• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Nymans Ur:

Jag känner att jag måste skriva lite om mitt bemötande på Nymans Ur i den här tråden. Det har alltid varit superbt. Samtliga gånger jag varit där och bara velat klämma på lite klockor har de hjälpt mig med samtliga önskemål. Jag var där tidigare idag och ville kolla på den nya DSSD "Deep blue", vilket självklart gick för sig. Satt där och snackade klockor i närmare en halvtimme, och mot slutet fick jag till och med en väldigt intressant bok om klockan med mig hem. Jättebra bemötande helt enkelt. Bilder på boken:

Photo 08-11-14 16 28 12.jpg


Photo 08-11-14 16 29 27.jpg


Photo_08-11-14_16_28_39.jpg
Jag är lite kluven till nymans. Pratat med vissa tjejer där som är topp och sen någon manlig säljare som inte är dålig men som misslyckas med det sociala spelet (kass på att skitsnacka). Jag anser att kunskap om varan och gåvan att prata om ingenting gör bemötandet. Dock vill jag tillägga att jag har handlat nytt från dem och beställt band och det har inte varit några problem. Fått fribiljetter vid något tillfälle till bilmässan i Nacka och alltid fått klämma och känna när man väl slinker in någon vardag.
 
En hiss för Urbra utanför Helsingborg, www.urbra.se. GMT-visaren på min Limes 1Tausend GMT hade lossnat och att skicka ner klockat till Tyskland kändes inte attraktivt. Hittade Urbra och lät jobbet gå dit. Urmakaren konstaterade att lysmassan på kl 12 var ganska hög och att GMT-visaren slog i och trycktes upp och av axeln. Problemet lösten med toppenhantverk, visaren fick en i det närmaste osynlig böj så att den numera går fritt.
Priset var heller inget att klaga på. Lilla minuset var att jobbet drog över tiden lite, men allt har sin förklaring och det är gott så.
 
En hiss för Urbra utanför Helsingborg, www.urbra.se. GMT-visaren på min Limes 1Tausend GMT hade lossnat och att skicka ner klockat till Tyskland kändes inte attraktivt. Hittade Urbra och lät jobbet gå dit. Urmakaren konstaterade att lysmassan på kl 12 var ganska hög och att GMT-visaren slog i och trycktes upp och av axeln. Problemet lösten med toppenhantverk, visaren fick en i det närmaste osynlig böj så att den numera går fritt.
Priset var heller inget att klaga på. Lilla minuset var att jobbet drog över tiden lite, men allt har sin förklaring och det är gott så.
Ursäkta en glad amatör men hur kan lysmassan helt plötsligt bli för hög?
 
Jag är lite kluven till nymans. Pratat med vissa tjejer där som är topp och sen någon manlig säljare som inte är dålig men som misslyckas med det sociala spelet (kass på att skitsnacka). Jag anser att kunskap om varan och gåvan att prata om ingenting gör bemötandet. Dock vill jag tillägga att jag har handlat nytt från dem och beställt band och det har inte varit några problem. Fått fribiljetter vid något tillfälle till bilmässan i Nacka och alltid fått klämma och känna när man väl slinker in någon vardag.

Jag är helt oförstående till hur du kan vara kluven efter att ha fått bra bemötande av personalen, haft goda upplevelser vid köp, fått gratisbiljetter till mässa samt att affären hjälpsamt låter dig prova klockor vid spontanbesök.

Din enda kritik är alltså att en i personalen var dålig på kallprat och att det då sammantaget gör dig kluven? Jag hade förstått om ditt inlägg hade varit en hyllning av Nymans men nu blir det bara konstigt.

Om den här tråden ska vara tänkt som hjälp till andra forummedlemmar bör det ändå vara substantiell kritik som presenteras. Vad är nästa steg? Försäljaren hade en konstig skjorta eller att ytterdörren var trög?
 
