• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Landshark

Cartier
Jag skulle maila [email protected] med dina erfarenheter. Ett sakligt mail där du kanske inte använder ordet "kärring" också, hur upprörd du än må vara är det lite lågvattenmärke. Kritik uppskattas kan jag lova dig.

Konstig input. Har kärringar såsom i ett trollslag försvunnit? Vem ligger i så fall bakom? Häxan Surtant?

Dåligt bemötande är hur som helst svårt att reparera. Gillar inte privatiseringen av statens kontrollorgan för fordon. Tänkte ge det en chans i alla fall, i.o.m. att Carspect hade en dropp-in kampanj a 300 kr. Var där i torsdagskväll ca 18.00 (de hade öppet till 19.00). En (1) annan bil utanför. Kliver in i receptionen. Efter lite knackande på tangentbordet, vänder receptionisten huvudet åt mitt håll: "Om du vill ha en besiktning så har vi tyvärr inte tid..." Smått chockad försöker jag få ut mer information: "Jaha, så ni är fullbokade för i kväll då?" frågar jag. Varpå killen svarar: "Kanske man kan tycka!"

Summa summarum: De fick chansen och brände den! Visst kunde jag också skriva sura brev till chefen etc, men det är ju chefen som har anställt kärringen och pappskallen. Det känns liksom lite förmätet att jag ska ifrågasätta det. Jag som eventuell kund bjuder inte på en andrachans om jag tvingas be om den... :pirate:
 

Edin

Panerai
Visst är det så att dåligt bemötande aldrig är trevligt men att ha kunskap om de produkter man saluför är väll ändå A och O. Kan man inte så ska man vara ärlig om det för alla kan inte kunna allt men man kanske har en kollega som kan mer i de fallen och då påkallar denna.

Om man jämför ADs med bilbesiktnings anläggningar tycker jag personligen att man gått lite långt. Det finns ju en uppsjö olika kontrollstationer och är en dålig finns det säkerligen tio till i samma koncern som är bra. Men är man nu på jakt efter en Panerai tex. så finns det i min vetskap bara Nymans i Sverige och om dom är så jävla inkompetenta att det tar ett halvår att serva en Pam 312 för de inte vet vad de håller på med blir man inte särskilt intresserad att återvända till dem då det enda man får som ursäkt är en Panerai nyckelring (och vad fan ska jag ha den till???)...
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Avseende Krons - har inte så positiva erfarenheter från dem. Jag tycker bemötandet är ok, men inget som sticker ut positivt på det sätt som man kan uppleva hos Rob. Jag köpte en klocka av nämnda mogna kvinna. Jag hade rätt specifika tekniska frågor (som var viktiga för mig). Hon visste inte, fair enough, men efter att ha konsulterat ytterligare person i butiken kom hon tillbaka med ett tvärsäkert besked. Efter att ha ställt samma fråga igen och poängterat hur viktig frågan var för mig bekräftade hon än mer tvärsäkert. Jag är medveten om att det naturligtvis ligger en del på mig att researcha också, men jag fick helt enkelt fel besked från butiken. Efter att ha mailat tillverkaren fick jag motsatt besked och jag är högst tveksam till att jag köpt klockan om jag hade känt till detta. Säljfokuset finns i alla butiker per definition. På Krons sticker det fram på ett negativt sätt, medan man hos Rob har ett självförtroende i sitt kunnande och sin tradition vilket gör, tror jag, att man ändå säljer bra.
 
Lindahls Urmakeri, Vetlanda.

Detta är en hiss!

Liten butik på Storgatan 13 i Vetlanda.

Bra bemötande.
Opretentiöst.
Kunniga.
3 personer i butiken, 2 är urmakare.

Lämnade i 4 vintageur. 2 för service, 1 för nytt glas och en för lumning av visare.
Tog 14 dagar.
Blev billigare än uppskattat pris vid inlämning.
Jag har lämnat ytterligare 4 ur för service, skall ta 10 dagar.

Rekommenderas.
Har många märken till försäljning, bl.a Sjöö Sandström, Tissot och Glycine.
Hemsida: http://www.lindahlsurmakeri.se/
 
Senast ändrad:

