• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

411-lingonsylt%20500x380.jpg
?
Eller är hon för gammal för sånt? (Nej detta är inte sexistiskt. Skall ämnet vara OK och så himla "snackbart" måste man även få ta fram det som förklaringsmodell när "allt inte verkar klaffa".)

Lågt, onödigt och osmakligt. Håll lite nivå.
 
Kom precis ut i bilen efter förstklassig hjälp hos Klockmaster i Globen.

Visaren som markerar tiondelar samt centrumsekunden slutade plötsligt att nollställa sig korrekt plus att länkbiten närmast boetten "vek upp sig" vid användning, vilket var ganska irriterande.

Urmakaren tittade på klockan och konstaterade att bandstiften troligtvis var för klena...och visst var det så. Någon tiondels millimeter tjockare bandstift och vips så ligger länken precis som den ska igen.

Jag fick också en instruktion i hur jag själv kan kalibrera samtliga visare, något jag inte hade en aning om innan, så nu nollställer den perfekt.

Kostnad för detta, 0sek!

Suverän hjälp, trevligt klocksnack = 5 plus

image.jpeg
 
Kom precis ut i bilen efter förstklassig hjälp hos Klockmaster i Globen.

Visaren som markerar tiondelar samt centrumsekunden slutade plötsligt att nollställa sig korrekt plus att länkbiten närmast boetten "vek upp sig" vid användning, vilket var ganska irriterande.

Urmakaren tittade på klockan och konstaterade att bandstiften troligtvis var för klena...och visst var det så. Någon tiondels millimeter tjockare bandstift och vips så ligger länken precis som den ska igen.

Jag fick också en instruktion i hur jag själv kan kalibrera samtliga visare, något jag inte hade en aning om innan, så nu nollställer den perfekt.

Kostnad för detta, 0sek!

Suverän hjälp, trevligt klocksnack = 5 plus

image.jpeg
Hade läst din bruksanvisning och även sparat bruksanvisningen så hade du vetat, men du är inte ensam om detta, visarna kan ändra sig om du slår i klockan eller tappar den eller använder tidtagningen under flera dagar.
Alltid roligt att lära sig,
 
Hade läst din bruksanvisning och även sparat bruksanvisningen så hade du vetat, men du är inte ensam om detta, visarna kan ändra sig om du slår i klockan eller tappar den eller använder tidtagningen under flera dagar.
Alltid roligt att lära sig,
Klockan är ju från -84 och jag är ägare sedan förra året, så eventuella instruktioner är borta med vinden :)
 
Vill hissa urmakaren på Rob Engström som heter Peter. Köpte tre insert av honom, bland annat två som man inte "får" installera på en stålklocka. Två stycken som jag verkligen ville ha. Inga problem!

image.jpeg
image.jpeg


Väntade tålmodigt på mitt val av insert som skulle sitta på för dagen. Dessutom berättade han väldigt noggrant om hur man kan bleka ett insert "bra". Skickade med en fin pouch från Rolex också.

Mycket uppskattat och trevlig köpupplevelse.
 
Skulle igår hämta min Tudor BB hos Bergströms i Göteborg efter en garantireparation (rotorn snurrade när jag drog upp den manuellt). Blev en smula fundersam när den togs fram ur en papperspåse och tänkte att det var läge att titta ordentligt på den. Och mycket riktigt, på bakboetten fanns ett par långa men ganska ytliga repor som inte fanns när jag lämnade in den. Inte så allvarligt men lite tråkigt. Blev erbjuden polering och, efter viss tvekan, gick jag med på det och klockan skulle skickas till Malmö igen. Och nu las den ner i ett resefodral. Väl hemma ångrade jag mig, inte fan ska en ett år gammal klocka poleras. Så jag ringde och sa att jag ändrat mig och att jag skulle hämta klockan idag. Förväntade mig någon form av kompensation och det kan man säga att jag fick, de ordnar en ny bakboett! Den mycket trevliga och kunniga Sandra förstod att jag inte var helt nöjd och kontaktade urmakaren som föreslog att en ny bakboett skulle beställas. Själv tyckte jag att det var lite väl mycket men hon stod på sig och sa att det var viktigt att jag blev nöjd! Snyggt gjort!
 
Diss av Rob Engström.

