• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Måste hissa Nymans i Västerås har alltid fått bra service och bemötande i butiken.
Har även servat ett par av mina klockor och fått mycket bra hjälp och svar på mina frågor även där.
Köpte faktiskt en Omega AT idag blev en riktigt trevlig affär!
Tack för hjälpen!

Vill hissa Nymans i Stockholm för både bemötande och utförande vid polering m.m. av min Oysterquartz.

Blev väldigt bra bemött i butiken av en yngre säljare när jag lämnade in klockan men framförallt vill jag berömma urmakare Peder för trevlig kommunikation både per mail och telefon. Jag var väldigt specifik med vad jag ville ha för resultat med poleringen och han förstod exakt vad jag var ute efter och levererade. Fick även nytt batteri free of charge.

Om det är något negativt jag ska nämna så är de kanske att det tog längre än utlovat att få ett kostnadsförslag samt att det tog ca en vecka från att jag hade överfört betalningen tills att klockan skickades. Efter påminnelse från min sida skickades den dock samma dag.

Åkte från Västerås till Erikssons Ur i Sundbyberg idag.
Min Sinn U1 var behov av en kontroll.
Jag är otroligt nöjd över bemötande och service.
Även en mycket trevlig pratstund, med givande information från personalen.
Riktigt trevligt möte!
Tack än en gång!

My two cents:

Jarl Sandin Göteborg - trevlig och hjälpsam personal och bra service.

Bergströms Ur Malmö - drygare personal får man leta efter. Never again!

NK Stockholm - lång väntan med kölapp men när man väl får hjälp var dom väldigt trevliga! Positivt överraskad eftersom NK Göteborg var konsekvent dåliga - kanske därför de var tvungna att stänga.

Bergströms Uppsala:

Rätt tråkig butik med lite för mycket "designer" märken. Personalen är trevlig men känns rätt okunnig. Känns som personalen kan det som står i Rolex katalogen.

Senast så ville jag beställa ett Rolex 16mm spänne. Tjejen jag pratade med hävdade bestämt att Rolex inte tillverkade några andra spännen än de stora viklåsen till DD/Daytona osv.

Frågade då varför Bergström i GBG kan sälja dessa spännen. Vilket hon inte hade ett bra svar på. Hon sa även att det var många innan mig som hade sagt/frågat samma sak men ändå hade hon inte lyft på luren och ringt till GBG..

Det slutade med att Bergströms i GBG skickade upp ett spänne till mig.

Lämnade in min YM på Carlssons Ur i lördags för täthetsservice och idag (måndag) efter lunch var den färdig.
Urmakaren sa att det såg fräscht ut inuti och klarar sig ett par år till innan det är dags för service.

Bergströms Uppsala:

Rätt tråkig butik med lite för mycket "designer" märken. Personalen är trevlig men känns rätt okunnig. Känns som personalen kan det som står i Rolex katalogen.

Senast så ville jag beställa ett Rolex 16mm spänne. Tjejen jag pratade med hävdade bestämt att Rolex inte tillverkade några andra spännen än de stora viklåsen till DD/Daytona osv.

Frågade då varför Bergström i GBG kan sälja dessa spännen. Vilket hon inte hade ett bra svar på. Hon sa även att det var många innan mig som hade sagt/frågat samma sak men ändå hade hon inte lyft på luren och ringt till GBG..

Det slutade med att Bergströms i GBG skickade upp ett spänne till mig.

Alla kan ha fel, men varför säger inte folk i stil med "Oj, ja men jag tar och ringer och tar en kik!"
Brukar jag köra på jobbet, även om jag vet till 100% att jag har rätt. Ringer, dubbelkollar och så är det lugnt. Och ibland har jag ju fel så då slipper jag se ut som en stor idiot, bara liten idiot.

Huke´s i Malmö

Var inne för någon vecka sedan för att spana lite Omega. Jag brukar vara klädd lite extra "orikt" när jag går in i en exklusivare butik första gången för att bedömma huruvida de bara intresserar sig för folk som är uppenbart köpstarka. Så ett par mjukis och en t-shirt med ett par nötta sneakers men min AP på handleden. Får inte ens ett hej när jag kommer in i butiken. När jag ber att få titta på en AT så säger tjejen till mig att de bara har utställningsexemplaret kvar och inte kan visa det för att sedan återgå till sin datorskärm.

Jag vände och gick ut och kommer inte sätta min fot där igen.

Jag och en kompis för förbi Nymans och Bo Berggren igår för att testa lite klockor då han är sugen på något nytt.

