• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Min enda erfarenhet av en Rob Engström. Jag har dock köpt alla mina "fina" klockor begagnade av privatpersoner och endast en via en "gråhandlare"; NLwatches.nl

Jag köpte en Exp 2a begagnad i fint skick hos NLwatches. Blev lovad att klockan gick som den skulle och hade blivit "kollad" av hans "egen" urmakare.
- Jag får klockan för ett riktigt bra pris och den är i precis så bra skick som utlovat. Tyvärr upptäcker jag omgående att klockan inte drar upp som den ska då jag bär den; utan jag får ungefär var 24e timme dra upp den manuellt.
Lämnar in klockan hos Rob Engström och efter 5 veckors väntan så kom den tillbaka "som ny" från service. Går fantastiskt bra och jag har inget att klaga på förutom de ca 6000kr som servicen kostade ;P

Självklart kontaktade jag NLwatches och påpekade problemet. Han erbjöd sig att serva klockan till reducerat pris (ca 3000 kr). Men jag skulle då behöva skicka klockan till Holland för att få det gjort, och förtroendet för handlaren hade redan fått sig en törn.

Då jag hämtade klockan från Rob så fick jag höra att bryggan var helt utsliten. Och att det är något som ingen seriös urmakare missar. Hur det ligger till med den saken vet inte jag; klockan var mest troligt aldrig öppnad nere i Holland, utan bara kontrollerad att den höll sig inom toleranserna tidsmässigt.
Påpekade detta för NLwatches i ett mail och fick snabbt svar att han ber om ursäkt och är beredd att ta tillbaka klockan för samma pris som jag betalt inkl servicekostnaden. Inga problem och inget strul till synes.
Jag valde dock att tacka nej till detta erbjudande då jag gillar klockan som den är och bär den flera gånger i veckan.

Kan inte påstå att jag är överdrivet nöjd över köpet hos NLwatches. Jag ska dock ge dem all cred för att de faktiskt var villiga att ta tillbaka klockan och betala kostnaden för service. Så på det stora hela verka de seriösa och trevliga. Och jag kan egentligen inte klaga allt för mycket. Men; köper man en klocka från en "handlare" som påstår att det inte föreligger något behov för service, så vill man ju gärna kunna lita på det.

Rob Engström då?
- Tja, jag fick ett väldigt trevligt bemötande då jag drällde in direkt från crossfitboxen iförd träningskläder. Efter att ha lämnat in klockan och snackat lite skit fick jag titta lite närmare på bl a en Tudor som jag vart nyfiken på sen länge.
Välkommen. Behövs fler crossfitnördar här!
 
Snarare så brukar det vara tvärtom. Åtminstone gällande veganer.
Indeed. Aldrig träffat en vegan som behövt prata om det. Enda konstiga sitsen har varit när man gett tusen förslag på vad som ska ätas och sen ett utmuttrandes lite tyst "jag äter inte det, jag är eeeh vegan" lite pinigt som om det vore något att skämmas för :D
 
Lägger in ett gott ord för Klockmaster.
Var inne och trycktestade en Breitling idag och fick toppenservice!
 
Senast ändrad:
Besökte @ROB-1832 förra månaden med en vän och vi blev mycket väl omhändertagna.

Både personal och Daniel ger ett genuint intryck och som några nämner allt plockas fram och man får prova friskt. Skydweller ska bli min, nån gång. Inte heller får man höra att allt passar utan ett ödmjukt men ärligt svar levererar dem. Även en urmakare med tysk accent var ut och hjälpte oss vid vårt besök, mycket trevlig och sympatisk herre som glatt förklarade och visade det vi diskuterade.
 
Senast ändrad:
Indeed. Aldrig träffat en vegan som behövt prata om det. Enda konstiga sitsen har varit när man gett tusen förslag på vad som ska ätas och sen ett utmuttrandes lite tyst "jag äter inte det, jag är eeeh vegan" lite pinigt som om det vore något att skämmas för :D
Känner själv inga veganer men att döma av bilderna och diskussionerna om veganer på nätet verkar de ha ett stort behov av att delge sin omgivning om vad och hur de äter :D

341-818x1024.jpg
 
Var inne på Engströms Urmakeri, Jönköping idag.

Gick in i butiken för att kolla upp möjligheterna till att polera upp vridringen, samt byta batteri och trycktesta min femton år gamla Certina-kronograf.

Gick ut ur butiken med mitt första automatur.

Egentligen inte planerat, men säljaren mötte på ett riktigt bra sätt mina argument om att även Klockia är AD på Longines, och att de ligger en ansenlig (nåväl..) summa under Engströms i utpris. Jag fick ett totalpris på klocka, Hirschband, samt den mindre åtgärden på Certinan som jag inte ens bemödade mig att möta.