20 December: Lämnade in en Cartier Santos med trasig länk för prisförslag för reparation alternativt utbyte av länk.
21 Januari: Ringer och frågar om prisförslaget är klart. Urmakaren säger att det är klart och jag kan svänga förbi.
30 Januari: Är i butiken för att hämta klockan. Får veta att prisförslaget inte är klart efter över en månad och trots urmakaren sagt det skall vara klart. Får heller inget klart svar hur vida jag kan få ett prisförslag överhuvudtaget.

Någon från @ROB-1832 får gärna svara på vad som försigår.
 
Dags att hylla Nymans Ur, lite grann.
Först för en snabb och smidig affär (med hjälp av en forumvän) precis på målsnöret, innan den fasansfulla prishöjningen slog till.
Då det blev lite stressigt i storstaden p.g.a. diverse möten, så blev aldrig någon länkjustering gjord.
Men det fixade sig på hemvägen, sladdade in på Nymans i Västerås och fick naturligtvis hjälp med det, nu när jag hade all tid i världen.
Riktigt trevliga killar som bjöd på hjälp, allmänt klocksnack och lite lektyr, inte sista gången jag glider in där!
Avslutningsvis, så kom värderingsintyget med posten idag, bra service rakt igenom!
OM det blir flera nyköp för mig, så vet jag vart det kommer ske.
 
Diss av Rob Engström.

20 December: Lämnade in en Cartier Santos med trasig länk för prisförslag för reparation alternativt utbyte av länk.
21 Januari: Ringer och frågar om prisförslaget är klart. Urmakaren säger att det är klart och jag kan svänga förbi.
30 Januari: Är i butiken för att hämta klockan. Får veta att prisförslaget inte är klart efter över en månad och trots urmakaren sagt det skall vara klart. Får heller inget klart svar hur vida jag kan få ett prisförslag överhuvudtaget.

Någon från @ROB-1832 får gärna svara på vad som försigår.

Rob Engström ringde upp mig idag och ordnade allting samt bad om ursäkt.

Toppenbutik helt enkelt :)
 
Besökt Rob flera gånger men aldrig skrivit något så nu blir det en rejäl utläggning.

Som sagt inne på Rob Engström idag för att lämna in en klocka på garanti åtgärd då jag haft lite väl hög gångavvikelse samt ett annat mindre problem som är enkelt att fixa. Jag var extra uppmärksam och det var ganska mycket folk, helt enkelt som ett litet skådespel. Jag ska kort försöka redogöra för mina subjektiva observationer.

Jag kommer till butiken och blir insläppt av den sk. dörrvakten. Han agerade väl helt ok men jag tycker personligen att han skulle kunna vara bättre klädd och ge ett lite gladare intryck. Hans roll är verkligen inte helt oviktig då det är den första personen kunderna möter. ROB får helt enkelt skicka honom till en bättre herrekipering vilket torde vara en liten kostnad i sammanhanget.

Som sagt är det en del folk i butiken och jag väntar på min tur och iakttar vad som pågår. Någon hämtar klocka från service och någon har gjort ett nyköp. Uppfattar att kunden som gjort ett nyköp får en svart påse utanpå ROB påsen för att inte riskera att bli av med den på vägen hem, intressant.

Ett par killar kommer in och tittar på en Omega SMP. De drar snacket om bättre pris på nätet vilket jag personligen tycker är ett ganska onyanserat sätt att diskutera pris. Tycker säljaren hanterar situationen på ett bra sätt och beskriver fördelarna med att handla hos AD. Det slutar med ett köp, bra agerat av säljaren.

Ett par som kommer åter till butiken för att titta på en klocka får vänta ganska länge. Det är dålig synk mellan säljarna och det är tre olika säljare som är framme till dem och frågar om de behöver hjälp. De har dock redan fått info från en säljare att de ska vänta medan säljaren avslutar ett anat ärende så situationen blir ganska förvirrad. Respektive säljare är dock trevlig och professionell men det är som sagt ingen synk.