Jag vill skicka ytterligare en hiss till Nymans efter att ha varit där och tittat på nya pepsin. Enormt trevligt bemötande från en nyanställd(?) yngre herre som inte tvekade att visa massor av annat roligt, bland annat skojsiga vitgulds-daydates och dylikt. De har verkligen sportat upp sig sedan början av sommaren tycker jag. Jag vet att det står en hel del negativt om Nymans här, men ge det ett försök till. Jag tror verkligen att de tagit åt sig.

Sedan självklart ytterligare en hiss till alltid lika proffsiga Krons Ur. Måhända lite opartiskt eftersom jag blivit lite tjenis med vissa där nu, men bemötandet jag fick vid köpet av min Aqua Terra var verkligen top notch. Inget knussel, avspänt, enkelt och smidigt. Rekommenderas starkt för folk som är nya i klocksvängen, de är väldigt bra på att ta allting från "grunden".
 
Jag är helt oförstående till hur du kan vara kluven efter att ha fått bra bemötande av personalen, haft goda upplevelser vid köp, fått gratisbiljetter till mässa samt att affären hjälpsamt låter dig prova klockor vid spontanbesök.

Din enda kritik är alltså att en i personalen var dålig på kallprat och att det då sammantaget gör dig kluven? Jag hade förstått om ditt inlägg hade varit en hyllning av Nymans men nu blir det bara konstigt.

Om den här tråden ska vara tänkt som hjälp till andra forummedlemmar bör det ändå vara substantiell kritik som presenteras. Vad är nästa steg? Försäljaren hade en konstig skjorta eller att ytterdörren var trög?
Okej, kluven kanske är ett dåligt ordval från min sida och min mening var inte att dissa Nymans, långt ifrån en dålig butik. Jag ville bara berätta min upplevelse av butiken efter att ha varit/är kund där och pudelns kärna är att jag får inte den känslan som bör infinna sig när man handlar lyxprodukter i högre prisklasser. Denna känsla kan inte säljas in med fribiljetter eller champagne utan kräver ett engagemang. Behöver inget medhåll, säger bara vad jag tycker.
 
Franks Ur

Faktiskt första AD besöket för min del. Kände mig lite tafatt när man klev in, jag ville ju bara ställa några frågor och klämma på det som förmodligen blir mitt nästa köp i klockväg och Ser väl inte helt helylle ut med ärr här och var samt rakat huvud, så var lite nyfiken på vilket välkomnande man skulle få. Men fick ett fantastiskt mottagande och efter att fått svar på mina frågor och fått klämma på godingen så gick jag därifrån med ett leende på läpparna och tankarna långt bort, fantiserandes om dinkan. Så så långt är jag helnöjd med Franks och jag lär nog återvända inom kort :)
 
Jag förstår inte varför många AD/klockbutiker inte svarar på frågor via mejl. Har varit med om det flera gånger och nu senast Hedens guld som kunde ha fått sälja en 166610 om de bara orkat svara på min (mycket enkla) fråga. Blev ett annat ställe jag köpte min sub c på istället.
 
Jag & snoozarn besökte krons, nymans, wohlins, kaplans och rob e förra veckan. Skrev om detta i en annan tråd men tänkte att jag skriver en snabb recension här också. Ingen va väl direkt ute efter att köpa något. Bara bocka av vilja ha listan och utesluta vilka modeller som inte längre är aktuella efter man fått klämma vid nästa köp.

Vi började på Rob E..
Går det att säga något annat än otrolig service?
Bland det bästa jag varit med om när jag besökt en butik. Trevlig, pratvänlig tjej som bjöd på sig själv och inte visade några tecken på att vara dryg.

Vidare till krons ur.
Fick återigen hjälp av en kvinna. Snabbservice, inte så pratvänlig men kunnig och var även lite dryg.

Sedan bar det av mot nymans ur. Tog 10min minst innan man fick hjälp. Återigen hjälp av en kvinna. När hon fattade att jag inte tänkte köpa då så blev hon dryg och äcklig. Bästa beskrivningen av henne är en golddigger med hennes uppblåsta läppar. Flashar du inte med pengar är du inte någon att vara trevlig mot i hennes värld.

