• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Pratat och provat Glashutte på Franks och Reverso på NK idag, supertrevligt och kompetent möte på båda platserna. Reversosuget är kraftigt just nu, men Seventies Chronograph Panorama Date, grön SeaQ och så förstås Panomatic Lunar i guld ligger också jäkligt bra till allihop… spridda jäkla skurar.

@yonsson helt enig, men han är ju tydlig och transparent med detta och under sektionen med fixade klockor skriver han ”Alla armbandsur är renoverade och säljs med 1 års garanti om annat ej anges.” och i den andra sektionen enligt nedan

0A62AA67-1721-459E-88B6-F7578C7A2CCE.jpeg
Och då hamnar vi i definitionen av vad en service är. Det enda jag säger är att man ska göra sin läxa.

Diss till Mårtensson i Halmstad, svarar kort , inget hej, tack för mail etc, och svarar ej på frågan, okunniga när man ringer o slutligen svarar ej alls, mycket att göra / hinner ej - skiter jag som kund i o finns alternativ, med bättre service, korkad kundbehanding.
Hiss i samma ärende till Björkegrens ur som fick min business istället..

Rensat bort Omega-gate då det bara ledde till förvirring

ETT nytt sammanfattande inlägg där upplevelsen beskrivs tydligare hade förenklat och kunnat bidra med något till tråden.

//mod

Senast ändrad:
Hiss eller diss, jag vet inte. Gick in på Franks Ur för att köpa skruvar till bandstift till min Oris. Pröjsade 360kr. Dyraste skruvarna jag köp i mitt liv. :)

Det skumma börjar nu. Har länge varit sugen på en vit Omega Seamaster på svart gummiband och svart Omega Planet Ocean. Så passade på att testa klockorna och frågade om pris samt rabatt. Ifall jag skulle köpa en Omega så skulle jag få rabatt, skulle jag köpa två så skulle det inte bli någon rabatt alls. Jag förstod inte riktigt varför och fick inte någon förklaring heller…

D3BEEFDB-BFEE-409D-A71B-824945A84A3A.jpeg

Hiss eller diss, jag vet inte. Gick in på Franks Ur för att köpa skruvar till bandstift till min Oris. Pröjsade 360kr. Dyraste skruvarna jag köp i mitt liv. :)

Det skumma börjar nu. Har länge varit sugen på en vit Omega Seamaster på svart gummiband och svart Omega Planet Ocean. Så passade på att testa klockorna och frågade om pris samt rabatt. Ifall jag skulle köpa en Omega så skulle jag få rabatt, skulle jag köpa två så skulle det inte bli någon rabatt alls. Jag förstod inte riktigt varför och fick inte någon förklaring heller…

Hmmmm, glöggparty idag på jobbet ?

Det e väl bara och knalla in på Krons dom har ju 20% på Omega.

Det var inte så att de kunde ge rabatt på en i lager? Den andra kanske var tvungen att beställas?

Hiss och diss till Bergströms ur i Göteborg, Uppsala och Malmö. Var inne i butiken i Göteborg när Tudor BB Pro kom it. De meddelade snabbt att de hade en lång väntelista och att jag var välkommen tillbaka om ett halvår om jag var intresserad. De sa att jag kunde testa att ringa någon av de andra butikerna och fråga. Ringde båda men fick samma korta och snabba svar efter ett väldigt kyligt och ointresserat bemötande att de inte kunde hjälpa mig och att jag var tvungen att komma in till butik både för att sätta upp mig på listan samt hämta ut men att chanserna var små då samtliga listor var fulla. De gav mig rådet att köpa utomlands.

Köpte en senare på Royal Watches. F. Ö. Supertrevligt bemötande. Behövde länkjustera och gick till Bergströms och sa att klockan var köpt därifrån. Gick supersnabbt och säljaren var supertrevlig.

Har servat några ur på Jarl Sandin i Göteborg. Alltid intresserade, supertrevliga och raka i sin kommunikation!

Hiss och diss till Bergströms ur i Göteborg, Uppsala och Malmö. Var inne i butiken i Göteborg när Tudor BB Pro kom it. De meddelade snabbt att de hade en lång väntelista och att jag var välkommen tillbaka om ett halvår om jag var intresserad. De sa att jag kunde testa att ringa någon av de andra butikerna och fråga. Ringde båda men fick samma korta och snabba svar efter ett väldigt kyligt och ointresserat bemötande att de inte kunde hjälpa mig och att jag var tvungen att komma in till butik både för att sätta upp mig på listan samt hämta ut men att chanserna var små då samtliga listor var fulla. De gav mig rådet att köpa utomlands.

