• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Okej, farsan baloo skall lära dig allt han kan! :)

Visst de begagnade klockorna kommer från AD från början. Men sen flippas den och blir en sk "forumslampa" säg att jag köper klockan hos AD. Jag flippar till B, som flippar till C, som flippar till D, som flippar till E som finner sin "keeper". Det innebär att 5 klockdårar köpt klocka. Men AD har sålt 1. Detta är säkert en stor anledning till Att AD helst inte ser att man gör privata försäljningar i butiken av sk säkerhets skäl. De vill kränga en ny klocka till B,C,D,E och på det viset få ut totalt 5 klockor.
Precis, men se denna tråden
https://klocksnack.se/threads/hur-stor-andel-av-fina-nya-klockor-köps-av-klockidioter.48630/
och kom gärna med en egen beräkning.
 
Palmquist och Söderbergs har jag i min stad,ganska tråkiga klockbutiker med mycket modemärken blandat med lite bättre som Certina,Seiko,Oris mm de riktiga dyrgriparna kan man glömma att hitta i denna sossestad varken i butik eller på folks handleder.
 
Random-ollning av klockor idag ett par snabbisar i Stockholm.
Krons som alltid trevligt och tillmötesgående - herregud, gå hit om ni ska köpa Rolex/Omega, det är en no-brainer.
Nymans också trevligt, mörkhårig kvinna som pratade Rolex och kändes ganska kunnig. Skulle kanske kunnat försöka föra konversationen lite mer om man nu ska vara kräsen. Positivt att Nymans sportat upp sig så mycket de senaste 12-18 månaderna. Kul!
 
Hej!

Tänkte ge en känga till Jarl Sandin i Gbg.

Bakgrund; jag ärvde en breitling från 50-talet av min far förra hösten. Klockan var härligt patinerad och har antagligen legat orörd i minst 30 år. Naturligtvis vill jag serva klockan men absolut INTE röra visare tavla osv (om det inte är absolut nödvändigt naturligtvis).
Jag lämnar in den på Jarl Sandin då jag ändå var där för att korta länken på min speedmaster '57.
Trevligt bemötande av en kille där inne som precis förstår att jag inte vill röra patinan och föreslår därför att dom skickar den till extern urmakare som kan breitling och inte till breitlings service center då dom enligt honom har för vana att byta allt.

Bra säger jag och lämnar in klockan och får kvitto "vi hör av oss"- detta var den 2a december. Den 28e december har jag inte hört något så jag ringer Jarl Sandin. Då säger expiditen, efter att ha återkommit då hon inte riktigt vet vad statusen är, till min stora förvåning att klockan är på breitling service center i Schweiz. Alltså precis det jag inte ville och som uttryckligen står på kvittot. Jag förklarar detta för expiditen, hon förstår och säger att hon skall återkomma med besked om pris och säkerställa att breitling inte byter ut delar som är patinerade.
Idag den 18e januari har jag fortfarande inte hört något från Jarl Sandin. Jag skall ringa dom idag med tänkte skriva av mig innan då jag inte tycker att detta har skötts bra av dom.

Fortsättning följer...
 
Tänkte hissa Nymans ur i Västerås : Mailade och frågade om dom hade en viss Longines inne som jag är intresserad av och dom medelade då att den fanns i stockholmsbutiken men att dom kunde få den skickade till sig så jag kunde komma och kolla på den. Vi kom överens om att dom skulle göra så . Fick nån dag senare ett mail om att den var inne nu så jag åkte dit och kolla å klämde på den och fick ett trevligt bemötande av den kvinnliga i butiken . Hon erkände även att hon inte hade sån stor koll på longines så hon hämtade en manlig kollega som fick förklar mer om klockan. Väldigt bra gjort av henne tyckte jag! Fick även klämma å känna på den blåa black bayen . Så nu velar jag mellan dom två klockorna och kommer garanterat göra mitt framtida köp där .
 
Hej!

Tänkte ge en känga till Jarl Sandin i Gbg.

