• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

SIRdavid

Panerai
Lite erfarenheter av handlarna i Stockholm.

Krons - Varit inne 2 gånger senaste 3 månaderna. Första gången fick jag superbra bemötande. Är på jakt efter GMT BLNR och förväntade mig såklart inte att de skulle ha en inne för att prova, men säljaren där (en kvinna) gick gladeligen och hämtade en reserverad batman som jag fick testa och klämma på. Ställde mig på kölistan som påstods vara upp till 6 månader....... Är inne där igen förra veckan för att kolla "status" på min köplats och möts av en ung tjej som uppenbarligen inte har en aning om vad jag pratar om. Får då prata med en 30-40 årig snubbe i kostym istället som verkar väldigt besvärad över att behöva svara något annan än " Det är upp till ett års väntetid" då jag ber honom kolla hur just jag ligger till. Han svarar " det är inte så enkelt att kolla" och går sedan ut på "lagret" eller var de nu går när de går ut bakom dörren. Han kommer ut efter 3 minuter med en hög på ca 50 lappar och drar fram min som ligger säkert 30 från först i kön. Vi ringer när vi har nån säger han. Jahapp, knappast 6 månader längre. Så lite ris och ros till Krons.

Nymans - Här har jag bara blivit bra bemött. Står även i kö här på en batman. Fick väldigt bra bemötande då jag var inne för att ställa mig i kö. Och när jag var inne förra veckan för att kolla status så fick jag iaf en förklaring till varför det tar lite tid med batman.

Franks ur - Alltid bra bemött. Speciellt av en lite större herre som kanske är ägaren?

Rob Engström - Vet att de får bra omdömen av de flesta här, men de gånger jag varit inne där känns det som att kliva in i twilight zone. Sluss och en vakt som pekar vart man ska stå (Inget konstigt egentligen) men han känns mer hotfull än välkomnande, sen hamnar man 40 år tillbaks i tiden och undrar om jag behöver lära mig kinesiska för att få köpa här. Blir inte förvånad om de ställer ut askoppar vid disken inom kort. Frågade även här efter BLNR och ev en vanlig GMT och första frontlinjen såg ut som ett frågetecken och fick hänvisa bakåt och fick svaret 15 k i handpenning och 1 år, lite kortare på vanliga GMT. Var dock med en kollega där för nåt år sen som letade Rolex och när man väl sitter ner med en säljare så blev bemötandet bra.

Får väl återkomma om nåt år och hoppas på en köprecension av BLNR......
Intressanta synpunkter! Och skönt att dela ungefärliga upplevelser :cigar:
Han på Franks är mörk och lite kraftig så troligtvis ägaren..
Ser fram emot recensionen senare :)
 

bjrn

Panerai
2-Faktor
Stjärnurmakarna i Sickla Köpkvarter, där jag precis trycktestade min klocka. De hade tid direkt, och under tiden passade jag på att störa dem med nyfikna frågor om Kronaby.
Fick en mycket fin förevisning och klockan verkade riktigt intressant, då det fanns vissa inställningar som var kul/bra .
Bland annat en form av "tyst larm" som jag tyckte skulle kunna vara något som jag skulle vilja att mina tjejer hade på sina klockor.
De var verkligen UR-trevliga på Stjärnurmakarna, TACK!:)
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Igår jobbade ingen av de jag brukar handla av på Krons, men det löste sig ändå...

Hiss till Malin på Krons som jag tidigare inte har haft så mycket kontakt med. Mycket hjälpsam under en längre stund igår när jag provade flera klockor. Det resulterade i en Rolex 116234. Hiss till Maggie också för all hjälp i slutet av affären med länkförkortning, betalning och värderingsintyg. Alltid trevligt på Krons. Skönt också att det inte spelar någon roll vem man handlar av utan får bra service ändå.

Detta kanske låter som en petitess... Datejust är en modell där det byts länkar och tavlor på hejvilt i butik. Min klocka hade rätt info (ref, tavla, länk) på ytterkartongen. Skönt för en nörd som jag :D

IMG_0898.JPG
IMG_0909.JPG
 

Jimpa

Panerai
Igår jobbade ingen av de jag brukar handla av på Krons, men det löste sig ändå...