Köpte en senare på Royal Watches. F. Ö. Supertrevligt bemötande. Behövde länkjustera och gick till Bergströms och sa att klockan var köpt därifrån. Gick supersnabbt och säljaren var supertrevlig.

Har servat några ur på Jarl Sandin i Göteborg. Alltid intresserade, supertrevliga och raka i sin kommunikation!
Hänger inte riktigt med i vad som var hiss av Bergströms. Drog du en vals och sa att klockan var köpt hos dem, Bergströms?

Hänger inte riktigt med i vad som var hiss av Bergströms. Drog du en vals och sa att klockan var köpt hos dem, Bergströms?
Ah, ursäkta. Klockan var köpt av Bergströms ur, men jag köpte den av Royal Watches (på kvittot står Bergströms ur) Dissen var väl ett väldigt kyligt intresse att sälja och Hissen att de var väldigt trevliga och hjälpsamma när jag väl hade en klocka i handen köpt hos dem.

Tänker verkligen inte gå i försvarställning nu. Fick kvitton och låda samt läste mest bra omdömen på forumet. Men om du har andra belägg så får du gärna dela med dig.
Va? RW är inte återförsäljare. De säljer klockor som de kommit över från återförsäljare, exempelvis Bergströms. Det kallas gråhandel.

Jag har varit inne ja och frågat efter "min" senaste säljare och frågat om jag kan få en ny kontaktperson och det skulle kollas på. Men inte hunnit in för att fråga ang min plats på "listan" vilket borde varit ca nummer 3 om dom går på först till kvarn. Vilket dom uppenbarligen inte gör.

Först och främst är det sista ADs vill höra "vilken plats i kön är jag" eller "har ni fått in den ännu". De flesta ADs har ingen demokratisk kölistan i synkroniserad ordning utan noterar namn och väljer enligt deras egna method. Så att maila denna typen av frågor igen och igen alltså ... Då blir du bara en av de 100 om dagen som ringer, mailar om arbitrage-klockor.

Sedan måste du väl veta att man inte allokeras en formell kontaktperson att, som du nämner i tidigare inlägg, "bygga relation med". Du har tidigare byggt relation med säljare som slutat, och har köpt två tudors och en rolex. Denna informella relationen byggs inte med bolaget utan med en människa som du etablerat tillit med. Om han/hon slutar är du back to square one buddy. Då kan man inte be om att "få en ny kontaktperson". Handlar du veckoligen med dem kanske det är lättare med en SPOC men din frågeställning är riktigt konstig och främmande. Tror med respekt att du måste visa lite tålamod, tala med dem face to face, visa ett genuint intresse och se hur det artar sig över en längre tidshorizont. Och handla mer om du verkligen vill spela relationsspelet. Har du inte tålamod, köp via gråhandlare, C24, begagnat, betala marknadspris om det verkligen är kärleken till klockorna som driver dig.

Diss till Krons. Har köpt 3 dyrare klockor hos dom under förra året, 2 Tudor och en Rolex alla nya. Hade en fantastisk säljare där som tyvärr slutade. Hittade en ny som också var bra men han slutade. Nu svarar dom inte ens på mail längre. Ville köpa en Tudor BB PRO. Så när den släpptes mailade jag direkt, inom 2 minuter, och sa att jag vill köpa en så snart dom får in den. Då svarade dom att den kommer senare och jag svarade att jag förstod det men att jag vill köpa den så snart som den kommer in. Inget svar ännu. Har mailat och frågat hur det går och inget svar. Jag fattar att jag inte är en stor kund men uselt kundbemötande hur som helst. Vilket är så tråkigt för det var ju så bra.

Det verkar som att du tjatar på dem ju, vilken typ av svar förväntar du?

Det verkar som att du tjatar på dem ju, vilken typ av svar förväntar du?

"Hej! Dessvärre har vi ännu inte fått in någon BB Pro. Men vi ser till att meddela dig så fort vi får leverans så hoppas jag att vi ses då. Mvh XXX"

Typ så? Som varje normal affärsinnehavare borde svara på en förfrågan, oavsett om det är den första, andra eller tredje.

"Hej! Dessvärre har vi ännu inte fått in någon BB Pro. Men vi ser till att meddela dig så fort vi får leverans så hoppas jag att vi ses då. Mvh XXX"

Typ så? Som varje normal affärsinnehavare borde svara på en förfrågan, oavsett om det är den första, andra eller tredje.

Det var ju precis så handlaren svarade (läs inlägget igen). Så jag tror Krons agerat korrekt, och du har helt rätt.