Bakgrund; jag ärvde en breitling från 50-talet av min far förra hösten. Klockan var härligt patinerad och har antagligen legat orörd i minst 30 år. Naturligtvis vill jag serva klockan men absolut INTE röra visare tavla osv (om det inte är absolut nödvändigt naturligtvis).
Jag lämnar in den på Jarl Sandin då jag ändå var där för att korta länken på min speedmaster '57.
Trevligt bemötande av en kille där inne som precis förstår att jag inte vill röra patinan och föreslår därför att dom skickar den till extern urmakare som kan breitling och inte till breitlings service center då dom enligt honom har för vana att byta allt.

Bra säger jag och lämnar in klockan och får kvitto "vi hör av oss"- detta var den 2a december. Den 28e december har jag inte hört något så jag ringer Jarl Sandin. Då säger expiditen, efter att ha återkommit då hon inte riktigt vet vad statusen är, till min stora förvåning att klockan är på breitling service center i Schweiz. Alltså precis det jag inte ville och som uttryckligen står på kvittot. Jag förklarar detta för expiditen, hon förstår och säger att hon skall återkomma med besked om pris och säkerställa att breitling inte byter ut delar som är patinerade.
Idag den 18e januari har jag fortfarande inte hört något från Jarl Sandin. Jag skall ringa dom idag med tänkte skriva av mig innan då jag inte tycker att detta har skötts bra av dom.

Fortsättning följer...
Jäkligt segt. Hoppas att du får behålla patinan.
 
Hej!

Tänkte ge en känga till Jarl Sandin i Gbg.

Bakgrund; jag ärvde en breitling från 50-talet av min far förra hösten. Klockan var härligt patinerad och har antagligen legat orörd i minst 30 år. Naturligtvis vill jag serva klockan men absolut INTE röra visare tavla osv (om det inte är absolut nödvändigt naturligtvis).
Jag lämnar in den på Jarl Sandin då jag ändå var där för att korta länken på min speedmaster '57.
Trevligt bemötande av en kille där inne som precis förstår att jag inte vill röra patinan och föreslår därför att dom skickar den till extern urmakare som kan breitling och inte till breitlings service center då dom enligt honom har för vana att byta allt.

Bra säger jag och lämnar in klockan och får kvitto "vi hör av oss"- detta var den 2a december. Den 28e december har jag inte hört något så jag ringer Jarl Sandin. Då säger expiditen, efter att ha återkommit då hon inte riktigt vet vad statusen är, till min stora förvåning att klockan är på breitling service center i Schweiz. Alltså precis det jag inte ville och som uttryckligen står på kvittot. Jag förklarar detta för expiditen, hon förstår och säger att hon skall återkomma med besked om pris och säkerställa att breitling inte byter ut delar som är patinerade.
Idag den 18e januari har jag fortfarande inte hört något från Jarl Sandin. Jag skall ringa dom idag med tänkte skriva av mig innan då jag inte tycker att detta har skötts bra av dom.

Fortsättning följer...
Noooooo... :eek:
Håller tummarna!
 
Nu har ju jag risat Stockholms klockbutiker en del (Rob och Nymans) i min andra tråd så jag känner att det är dags för lite positiv feedback och det vill jag ge Krons (som ju ironiskt nog är en del av Nymans). Andra gången på kort tid som jag besökt dem för äkthets/värderingsintyg och jag har alltid fått ett mycket trevlig och professionellt bemötande. De håller inte på som Rob/Nymans och snorkar kring intyg. Särskild eloge till den blonda lite längre killen med glasögon (auktoriserad för värdering). Trevlig och påläst. Därför ska mitt nästa klockköp bli hos Krons, även om jag ironiskt nog inser att jag då kommer att stödja även Nymans. Det känns värt att premiera det.
 
