• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Hissar Roger och hans Franks Ur i Stockholm. Har blivit rekommenderad honom av både en anhörig samt en oberoende handlare och jag blev inte besviken. Köpte igår en ny Omega SMP med vita tavlan på länk och det är min trevligaste köpupplevelsen av armbandsur någonsin. Raka rör, inga krusiduller, ingen snorkighet samt en allmänt ypperlig service och blixtsnabb leverans. Anlände i förmiddags. Mindre än 24 timmar (närmare 15h faktiskt). Bor i Skåne och var inte sugen på att ta mig till Stockholm när jag redan visste vad jag ville ha. De skickade grejerna med värdefrakt utan att blinka. Rekommenderas mycket varmt!

Minidiss till Nymans Ur i sthlm som inte kan skicka en liten Cartier på posten, utan endast fysiska besök i butik. Förlegat.

Dagen besök hos Breitling mall of Scandinavia kan vara det bästa bemötandet jag fått någonsin i en Svensk klockbutik. Fantastiskt trevlig och engagerade personal som ingav ett stort förtroende. Här vill man handla oavsett om man gilla Breitling eller ej.
Mega hiss!
47A56E70-A768-4FD7-9923-2D62C88A3807.jpeg

Dagen besök hos Breitling mall of Scandinavia kan vara det bästa bemötandet jag fått någonsin i en Svensk klockbutik. Fantastiskt trevlig och engagerade personal som ingav ett stort förtroende. Här vill man handla oavsett om man gilla Breitling eller ej.
Mega hiss!
47A56E70-A768-4FD7-9923-2D62C88A3807.jpeg
Kan bara halla med dig.
Kan du sa besok butiken pa Biblioteksgatan. Dar bor alla klocksaljare gora studiebesok....
Och nej. Jag har inte kopt ens en Kopp Kaffe av dem...

Under senaste dagarna besökt varenda klockbutik i Edinburgh. Fantastiskt bemötande överallt, man behöver inte ens stå med mössan i handen och köa utanför någon butiks multipla slussar. Rolex finns förstås endast för visning om någon nu fortfarande har dragning däråt.

Diss till Jarl Sandin Göteborg. Skulle justera länkarna på två st omega då skruvarna satt som berget. Ringde till JS och en trevlig tjej sa att de gärna hjälper mig och jag kan komma på en gång. Åkte 5 mil och när jag väl kom till butiken så möttes jag av världens tönt som drygt berättade för mig att det kommer kosta 500kr per klocka och det lär ta minst 3 timmar.

Hiss till Bergströms däremot. Direkt efter det dryga bemötandet hos JS så gick jag till Bergströms. De tog gladeligen emot klockorna och fixade länkarna. De beklagade sig över att det skulle ta en halvtimma men nämnde aldrig någon summa. Nepp! De bjöd på justeringen och förtjänar därför en eloge.

Kommer aldrig i mitt liv sätta min fot i JS igen och heller aldrig rekommendera dom. Vilket är tråkigt då jag gärna hade köpt en Cartier Santos hos dom. Men tönten i butiken var så dryg, så blir inget med de. Kan tillägga att jag hade kunnat betala en rimlig summa för att få länkarna justerade😄

Vissa saker är lika bra som förr. Kan finna att säljarna hemmavid är mer än en aning högfärdiga mellan varven, uppfriskade med säljare som faktiskt förstår vart deras lön faktiskt kommer ifrån även den dagen hype och galenskap tar slut.
Edinburgh är en väldigt fin stad nu för tiden. Folk är trevliga om man är trevlig tillbaka, något vi i Sverige aldrig varit superbra på.

Jag tänkte varken Hissa eller Dissa bara konstatera att vi var in på Bo Bergrens på Biblioteksgatan i Sthlm för att få ett batteri bytt på frugans Bulgari Serpenti. De för ju inte märket längre men klockan var köpt hos dem. Vi var sena men talade om att vi inte var från stan så de konstaterade att visst, kom åter om en halvtimme så fixar vi det. Sagt och gjort, efter en halvtimme var vi tillbaka och kunde hämta ut klockan mot betalning av 1200 riksdaler. Fanimej det dyraste batteribyte jag gjort någonsin. Men man betalar ju för servicen och kunnandet, eller hur. Frugan var glad för att det fixade sig så fort och är hon nöjd så är jag nöjd.

Jag tänkte varken Hissa eller Dissa bara konstatera att vi var in på Bo Bergrens på Biblioteksgatan i Sthlm för att få ett batteri bytt på frugans Bulgari Serpenti. De för ju inte märket längre men klockan var köpt hos dem. Vi var sena men talade om att vi inte var från stan så de konstaterade att visst, kom åter om en halvtimme så fixar vi det. Sagt och gjort, efter en halvtimme var vi tillbaka och kunde hämta ut klockan mot betalning av 1200 riksdaler. Fanimej det dyraste batteribyte jag gjort någonsin. Men man betalar ju för servicen och kunnandet, eller hur. Frugan var glad för att det fixade sig så fort och är hon nöjd så är jag nöjd.
1200 låter mer som en täthetsservice? Inte så att de bytt packningar och dyl.?