Hiss till Malin på Krons som jag tidigare inte har haft så mycket kontakt med. Mycket hjälpsam under en längre stund igår när jag provade flera klockor. Det resulterade i en Rolex 116234. Hiss till Maggie också för all hjälp i slutet av affären med länkförkortning, betalning och värderingsintyg. Alltid trevligt på Krons. Skönt också att det inte spelar någon roll vem man handlar av utan får bra service ändå.

Detta kanske låter som en petitess... Datejust är en modell där det byts länkar och tavlor på hejvilt i butik. Min klocka hade rätt info (ref, tavla, länk) på ytterkartongen. Skönt för en nörd som jag :D

IMG_0898.JPG
IMG_0909.JPG
Grattis! Riktigt snygg :)
 

ewk414

Breitling
Efter ett besök på både Nymans och RobE, har jag både en hiss och en diss.
Nymans: Väldigt trevligt bemötande med kunnig personal och trevlig omgivning. När man kom in i butiken var man tidigt välkomnad med "Hej, och välkomna!" och de kom senare tillbaka när man gått runt och tittat en stund och frågade om jag ville prova något. Även fast man insåg att jag bara var intresserad av att prova och prata klockor tog de villigt fram en A Lange & Söhne Saxonia Moonphase och en VC overseas, och jag fick då sätta mig lugnt och ha ett trevligt samtal med försäljaren. Så därför blir det en stor hiss till Nymans

RobE: Måste tyvärr säga att jag var något besviken:( För det första upplevde jag miljön i butiken som väldigt stel, men det var bara min uppfattning och beror ju på smak. För det andra kände jag att välkomnandet aldrig ägde rum, det var ingen som sa glatt "Hej, och välkommen.", utan det var mer en nick eller ett tyst hej. (Jag pratade dock bara med en person.). Min pappa och jag ville såklart prova några klockor och blev då försiktigt förfrågade om vi ville ha hjälp med något. Det jag då hade svårt för var att det inte var så avslappnat, de tog ut klockan och gav mig den, sedan var det rätt så tyst, (det kanske bara var jag som inte gav så mycket respons?) Detta är så klart bara min upplevelse och allt beror på preferens av vilken typ av butik man gillar, det blir p.g.a. allt detta en liten diss till RobE. Dock hade jag kanske för höga förväntningar när det gäller RobE, då jag hört bra om dem här på KS.
 

Rearden

Cartier
Krons: Tjejen lånar min gamla Tag Aquaracer kvarts, batteriet behövde bytas så lämnades in på Krons för ca 2 veckor sen. Allt gick bra men sen klockan kommit tillbaka så har den gått knasigt. Hon var tillbaka idag och fick ett väldigt otrevligt bemötande av en yngre kille i glasögon. Hon fick reda på att den behövde service för 2800kr (oklart om det är prisvärt än - men med det bemötandet så kan de ju glömma att jag använder mig av dem). Stort minus för Krons för det.
 

Reverso

Panerai
Hissar Jarl Sandin, Göteborg:

Fick ett väldigt trevligt bemötande och snabb service när jag var där för ett äkthetsintyg förra veckan. Fick även med en liten Breitling servicebox helt gratis.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Krons: Tjejen lånar min gamla Tag Aquaracer kvarts, batteriet behövde bytas så lämnades in på Krons för ca 2 veckor sen. Allt gick bra men sen klockan kommit tillbaka så har den gått knasigt. Hon var tillbaka idag och fick ett väldigt otrevligt bemötande av en yngre kille i glasögon. Hon fick reda på att den behövde service för 2800kr (oklart om det är prisvärt än - men med det bemötandet så kan de ju glömma att jag använder mig av dem). Stort minus för Krons för det.
Hmmm... Om det är den person jag tror du menar förstår jag din känsla. Vet inte om han mer är fyrkantig eller allmänt småbutter men får inte riktigt den där viljan om att köpa dyra klockor av honom.
 

bautaberit

Panerai
2-Faktor
Testar ett långskott här, hoppas det postas i hyfsat rätt tråd.

Drar till Kos i september. Finns det möjligen någon här som har erfarenheter av ADn, "Volakas N."?
 