Jag får hjälp av en säljare och beskriver mitt problem och att jag haft telefonkontakt med en av urmakarna tidigare under dagen. Säljaren ger ett ganska okunnigt intryck och har inte koll på garantitider på märket. Hon hävdar att det är ett år och jag förklarar vänligt att det är två år. Säljaren ber om ursäkt när denne upptäcker sitt misstag. Säljaren tar mina uppgifter och tar fram en vanlig vit papperspåse där klockan läggs ned. Jag förklarar att jag önskar byta några ord med den urmakare jag talat med tidigare så de har alla fakta om mitt problem med klockan. Denne urmakare har gått för dagen men jag får möjlighet att tala med en annan urmakare. Urmakaren är mycket professionell och tar sig tid at lyssna och diskutera mitt problem. Vidare tar denne genast upp klockan ur papperspåsen och säger att så här ska den inte ligga då riskerar vi repor på klockan. Klockan packas istället in i både kudde och liten tygpåse så den ligger säkert.

Svårt att dra några generella slutsatser efter dagens besök men jag tycker mig se ett mönster från tidigare besök samt från inlägg på forumet. ROB har nog ett gäng bra medarbetare som i huvudsak gör sitt allra bästa för att möta kunderna. Frågan är hur de kommunicerar med varandra och hur arbetet leds och fördelas. Jag får intrycket av en något bristande arbetsledning och organisering samt att det inte finns någon standard för hur man t.ex hanterar en klocka som ska lämnas in. I min värld så ska det vara så tydligt för alla att de ska kunna dra det när de väcks mitt i natten. De borde vidare vara tydligare med vem som hanterar vilket ärende, låt säljarna sälja och någon som har koll på ämnet hantera inlämning för service och garantifix. Tycker också de borde dela upp kunderna mellan säljarna på ett tydligare sätt, vem tar vilken kund? Vem tar den äldre damen, vem tar de unga killarna, vem tar affärsmannen från Hong Kong? Diskuterar man inte dessa frågor internt så blir det lätt rörigt och man har säljare som inte kan möta den enskilde kundens behov.

Sammanfattningsvis helt klart godkänt men dålig synk och uppdelning av arbetsuppgifter och kunder.
 
Har varit inne två gånger på Krons i PK-huset de senaste månaderna och fått väldigt bra service och bemötande. Jag har inte köpt något men säljarna har verkligen tagit sig tid att visa klockor och låtit mig prova. Känns som att butiken har lyft sig ett par snäpp sedan man renoverade och utökade.
 
...
Som sagt är det en del folk i butiken och jag väntar på min tur och iakttar vad som pågår. Någon hämtar klocka från service och någon har gjort ett nyköp. Uppfattar att kunden som gjort ett nyköp får en svart påse utanpå ROB påsen för att inte riskera att bli av med den på vägen hem, intressant.
...
"På förekommen anledning" som det heter. Undrar hur många kassar som rykts innan de började med det?

Detta har jag bara väntat på att det skulle bli aktuellt. Jag går aldrig ut ur en klockbutik med klockan i asken i en påse. Har klockan på en arm, om inte det finns ledigt utrymme där får det bli en ficka. Det är bara allt för lätt att få en kasse rykt, speciellt om den som sagt är från Rob. Jag vill inte slåss mot ett försäkringsbolag, those tight asses, kring att det troligtvis anses som oaktsamt att bära t.ex. en Rolex i en kasse.

De gånger jag skall bära klockaskar (tomma) har jag med mig ICA kassar.

Vad gäller repfobin så tror jag helt enkelt att det är lite svårt för dem att hantera "oss" 10% WIS som bryr oss om detta. Men som du säger borde det enkelt kunna bli SOP att hantera det försiktigt, ger ju proffsigt intryck, även på dem som inte bryr sig om reporna.
 
Måste berömma Rob Engström. Jag kom in som snickare. Med skitigt blåställ o hörselkåpor på huvudet. Blev mycket trevligt bemött. Av både dörrvakt o personal. Säljarna hade fullt upp. Plus två poliser i lokalen. Men då roppades det in en urmakare från verkstaden. Jag kollade omega klockor och kände mig mycket väl omhändertagen. O jag köpte inget. Ville bara kolla. Men nästa gång blir det köp där. När jag är laddad ☺
 
Jag vill börja med att säga att jag jobbar i handeln, något som gör att jag har väldigt låg tolerans för dåligt beteende från säljpersonals sida. I min värld handlar det om yrkesheder.

