• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Om vi snackar Krons Ur så vill jag i alla fall nämna 3 säljare som givit mej väldigt god service och bemötande.
Daria (Med reservation för stavfel) Patrik (Även urmakare) Samt Mr X, som jag inte mins namnet på, men började sin karriär inom kockbranschen på Nymans i Västerås.
I övrigt tycker jag Nymans Ur i Västerås är ohotad 1:a. :)
Vill poängtera att jag tidigare haft väldigt goda erfarenheter av Krons ur. Det är under det senaste året som jag upplevt att servicen stagnerat. Och givetvis finns det dem som gör ett bra jobb där med.
 
Vill poängtera att jag tidigare haft väldigt goda erfarenheter av Krons ur. Det är under det senaste året som jag upplevt att servicen stagnerat. Och givetvis finns det dem som gör ett bra jobb där med.
Kan ju vara värt att poängtera att verkligheten för butiker och anställda radikalt ändrats de senaste åren. De krav som ställs från kunder accelererar exponentiellt samtidigt som fönstret för vad man har möjlighet och råd att erbjuda kunderna, i spåren av ökad konkurrens och ändrade attityder från leverantörer, krymper hela tiden. Att jobba i den miljön gör det svårare och svårare för även den mest serviceminded att leverera 100% kundbemötande hela tiden.
Sen vet jag från kolleger i butiker som har kundunderlaget som en klockbutik, mycket välbeställda med hög köppotential kombinerat med höga krav på "särbehandling" blandat med mer normalkunder för det breda sortimentet, att det är ruskigt svårt att bibehålla en balans i bemötandet. Vissa säljare klarar helt enkelt inte av det och identifierar sig som ett med finkunderna och ser de "jobbiga" vardagskunderna som ett slit, även om de står för mycket mer av avansen än det känns som.
 
Kan ju vara värt att poängtera att verkligheten för butiker och anställda radikalt ändrats de senaste åren. De krav som ställs från kunder accelererar exponentiellt samtidigt som fönstret för vad man har möjlighet och råd att erbjuda kunderna, i spåren av ökad konkurrens och ändrade attityder från leverantörer, krymper hela tiden. Att jobba i den miljön gör det svårare och svårare för även den mest serviceminded att leverera 100% kundbemötande hela tiden.
Sen vet jag från kolleger i butiker som har kundunderlaget som en klockbutik, mycket välbeställda med hög köppotential kombinerat med höga krav på "särbehandling" blandat med mer normalkunder för det breda sortimentet, att det är ruskigt svårt att bibehålla en balans i bemötandet. Vissa säljare klarar helt enkelt inte av det och identifierar sig som ett med finkunderna och ser de "jobbiga" vardagskunderna som ett slit, även om de står för mycket mer av avansen än det känns som.

Har full förståelse för de utmaningar samt varierande kundkrets som finns. . Nu handlade inlägget mer om en enskild handlare än om branchen i sig. Som jag nämnde tidigare är exempelvis erfarenheten från andra handlare (exempelvis Nymans) väldigt positiv. Som du nämner är det "vardagskunderna" som (ofta) står för en större del av omsättningen bör man som buktiksledning vara tydlig med både detta samt även att det genom kanaler som KS blixtsnabbt sprider sig om en kund har en dålig erfarenhet. Ser även att när det gäller bemötandet så är nog tricket att ha en konskevent approach oavsett kundprofil.
 
Lämnat in min IWC för service hos Jarl Sandin. Det är en fröjd att ha med dem att göra. Det är skönt med personal som är jordnära och serviceminded.
 
Jag har faktiskt aldrig fått ett dåligt bemötande på någon av Stockholmscity klockbutiker. Känner tyvärr inte att jag kan relatera till era upplevelser. Besitter inte personalen/kassabiträdena kunskap inom frågorna som diskuteras så hämtas uteslutande en urmakare alt kollega in som stöttning.
Har aldrig heller upplevt något negativt bemötande från någon av butikerna, bara tvärtom. Känns ganska främmande att läsa andra historier här. Har upplevt något okunnig, ny personal på Krons men det är allt. Alla är någon gång nya på jobbet så det är inte så konstigt..
 
Berlins Ur i Linköping är mycket bra att ha och göra med. Visserligen endast erfarenhet via e-post och telefon, men mycket trevliga, tillmötesgående och serviceinriktade. Rekommenderar alla som är intresserade att köpa en Edox att kolla hos dem först.
 
Berlins Ur i Linköping är mycket bra att ha och göra med. Visserligen endast erfarenhet via e-post och telefon, men mycket trevliga, tillmötesgående och serviceinriktade. Rekommenderar alla som är intresserade att köpa en Edox att kolla hos dem först.
De är trevliga i den fysiska butiken kan jag intyga. Har varit där en gång, pratat och handlat och gick gott serviceintryck av dem. Grundaren Lars är dessutom utbildad urmakare och utför service på de flesta äldre ur.
 
