• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Hej!

Tänkte ge en känga till Jarl Sandin i Gbg.

Bakgrund; jag ärvde en breitling från 50-talet av min far förra hösten. Klockan var härligt patinerad och har antagligen legat orörd i minst 30 år. Naturligtvis vill jag serva klockan men absolut INTE röra visare tavla osv (om det inte är absolut nödvändigt naturligtvis).
Jag lämnar in den på Jarl Sandin då jag ändå var där för att korta länken på min speedmaster '57.
Trevligt bemötande av en kille där inne som precis förstår att jag inte vill röra patinan och föreslår därför att dom skickar den till extern urmakare som kan breitling och inte till breitlings service center då dom enligt honom har för vana att byta allt.

Bra säger jag och lämnar in klockan och får kvitto "vi hör av oss"- detta var den 2a december. Den 28e december har jag inte hört något så jag ringer Jarl Sandin. Då säger expiditen, efter att ha återkommit då hon inte riktigt vet vad statusen är, till min stora förvåning att klockan är på breitling service center i Schweiz. Alltså precis det jag inte ville och som uttryckligen står på kvittot. Jag förklarar detta för expiditen, hon förstår och säger att hon skall återkomma med besked om pris och säkerställa att breitling inte byter ut delar som är patinerade.
Idag den 18e januari har jag fortfarande inte hört något från Jarl Sandin. Jag skall ringa dom idag med tänkte skriva av mig innan då jag inte tycker att detta har skötts bra av dom.

Fortsättning följer...
Det där är fan mardrömmen, har du fått någon uppdatering? Troligtvis kommer de ge dig ett kostnadsförslag innan de rör klockan. Tacka då nej och betala inte en krona i frakt. Hämta ut den och lämna in den själv till farfars klocka eller motsvarande.
 
Jag skulle vilja höja en varningens finger för Björkegrens Ur i Kalmar. Köpte en sprillans ny PO 8500 där i höstas och upptäckte efter några dagar något som såg ut som ett gäng repor som satt tätt tillsammans på bakboetten. Vid en närmare titt visade det sig vara sex siffror (försäljningsdatumet, som jag tolkar det) och på en rad under dessa tre siffror till som jag inte vet vad de betyder men spontant tänker är någon slags intern identifieringskod hos Björkegrens. Visst, inskriptionen är minimal och syns verkligen knappt; men ändå - det är inte okej att rista in en massa siffror på en sprillans ny Omega minutrarna innan man ger den till kunden. Har aldrig varit med om något liknande, och då har jag ju hämtat ut gott och väl ett dussin Omega hos AD så här långt. Ska ta upp det med dom nästa gång jag har vägarna förbi Kalmar och nästa gång det är dags att hämta ut en klocka så blir det förstås hos Engströms i Jönköping.

Björkegrens i Kalmar kommer aldrig att få en krona av mig igen. Synd, det är en trevlig butik med likaledes trevlig personal. Men börjar man karva in siffror på klockorna så är förtroendet oåterkalleligt förbrukat hos mig i alla fall.

Vänligen
Forumets undersköterska
Att skriva in klockans riktnummer gjordes alltid förr, för att det blev klockan unika personnummer, det krävdes av stjärnurmakarnas försäkrings bolag Vegete som bolaget hette på 60-80 talet.
Så om du blir av med klockan har du större chans att göra få den tillbaka, men jag tror inte det är så många v utöver som gör detta längre, ring ner till Anders Björkegren och prata med dom, hela familjen är trevliga goa människor. Detta är ingenting dom gör för att jävlas eller förstöra, Klocksnackare och klocksamlare tänker få ett annat sätt än urmakare och klockpersonal. Jag har lärt mig mycket från er klocksamlare, klocknördar, att se klockproblem från en annan vinkel, och i fråga sätta. Kan vara så att dom gör som dom alltid gjort. Ring ch prata med dom så får du svar,och säkert en lösning, också.
En bra kommunikation mellan parterna, är A & O
Hälsningar en Urmakare på Bästkusten!
 
Senast ändrad:
Att skriva in klockans riktnummer gjordes alltid förr, för att det blev klockan unika personnummer, det krävdes av stjärnurmakarnas försäkrings bolag Vegete som bolaget hette på 60-80 talet.
Så om du blir av med klockan har du större chans att göra få den tillbaka, men jag tror inte det är så många v utöver som gör detta längre, ring ner till Anders Björkegren och prata med dom, hela familjen är trevliga goa människor. Detta är ingenting dom gör för att jävlas eller förstöra, Klocksnackare och klocksamlare tänker få ett annat sätt än urmakare och klockpersonal. Jag har lärt mig mycket från er klocksamlare, klocknördar, att se klockproblem från en annan vinkel, och i fråga sätta. Kan vara så att dom gör som dom alltid gjort. Ring ch prata med dom så får du svar,och säkert en lösning, också.
En bra kommunikation mellan parterna, är A & O
Hälsningar en Urmakare på Bästisen!