Med det sagt var jag inne hos Rob Engström på Drottninggatan runt 17 härom dagen för att titta på lite smycken och ett par Tudors. Tjejen som hjälpte mig var inte den kunnigaste (trodde först Black Bay hade keramiskt bezel insert) men kontrollerade och bad om ursäkt, något jag uppskattar (ingen vet allt). Hennes forte var tydligen smycken, något hon visade när fästmön dök in och vi började titta på diamantörhängen.

Det jag uppskattade mest var följsamheten. Allt kunde visas, allt kunde plockas fram. Även ärligheten när det gällde kvalitén på Chopards diamanter uppskattades ("De säger 'highest quality', men man får inget cert på dem"). Det som inte uppskattades var den extremt deferentiella säljtekniken där allt var snyggt och satt bra, jag skulle då uppskatta lite mer tyckande från säljarens sida (även om jag är medveten om att många ogillar sådant säljarbeteende). Samtidigt kan det ha att göra med hennes specialområde, hon hade mer åsikter kring smycken till fästmön. Hon visade även klocksnurror efter att jag berättade att min var full, uppskattades väldigt mycket!

Nu blev det ingen Tudor för mig, boetten är för biffig för mina frökenhandleder. Men om jag skulle gå upp 30 pannor/motsvarande tror jag att jag hittat platsen jag skulle köpa Tudorn från. Är mycket nöjd, speciellt med tiden som lades ner på en potentiell kund vid dagens slut. Väldigt trevligt.
 
Watchrepair UK
Anledning: dålig PR och gångavikelse på flera minuter/vecka
Ärende: full service med putsning
Klocka: Tag heuer Aquaracer Automatic
Slutpris: 4000kr

Klockan skickades till Mark och en återkoppling på mail när klockan landat hos honom. Tog lite mer än 2 månader men klockan kom tillbaka i superskick. Senaste gångtestet visar på +-0 sekunder/24h vilket är toppenbetyg.

Kan rekommendera Watch Repair UK om man vill spara en Tusing på service, utan putsning kostade det 3000kr om jag hade valt det.
 
Kul om dom steppat upp, vet att de är glada för att sälja GS och det tar ju ett tag att lära sig ett märke. De har en riktigt kunnig klocknörd till urmakare också vilket jag uppskattar.

(Minns inte mitt gamla konto så jag reggade nytt)
..Droppade in spontant hos dem och blev glatt förvånad och överraskad över att de säljer många fina Grand Seiko inkl Spring Drive osv. Trodde att den enda GS ÅF var Sthlmbutiken. Hursomhelst, personalen var verkligen ur-trevliga, entusiastiska och kunniga. Det var en del kunder i butiken de men tog sig tid med att prata GS med mig en längre stund - verkligen kul! Hon som är lite äldre ur personalstyrkan kändes lite som en plötslig extramamma - så rar och varm var hon hehe. Det hela kändes så najs att jag t om gav henne en kram när jag skulle gå därifrån.
Hon (och andra) var verkligen uberstolta och glada över att ha blivit ÅF för Grand Seiko! Det är sånt som värmer hos en klockentusiast ; personal som verkligen älskar klockor och allt vad det innebär.

Har inte köpt nån klocka hos dem, minns inte ens om jag besökt butiken tidigare men jag känner att det är precis sådana butiker man vill stödja även om det kostar lite mer att köpa hos en ÅF. Rekommenderar starkt ett besök hos dem.
 
Men alltså. Jag var där inne för att testa ett par TAGs. Jag är ENSAM i butiken och hon står vid disken och säger inte ett ord. Jag kollar funderade över henne där jag står för TAG-monternt i säkert 5-6 minuter utan något som helst intresse från hennes sida. Hon såg bara sjuk bitter ut.

Tillägga att jag var klädd i full kostym så kan inte varit något "slusk/han har inte råd"-crap som vissa håller på med.

Gick sedan därifrån.

Jag har inga problem med att ta initiativ eller säga hej till folk, men jag såg direkt på henne och hur hon totalt saknade servicekänsla att jag blev för irriterad för att ens be henne komma över.

Nämn GS så skiner hon upp. :) Skämt åsido, hon stod vid disken och matade in något på datorn. Jag gick fram med ett "ursäkta" och mer än så krävdes det inte. Alla säljare är olika; en del är som skuggor (jobbigt) och andra är avvaktande (ftw).
Jag var klädd som en "slusk" - huvtröja, keps, orakad. Inga bekymmer eller fördomsfulla blickar.
 
