• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Besökte Carlssons ur under ett besök i hbg i helgen och fick väldigt bra service, fick kolla på det mesta och mina kompisar som inte alls är klockintresserade fick känna på bra klockor. Top service helt enkelt.

Måste säga att det är trist att Bo Berggren har agentur för PP. Man känner sig aldrig välkommen eller så där inne. Bara ett underförstått "ska du inte köpa en klocka?", en försäljare som inte har fokus eller intresse på mig som kund osv. En diss till BB alltså.

Måste säga att det är trist att Bo Berggren har agentur för PP. Man känner sig aldrig välkommen eller så där inne. Bara ett underförstått "ska du inte köpa en klocka?", en försäljare som inte har fokus eller intresse på mig som kund osv. En diss till BB alltså.

Skönt att höra att de inte ändrat sig sedan jag var inne där för sista gången för 10 år sedan!

Jag vill bara skicka ut lite allmänt cred till Sveriges Urmakare. Av 4 inlämnade klockor hos olika firmor de senaste åren har 3 återkommit polerade och uppfräschade. Det intressanta är att jag i samtliga 4 fall valt bort polering av snålhet.

Det bästa var när jag fick polering i priset för ett 250 krs batteribyte på en Omega!

Vi kan konstatera:
* Om du VERKLIGEN inte vill ha polering måste du tydligt betona detta. Jag har bruksklockor, jag tar gärna gratis polering!

* Svenska Urmakare verkar ha någon sorts yrkesstolthet, där de vill lämna ifrån sig klockorna i fint skick när de lämnar verkstaden.

Tack Svenska Urmakare, fortsätt så!

Jag vill bara skicka ut lite allmänt cred till Sveriges Urmakare. Av 4 inlämnade klockor hos olika firmor de senaste åren har 3 återkommit polerade och uppfräschade. Det intressanta är att jag i samtliga 4 fall valt bort polering av snålhet.

Det bästa var när jag fick polering i priset för ett 250 krs batteribyte på en Omega!

Vi kan konstatera:
* Om du VERKLIGEN inte vill ha polering måste du tydligt betona detta. Jag har bruksklockor, jag tar gärna gratis polering!

* Svenska Urmakare verkar ha någon sorts yrkesstolthet, där de vill lämna ifrån sig klockorna i fint skick när de lämnar verkstaden.

Tack Svenska Urmakare, fortsätt så!

Se där!
Nu har jag dock lämnat in min DD på service och polering är det sista jag vill ha på den.. :nailbiting:

Hej! Har någon ett tips på urmakare i Uppsala?

änns som om de flesta bara skickar sina klockor någonannanstans och tar en bra kickback på det. I fantasin vill man kliva in i en träpanelig verkstad med någon Pettsonfigur. Behöver just nu bara "avfukta" en klocka och trycktesta. Men skulle gärna se att bli stammis hos någon.
Stjärnurmakarna i forum gallerian! En äldre herre där som var kunnig och servade min Certina. Däremot har de övriga anställda ingen vidare koll men det är han som skruvar allt så man kan vara lugn.

Stjärnurmakarna i Gränby dock.. Suck. Föreslog ett batteribyte när jag skulle serva min automat. Men tror de har bytt namn/ kedja nu dock.

Är just hemkommen efter en tvådagars konferens i Borås. Hade rekat lite här och på nätet, så när jag fick några minuter över igår trampade jag och en klockintresserad kollega iväg till Jälmers Ur, där jag aldrig satt foten tidigare. Väl där, tittandes både på nytt och begagnat, spanar Urmakarmästare Daniel in min IWC Spitfire och erbjuder sig att kolla upp den lite snabbt. Jag hänger på medans kollegan fortsätter att titta på klockor.

In med den i Timegraphern, vilket avslöjar utmärkt amplitud men att den går lite för sakta (4-5 sek/dygn, vilket jag var väl medveten om). Daniel erbjuder sig att rucka den lite, då vi var överrens om att lite för fort är bättre än lite för sakta. Dessutom kunde det vara bra att även titta in i urverket, då den aldrig varit öppnad tidigare. Visst säger jag, men under förutsättning att jag får betala för det. Blir nog bra med det säger Daniel. Sagt och gjort, ser lika fin ut invändigt som amplituden gav vid handen. Efter lite justering får han till +3 istället, vilket känns mycket bättre. Han var dock inte helt nöjd med något jag inte begrep, varför han plockade ur en detalj och smorde upp den. Smorde även kronan som var lite trög att få ut. Efter en sista kontroll förklarade han sig nöjd och jag frågade vad jag blev skyldig. "Jag bjuder på detta, men du kan väl komma ihåg mig när det är dags att serva den om ett par år.". Tror jag det ... :happyhappy:

Jag och Spitfiren säger STORT TACK Daniel! Du vet hur man raggar framtida kunder!

j1jdwVc.jpg

På Bergströms i Malmö har det fungerat sisådär. Den ena säljaren var fantastiskt tillmötesgående ändå och halade fram diverse modeller och pratade på bra som med vem som helst. En annan gång så kändes det som att snubben knappt ville öppna slussen.