JB_XII

Rolex
Kastar in några rosor till Bergströms i Göteborg. Alltid hjälpsamma och ett sant nöje att besöka butiken. :heart:

Jag tyckte det var lite stelt där... visst, jag är i den yngre medelåldern och bär ingen rolle på handleden, men när de lämnade över klockan för ett prov så var det nästan så att de ville ha tillbaka den direkt... "now give it back, we have cameras".

Vem skall man tala med där? :)
Jag pratade med en yngre kille med mörkt hår och i kostym...
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Jag tyckte det var lite stelt där... visst, jag är i den yngre medelåldern och bär ingen rolle på handleden, men när de lämnade över klockan för ett prov så var det nästan så att de ville ha tillbaka den direkt... "now give it back, we have cameras".

Vem skall man tala med där? :)
Jag pratade med en yngre kille med mörkt hår och i kostym...

Alla där är supertrevliga enligt min mening, iaf. mot mig. Tjata lite mer med dem så ska du se att det lossnar. Sen får man väl förstå dem också. Många människor som kommer in och provar klockor.

Edit: hade jag haft en Rolex-butik hade jag haft inträde.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Testar ett långskott här, hoppas det postas i hyfsat rätt tråd.
Drar till Kos i september. Finns det möjligen någon här som har erfarenheter av ADn, "Volakas N."?
Fel tråd.
Alla där är supertrevliga enligt min mening, iaf. mot mig. Tjata lite mer med dem så ska du se att det lossnar. Sen får man väl förstå dem också. Många människor som kommer in och provar klockor.

Edit: hade jag haft en Rolex-butik hade jag haft inträde.
Du känner ju dem, lätt att få bra bemötande då. :D
Med det sagt har jag alltid fått bra bemötande på Bergströms och jag kan inte påstå att jag är stammis där även om jag varit där några gånger, tror jag har mer koll på de som jobbar där än de har på mig.
 

JB_XII

Rolex
Alla där är supertrevliga enligt min mening, iaf. mot mig. Tjata lite mer med dem så ska du se att det lossnar. Sen får man väl förstå dem också. Många människor som kommer in och provar klockor.

Absolut, jag förstår dem till viss del. Frustrerande att sälja premium produkter som folk vill komma in och prova likt kläder på H&M.

Men så har vi segmentet som mig själv. Kan inte såpass mycket att jag kan imponera med mina klockkunskaper utan att genomskådas, men är en högst potentiell kund.

Men antar att det är vanligast att tas för en "icke-köpare".
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Absolut, jag förstår dem till viss del. Frustrerande att sälja premium produkter som folk vill komma in och prova likt kläder på H&M.

Men så har vi segmentet som mig själv. Kan inte såpass mycket att jag kan imponera med mina klockkunskaper utan att genomskådas, men är en högst potentiell kund.

Men antar att det är vanligast att tas för en "icke-köpare".

Gå dit och prova klockor tills du vet vad du vill ha. Inte kommer de neka dig det. Tvärtom tror jag att de uppskattar folk som kommer tillbaka till skillnad från alla oseriösa som de aldrig ser röken av igen.

PS. mötte upp en däcksparkate av rang idag som skulle kolla på en av mina klockor. Det positiva i sammanhanget är att jag aldrig mer kommer att träffa denne herre.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Fel tråd.

Du känner ju dem, lätt att få bra bemötande då. :D
Med det sagt har jag alltid fått bra bemötande på Bergströms och jag kan inte påstå att jag är stammis där även om jag varit där några gånger, tror jag har mer koll på de som jobbar där än de har på mig.

Jo jo. Men jag skulle nog säga att de alltid varit trevliga. Eller så är minnet kort. Jag är inte heller den som slår näven i disken utan uppfattas nog som ganska enkel att ha och göra med. :)
 

JB_XII

Rolex
Gå dit och prova klockor tills du vet vad du vill ha. Inte kommer de neka dig det. Tvärtom tror jag att de uppskattar folk som kommer tillbaka till skillnad från alla oseriösa som de aldrig ser röken av igen.

PS. mötte upp en däcksparkate av rang idag som skulle kolla på en av mina klockor. Det positiva i sammanhanget är att jag aldrig mer kommer att träffa denne herre.