Apansson

Torpare
Rob Engström idag angående tavelbyte på en exp2. Lite halvtrött bemötande på morgonen och högre pris än utlovat. Löste sig dock efter kontakt med David här på forumet, och sedan kanonbra och smidigt bemötande av Marcus vid utlämning! Gissar och hoppas att morgonpersonalen bara hade en dålig dag!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Avseende Krons - har inte så positiva erfarenheter från dem. Jag tycker bemötandet är ok, men inget som sticker ut positivt på det sätt som man kan uppleva hos Rob. Jag köpte en klocka av nämnda mogna kvinna. Jag hade rätt specifika tekniska frågor (som var viktiga för mig). Hon visste inte, fair enough, men efter att ha konsulterat ytterligare person i butiken kom hon tillbaka med ett tvärsäkert besked. Efter att ha ställt samma fråga igen och poängterat hur viktig frågan var för mig bekräftade hon än mer tvärsäkert. Jag är medveten om att det naturligtvis ligger en del på mig att researcha också, men jag fick helt enkelt fel besked från butiken. Efter att ha mailat tillverkaren fick jag motsatt besked och jag är högst tveksam till att jag köpt klockan om jag hade känt till detta. Säljfokuset finns i alla butiker per definition. På Krons sticker det fram på ett negativt sätt, medan man hos Rob har ett självförtroende i sitt kunnande och sin tradition vilket gör, tror jag, att man ändå säljer bra.
Och din fråga till henne var?
 

Lapo Elkann

Cartier
2-Faktor
Självklart, det var fel av mig, benämningen var på tok för positivt i samanhanget. Mkt synd att det inte fanns någon admin på plats i Kroons butik som kunde tillrättavisa människan.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Hade en tråkig upplevelse på Klockmaster Hansson i Frölunda Torg.
Gick dit med min nyservade Seiko 6105 i kanonskott. Skulle bara provtrycka den, vilken den vanligtvis trevliga och kunniga urmakaren Dennis lovade göra. En timme senare stegar jag glad i hågen in för att hämta klockan. Tyvärr levererades den då i bitar. Hade tydligen exploderat under provtryckningen. Jag frågade "jaha och vad skall vi göra åt det här då" varpå han hänvisade till urmakaren som gjort servicen. Verkligen inte att ta ansvar för ett dåligt jobb. Som avslutning vill han naturligtvis ha 200 spänn för ett utomordentligt bra jobb...
Nä fy f...n.
Har mailat allmänt klagande på hanteringen till Seiko eftersom butiken säljer märket, men har inte fått svar ännu iaf...
 

Bjudko

Cartier
Hade en tråkig upplevelse på Klockmaster Hansson i Frölunda Torg.
Gick dit med min nyservade Seiko 6105 i kanonskott. Skulle bara provtrycka den, vilken den vanligtvis trevliga och kunniga urmakaren Dennis lovade göra. En timme senare stegar jag glad i hågen in för att hämta klockan. Tyvärr levererades den då i bitar. Hade tydligen exploderat under provtryckningen. Jag frågade "jaha och vad skall vi göra åt det här då" varpå han hänvisade till urmakaren som gjort servicen. Verkligen inte att ta ansvar för ett dåligt jobb. Som avslutning vill han naturligtvis ha 200 spänn för ett utomordentligt bra jobb...
Nä fy f...n.
Har mailat allmänt klagande på hanteringen till Seiko eftersom butiken säljer märket, men har inte fått svar ännu iaf...


Haha va, 200 kr för en sprängd klocka, inte OK
30407_1299266474.jpg
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hade en tråkig upplevelse på Klockmaster Hansson i Frölunda Torg.
Gick dit med min nyservade Seiko 6105 i kanonskott. Skulle bara provtrycka den, vilken den vanligtvis trevliga och kunniga urmakaren Dennis lovade göra. En timme senare stegar jag glad i hågen in för att hämta klockan. Tyvärr levererades den då i bitar. Hade tydligen exploderat under provtryckningen. Jag frågade "jaha och vad skall vi göra åt det här då" varpå han hänvisade till urmakaren som gjort servicen. Verkligen inte att ta ansvar för ett dåligt jobb. Som avslutning vill han naturligtvis ha 200 spänn för ett utomordentligt bra jobb...
Nä fy f...n.
Har mailat allmänt klagande på hanteringen till Seiko eftersom butiken säljer märket, men har inte fått svar ännu iaf...
Låter som ett reklamationsfall. Kolla Konsumentverkets hemsida...
 

Guinness

Cartier
Hade en tråkig upplevelse på Klockmaster Hansson i Frölunda Torg.
Gick dit med min nyservade Seiko 6105 i kanonskott. Skulle bara provtrycka den, vilken den vanligtvis trevliga och kunniga urmakaren Dennis lovade göra. En timme senare stegar jag glad i hågen in för att hämta klockan. Tyvärr levererades den då i bitar. Hade tydligen exploderat under provtryckningen. Jag frågade "jaha och vad skall vi göra åt det här då" varpå han hänvisade till urmakaren som gjort servicen. Verkligen inte att ta ansvar för ett dåligt jobb. Som avslutning vill han naturligtvis ha 200 spänn för ett utomordentligt bra jobb...
Nä fy f...n.
Har mailat allmänt klagande på hanteringen till Seiko eftersom butiken säljer märket, men har inte fått svar ännu iaf...
Fyfan vilken upplevelse att klockan exploderat, galet! Dålig hantering av honom också!
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Lämnade in en klocka för trycktest och gångtest hos Bergströms i Malmö. Fick inget papper på varken trycktest eller amplitud, men pröjsade 500 gjorde jag ändå:)
Men klockan gick bra och var tät fick jag höra av den som jobbade då. Vid förfrågan om man inte fick något som bevis på trycktest/amplitudmätning så frågade han förvånad vad jag ska ha det till:) :hilarious:
 