I NYC är de fantastiska på att ta hand om en hur man än ser ut för de vet att alla inte flashar med pengarna.

En smula OT: efter besöket på Huke gled jag in på Boss butiken på Emporia i samma utstyrsel och fick nog den bästa service jag fått i hela mitt liv.

Håller med till 100% om NYC, damerna inne på Rolex var fantastiskt tillmötesgående, fick se min Pelagos och blev eld&lågor. På IWC hann jag knappt innanför dörr'n innan jag hade ett glas skumpa i näven. Klädsel: T-shirt o jeans orakad och allmänt sluskig :)

Tudor | Sinn | Rolex | Omega

Huke´s i Malmö

Var inne för någon vecka sedan för att spana lite Omega. Jag brukar vara klädd lite extra "orikt" när jag går in i en exklusivare butik första gången för att bedömma huruvida de bara intresserar sig för folk som är uppenbart köpstarka. Så ett par mjukis och en t-shirt med ett par nötta sneakers men min AP på handleden. Får inte ens ett hej när jag kommer in i butiken. När jag ber att få titta på en AT så säger tjejen till mig att de bara har utställningsexemplaret kvar och inte kan visa det för att sedan återgå till sin datorskärm.

Jag vände och gick ut och kommer inte sätta min fot där igen.
Var där inne vardagsklädd och behandlades bra som fan, fick klämma och känna på minst ett dussin Breitling och sedan fick jag då 2014 Chronolog från både breitling och från Longines som jag sneglade lite på i farten. Knappast att jag klädde mig rikt precis.
P.S har aldrig förstått människor som går runt i mjukisbyxor på stan, där hemma när man är sjuk och när man tvättar kanske men inte när man är på stan. IMHO ser man bara ut som om man kravlat ur ett hål på möllan för att irra sig ut i resten av stan när man ser ut så. D.s

Hej! Har någon ett tips på urmakare i Uppsala?

änns som om de flesta bara skickar sina klockor någonannanstans och tar en bra kickback på det. I fantasin vill man kliva in i en träpanelig verkstad med någon Pettsonfigur. Behöver just nu bara "avfukta" en klocka och trycktesta. Men skulle gärna se att bli stammis hos någon.

Tänkte mer på meningarna
"träpanelig verkstad med någon Pettsonfigur."
"skulle gärna se att bli stammis hos någon."

Han verkar ju vara exakt det du söker, om du vill ha träpanelig verkstad och pettsonfigur kan du ju inte förvänta dig flashig hemsida och reklam i livsstilsmagasin. Det stod ju i artikeln att han inte behövde annonsera, utan fick tillräckligt med jobb från tidigare nöjda kunder och deras bekanta. Bara att jaga fatt på honom! :)

Men du har rätt, det är faktiskt konstigt att det inte finns ytterligare några urmakare i staden.

Veikko är en skön lirare som jobbar lite när han känner för det. Väldigt egensinnig, tar inte alltid emot jobb mest för att han inte har lust osv, men när man har lärt känna honom så är det en skön jäkel. Deltidspensionerad och kör mycket kyrkklockor, tror att det är lite bättre betalt. Så har inte koll på hur länge till han håller på.

finns ett reportage om honom i denna tidning: biz&art (det är jag som är den unge mannen).

eriksson850 har du inte varit förbi honom? väl värt ett besök om du letar efter gamla skolans urmakare. du kan säkert få lite pulartips.

Veikko är en skön lirare som jobbar lite när han känner för det. Väldigt egensinnig, tar inte alltid emot jobb mest för att han inte har lust osv, men när man har lärt känna honom så är det en skön jäkel. Deltidspensionerad och kör mycket kyrkklockor, tror att det är lite bättre betalt. Så har inte koll på hur länge till han håller på.

finns ett reportage om honom i denna tidning: biz&art (det är jag som är den unge mannen).

eriksson850 har du inte varit förbi honom? väl värt ett besök om du letar efter gamla skolans urmakare. du kan säkert få lite pulartips.