Franks ur & Km Globen.
Skulle köpa två ”pinnar” till en länk för ett tag sedan. Började med att kontakta franks ur eftersom den butiken ligger smidigast till för mig. De kunde inte hjälpa mig över telefonen och bad mig istället komma in. När jag väl kommer dit förklarar expediten på engelska att de har delarna jag behöver hemma men att urmakaren har så mycket att göra just nu och inte kan hjälpa mig, istället ber de mig komma tillbaka senare. Jag frågar då om de inte kan skicka ett mess när delarna är redo att hämta vilket de gick med på. Efter några dagar får jag ett mess om att grejerna tydligen inte fanns hemma (de frågade inte ens om de skulle beställa hem utan det fick jag fråga). Dessutom skulle de kosta 260kr per pin.

vände mig istället till Km globen och fick suverän hjälp via telefon trots strul från tillverkarens sida. Dessutom fick jag grejerna hemskickade för 150kr för båda mot franks 260kr styck.

Diss till franks för ett väldigt stökigt bemötande och stor hiss till Km globen :)
 
Jag vill återigen hissa Engströms i Jönköping för utomordentlig service. Jag gick in för att slå ihjäl lite tid tidigare idag och blev bemött av en mycket kunnig och trevliga säljare. Nu var jag mest ute för att fönstershoppa, men det var inga problem att få prova allt jag ville och få nörda loss med personalen.

Engströms; keep up the good work!
 
Total diss åt Bergströms UR.

Sommaren 2017 går jag in på Bergströms Ur i Göteborg, ställer mig på lista för Rolex Sky-Dweller i stål. Får beräknad leveranstid på 6-12 månader. Efter ca ett år kontaktar jag Bergströms Ur i Göteborg och frågar hur allt går, då säger dom att tillgången har blivit mer begränsad men ny beräknad leveranstid är 6 månader.
2019 får jag ett mail från Bergströms Ur att dom har ett nytt system som ska förkorta köerna och man ska skicka all information till en ny mailadress. Sagt och gjort. Får bekräftelse på mail att intresset är noterat.

I slutet på juli 2019 skrev jag till mailen och frågade om beräknad leveranstid då har väntat 2år och fick beräknad leveranstid inom ett år.

Fick svar på detta mailet igår! Alltså April 2020. Och vad var svaret?! "Tack för ditt mail. Den här mailadressen används inte längre. Vid frågor vänd dig till den butik där du har valt att anmäla ditt intresse."


Att få denna typ av service på en premium produkt är under All kritik! Jag köper att man inte vet exakt, men att ge beräknad tid 6-12 mån och nu har det gått snart 3 år samt att man fått krångla att maila till olika mailadresser som sen uppehör. Pinsamt!
 
Total diss åt Bergströms UR.

Sommaren 2017 går jag in på Bergströms Ur i Göteborg, ställer mig på lista för Rolex Sky-Dweller i stål. Får beräknad leveranstid på 6-12 månader. Efter ca ett år kontaktar jag Bergströms Ur i Göteborg och frågar hur allt går, då säger dom att tillgången har blivit mer begränsad men ny beräknad leveranstid är 6 månader.
2019 får jag ett mail från Bergströms Ur att dom har ett nytt system som ska förkorta köerna och man ska skicka all information till en ny mailadress. Sagt och gjort. Får bekräftelse på mail att intresset är noterat.

I slutet på juli 2019 skrev jag till mailen och frågade om beräknad leveranstid då har väntat 2år och fick beräknad leveranstid inom ett år.

Fick svar på detta mailet igår! Alltså April 2020. Och vad var svaret?! "Tack för ditt mail. Den här mailadressen används inte längre. Vid frågor vänd dig till den butik där du har valt att anmäla ditt intresse."


Att få denna typ av service på en premium produkt är under All kritik! Jag köper att man inte vet exakt, men att ge beräknad tid 6-12 mån och nu har det gått snart 3 år samt att man fått krångla att maila till olika mailadresser som sen uppehör. Pinsamt!

kan tyvärr bara hålla med om din upplevelse! Extremt dålig service och personal som är fina i kanten och snorkiga!
 
Kan skriva en liten hyllning till Klockmaster Globen. Jag har ingen koll på butiken i övrigt egentligen. Jag mailade butiken och frågade om man kunde lägga en beställning och få det hemskickat specifikt från deras butik (då jag ville stötta dem men samtidigt inte ge mig ut i kollektivtrafiken). Svaret från Robert kom blixtsnabbt att det gick alldeles utmärkt. Jag kunde swisha eller få fakturan i paketet. Så jag la en beställning och snabbt fick jag svar att den skulle läggas på lådan redan samma dag. Redan nästa dag hade jag paketet (en oväntad hyllning också till postnord!?) i handen. Lite godis hade han lagt med i lådan dessutom, haha. Fint ändå tyckte jag!
 
