Väldigt förenklat, men lång ändå, har följande hänt. Jag köper en ny klocka. Inom den första månaden slutar den att fungera helt. Jag ringer omedelbart (fredag 21/4) och berättar detta. Dagen efter (lördag22/4) lämnar jag klockan till säljare J* över disk för att butiken ska ges en chans att reparera klockan. Vid detta tillfälle berättar jag att 2-3 veckor är max vad jag accepterar att vara utan klockan (eller ligga ute med mina pengar). Om man tänker skicka den till Japan eller dylikt och jag har en månad eller mer att se fram emot i väntetid vill jag ha en ny klocka eller pengarna tillbaka på en gång istället. (Den var antagligen trasig redan vid leverans, men jag testade inte alla funktioner omedelbart). Detta bemöts med svaret "vi lägger en prio på denna, du kommer att ha svar i slutet på nästa vecka. Det bör kunna lösa sig på högst två veckor". Det lät för bra för att vara sant!!
Nu har det löpt 3 veckor och snart går vi in i 4e veckan nästa vecka, under tiden har jag fått noll (0) återkoppling. Jag ringde själv först den 28/4 eftersom jag blivit lovad återkoppling i slutet av den veckan och sedan igen 4/5 för att jag åter inte fått någon återkoppling efter samtalet 28/4. Över telefon har jag blivit lovad att "i början på nästa vecka, senast i slutet har du den, annars ringer jag dig". Jag har besökt butiken 7/5 och försökt få ett svar eller en lösning på situationen. Denna gång var det säljare U* som hänvisar till att endast säljare A* som sålt klockan kan hjälpa mig. Säljare U* skriver lappar och lovar att säljare A* ska återkoppla till mig direkt på måndag 8/5. INGEN RINGER. Så idag besöker jag åter butiken, träffar säljare J*, förklarar att jag saknar både klocka, pengar och utlovad återkoppling. Det jag önskar i första hand är att få min klocka, i andra hand mina pengar tillbaka eller en ny klocka. I tredje hand föreslår jag att jag får mina pengar tillbaka och lovar att köpa min klocka igen om den kommer till butiken inom rimlig tid. För mig var det rimligt att köpa klockan i slutet av april då jag reser bort i juni, så jag hinner testa den ordentligt innan. Säljaren svarar med "jag kan bli av med jobbet om du får pengarna tillbaka, jag ska genast ringa till Optura och spåra din klocka, jag lovar att ringa dig direkt jag fått tag i dom. Inom en timme, absolut under dagen. Säljare A* kommer in kl 13.00, då ska jag be honom ringa dig direkt så vi kan lösa detta".
Så vid 15 tiden besöker jag butiken igen, nu är både säljare A* och J* på plats. Säljare A* som har refererats till som "butikschefen" är helt ovetandes om alla turer och säger sig inte blivit ombedd att ringa mig, än mindre blivit informerad av sin anställde J*. Säljare J* säger sig precis lagt på luren med Optura och fått veta att min klocka är skickad och kommer att anlända i början av nästa vecka. "Jag skulle precis ringa dig då jag såg dig i butiken". Ingen av dessa kan se mig i ögonen vid samtalet och jag förväntas tro att säljare J* som tidigare på morgonen var rädd att förlora sitt jobb och var allmänt tagen av situationen inte har talat med säljare A*, som dessutom påstås vara butikschefen?! Säljare A* som påstår sig vara oinformerad har helt förträngt sina tidigare löften om återkoppling?!