?
Eller är hon för gammal för sånt? (Nej detta är inte sexistiskt. Skall ämnet vara OK och så himla "snackbart" måste man även få ta fram det som förklaringsmodell när "allt inte verkar klaffa".)
Lågt, onödigt och osmakligt. Håll lite nivå.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
?
Eller är hon för gammal för sånt? (Nej detta är inte sexistiskt. Skall ämnet vara OK och så himla "snackbart" måste man även få ta fram det som förklaringsmodell när "allt inte verkar klaffa".)
Hade läst din bruksanvisning och även sparat bruksanvisningen så hade du vetat, men du är inte ensam om detta, visarna kan ändra sig om du slår i klockan eller tappar den eller använder tidtagningen under flera dagar.Kom precis ut i bilen efter förstklassig hjälp hos Klockmaster i Globen.
Visaren som markerar tiondelar samt centrumsekunden slutade plötsligt att nollställa sig korrekt plus att länkbiten närmast boetten "vek upp sig" vid användning, vilket var ganska irriterande.
Urmakaren tittade på klockan och konstaterade att bandstiften troligtvis var för klena...och visst var det så. Någon tiondels millimeter tjockare bandstift och vips så ligger länken precis som den ska igen.
Jag fick också en instruktion i hur jag själv kan kalibrera samtliga visare, något jag inte hade en aning om innan, så nu nollställer den perfekt.
Kostnad för detta, 0sek!
Suverän hjälp, trevligt klocksnack = 5 plus
Klockan är ju från -84 och jag är ägare sedan förra året, så eventuella instruktioner är borta med vindenHade läst din bruksanvisning och även sparat bruksanvisningen så hade du vetat, men du är inte ensam om detta, visarna kan ändra sig om du slår i klockan eller tappar den eller använder tidtagningen under flera dagar.
Alltid roligt att lära sig,
Håller med om det.Bergströms Ur i Uppsala, alltid trevliga och tillmötesgående.
Diss av Rob Engström.
20 December: Lämnade in en Cartier Santos med trasig länk för prisförslag för reparation alternativt utbyte av länk.
21 Januari: Ringer och frågar om prisförslaget är klart. Urmakaren säger att det är klart och jag kan svänga förbi.
30 Januari: Är i butiken för att hämta klockan. Får veta att prisförslaget inte är klart efter över en månad och trots urmakaren sagt det skall vara klart. Får heller inget klart svar hur vida jag kan få ett prisförslag överhuvudtaget.
Någon från @ROB-1832 får gärna svara på vad som försigår.
"På förekommen anledning" som det heter. Undrar hur många kassar som rykts innan de började med det?...
Som sagt är det en del folk i butiken och jag väntar på min tur och iakttar vad som pågår. Någon hämtar klocka från service och någon har gjort ett nyköp. Uppfattar att kunden som gjort ett nyköp får en svart påse utanpå ROB påsen för att inte riskera att bli av med den på vägen hem, intressant.
...
Kul om dom steppat upp, vet att de är glada för att sälja GS och det tar ju ett tag att lära sig ett märke. De har en riktigt kunnig klocknörd till urmakare också vilket jag uppskattar.
Men alltså. Jag var där inne för att testa ett par TAGs. Jag är ENSAM i butiken och hon står vid disken och säger inte ett ord. Jag kollar funderade över henne där jag står för TAG-monternt i säkert 5-6 minuter utan något som helst intresse från hennes sida. Hon såg bara sjuk bitter ut.
Tillägga att jag var klädd i full kostym så kan inte varit något "slusk/han har inte råd"-crap som vissa håller på med.
Gick sedan därifrån.
Jag har inga problem med att ta initiativ eller säga hej till folk, men jag såg direkt på henne och hur hon totalt saknade servicekänsla att jag blev för irriterad för att ens be henne komma över.
Vad menas med att en brygga är sliten?Min enda erfarenhet av en Rob Engström. Jag har dock köpt alla mina "fina" klockor begagnade av privatpersoner och endast en via en "gråhandlare"; NLwatches.nl
Jag köpte en Exp 2a begagnad i fint skick hos NLwatches. Blev lovad att klockan gick som den skulle och hade blivit "kollad" av hans "egen" urmakare.
- Jag får klockan för ett riktigt bra pris och den är i precis så bra skick som utlovat. Tyvärr upptäcker jag omgående att klockan inte drar upp som den ska då jag bär den; utan jag får ungefär var 24e timme dra upp den manuellt.
Lämnar in klockan hos Rob Engström och efter 5 veckors väntan så kom den tillbaka "som ny" från service. Går fantastiskt bra och jag har inget att klaga på förutom de ca 6000kr som servicen kostade ;P
Självklart kontaktade jag NLwatches och påpekade problemet. Han erbjöd sig att serva klockan till reducerat pris (ca 3000 kr). Men jag skulle då behöva skicka klockan till Holland för att få det gjort, och förtroendet för handlaren hade redan fått sig en törn.
Då jag hämtade klockan från Rob så fick jag höra att bryggan var helt utsliten. Och att det är något som ingen seriös urmakare missar. Hur det ligger till med den saken vet inte jag; klockan var mest troligt aldrig öppnad nere i Holland, utan bara kontrollerad att den höll sig inom toleranserna tidsmässigt.
Påpekade detta för NLwatches i ett mail och fick snabbt svar att han ber om ursäkt och är beredd att ta tillbaka klockan för samma pris som jag betalt inkl servicekostnaden. Inga problem och inget strul till synes.
Jag valde dock att tacka nej till detta erbjudande då jag gillar klockan som den är och bär den flera gånger i veckan.
Kan inte påstå att jag är överdrivet nöjd över köpet hos NLwatches. Jag ska dock ge dem all cred för att de faktiskt var villiga att ta tillbaka klockan och betala kostnaden för service. Så på det stora hela verka de seriösa och trevliga. Och jag kan egentligen inte klaga allt för mycket. Men; köper man en klocka från en "handlare" som påstår att det inte föreligger något behov för service, så vill man ju gärna kunna lita på det.
Rob Engström då?
- Tja, jag fick ett väldigt trevligt bemötande då jag drällde in direkt från crossfitboxen iförd träningskläder. Efter att ha lämnat in klockan och snackat lite skit fick jag titta lite närmare på bl a en Tudor som jag vart nyfiken på sen länge.
Vad menas med att en brygga är sliten?
Att den är repad?
Rob byter ju bryggor och klinkhjul på standard verkar det som...?En brygga kan egenligen inte vara "sliten" då det inte är en komponent som i sig har något slitage i aktiv användning. Den kan bli repad av ovarsamt hanterande eller av rotorn. (Om rotorlagret är dåligt så är ett standardsymptom repor i radie på bryggor.) Möjligtvis så är riktstiften som ska rika in bryggan så den sitter på plats helt rätt utslitna, men detta har jag bara stött på någonsin i de klockor jag skruvar med i skolan. (Skruvas ihop/isär ca. 1 gång om dagen, MINST och slits därför otroligt mycket.)
Annars så kan stenarna vara skadade, men dessa är relativt lätta att byta ut.