Vidare till kaplans.
Återigen en kvinna vi fick hjälp av. Trevlig men verkade lite förvirrad och hade huvudet någon annanstans.

Och sist men inte minst vidare till wohlins
Återigen en kvinna vi fick hjälp av. Väldigt trevlig men helt ute och cykla vad det gällde kunskap om vad hon sålde, kändes nästan ny på jobbet.

Slutsats. Nu är det glasklart för mig vad nästa köp blir och för gods skull om ni ska handla nytt så handla hos Rob E ifall de har vad du söker.
 
Inte för att låta dryg på något vis! Men man går väl inte bara till urmakaren för att prata väder och vind! Visst så skall personalen vara kunniga i vad de säljer samt någorlunda socialt tränade. Men är det inte urmakarens kompetens som är det viktigaste?
 
Inte för att låta dryg på något vis! Men man går väl inte bara till urmakaren för att prata väder och vind! Visst så skall personalen vara kunniga i vad de säljer samt någorlunda socialt tränade. Men är det inte urmakarens kompetens som är det viktigaste?
Antar att det var till mig det var menat :) Gick inte dit för att prata om väder och vind. Gick dit för att göra mig av med beslutångest och ta reda på vilken klocka det blir vid köp så fort jag får tillbaka pengarna för min speedmaster som jag blev tvungen att returnera. Tycker det är viktigt att en säljare besitter en viss grundläggande kunskap och inte bara är anställd för att stå och se snygg ut men tycker det är minst lika viktigt om inte viktigare med social kompetens. Får man inte ett bra bemötande så vill man inte direkt handla oavsett hur bra deras urmakare är. Vart man sedan lämnar in klockan för kommande service är en annan femma och har med andra faktorer att göra för mig.
 
Antar att det var till mig det var menat :) Gick inte dit för att prata om väder och vind. Gick dit för att göra mig av med beslutångest och ta reda på vilken klocka det blir vid köp så fort jag får tillbaka pengarna för min speedmaster som jag blev tvungen att returnera. Tycker det är viktigt att en säljare besitter en viss grundläggande kunskap och inte bara är anställd för att stå och se snygg ut men tycker det är minst lika viktigt om inte viktigare med social kompetens. Får man inte ett bra bemötande så vill man inte direkt handla oavsett hur bra deras urmakare är. Vart man sedan lämnar in klockan för kommande service är en annan femma och har med andra faktorer att göra för mig.

Det var faktiskt inte menat till dig utan rent allmänt! Så jag hoppas inte att jag uppfattas som dryg eller något för det var inte tanken!
Är helt med på vad du säger! Man köper liksom helhetsintrycket av affären man går till. Vill även säga att jag i regel har läst på så mycket jag kan om de modeller som jag är intresserade av. Därför så brukar jag bara prova några få klockor och antingen köpa en klocka eller gå därifrån ganska snabbt. Har överlag ganska låg tilltro till folk som jobbar i butik då mångas kunskap är låg eller obefintlig. Givetvis så finns det många duktiga butikssäljare. Tyvärr så är det dem sämre man kommer i håg.
Så nu hänger jag med i resonemang och har full förståelse för hur du tänker :)
 
Nymans Ur:

Jag känner att jag måste skriva lite om mitt bemötande på Nymans Ur i den här tråden. Det har alltid varit superbt. Samtliga gånger jag varit där och bara velat klämma på lite klockor har de hjälpt mig med samtliga önskemål. Jag var där tidigare idag och ville kolla på den nya DSSD "Deep blue", vilket självklart gick för sig. Satt där och snackade klockor i närmare en halvtimme, och mot slutet fick jag till och med en väldigt intressant bok om klockan med mig hem. Jättebra bemötande helt enkelt. Bilder på boken:

Photo 08-11-14 16 28 12.jpg


Photo 08-11-14 16 29 27.jpg


Photo_08-11-14_16_28_39.jpg
Stad?
 