Efter en trip till Stockholm, aldrig varit i dessa butiker förr:

Nymans ur: 5/5-Precis som det ska vara hos en AD. Klämde på Panerai och Rolex Sub. Ville testa PAM111 varpå de inte hade den inne. Tjejen tog då fram 2st andra, (minns tyvärr inte reffen) och förklarade skillnader. Tog mina kontaktuppgifter och var genuint trevlig. Av henne kommer jag köpa en Panerai, frågan är bara när.

Rob Engström: 1/5- Är så sjukt besviken på Rob. Har nästan bara läst gott här på forumet och längtade efter detta besök. Ska fatta mig kort och säga att säljaren var riktigt oskön och otrevlig. Ville bara därifrån.

Gick tillbaka till Nymans :)
 
Förra gången dissade jag ROB.E för "incidenten" med vakten i dörren.

Nu var jag där idag och den vanliga vakten arbetade. Fick ett mycket bra bemötande från vakt, urmakare, och Marcus var trevlig i vanlig ordning. Jag har varit lite sugen på nya DD:n men lade dom planerna på is efter att ha provat en.

Så idag får @ROB-1832 helt klart en bra hiss från mig! :)
 
Hiss till killen på NK som jag tror hade gbg dialekt och visade många fina TH.

Hiss till ROB som står ut att jag lurkar i deras affär minst 1 gång i veckan och ställer konstiga frågor om allt från band till Hublot till service på IWC :)
 
Plus för Nymans i Stockholm som jag besökte förra veckan. Berättade vilka klockor jag ville prova, blev erbjuden kaffe etc medan säljaren gick och hämtade klockorna. Provade 5-6 modeller och fick information om varje ur. Trevligt :)
 
Min enda erfarenhet av en Rob Engström. Jag har dock köpt alla mina "fina" klockor begagnade av privatpersoner och endast en via en "gråhandlare"; NLwatches.nl

Jag köpte en Exp 2a begagnad i fint skick hos NLwatches. Blev lovad att klockan gick som den skulle och hade blivit "kollad" av hans "egen" urmakare.
- Jag får klockan för ett riktigt bra pris och den är i precis så bra skick som utlovat. Tyvärr upptäcker jag omgående att klockan inte drar upp som den ska då jag bär den; utan jag får ungefär var 24e timme dra upp den manuellt.
Lämnar in klockan hos Rob Engström och efter 5 veckors väntan så kom den tillbaka "som ny" från service. Går fantastiskt bra och jag har inget att klaga på förutom de ca 6000kr som servicen kostade ;P

Självklart kontaktade jag NLwatches och påpekade problemet. Han erbjöd sig att serva klockan till reducerat pris (ca 3000 kr). Men jag skulle då behöva skicka klockan till Holland för att få det gjort, och förtroendet för handlaren hade redan fått sig en törn.

Då jag hämtade klockan från Rob så fick jag höra att bryggan var helt utsliten. Och att det är något som ingen seriös urmakare missar. Hur det ligger till med den saken vet inte jag; klockan var mest troligt aldrig öppnad nere i Holland, utan bara kontrollerad att den höll sig inom toleranserna tidsmässigt.
Påpekade detta för NLwatches i ett mail och fick snabbt svar att han ber om ursäkt och är beredd att ta tillbaka klockan för samma pris som jag betalt inkl servicekostnaden. Inga problem och inget strul till synes.
Jag valde dock att tacka nej till detta erbjudande då jag gillar klockan som den är och bär den flera gånger i veckan.

Kan inte påstå att jag är överdrivet nöjd över köpet hos NLwatches. Jag ska dock ge dem all cred för att de faktiskt var villiga att ta tillbaka klockan och betala kostnaden för service. Så på det stora hela verka de seriösa och trevliga. Och jag kan egentligen inte klaga allt för mycket. Men; köper man en klocka från en "handlare" som påstår att det inte föreligger något behov för service, så vill man ju gärna kunna lita på det.