Trevlig service som alltid där inne tycker jag. Man får även ge Nymans "nya" lokaler lite beröm. Klart Stockholms fräschaste butik med väldigt många olika märken och mycket klockor inne att titta på.

Lite tråkigt hos Bosse där det inte finns så mycket att kolla på. Tycker det kan kännas lite lika hos Rob ibland.

Bjuder på lite bilder också.

AP 15450OR, 37mm
x1cXyNb.jpg

Bra kombo
Ro6FZow.jpg

VC Overseas chronograph i guld och titan. 405k för guldisen.
2orycT1.jpg

Lite över en mille på brickan
nytqGDM.jpg

J9lPlbT.jpg

Jag och en kompis för förbi Nymans och Bo Berggren igår för att testa lite klockor då han är sugen på något nytt.

Trevlig service som alltid där inne tycker jag. Man får även ge Nymans "nya" lokaler lite beröm. Klart Stockholms fräschaste butik med väldigt många olika märken och mycket klockor inne att titta på.

Lite tråkigt hos Bosse där det inte finns så mycket att kolla på. Tycker det kan kännas lite lika hos Rob ibland.

Bjuder på lite bilder också.

AP 15450OR, 37mm

Bra kombo

VC Overseas chronograph i guld och titan. 405k för guldisen.

Lite över en mille på brickan
Du får tänka på att Nymans har rätt sjuk omsättning om du jämför med Bosse och Rob. Håller med om att Nymans lokaler är i en klass för sig i Stockholm. Synd att personalen inte alltid håller samma klass enligt mig. Har man förmånen att snacka med David där så är det ju dock en annan story, han kvalar in på topp 3-listan av säljare i stan, tillsammans med Marcus på Rob och Hampus på Krons.

Måste passa på att ge lite cred till Franks Ur. Fick inte bara fin rabatt på en Oris där utan även mycket bra service i efterhand. Proffsiga och snabba!

Du får tänka på att Nymans har rätt sjuk omsättning om du jämför med Bosse och Rob. Håller med om att Nymans lokaler är i en klass för sig i Stockholm. Synd att personalen inte alltid håller samma klass enligt mig. Har man förmånen att snacka med David där så är det ju dock en annan story, han kvalar in på topp 3-listan av säljare i stan, tillsammans med Marcus på Rob och Hampus på Krons.

Självklart är det så, lite tråkigt bara när man ska in och kolla och de inte har något inne. Desto högre service i dessa små butiker än när man går in i Rolex flagship butik i HK med shorts och t-shirt :)

Hehe, kul test Lindstedt ! Hur har det testet gått på andra ställen?

På Bergströms i Malmö har det fungerat sisådär. Den ena säljaren var fantastiskt tillmötesgående ändå och halade fram diverse modeller och pratade på bra som med vem som helst. En annan gång så kändes det som att snubben knappt ville öppna slussen.

I NYC är de fantastiska på att ta hand om en hur man än ser ut för de vet att alla inte flashar med pengarna.

En smula OT: efter besöket på Huke gled jag in på Boss butiken på Emporia i samma utstyrsel och fick nog den bästa service jag fått i hela mitt liv.

På Bergströms i Malmö har det fungerat sisådär. Den ena säljaren var fantastiskt tillmötesgående ändå och halade fram diverse modeller och pratade på bra som med vem som helst. En annan gång så kändes det som att snubben knappt ville öppna slussen.

I NYC är de fantastiska på att ta hand om en hur man än ser ut för de vet att alla inte flashar med pengarna.

En smula OT: efter besöket på Huke gled jag in på Boss butiken på Emporia i samma utstyrsel och fick nog den bästa service jag fått i hela mitt liv.
Helt rimligt test. Väldigt färskt utav henne att inte ens kika på din handled..

Kan väl lägga två recensioner ifrån London (Heathrow) respektive Dubai's flygplatsers klockbutiker. Mellanlandade på båda ställena under en 30-nåntingtimmars flygresa och var således klädd för en. Tisha, chinos, keps och allmänt lurkig. I Dubai svarade de inte när jag hälsade, kollade snett och en vakt höll sig på behörigt avstånd vart jag än gick och kikade trots att det är säkerhetsglas emellan mig och klockorna..

I London fick jag riktigt bra bemötande. Hälsade glatt och frågade vad jag var ute efter. Frågade om de hade någon Ploprof då jag helt enkelt ville se bjässen IRL. Tyvärr inte men halade fram ett gäng Omega kataloger osv. och surrade på och frågade om jag ville beställa en.