Stor hiss till Björkegrens Urmakeri i Kalmar! Blev ett spontanbesök förra veckan och jag fick ett bra bemötande, trevlig butik och personal. Köpte en Aquis, supernöjd!
 
Om vi snackar Krons Ur så vill jag i alla fall nämna 3 säljare som givit mej väldigt god service och bemötande.
Daria (Med reservation för stavfel) Patrik (Även urmakare) Samt Mr X, som jag inte mins namnet på, men började sin karriär inom kockbranschen på Nymans i Västerås.
I övrigt tycker jag Nymans Ur i Västerås är ohotad 1:a. :)
Kan bara hålla med om att Nymans Ur i Västerås är riktigt bra. Dom samarbetar dessutom med Krons Ur.
 
Hissar gärna Bergströms i Malmö. Mycket trevligt bemötande från teckningen på listan till leverans.

Kul med fler KS:are från Kristianstad :)
Har inte fått särskilt trevligt bemötande från Bergströms i Malmö men bra att du fått det iallafall.

Var inne i Lördags för att lämna in GMT:n på service. Oerhört kort bemötande och så fort jag ställde mig upp öppnades slussen ut. Kände mig ovälkommen.

Oklart vad det beror på. Kom in med 2 vänner. Alla väldigt ledigt klädda. Har tidigare fått väldigt trevligt bemötande så kanske bara jag som var känslig?
 
KG Urmakeri på Folkungagatan i Stockholm. Ligger uppe på Söder. Han är duktig, har bra priser och väldigt trevlig.
Folkungagatan 120, 116 30 Stockholm
08-640 54 60
Instämmer, jag gillar också KG (även om jag iofs inte låtit göra några mer avancerade operationer hos honom).
Har annars använt mig av Farfars Klocka några kvarter från KG, han specialiserar sig dock på äldre ur.
 
Jag vill hylla Mårtenssons ur&guld i Halmstad för ett fantastiskt bemötande och service. Första gången jag besökte dem och hade väl stort sett planerat köpen så visste vad jag skulle ha. Men för mig
Är det viktigt med personal som har fötterna på jorden trots ett rejält utbud av swiss made. Hjälpte dem att tömma lagret på 2 seikos Jag sett på instagram :D
1834B6EA-1FCB-426B-B3D2-36BD06518B13.png

Hyllning!
http://www.martenssons.se/
 
Är ju alltid trevligt på Bergströms i Uppsala tycker jag, nu har dom ju även GS (Grand Seiko) i sortimentet, riktigt fina klockor.
 
Kan hissa Jarl Sandin som hade bra service vid inlämning. Hade lite bekymmer med ljudet av rotorn på min klocka efter service och trots att urmakaren inte tyckte det lät konstigt bytte de åt mig i ren goodwill utan att argumentera
 
Kan inte göra annat än att hissa Nymans på Biblioteksgatan. Efter viss inspiration från tråden på KS bestämde jag mig för en BB36. Ringde Nymans som lade undan ett par olika ex till eftermiddagen utan problem (skulle komma in ett par timmar senare samma dag).
Kom in, fick fantastisk service rakt igenom och en klocka på armen.

Fördelen med Nymans ijmf med kusinen i PK huset är att man kan sitta ifred med mindre kunder i butiken. Har ju tidigare kritiserat Krons och vidhåller fortfarande att det är en högre kundupplevelse hos Nymans. Även om delar av personalen på Krons är bra. I många andra butiker känns servicen mer stressad.

Roligt att det börjar normaliseras vad gäller de svenska kunderna även om bortfallet av turister är märkbart fortfarande. Får hoppas att folk som ”hemestrar” lägger en del av sin tilltänkta semesterkassa på en ny klocka.
 
Senast ändrad:
En stor hiss, ja typ en varuhiss, till Sven-Arne Jansson och hans urmakeri med det superba namnet Urbra :D! (Alla Göteborgare måste lämna in sina ur här ;)) Ligger bokstavlig talat vid vägs ände där han har ett litet charmigt urmakeri på sin gård utanför Röstånga i Skåne. Oerhört trevlig och kunnig. Han reparerar allt oavsett fabrikat och typ av ur. Kontaktuppgifter: Mail: [email protected] Mobil: 0702-631458 Se dock till att kolla öppettider om du bara tänker slinka in. Bäst är att ringa och komma överens om en tid.
 
Har bara haft goda erfarenheter med Bergströms i Uppsala samt Rob Engström. God service, trevligt bemötande.
 
Tillbaka
Topp