Nej då uppfattade inte dig som dryg. Gillar själv att ifrågasätta för att få ett bredare perspektiv ur en annans synvinkel. Ville pröva en ingy, en gmt-c (fanns inte inne hos rob just då därav nymans) samt en po. Så det var inte så mycket sedan ville snoozarn också klämma på tre-fyra olika dinkor också. Inte lätt det där när det finns mycket intressant. :)
 
Nej då uppfattade inte dig som dryg. Gillar själv att ifrågasätta för att få ett bredare perspektiv ur en annans synvinkel. Ville pröva en ingy, en gmt-c (fanns inte inne hos rob just då därav nymans) samt en po. Så det var inte så mycket sedan ville snoozarn också klämma på tre-fyra olika dinkor också. Inte lätt det där när det finns mycket intressant. :)
Nu har du sagt "dryg" ett antal gånger. Beskriv gärna för en göteborgare hur säljarna var "dryga" och hur du kom fram till din golddiggerslutsats utifrån läpparna. Vad sa de som var drygt?
 
Det handlar inte alltid om vad folk säger utan om vad dem gör. Avvikande blickar, ingen ögonkontakt, mer eller mindre känsla av suckande, verkade inte "ha tid" med andra ord verkade ha bråttom att bli klar med oss eller åtminstone mig, inget leende på läpparna, ställde helt vanliga frågor men med en ton som fick mig att känna mig korkad ibland. Uppblåst golddigger var väl lite att ta i med hennes överdrivna botoxläppar men ungefär så jag kände för henne och hennes bemötande. Hon kändes däremot betydligt trevligare mot Dennis.
 
bild 4.JPG
Hämtade ut min Breitling Steelfish hos Rob E idag. Dom är ju inte agentur för Breitling så dom skickade den vidare till Breitling själva. Anledningen till service var att gångreserven reducerats kraftigt, dock höll den tiden bra. Dessutom hade den lite dings och battlescars.


Lämnade in den 11e september och hämtade ut den idag 24\11. Lite i längsta laget kanske men det kan jag inte skylla på Rob E.


Lite noteringar:


1: Dom har bytt visarna, dom gamla visarna var något tunnare, samt sekunden hade ju fyrkanten och den nya har en pil. Detta visste jag om på förhand, Breitling byter gärna visarna vid varje service. Dock upplystes jag inte om det på förhand, men nu visste jag ju om det.


2: Jag är inte säker, måste jämföra med bilder hemma, men jag undrar om dom inte bytt urtavlan också? Jag vill minnas att indexen var lite åt det gröna hållet medans dom nu är lite mera beige? Jag kan ha fel som sagt.


3: Klockan och länken polerades upp till originalfinish, ett klart lyft! Dock ingen djupare polering då man fortfarande kan skymta några av dom djupare hacken. Helt rätt tycker jag, dom kommer försvinna vid senare service om man vill polera. Onödigt att ta bort för mycket metall vid första servicen :)


4: Spännet är lite använt vid hålen för låsningen. Funktionen är perfekt men man ser att hålen töjts ut en liiiiten smula, men spännet byttes inte? Det fungerar ju helt perfekt förstås, men det gjorde å andra sidan visarna också? :)


5: På kvittot från Rob står det bara Översyn, inte exakt vad som utförts. Den ligger ju under garanti från Breitling så för mig är det inte viktigt men värt att nämna.


6: Bemötandet hos Rob var mycket bra både vid inlämnandet och hämtningen. Trevligt folk som gick bra att kallprata med :)


7: 10% lägre kostnad än prisförslaget från början, trevligt!


Så summa på det:


+ Klockan kom tillbaka i mycket trevligt skick men med minne av tidigare bataljer, passar mig utmärkt!

+ Jättetrevlig personal!

+ Någon bättre än budget


- Även om jag visste om det så bör kanske Rob upplysa om att visarna byts ut vid Service direkt hos Breitling. Min klocka är ingen raritet och jag var medveten om det. Är man ovetande och skickar ner en fint patinerad original Navitimer från tiden då Elvis var på topp så kanske man blir ledsen....