Senast ändrad:
Jag skulle vilja höja en varningens finger för Björkegrens Ur i Kalmar. Köpte en sprillans ny PO 8500 där i höstas och upptäckte efter några dagar något som såg ut som ett gäng repor som satt tätt tillsammans på bakboetten. Vid en närmare titt visade det sig vara sex siffror (försäljningsdatumet, som jag tolkar det) och på en rad under dessa tre siffror till som jag inte vet vad de betyder men spontant tänker är någon slags intern identifieringskod hos Björkegrens. Visst, inskriptionen är minimal och syns verkligen knappt; men ändå - det är inte okej att rista in en massa siffror på en sprillans ny Omega minutrarna innan man ger den till kunden. Har aldrig varit med om något liknande, och då har jag ju hämtat ut gott och väl ett dussin Omega hos AD så här långt. Ska ta upp det med dom nästa gång jag har vägarna förbi Kalmar och nästa gång det är dags att hämta ut en klocka så blir det förstås hos Engströms i Jönköping.

Björkegrens i Kalmar kommer aldrig att få en krona av mig igen. Synd, det är en trevlig butik med likaledes trevlig personal. Men börjar man karva in siffror på klockorna så är förtroendet oåterkalleligt förbrukat hos mig i alla fall.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Jag skulle vilja höja en varningens finger för Björkegrens Ur i Kalmar. Köpte en sprillans ny PO 8500 där i höstas och upptäckte efter några dagar något som såg ut som ett gäng repor som satt tätt tillsammans på bakboetten. Vid en närmare titt visade det sig vara sex siffror (försäljningsdatumet, som jag tolkar det) och på en rad under dessa tre siffror till som jag inte vet vad de betyder men spontant tänker är någon slags intern identifieringskod hos Björkegrens. Visst, inskriptionen är minimal och syns verkligen knappt; men ändå - det är inte okej att rista in en massa siffror på en sprillans ny Omega minutrarna innan man ger den till kunden. Har aldrig varit med om något liknande, och då har jag ju hämtat ut gott och väl ett dussin Omega hos AD så här långt. Ska ta upp det med dom nästa gång jag har vägarna förbi Kalmar och nästa gång det är dags att hämta ut en klocka så blir det förstås hos Engströms i Jönköping.

Björkegrens i Kalmar kommer aldrig att få en krona av mig igen. Synd, det är en trevlig butik med likaledes trevlig personal. Men börjar man karva in siffror på klockorna så är förtroendet oåterkalleligt förbrukat hos mig i alla fall.

Vänligen
Forumets undersköterska
Det låter ju fruktansvärt, lust att ta bild på detta?
 
Jag skulle vilja höja en varningens finger för Björkegrens Ur i Kalmar. Köpte en sprillans ny PO 8500 där i höstas och upptäckte efter några dagar något som såg ut som ett gäng repor som satt tätt tillsammans på bakboetten. Vid en närmare titt visade det sig vara sex siffror (försäljningsdatumet, som jag tolkar det) och på en rad under dessa tre siffror till som jag inte vet vad de betyder men spontant tänker är någon slags intern identifieringskod hos Björkegrens. Visst, inskriptionen är minimal och syns verkligen knappt; men ändå - det är inte okej att rista in en massa siffror på en sprillans ny Omega minutrarna innan man ger den till kunden. Har aldrig varit med om något liknande, och då har jag ju hämtat ut gott och väl ett dussin Omega hos AD så här långt. Ska ta upp det med dom nästa gång jag har vägarna förbi Kalmar och nästa gång det är dags att hämta ut en klocka så blir det förstås hos Engströms i Jönköping.

Björkegrens i Kalmar kommer aldrig att få en krona av mig igen. Synd, det är en trevlig butik med likaledes trevlig personal. Men börjar man karva in siffror på klockorna så är förtroendet oåterkalleligt förbrukat hos mig i alla fall.

Vänligen
Forumets undersköterska

Aldrig hört något liknande. Låter sjukt.
 
Kan inte vara att de skrivt på en klisterlapp på klockan och sedan gått igenom?

Illa hursomhelst såklart!