I så fall gjorde de det utan att vi pratade om det. Vi var bara ute efter batteribyte och så mycket mer gör de väl inte på en halvtimme.
Jag hade nog kontaktat dem och frågat. Låter otroligt dyrt för ett batteribyte. När det rör sig om den summan pengar så tycker man att de borde meddela kunden innan man gör bytet. - Men nu är vi lite OT :)

Jag hade nog kontaktat dem och frågat. Låter otroligt dyrt för ett batteribyte. När det rör sig om den summan pengar så tycker man att de borde meddela kunden innan man gör bytet. - Men nu är vi lite OT :)
Jag är inte funtad så att jag står och käftar med personalen när jag inser att jag var dum nog att inte fråga om priset innan. Trodde jag visste på ett ungefär vad ett batteribyte borde gå på. Aldrig varit med om att bli uppskörtad (utom i bilhandel/service/reparationer 😉) så här tidigare. Men man lär så länge man lever.

Vill minnas att jag dega 200-250 isch för ett batteribyte på en Bratte för ca 6 veckor sedan. Jag frågade givetvis inte heller vad det skulle kosta. Men hade dock en aning som förstås infriades vid betalning. Detta gjordes dock inte hos någon AD. :)

Låter inte rätt någonstans. 1200kr kostar det inte att byta ett batteri på en Bulgari, och skulle dem gjort annat skulle det givetvis kollat av detta med er innan.

Låter som mer eller mindre skojeri alternativt misstag.
Jag skulle absolut fråga vad priset kom sig av.

Rätta mig om jag har fel, men jag har för mig att Berggren generellt inte utför enbart batteribyten, utan bara gör detta i samband med täthetsservice eller liknande, därav höga priser. Det hade ju dock tagit mer än en halvtimme i så fall...

Var några år sedan jag hade något ärende där men vill minnas att de tog typ 800kr för batteribyte runt 2017. Det kan väl bli 1200kr nuförtiden.

Från Bergrens hemsida. Men inte på en halvtimme🏌🏼‍♂️

"All watches that visit our workshop gets that extra attention.
Dirt, grime and dust attracts moisture which in turn can cause rust and oxidiation. That is why we always clean the complete case, clasp and bracelet when performing battery changes. It’s more work, but worth it in the long run".

Dirt, grime and dust attracts moisture which in turn can cause rust and oxidiation. That is why we always clean the complete case, clasp and bracelet when performing battery changes. It’s more work, but worth it in the long run".

Kul att mysteriet blev löst.

Ok, förklarar väl en del. Nu har klockan läderband och bygelspänne och är tät till 30 m så jag tror inte de la så mycket extra krut på det hela. Men priset är säkert ett enhetspris.

Stor diss till tjejen i kassan på Rydbergs ur Helsingborg som hellre stod smsa under disken över 10 min utan att ens reagera. Ville köpa en breitling men nu tar jag det i halmstad imorgon istället.

Kan vara de mest nonchigaste beteende jag varit med om i en klock butik och då har jag sett mycket.

Uselt.
Har varit ojämnt bemötande där i flera år tycker jag. Allt från historier som denna till säljare som är superdryga även i samband med serviceärenden. Undantaget är när jag tittade på en Iwc förra våren. Den säljaren var både entusiastisk och serviceminded. Dessutom klockintresserad (borde man ju kunna förutsätta iofs😂) även om han hade sämre koll på modellen jag var intresserad av än mig.

Passar på att hissa Rob Engström. Spännet (den där sista grejen man flippar över för att låsa) på min 16610 pajade när jag var i S-holm tillfälligt och jobbade. Gick in i butiken och frågade om det fanns någon möjlighet att få detta lagat medan jag fortfarande var kvar i staden. Personen i butiken gick och kollade med en urmakare och kom sedan tillbaka för att meddela att de lagar den bums. Mycket uppskattat :)

Passar på att hissa Rob Engström. Spännet (den där sista grejen man flippar över för att låsa) på min 16610 pajade när jag var i S-holm tillfälligt och jobbade. Gick in i butiken och frågade om det fanns någon möjlighet att få detta lagat medan jag fortfarande var kvar i staden. Personen i butiken gick och kollade med en urmakare och kom sedan tillbaka för att meddela att de lagar den bums. Mycket uppskattat :)
De flesta urmakarna hos Rob är så jäkla bra och serviceminded.

Tillbaka
Topp