153N Carrera has a metallic dial that varies between charcoal grey, black & deep blue depending on the angle the light hits it.
It came to me with an incorrect dial in place. I sourced a correct execution Cal.11 dial through my contacts ;) and then i started my clean up. I stripped the watch, gave the case, crown and pushers a sonic bath, polished the crystal, replaced the pusher, crown & caseback gaskets & finally made the dial swap to bring this baby back to correct specification. I am very proud of my work and think the watch looks stunning.

uMLPGvR.jpg


50g1n6p.jpg
 
Senast ändrad:

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Something to share with all you Heuer fans - my own clean up project.
Sorry no before pictures but i hope you enjoy the after photos :)

Ur7nimZ.jpg


This 1153N Carrera has a metallic dial that varies between charcoal grey, black & deep blue depending on the angle the light hits it.
It came to me with an incorrect dial in place. I sourced a correct execution Cal.11 dial through my contacts ;) and then i started my clean up. I stripped the watch, gave the case, crown and pushers a sonic bath, polished the crystal, replaced the pusher, crown & caseback gaskets & finally made the dial swap to bring this baby back to correct specification. I am very proud of my work and think the watch looks stunning.

uMLPGvR.jpg


50g1n6p.jpg

That watch really looks great on a leather strap, it’s a shame it’s such a hassle to change it...

Here’s mine in the Guy Freres BoR.

FA905676-53A8-4236-8378-E3E814B0903A.jpeg
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Tjena Heuerfans! Min kompis rotade runt hos sin morfar och lyckades hitta en gammal Heuer Chronograf. Har inte öppnat den än, men vad kan ni tyda från tavlan?

Den går inte igång i nuläget, men hur mycket skulle den vara värd efter en service? Kommer behållas oavsett visserligen.

Tacksam för all hjälp! :)
received_2456623987696573.jpeg
 

Hr_Proos

Patek
2-Faktor
Tjena Heuerfans! Min kompis rotade runt hos sin morfar och lyckades hitta en gammal Heuer Chronograf. Har inte öppnat den än, men vad kan ni tyda från tavlan?

Den går inte igång i nuläget, men hur mycket skulle den vara värd efter en service? Kommer behållas oavsett visserligen.

Tacksam för all hjälp! :)
received_2456623987696573.jpeg
Kul att hitta en så fin Heuer! Kan inte Heuer så bra men jag skulle tro att det är 50-60-tal, en sk Pre Carrera. Sitter antagligen ett Valjoux-verk i den, valjoux 23 eller 92. Skulle kunna vara ref. 404 eller 3641? Tror inte att just en service förändrar priset så mycket. Den är nog värd nästan lika mycket oservad, brukar vara så. Och hur mycket den är värd vill jag inte spekulera i. Google runt och kolla vad de brukar gå för och kolla t ex kaplans historiska auktioner. Serva, använd den och möt vardagen med ett leende! :)

Edit; Nu när jag googlar ref:ar ser jag att det skulle kunna vara ref. 3336. Men har inget superkoll så ta mig inte på orden. Kan inte Heuer ref:ar i sömnen direkt...
 
Tjena Heuerfans! Min kompis rotade runt hos sin morfar och lyckades hitta en gammal Heuer Chronograf. Har inte öppnat den än, men vad kan ni tyda från tavlan?

Den går inte igång i nuläget, men hur mycket skulle den vara värd efter en service? Kommer behållas oavsett visserligen.

Tacksam för all hjälp! :)
received_2456623987696573.jpeg

Hi Crentus, what a lovely find.
Depending on how wide it is it could be a model 3336 or a model 404.
If its 35mm wide its a model 404 from 1962 with a Valjoux.23 inside.
If its 37mm wide then its a model 3336 from 1959/60 with a Valjoux.22 inside.
Both lovely watches ;) Enjoy it.

Value either way would be around €3000 after its been serviced.
 

Crentus

Cartier
2-Faktor
Hi Crentus, what a lovely find.
Depending on how wide it is it could be a model 3336 or a model 404.
If its 35mm wide its a model 404 from 1962 with a Valjoux.23 inside.
If its 37mm wide then its a model 3336 from 1959/60 with a Valjoux.22 inside.
Both lovely watches ;) Enjoy it.

Value either way would be around €3000 after its been serviced.
Tack för alla svar! :D
Fortsatte på ref 3336 och landa på 1960-1963, men hittade ingen vit/guld.

I've just got my hands on his watch and told him a conservative estimate of 5000 SEK, but with that he will have to insure it! A friendly repairman is already in mind, but as it lacks the lower pusher and it isnt possible to wind it, the costs will rise. Any estimate for a full repair?

Will tell him to measure the width.
 
Pusher caps in that size/profile are incredibly hard to find. You will need a watchmaker with focus on vintage Valjoux movements to get the service right. I estimate a service alone is €250 without parts.
Good luck & keep us up to date with it.
 
Topp