Trevligt reportage! :) Nej har inte varit förbi hans verkstad... (som för övrigt såg väldigt mysig ut)

Var där inne vardagsklädd och behandlades bra som fan, fick klämma och känna på minst ett dussin Breitling och sedan fick jag då 2014 Chronolog från både breitling och från Longines som jag sneglade lite på i farten. Knappast att jag klädde mig rikt precis.
P.S har aldrig förstått människor som går runt i mjukisbyxor på stan, där hemma när man är sjuk och när man tvättar kanske men inte när man är på stan. IMHO ser man bara ut som om man kravlat ur ett hål på möllan för att irra sig ut i resten av stan när man ser ut så. D.s

Mjukis är fantastiskt bekvämt. Och jag har inget intresse i att gå runt och känna mig snygg varje dag. Vad andra människor tycker är upp till dem och säger mer om dem än mig. Om jag ska ut och käka eller träffa folk lämnas mjukisen hemma men annars är det hyfsat vanligt.

Peak mjukis + g/s patek = <3

Mjukis är fantastiskt bekvämt. Och jag har inget intresse i att gå runt och känna mig snygg varje dag. Vad andra människor tycker är upp till dem och säger mer om dem än mig. Om jag ska ut och käka eller träffa folk lämnas mjukisen hemma men annars är det hyfsat vanligt.

Jobbar på lilla torg så är förmodligen bara skadad, ser folk med en Peak-jacka och adidasmjukis med sletna reebok dagligen. Är upp till var och en men det där var bara min åsikt :)

Jobbar på lilla torg så är förmodligen bara skadad, ser folk med en Peak-jacka och adidasmjukis med sletna reebok dagligen. Är upp till var och en men det där var bara min åsikt :)

Absolut. Jag förstår att det inte tilltalar estetiskt. Jag vet ingen som tycker det är snyggt. Jag går på komfort :D

Vi nöter vidare om detta annorstädes om du vill ;)

Annars lär vi säkert stöta på varandra då jag är på lilla torg hyfsat ofta o käkar =)

Absolut. Jag förstår att det inte tilltalar estetiskt. Jag vet ingen som tycker det är snyggt. Jag går på komfort :D

Vi nöter vidare om detta annorstädes om du vill ;)

Annars lär vi säkert stöta på varandra då jag är på lilla torg hyfsat ofta o käkar =)
Kom förbi idag på Jospers och snacka klockor? Kommer vara väldigt få som kommer käka ute idag känns det som

Var idag inne för första gången på Rob E efter att ha läst mycket positivt om dem här. Med viss skepsism får jag erkänna då man är "lantis" och ska in i dessa flådiga butiker :) när jag väl listat ut hur slussen fungerade blev jag mycket väl emottagen av en tjej (vet ej namn) som jag upplevde gav mycket trevlig service men på inget sätt var för "på" som jag lätt kan känna är obekvämt.

Så får helt enkelt sälla mig till skaran som hyllar dem!

Nyköp kommer absolut ske där!

Nymans Ur:

Jag känner att jag måste skriva lite om mitt bemötande på Nymans Ur i den här tråden. Det har alltid varit superbt. Samtliga gånger jag varit där och bara velat klämma på lite klockor har de hjälpt mig med samtliga önskemål. Jag var där tidigare idag och ville kolla på den nya DSSD "Deep blue", vilket självklart gick för sig. Satt där och snackade klockor i närmare en halvtimme, och mot slutet fick jag till och med en väldigt intressant bok om klockan med mig hem. Jättebra bemötande helt enkelt. Bilder på boken:

Photo 08-11-14 16 28 12.jpg

Photo 08-11-14 16 29 27.jpg

Photo_08-11-14_16_28_39.jpg

Nymans Ur:

Jag känner att jag måste skriva lite om mitt bemötande på Nymans Ur i den här tråden. Det har alltid varit superbt. Samtliga gånger jag varit där och bara velat klämma på lite klockor har de hjälpt mig med samtliga önskemål. Jag var där tidigare idag och ville kolla på den nya DSSD "Deep blue", vilket självklart gick för sig. Satt där och snackade klockor i närmare en halvtimme, och mot slutet fick jag till och med en väldigt intressant bok om klockan med mig hem. Jättebra bemötande helt enkelt. Bilder på boken:

Photo 08-11-14 16 28 12.jpg

Photo 08-11-14 16 29 27.jpg

Photo_08-11-14_16_28_39.jpg

Jag tror helt enkelt att de har insett att dålig service innebär att de kan dyka upp här.. Det är ju inte så att Nymans är nötter..

Jag tror helt enkelt att de har insett att dålig service innebär att de kan dyka upp här.. Det är ju inte så att Nymans är nötter..
Så de behandlade sina kunder sämre innan den här tråden skapades, eller vad menar du? Jag tror knappast de ser den här tråden som klockvärldens Guide Michelin. Jag gav bara mitt omdöme av butiken. :)

Tillbaka
Topp