Nu kanske jag är mer än lovligt korkad. Men vad är syftet med att gravera när klockan redan har ett individnummer och ett referensnummer från tillverkare. Borde man inte kunna registrera individnummret? Då även detta är en unik märkning. Jag fattar att man kan/vill gravera om man saknar individnummer... Men vilken modern omega eller motsv gör det idag?

Edit: Med individnummer så menar jag serienummer...
 
Det där är fan mardrömmen, har du fått någon uppdatering? Troligtvis kommer de ge dig ett kostnadsförslag innan de rör klockan. Tacka då nej och betala inte en krona i frakt. Hämta ut den och lämna in den själv till farfars klocka eller motsvarande.


ja en lite uppdatering; Jarl Sandin hörde av sig igår och fortfarande har dom ingen aning om kostnadsförslag eller tid. Men dom sa i alla fall att det uttryckligen står att kunden inte vill göra något åt patinan på klockan. Så det var i alla fall positivt.

men lesson learned är att om man skickar klockan till service centers så tar det väldigt lång tid!
 
Det har alltid funnits individnummer på Omega klockorna, det är verknummer på verket som är unikt, som jag skrev så var ristummer ett krav från försäkringsbolaget Vegete som skötte klockförsäkringar förr i tiden, jag skrev också, att dom gör nog som dom alltid har gjort.
Men det är fler som gör det Bjerke i Norge gör det! @slimjim
Bästa sättet är att fråga butikerna varför dom gör detta fortfarande! Om någon vill veta mera, själv hade jag inte stört mig på ett lite boettnummer.
 
Senast ändrad:
Tittade precis på min Aqua Terra och hustruns Breitling, båda köpta hos Björkegrens. På min fanns datum, ett par bokstäver och ett tresiffrigt nummer, på Breitlingen endast samma tresiffriga nummer.
Ska kolla om övriga klockor vi har köpt hos dem har samma nummer.
Mig stör det hur som helst inte det minsta.
 
Så här ser min PO 8500 ut, det är den bästa bild jag lyckas ta med min iphone. Överst inköpsdatumet, under detta siffrorna "068".

Jag ska ta upp detta med butiken. Självklart reagerar vi olika; för många, likt forumkollegan RYN här ovanför, är det säkert ingenting man fäster någon betydelse vid men personligen tycker jag inte att det är okej att butiken graverar kunders klockor utan att upplysa om det. Så här gör man inte.

Vänligen
Forumets undersköterska

jb4svl.png
 
Så här ser min PO 8500 ut, det är den bästa bild jag lyckas ta med min iphone. Överst inköpsdatumet, under detta siffrorna "068".

Jag ska ta upp detta med butiken. Självklart reagerar vi olika; för många, likt forumkollegan RYN här ovanför, är det säkert ingenting man fäster någon betydelse vid men personligen tycker jag inte att det är okej att butiken graverar kunders klockor utan att upplysa om det. Så här gör man inte.

Vänligen
Forumets undersköterska

jb4svl.png
Lite tråkigt. Håll oss uppdaterade.
 
Så här ser min PO 8500 ut, det är den bästa bild jag lyckas ta med min iphone. Överst inköpsdatumet, under detta siffrorna "068".

Jag ska ta upp detta med butiken. Självklart reagerar vi olika; för många, likt forumkollegan RYN här ovanför, är det säkert ingenting man fäster någon betydelse vid men personligen tycker jag inte att det är okej att butiken graverar kunders klockor utan att upplysa om det. Så här gör man inte.

Vänligen
Forumets undersköterska

jb4svl.png
Det där är verkligen inte ok. Ska bli intressant att höra deras respons när du tar upp det till diskussion med dem.
 
Personligen tycker jag graveringen är kul och bidrar till proviniensen. Att på detta vis kunna spåra säljaren tror jag snarar ökar värdet än minskar ur ett framtida samlarperspektiv. Nu är detta visserligen en generisk modell i stor upplaga, men jag tror ändå det kommer ha ett värde. Hade jag fått välja på två Rolex från 60-talet varav en kan spåras direkt till en butik så är det inga tveksamheter vilken jag skulle välja.
 
Måste ge cred till klockmäster Hansson i Gbg. Ränner in där titt som tätt på senare tid och har sedan dag 1 blivit mkt trevligt bemött. Inte köpt ur till mig själv i butiken dock ett till frugan för många år sedan, men kör lite batteribyten och trycktestet däremellanåt.

Idag var målet ett band till senaste tillskottet (se paketöppningstråden), hade surfat runt och var ganska klar på vad jag ville ha, trodde jag iaf.
Efter lite provande kom den äldre damen och kikade, vände sig om öppnade en låda och tog fram ett band, denna tror jag blir perfekt. Hmm inte vad jag hade i sinnet men fan det klickade!

Viklås ett önskemål som dom snabbt löste till bandet i fråga. Sedan ett riktigt gott snack om GS, tag, omega ( trots att officiella dealershipet inte finns kvar) mm mm.