Var ju inte ute efter köp men när man pluggar klart och det vankas köp blir det ju då inte i Dubai. Ingen koll på gates men Heathrow var den stora transferhallen som Paul smith osv. huserar i.

Jag vill än en gång ge en eloge till Rob Engström (ROB-1832) för deras kundservice och bemötande. Min årsgamla Explorer 1 började forta sig upp till 10 sekunder på en åtta timmars period, så det var in till ruckning. Peter servade den och under tiden bjöds det på kaffe medan jag väntande. Nu går den utmärkt igen!

Hej! Har någon ett tips på urmakare i Uppsala?

änns som om de flesta bara skickar sina klockor någonannanstans och tar en bra kickback på det. I fantasin vill man kliva in i en träpanelig verkstad med någon Pettsonfigur. Behöver just nu bara "avfukta" en klocka och trycktesta. Men skulle gärna se att bli stammis hos någon.

Just det!

Passar på och berättar att jag var hos Step in Watch på drottninggatan i stockholm för ca 2 år sedan. Jag sprang in på lunchen och fick en tissot batteribytt och tryckttestad för dykning. Kanske ett halv år senare sluta den funka. Gick då in till en random stjärnurmakare som talade om för mig att batteriet var bra men att satt helt fel batteri i klockan. Batteriet var uppenbarligen för för litet så det hade skumpat runt i klockan tills det stod snett. Känns ju sjukt oseriöst.

Oj då. Låter väldigt oseriöst faktiskt. Ett batteribyte är väldigt enkelt och något som de flesta kan göra själv. Personen som jobbade kanske var ny eller något liknande? Riktigt illa hur som.

Oj då. Låter väldigt oseriöst faktiskt. Ett batteribyte är väldigt enkelt och något som de flesta kan göra själv. Personen som jobbade kanske var ny eller något liknande? Riktigt illa hur som.

Kanske! Jag vet inte vem som utförde själva jobbet. Blev mottagen av en kvinna som kändes väldigt självsäker. I butiken hade de en stor skylt "tissot certified" eller något dylikt. Jag fick ett certifikat att det var tryckt-testat och vill minnas att jag betalade en bra slant för det (för en klocka värd 3k). Så det kändes ju riktigt dåligt. Jag dök med klockan på ca 30m Atlanten inte jättelångt senare. Så det funkade iallafall :)

Hej! Har någon ett tips på urmakare i Uppsala?

änns som om de flesta bara skickar sina klockor någonannanstans och tar en bra kickback på det. I fantasin vill man kliva in i en träpanelig verkstad med någon Pettsonfigur. Behöver just nu bara "avfukta" en klocka och trycktesta. Men skulle gärna se att bli stammis hos någon.

Ska finnas en pensionerad urmakare som sitter och arbetar i en källarlokal i närheten av kvarnengallerian. Kommer tyvärr inte ihåg hans namn, men det var något finskklingande (kanske Jarmo)... :)

ska sägas att jag inte lämnat någon klocka till honom själv, men någon på uppsalagtg'n hade gjort det och var nöjd.

Hmm googlade loss.

Veikko H. Tähtinen låter träff. Oklart vart han sitter dock. Alla bolag säger S:T OLOFSGATAN 54 som stämmer med dina uppgifter om en källarlokal. Men där finns numera bara en mycket trött loppis med skräp.

En intressant artikel om Veikko.
http://antikurmakare.uppsala.nrespons.se/

Ser ju lovande ut, åk ut till adressen och snoka lite. Personerna som driver loppisen kanske vet något...
Du kan ju inte förvänta dig att få allting serverat när du hade så specifika önskemål på urmakare! ;)

Tycker du det? En lokal urmakare som inte skickar allt till tredje part i sveriges 4:e största stad är väl inte så mycket att begära?

Tycker du det? En lokal urmakare som inte skickar allt till tredje part i sveriges 4:e största stad är väl inte så mycket att begära?

Tänkte mer på meningarna
"träpanelig verkstad med någon Pettsonfigur."
"skulle gärna se att bli stammis hos någon."

Han verkar ju vara exakt det du söker, om du vill ha träpanelig verkstad och pettsonfigur kan du ju inte förvänta dig flashig hemsida och reklam i livsstilsmagasin. Det stod ju i artikeln att han inte behövde annonsera, utan fick tillräckligt med jobb från tidigare nöjda kunder och deras bekanta. Bara att jaga fatt på honom! :)

Men du har rätt, det är faktiskt konstigt att det inte finns ytterligare några urmakare i staden.

Tillbaka
Topp