- Någon lång väntetid men det faller på Breitling inte på Rob.


Mvh Robin
 
bild 4.JPG
Hämtade ut min Breitling Steelfish hos Rob E idag. Dom är ju inte agentur för Breitling så dom skickade den vidare till Breitling själva. Anledningen till service var att gångreserven reducerats kraftigt, dock höll den tiden bra. Dessutom hade den lite dings och battlescars.


Lämnade in den 11e september och hämtade ut den idag 24\11. Lite i längsta laget kanske men det kan jag inte skylla på Rob E.


Lite noteringar:


1: Dom har bytt visarna, dom gamla visarna var något tunnare, samt sekunden hade ju fyrkanten och den nya har en pil. Detta visste jag om på förhand, Breitling byter gärna visarna vid varje service. Dock upplystes jag inte om det på förhand, men nu visste jag ju om det.


2: Jag är inte säker, måste jämföra med bilder hemma, men jag undrar om dom inte bytt urtavlan också? Jag vill minnas att indexen var lite åt det gröna hållet medans dom nu är lite mera beige? Jag kan ha fel som sagt.


3: Klockan och länken polerades upp till originalfinish, ett klart lyft! Dock ingen djupare polering då man fortfarande kan skymta några av dom djupare hacken. Helt rätt tycker jag, dom kommer försvinna vid senare service om man vill polera. Onödigt att ta bort för mycket metall vid första servicen :)


4: Spännet är lite använt vid hålen för låsningen. Funktionen är perfekt men man ser att hålen töjts ut en liiiiten smula, men spännet byttes inte? Det fungerar ju helt perfekt förstås, men det gjorde å andra sidan visarna också? :)


5: På kvittot från Rob står det bara Översyn, inte exakt vad som utförts. Den ligger ju under garanti från Breitling så för mig är det inte viktigt men värt att nämna.


6: Bemötandet hos Rob var mycket bra både vid inlämnandet och hämtningen. Trevligt folk som gick bra att kallprata med :)


7: 10% lägre kostnad än prisförslaget från början, trevligt!


Så summa på det:


+ Klockan kom tillbaka i mycket trevligt skick men med minne av tidigare bataljer, passar mig utmärkt!

+ Jättetrevlig personal!

+ Någon bättre än budget


- Även om jag visste om det så bör kanske Rob upplysa om att visarna byts ut vid Service direkt hos Breitling. Min klocka är ingen raritet och jag var medveten om det. Är man ovetande och skickar ner en fint patinerad original Navitimer från tiden då Elvis var på topp så kanske man blir ledsen....


- Någon lång väntetid men det faller på Breitling inte på Rob.


Mvh Robin


Lite skumt som sagt, när visaren ser annorlunda ut. Det var det första jag reagerade på i din annons. Här ser jag svaret. :)
 
Jag fick en trevlig pratstund med P-H på Klockmäster i Globen City Shopping i helgen. Jag svängde förbi för att köpa bandstift och snacka klockor. Till bådas glädje visade sig att jag hade köpt inte mindre än tre klockor av honom på hans privata blogg :)
Sen blev det lite jobbigt när jag fick testa en Grand Seiko som väckte ett alldeles otroligt starkt ha-begär...

IMG_9946.JPG



IMG_9948.JPG


(Ursäkta risiga mobilbilder)
 
Tog mig tid i söndags att köra hela vägen till Rydbergs Ur på Väla center strax utanför Helsingborg. 1a advent, lönehelg, julhandel på gång och tokmycket folk i butiken. Ändå lungn personal som tar sig tid för lite prat om olika modeller, urverk och tankar kring det. Sånt gillas. Tyvärr fanns inte mitt önskemål inne i lager, vi pratade lite fram och tillbaka om mitt val och vips utan att ens trevat blev jag erbjuden ett intessant pris. Sånt gillas.