Toppenservice, trevligt bemötande utöver det. Troligtvis sålde han mig framgent en Frederique Constant-dressare utan att ens veta om det.

Tack även till alla ni på Klocksnack, som i tillräckligt stor utsträckning, och i tillräckligt många inlägg belyst det faktum att det är ok att höra sig för om priset hos AD.

Jag är nöjd. Fem kardinalmössor av fem möjliga till Engströms Urmakeri!
 
Var inne på Engströms Urmakeri, Jönköping idag.

Gick in i butiken för att kolla upp möjligheterna till att polera upp vridringen, samt byta batteri och trycktesta min femton år gamla Certina-kronograf.

Gick ut ur butiken med mitt första automatur.

Egentligen inte planerat, men säljaren mötte på ett riktigt bra sätt mina argument om att även Klockia är AD på Longines, och att de ligger en ansenlig (nåväl..) summa under Engströms i utpris. Jag fick ett totalpris på klocka, Hirschband, samt den mindre åtgärden på Certinan som jag inte ens bemödade mig att möta.

Toppenservice, trevligt bemötande utöver det. Troligtvis sålde han mig framgent en Frederique Constant-dressare utan att ens veta om det.

Tack även till alla ni på Klocksnack, som i tillräckligt stor utsträckning, och i tillräckligt många inlägg belyst det faktum att det är ok att höra sig för om priset hos AD.

Jag är nöjd. Fem kardinalmössor av fem möjliga till Engströms Urmakeri!


Grattis till nya klockan!:)
 
Var inne på Engströms Urmakeri, Jönköping idag.

Gick in i butiken för att kolla upp möjligheterna till att polera upp vridringen, samt byta batteri och trycktesta min femton år gamla Certina-kronograf.

Gick ut ur butiken med mitt första automatur.

Egentligen inte planerat, men säljaren mötte på ett riktigt bra sätt mina argument om att även Klockia är AD på Longines, och att de ligger en ansenlig (nåväl..) summa under Engströms i utpris. Jag fick ett totalpris på klocka, Hirschband, samt den mindre åtgärden på Certinan som jag inte ens bemödade mig att möta.

Toppenservice, trevligt bemötande utöver det. Troligtvis sålde han mig framgent en Frederique Constant-dressare utan att ens veta om det.

Tack även till alla ni på Klocksnack, som i tillräckligt stor utsträckning, och i tillräckligt många inlägg belyst det faktum att det är ok att höra sig för om priset hos AD.

Jag är nöjd. Fem kardinalmössor av fem möjliga till Engströms Urmakeri!
Grattis till ditt första automatur :)
 
Var inne på Engströms Urmakeri, Jönköping idag.

Gick in i butiken för att kolla upp möjligheterna till att polera upp vridringen, samt byta batteri och trycktesta min femton år gamla Certina-kronograf.

Gick ut ur butiken med mitt första automatur.

Egentligen inte planerat, men säljaren mötte på ett riktigt bra sätt mina argument om att även Klockia är AD på Longines, och att de ligger en ansenlig (nåväl..) summa under Engströms i utpris. Jag fick ett totalpris på klocka, Hirschband, samt den mindre åtgärden på Certinan som jag inte ens bemödade mig att möta.

Toppenservice, trevligt bemötande utöver det. Troligtvis sålde han mig framgent en Frederique Constant-dressare utan att ens veta om det.

Tack även till alla ni på Klocksnack, som i tillräckligt stor utsträckning, och i tillräckligt många inlägg belyst det faktum att det är ok att höra sig för om priset hos AD.

Jag är nöjd. Fem kardinalmössor av fem möjliga till Engströms Urmakeri!

Vem var det som hjälpte dig? :) både Fredrik och Micke är sjukt trevliga!
 
Stor tumme upp för Werner på ABC klockservice. Bjuckar på en ny sekundvisare till min SMP i samband med service, får liv i morsans Tissot som stendött för vanligt servicepris. Är mycket nöjd!
 
Stor tumme upp till Rob E vilka krävde 900kr för att bekräfta äktheten av en DJ. Obs. Exkl. värdering på papper och inget intresse av att svara på det ytliga skicket rörande poleringsgrad på boett och länk.

Jag betalade 900kr så delvis är det väl mitt fel att det går att ta 16(?)% av kostnaden för en helservice för 2-3min jobb!

F.R.E
 
Stor tumme upp till Rob E vilka krävde 900kr för att bekräfta äktheten av en DJ. Obs. Exkl. värdering på papper och inget intresse av att svara på det ytliga skicket rörande poleringsgrad på boett och länk.
Jag betalade 900kr så delvis är det väl mitt fel att det går att ta 16(?)% av kostnaden för en helservice för 2-3min jobb!
Men de bjöd på kaffe och förtjänar därför en stor tumme upp ändå eller vad är det jag missar? :D
 
Tillbaka
Topp