"Ville köpa en Tudor BB PRO. Så när den släpptes mailade jag direkt, inom 2 minuter, och sa att jag vill köpa en så snart dom får in den. Då svarade dom att den kommer senare och jag svarade att jag förstod det men att jag vill köpa den så snart som den kommer in. Inget svar ännu."

Det var ju precis så handlaren svarade (läs inlägget igen). Så jag tror Krons agerat korrekt, och du har helt rätt.

"Ville köpa en Tudor BB PRO. Så när den släpptes mailade jag direkt, inom 2 minuter, och sa att jag vill köpa en så snart dom får in den. Då svarade dom att den kommer senare och jag svarade att jag förstod det men att jag vill köpa den så snart som den kommer in. Inget svar ännu."

Jag utgick ifrån att det inte var enbart det första mejlet du kallar tjat, utan det andra mejlet som du utelämnade i citeringen.

"Då svarade dom att den kommer senare och jag svarade att jag förstod det men att jag vill köpa den så snart som den kommer in. Inget svar ännu. Har mailat och frågat hur det går och inget svar."

Står nog fast vid min åsikt att man bör förvänta sig svar även vid ett påminnelsemejl om ärendestatus och att det inte kvalificerar sig som tjat.

Hultins Ur på Nova Lund är en skitbutik.

Jag lämnade in en Longines VHP för batteribyte. Mannen bakom disken sa att han bytt batteri på en sådan förut (dom säljer Longines).

På någon vänster lyckades han nolla både tid och evighetskalendern. Nu står han och söker på Youtube och tittar på filmer för att försöka se hur han ska kunna ställa den rätt.

Det går inte så bra det där.

Nu har jag fått tillbaka den stendöd. Innan hoppade den åtminstone 5 sekunder åt gången för att visa att batteriet behövde bytas.

Två dagar senare. Huke i Malmö har återställt världsordningen. Nytt batteri, trycktest och programmerat om evighetskalendern för 300kr. Tack. Jag vet ju att jag skulle kört dit först, men ogillar verkligen att köra bil i Malmö.

Senast ändrad:
@yonsson helt enig, men han är ju tydlig och transparent med detta och under sektionen med fixade klockor skriver han ”Alla armbandsur är renoverade och säljs med 1 års garanti om annat ej anges.” och i den andra sektionen enligt nedan

Såklart att man altid ska fråga. Men om man tittar på hemsidan så är den ganska tydligt kategoriserad på vilka ur/klockor som påstås vara renoverade/servade (kalla det vad man vill) och på dessa lämnas garanti. Generellt är de billigare/ovanliga klockorna inte det, vilket kanske får anses rimligt med tanke på kostnad för service kontra värdet på klockan. Lite oklart om samma uppdelning finns inne i själva butiken dock. Typ att alla klockor utan garanti finns i en speciell display.

Kan ju även notera att klockor ibland ligger som "kommande" med bilder på hemsidan, vilket man får anta innebär att de är hos urmakaren för någon typ av genomgång eller liknande innan de är tillgängliga. Någon typ av genomgång borde man ju kanske rimligtvis göra om man ska lämna 1 års garanti på klockor som många gånger är 50-60 år gamla och ännu äldre i vissa fall. Det hade nog i alla fall jag gjort.

Men det bästa man kan göra är ju såklart att fråga om det är någon klocka man är intresserad av.

Hiss till Burmans Ur i Skellefteå! Var där uppe på besök för ett par månader sedan. Supertrevlig och kunnig personal. S/o till Jocke som plockade fram och visade lite roliga modeller som de hade inne men som för tillfället inte var i montrarna. Hoppas att kunna göra affärer där i framtiden!

Såklart att man altid ska fråga. Men om man tittar på hemsidan så är den ganska tydligt kategoriserad på vilka ur/klockor som påstås vara renoverade/servade (kalla det vad man vill) och på dessa lämnas garanti. Generellt är de billigare/ovanliga klockorna inte det, vilket kanske får anses rimligt med tanke på kostnad för service kontra värdet på klockan. Lite oklart om samma uppdelning finns inne i själva butiken dock. Typ att alla klockor utan garanti finns i en speciell display.

Kan ju även notera att klockor ibland ligger som "kommande" med bilder på hemsidan, vilket man får anta innebär att de är hos urmakaren för någon typ av genomgång eller liknande innan de är tillgängliga. Någon typ av genomgång borde man ju kanske rimligtvis göra om man ska lämna 1 års garanti på klockor som många gånger är 50-60 år gamla och ännu äldre i vissa fall. Det hade nog i alla fall jag gjort.

Men det bästa man kan göra är ju såklart att fråga om det är någon klocka man är intresserad av.
Borde och borde. Det enda jag säger är att det är skillnad på ”service”, service och auktoriserad service.

Tillbaka
Topp