Fick lite rabatt på allés samt ett fint resefodral på köpet. Kanon kan man summera!
image.jpeg
 
Måste ge cred till klockmäster Hansson i Gbg. Ränner in där titt som tätt på senare tid och har sedan dag 1 blivit mkt trevligt bemött. Inte köpt ur till mig själv i butiken dock ett till frugan för många år sedan, men kör lite batteribyten och trycktestet däremellanåt.

Idag var målet ett band till senaste tillskottet (se paketöppningstråden), hade surfat runt och var ganska klar på vad jag ville ha, trodde jag iaf.
Efter lite provande kom den äldre damen och kikade, vände sig om öppnade en låda och tog fram ett band, denna tror jag blir perfekt. Hmm inte vad jag hade i sinnet men fan det klickade!

Viklås ett önskemål som dom snabbt löste till bandet i fråga. Sedan ett riktigt gott snack om GS, tag, omega ( trots att officiella dealershipet inte finns kvar) mm mm.

Fick lite rabatt på allés samt ett fint resefodral på köpet. Kanon kan man summera!
image.jpeg
Alltid gillat Hanssons:)
 
Dom har växt enormt i mina ögon, En Grand Seiko kan bli nästa köp, definitivt är dom första alternativet ( inte så många i Sverige..)
Lite kul att damerna faktiskt är rätt kunniga (iaf uppfattar jag det så, ) och har ett skönt engagemang!
Absolut håller med dig om att kvinnorna är kunniga och intresserade. När jag var där och provade klockor så låste dom in min rolex i en monter bara för säkerhetens skull :)
 
Dom har växt enormt i mina ögon, En Grand Seiko kan bli nästa köp, definitivt är dom första alternativet ( inte så många i Sverige..)
Lite kul att damerna faktiskt är rätt kunniga (iaf uppfattar jag det så, ) och har ett skönt engagemang!
Kul om dom steppat upp, vet att de är glada för att sälja GS och det tar ju ett tag att lära sig ett märke. De har en riktigt kunnig klocknörd till urmakare också vilket jag uppskattar.
 
Absolut håller med dig om att kvinnorna är kunniga och intresserade. När jag var där och provade klockor så låste dom in min rolex i en monter bara för säkerhetens skull :)
Ha ha bra! Då jag tog av mig min blnr idag och lade på disken ( som hemma ) kom fort brickan fram.....! Inte för att jag egentligen tänkte på det som just då ensam i butiken men uppskattar det hela, respekt för uren helt enkelt.
 
Kul om dom steppat upp, vet att de är glada för att sälja GS och det tar ju ett tag att lära sig ett märke. De har en riktigt kunnig klocknörd till urmakare också vilket jag uppskattar.
Har Hanssons i Frölunda GS nu? Fan vad fint. Då måste jag dit snarast!

Dock har jag bara dåliga erfarenheter av den totalt oengagerade äldre damen. :(
 
Har Hanssons i Frölunda GS nu? Fan vad fint. Då måste jag dit snarast!

Dock har jag bara dåliga erfarenheter av den totalt oengagerade äldre damen. :(
Har snackat igång henne vid två tillfällen, ta initiativet i första steget och låt henne snacka sedan, hade kul idag då hon insåg att jag var klocknörd, höll inte på att komma hem i tid :). Äldre damer kräver lite tålamod!
 
Har snackat igång henne vid två tillfällen, ta initiativet i första steget och låt henne snacka sedan, hade kul idag då hon insåg att jag var klocknörd, höll inte på att komma hem i tid :). Äldre damer kräver lite tålamod!

Men alltså. Jag var där inne för att testa ett par TAGs. Jag är ENSAM i butiken och hon står vid disken och säger inte ett ord. Jag kollar funderade över henne där jag står för TAG-monternt i säkert 5-6 minuter utan något som helst intresse från hennes sida. Hon såg bara sjuk bitter ut.

Tillägga att jag var klädd i full kostym så kan inte varit något "slusk/han har inte råd"-crap som vissa håller på med.

Gick sedan därifrån.

Jag har inga problem med att ta initiativ eller säga hej till folk, men jag såg direkt på henne och hur hon totalt saknade servicekänsla att jag blev för irriterad för att ens be henne komma över.
 
Men alltså. Jag var där inne för att testa ett par TAGs. Jag är ENSAM i butiken och hon står vid disken och säger inte ett ord. Jag kollar funderade över henne där jag står för TAG-monternt i säkert 5-6 minuter utan något som helst intresse från hennes sida. Hon såg bara sjuk bitter ut.

Tillägga att jag var klädd i full kostym så kan inte varit något "slusk/han har inte råd"-crap som vissa håller på med.

Gick sedan därifrån.

Jag har inga problem med att ta initiativ eller säga hej till folk, men jag såg direkt på henne och hur hon totalt saknade servicekänsla att jag blev för irriterad för att ens be henne komma över.
411-lingonsylt%20500x380.jpg
?
Eller är hon för gammal för sånt? (Nej detta är inte sexistiskt. Skall ämnet vara OK och så himla "snackbart" måste man även få ta fram det som förklaringsmodell när "allt inte verkar klaffa".)
 
Tillbaka
Topp