Jag gick därifrån med erlagd handpenning och mycket nöjd. 4 av 5 bandstift. Hade blivit 5/5 om man fått något att dricka, Espresso eller skumpa kvittar ;-)
 
Franks Ur

Faktiskt första AD besöket för min del. Kände mig lite tafatt när man klev in, jag ville ju bara ställa några frågor och klämma på det som förmodligen blir mitt nästa köp i klockväg och Ser väl inte helt helylle ut med ärr här och var samt rakat huvud, så var lite nyfiken på vilket välkomnande man skulle få. Men fick ett fantastiskt mottagande och efter att fått svar på mina frågor och fått klämma på godingen så gick jag därifrån med ett leende på läpparna och tankarna långt bort, fantiserandes om dinkan. Så så långt är jag helnöjd med Franks och jag lär nog återvända inom kort :)
Kul att höra. Också fått bra mottagande där. Kollat på winders och GO någon gång.
 
Jag har länge "lurkat runt" här på forumet men tänkte dela med mig av min senaste (och egentligen första) erfarenhet av att köpa en ny klocka, eftersom jag gjorde det hos AD:n som flest här inne verkar se ner på - Nymans i Stockholm.

Var inne 3 gånger under en ganska utspridd period, velade nämligen länge om jag verkligen skulle köpa nytt, och bemöttes på lite olika sätt. Det verkar som om kunskapsnivån där är väldigt spridd - allt verkar hänga på vem man får hjälp av. De tidigare gångerna jag har besökt butiken har varit på vardagar, första gången bemöttes jag av en ganska ung tjej med halvbra kunskap och som kändes lite snorkig. Andra gången av en kille runt 35 som kändes för säljig i sin approach och lite påklistrad. Hur som helst gick jag dit en lördag för ett par veckor sedan och möttes i princip av en vägg människor och väldigt stressad stämning. Efter 10-15 minuters väntan utan någon ett hej fick jag hjälp av en ung kille, tror han hette David (någon här som har koll kanske kan bekräfta eller rätta till). Jag måste helt ärligt säga att det var den utan tvekan bästa hjälpen jag fått i en klockbutik någonsin - helt överlägsen kunskap och ett väldigt avslappnad och verkligen genuint trevligt kundbemötande. Satt i en halvtimme, klämde, pratade och drack kaffe innan jag slog till. Nöjd som satan.

Summa kardemumma verkar det vara väldigt varierat med kundbemötandet, men min upplevelse vägdes totalt upp av mitt sista besök. All kudos till den unge mannen, nu ska vi se om jag kan börja posta här i forumet på riktigt också :)!
 
Julhiss igen till Federico på Nymans i Stockholm. Visade mycket kul från Lange och Vacheron samt mycket trevlig gällande titt på 116613. Bra engagemang, lärorikt, inga problem att titta på alla möjliga modeller samt blev även visad en hel del som jag inte hade koll på. Trevligt!
 
Engströms i Jönköping ska ha en ordentlig hiss för bemötandet jag fick sist jag var där.

In kom en två meters orakad iklädd glesbygdskavaj & skitiga fjällrävenbyxor(hade haft en heldag vid vättern med test av dykrelaterad mjukvara) som var lite sugen på att se de nya milgaussarna samt klämma på en datejust för att få en uppfattning om dem.

Inga som helst problem, kunniga och mkt bra bemötande. Trots min schasskiga uppsyn fick jag första klass service, påpekade detta för honom (tror det var ägaren) vilket resulterade i att han skickade med mig en massa Rolexrelaterad lektyr.

Om jag någon gång igen ska köpa en ny Rolex (högst osannolikt men ändå) så ligger Engströms mkt bra till i min bok.
 
Var inne på Bergströms i Göteborg häromdagen. Har inte varit där sedan de gjorde om. Kollade på ny tavla till min 17014 och bara kollade runt lite. Supertrevligt och bra bemötande, fick erbjudande att testa BLRO när jag bad om att få kolla på GMT. Hiss!
 
Tillbaka
Topp