Rob Engström då?
- Tja, jag fick ett väldigt trevligt bemötande då jag drällde in direkt från crossfitboxen iförd träningskläder. Efter att ha lämnat in klockan och snackat lite skit fick jag titta lite närmare på bl a en Tudor som jag vart nyfiken på sen länge.
 
Min enda erfarenhet av en Rob Engström. Jag har dock köpt alla mina "fina" klockor begagnade av privatpersoner och endast en via en "gråhandlare"; NLwatches.nl

Jag köpte en Exp 2a begagnad i fint skick hos NLwatches. Blev lovad att klockan gick som den skulle och hade blivit "kollad" av hans "egen" urmakare.
- Jag får klockan för ett riktigt bra pris och den är i precis så bra skick som utlovat. Tyvärr upptäcker jag omgående att klockan inte drar upp som den ska då jag bär den; utan jag får ungefär var 24e timme dra upp den manuellt.
Lämnar in klockan hos Rob Engström och efter 5 veckors väntan så kom den tillbaka "som ny" från service. Går fantastiskt bra och jag har inget att klaga på förutom de ca 6000kr som servicen kostade ;P

Självklart kontaktade jag NLwatches och påpekade problemet. Han erbjöd sig att serva klockan till reducerat pris (ca 3000 kr). Men jag skulle då behöva skicka klockan till Holland för att få det gjort, och förtroendet för handlaren hade redan fått sig en törn.

Då jag hämtade klockan från Rob så fick jag höra att bryggan var helt utsliten. Och att det är något som ingen seriös urmakare missar. Hur det ligger till med den saken vet inte jag; klockan var mest troligt aldrig öppnad nere i Holland, utan bara kontrollerad att den höll sig inom toleranserna tidsmässigt.
Påpekade detta för NLwatches i ett mail och fick snabbt svar att han ber om ursäkt och är beredd att ta tillbaka klockan för samma pris som jag betalt inkl servicekostnaden. Inga problem och inget strul till synes.
Jag valde dock att tacka nej till detta erbjudande då jag gillar klockan som den är och bär den flera gånger i veckan.

Kan inte påstå att jag är överdrivet nöjd över köpet hos NLwatches. Jag ska dock ge dem all cred för att de faktiskt var villiga att ta tillbaka klockan och betala kostnaden för service. Så på det stora hela verka de seriösa och trevliga. Och jag kan egentligen inte klaga allt för mycket. Men; köper man en klocka från en "handlare" som påstår att det inte föreligger något behov för service, så vill man ju gärna kunna lita på det.

Rob Engström då?
- Tja, jag fick ett väldigt trevligt bemötande då jag drällde in direkt från crossfitboxen iförd träningskläder. Efter att ha lämnat in klockan och snackat lite skit fick jag titta lite närmare på bl a en Tudor som jag vart nyfiken på sen länge.
Vad menas med att en brygga är sliten?
Att den är repad?
 
Vad menas med att en brygga är sliten?
Att den är repad?

En brygga kan egenligen inte vara "sliten" då det inte är en komponent som i sig har något slitage i aktiv användning. Den kan bli repad av ovarsamt hanterande eller av rotorn. (Om rotorlagret är dåligt så är ett standardsymptom repor i radie på bryggor.) Möjligtvis så är riktstiften som ska rika in bryggan så den sitter på plats helt rätt utslitna, men detta har jag bara stött på någonsin i de klockor jag skruvar med i skolan. (Skruvas ihop/isär ca. 1 gång om dagen, MINST och slits därför otroligt mycket.)
Annars så kan stenarna vara skadade, men dessa är relativt lätta att byta ut.
 
En brygga kan egenligen inte vara "sliten" då det inte är en komponent som i sig har något slitage i aktiv användning. Den kan bli repad av ovarsamt hanterande eller av rotorn. (Om rotorlagret är dåligt så är ett standardsymptom repor i radie på bryggor.) Möjligtvis så är riktstiften som ska rika in bryggan så den sitter på plats helt rätt utslitna, men detta har jag bara stött på någonsin i de klockor jag skruvar med i skolan. (Skruvas ihop/isär ca. 1 gång om dagen, MINST och slits därför otroligt mycket.)
Annars så kan stenarna vara skadade, men dessa är relativt lätta att byta ut.
Rob byter ju bryggor och klinkhjul på standard verkar det som...?
 
Tillbaka
Topp