Tror inte det. Det är ytterst litet och försiktigt skrivet. Och eftersom den översta raden går att utläsa som försäljningsdatumet så måste det ha gjorts samma dag som jag köpte klockan. Det sitter på baksidan av luggen vid kl 5.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Att gravera klockor med butikens egna nummer var ganska vanligt förr. Att ads fortfarande gör det är bara märkligt. Hoppas du får en duglig ersättning!
 
Var det inte någon här som köpt en Hulken eller om det var Lebens Pablo Escobar klocka som var stämplat på ena bandhornet för att visa på att den var momsad i Portugal? Känns som att stämpla klockan undertill skulle gå an men ovanpå bandhornen??
 
Det sitter på klockans baksida, på bandhornet. Ska se om jag kan få till en vettig bild imorgon, det blir för dålig kvalitet på iphone-bilderna när det är så smått.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Det sitter på klockans baksida, på bandhornet. Ska se om jag kan få till en vettig bild imorgon, det blir för dålig kvalitet på iphone-bilderna när det är så smått.

Vänligen
Forumets undersköterska

Kan inte förstå att du inte pronto går in i butiken och kräver en helt ny klocka. Folk är på tok för mjäkiga när det gäller att kräva sin rätt. En helt ny Omega och så har dem ristat in en massa skit på den, nej det går fetbort. En helt ny klocka ska du ha!
 
Jag skulle vilja höja en varningens finger för Björkegrens Ur i Kalmar. Köpte en sprillans ny PO 8500 där i höstas och upptäckte efter några dagar något som såg ut som ett gäng repor som satt tätt tillsammans på bakboetten. Vid en närmare titt visade det sig vara sex siffror (försäljningsdatumet, som jag tolkar det) och på en rad under dessa tre siffror till som jag inte vet vad de betyder men spontant tänker är någon slags intern identifieringskod hos Björkegrens. Visst, inskriptionen är minimal och syns verkligen knappt; men ändå - det är inte okej att rista in en massa siffror på en sprillans ny Omega minutrarna innan man ger den till kunden. Har aldrig varit med om något liknande, och då har jag ju hämtat ut gott och väl ett dussin Omega hos AD så här långt. Ska ta upp det med dom nästa gång jag har vägarna förbi Kalmar och nästa gång det är dags att hämta ut en klocka så blir det förstås hos Engströms i Jönköping.

Björkegrens i Kalmar kommer aldrig att få en krona av mig igen. Synd, det är en trevlig butik med likaledes trevlig personal. Men börjar man karva in siffror på klockorna så är förtroendet oåterkalleligt förbrukat hos mig i alla fall.

Vänligen
Forumets undersköterska
Framgår inte av ditt inlägg men har du kontaktat butiken för en förklaring?
 
Jag skulle vilja höja en varningens finger för Björkegrens Ur i Kalmar. Köpte en sprillans ny PO 8500 där i höstas och upptäckte efter några dagar något som såg ut som ett gäng repor som satt tätt tillsammans på bakboetten. Vid en närmare titt visade det sig vara sex siffror (försäljningsdatumet, som jag tolkar det) och på en rad under dessa tre siffror till som jag inte vet vad de betyder men spontant tänker är någon slags intern identifieringskod hos Björkegrens. Visst, inskriptionen är minimal och syns verkligen knappt; men ändå - det är inte okej att rista in en massa siffror på en sprillans ny Omega minutrarna innan man ger den till kunden. Har aldrig varit med om något liknande, och då har jag ju hämtat ut gott och väl ett dussin Omega hos AD så här långt. Ska ta upp det med dom nästa gång jag har vägarna förbi Kalmar och nästa gång det är dags att hämta ut en klocka så blir det förstås hos Engströms i Jönköping.

Björkegrens i Kalmar kommer aldrig att få en krona av mig igen. Synd, det är en trevlig butik med likaledes trevlig personal. Men börjar man karva in siffror på klockorna så är förtroendet oåterkalleligt förbrukat hos mig i alla fall.

Vänligen
Forumets undersköterska

Du skall ju såklart kräva en ny klocka, att du inte skall handla där igen räcker inte!
 
Tillbaka
Topp