klockodile

Dundee
2-Faktor

POO

Panerai
Hade en tråkig upplevelse på Klockmaster Hansson i Frölunda Torg.
Gick dit med min nyservade Seiko 6105 i kanonskott. Skulle bara provtrycka den, vilken den vanligtvis trevliga och kunniga urmakaren Dennis lovade göra. En timme senare stegar jag glad i hågen in för att hämta klockan. Tyvärr levererades den då i bitar. Hade tydligen exploderat under provtryckningen. Jag frågade "jaha och vad skall vi göra åt det här då" varpå han hänvisade till urmakaren som gjort servicen. Verkligen inte att ta ansvar för ett dåligt jobb. Som avslutning vill han naturligtvis ha 200 spänn för ett utomordentligt bra jobb...
Nä fy f...n.
Har mailat allmänt klagande på hanteringen till Seiko eftersom butiken säljer märket, men har inte fått svar ännu iaf...

Det vill man nästan se en bild på...
 

adress

Friends of KS
Hade en tråkig upplevelse på Klockmaster Hansson i Frölunda Torg.
Gick dit med min nyservade Seiko 6105 i kanonskott. Skulle bara provtrycka den, vilken den vanligtvis trevliga och kunniga urmakaren Dennis lovade göra. En timme senare stegar jag glad i hågen in för att hämta klockan. Tyvärr levererades den då i bitar. Hade tydligen exploderat under provtryckningen. Jag frågade "jaha och vad skall vi göra åt det här då" varpå han hänvisade till urmakaren som gjort servicen. Verkligen inte att ta ansvar för ett dåligt jobb. Som avslutning vill han naturligtvis ha 200 spänn för ett utomordentligt bra jobb...
Nä fy f...n.
Har mailat allmänt klagande på hanteringen till Seiko eftersom butiken säljer märket, men har inte fått svar ännu iaf...
Frågan är om dom sög ut eller blåste in luft - när den sprängdes..........:cigar: Praktikant......
 
Lämnade in en klocka för trycktest och gångtest hos Bergströms i Malmö. Fick inget papper på varken trycktest eller amplitud, men pröjsade 500 gjorde jag ändå:)
Men klockan gick bra och var tät fick jag höra av den som jobbade då. Vid förfrågan om man inte fick något som bevis på trycktest/amplitudmätning så frågade han förvånad vad jag ska ha det till:) :hilarious:

Inte för att vara sån, men även om du fick pappret, skulle amplitudvärdet säga dig något alls ändå?
 

Bingoraalf

Audemars
2-Faktor
Vill smått dissa B. Larsson klockor i Lund. De tog över två veckor på sig att ens börja länkjusteringen på en klocka jag lämnade in. Strax därefter ringde dom och sa att det var omöjligt och att jag fick köpa en ny länk (länken som jag ville ha justerad var en rullad BoR-länk).

Märkligt nog så lyckades jag med lite envishet och ett par hugg i tummen med mejsel utföra arbete själv med hjälp av tänger, grillspett och diverse mejslar som jag hade hemma...

Hade B. Larsson meddelat en mindre händig och skeptisk kund om att det var "omöjligt, vi är tre som provat, han får köpa en ny länk" och denne kunden hade köpt detta hade det varit ganska ruttet...

Jag kommer inte att gå dit med flera ärenden.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Behövde skaffa en friktionsbricka till min Tudor 79090 och tänkte att "det blir ju lätt, kör förbi Bergströms". Fick lite tight med tid så jag ringde för säkerhets skull i förväg för att försäkra mig om att de hade en inne.

Först blev det telefonkö och bortkoppling två gånger när jag ringde verkstan. Ringde butiken istället och personen som svarade skulle kolla direkt med urmakarna. Han fick dock inte tag på dem utan hänvisade istället till Bergströms i Malmö.

Ringde Bergströms i Malmö som bad mig komma in med klockan istället. Jag förklarar då att jag bor i GBG och att jag blivit ombedd att ringa Malmö eftersom GBG inte hade berört folk på plats. De säger då att de inte säljer lösa delar. Jag frågar om de kan skicka delen till Bergströms i GBG så jag kan få klockan åtgärdad där.

Svaret blir att det går inte, de säljer inte lösa delar och enda sättet att få den fixad är att komma in med klockan.

Direkt efter samtalet klickar jag hem en friktionsbricka från CousinsUK istället. Inte konstigt att butikerna förlorar kunder.
 
Senast ändrad:
Topp