Mjo, så är det nog. Jag känner ju mig så besvärlig när man kommer dit åter och åter igen utan att köpa. Men jag antar att det är det som krävs för att köpa. Få som glider in och plockar hem en rolex på första besöket? (bortsett medlemmar på KS som verkar shoppa premiumklockor som en annan köper underkläder :angel:).

Är det vanligt att folk kommer hem till en och provar klockor som läggs ut här på KS? Trodde vi medlemmar slängde iväg 100k med full tillit för varandra eller var detta en lirare från blocket? :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jo jo. Men jag skulle nog säga att de alltid varit trevliga. Eller så är minnet kort. Jag är inte heller den som slår näven i disken utan uppfattas nog som ganska enkel att ha och göra med. :)
Håller med dig. Även om jag inte alltid varit 100% nöjd med dem så är de alltid trevliga, något annat vore orimligt och oacceptabelt i dylika butiker tycker jag.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Mjo, så är det nog. Jag känner ju mig så besvärlig när man kommer dit åter och åter igen utan att köpa. Men jag antar att det är det som krävs för att köpa. Få som glider in och plockar hem en rolex på första besöket? (bortsett medlemmar på KS som verkar shoppa premiumklockor som en annan köper underkläder :angel:).

Är det vanligt att folk kommer hem till en och provar klockor som läggs ut här på KS? Trodde vi medlemmar slängde iväg 100k med full tillit för varandra eller var detta en lirare från blocket? :)

Äh! Var bara ärlig och säg som det är. Jag ska inte köpa något idag men har för avsikt att köpa framöver. Jag vet inte vad men skulle vara tacksam om jag kunde få lite goda råd.

Det du ser här på forumet är massa skryt av ett gäng narsisiter. Inget att bry sig om. :) ;)

Jag tar inte hem folk utan brukar möta folk på stan istället. Bara att traska därifrån om det är ett miffo.

Edit: miffot kom från Blocket. Svårt att värja sig mot någon som ljuger.
 

JB_XII

Rolex
Äh! Var bara ärlig och säg som det är. Jag ska inte köpa något idag men har för avsikt att köpa framöver. Jag vet inte vad men skulle vara tacksam om jag kunde få lite goda råd.

Det du ser här på forumet är massa skryt av ett gäng narsisiter. Inget att bry sig om. :) ;)

Jag tar inte hem folk utan brukar möta folk på stan istället. Bara att traska därifrån om det är ett miffo.

Edit: miffot kom från Blocket. Svårt att värja sig mot någon som ljuger.

Bra råd, borde ju vara rätt självklart, men folk vill inte nedvärdera sig utan tror att servicen blir bättre i skenet av en snabb affär.

Man kan ju tro det, men jag tror gott om folk :angel:

Putsat bort alla fingeravtryck från miffots chipsfingrar nu då?:D
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Bra råd, borde ju vara rätt självklart, men folk vill inte nedvärdera sig utan tror att servicen blir bättre i skenet av en snabb affär.

Man kan ju tro det, men jag tror gott om folk :angel:

Putsat bort alla fingeravtryck från miffots chipsfingrar nu då?:D

Japp! Även förträngt hans hemska dialekt.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Allt utom göteborgska är "hemsk dialekt" det är sedan gammalt. Säger man buss istället för "böss" så är man opålitlig.

Jag brukar inte vara den som gör en stor grej av hur man pratar eller var man kommer ifrån. Men, när man känner lukten av gödsel i kombination med att man rackar ner på en Nautilus då är fanimej måttet rågat. :)
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Fick offert i veckan av Nymans på service av frugans klockor.

Fullservice på en Rolex lady 26mm datejust i stål, ref 6917 samt midsize Omega SMP i stål. Båda på länk. Funkar men behov av service.

5300kr för service av Omegan (service av verk inkl rengöring, fjäderhus, packningar, trycktest)
6000kr för Rolex komplett service inkl polering.

Är det rimligt?
De specar ju inte exakt vad som är slitet eller vad som ska göras eller bytas.
Text i offerter känns som en standardtext.

Är det rimligt och normalt?
 

oggtrean

Omega
2-Faktor
Fick offert i veckan av Nymans på service av frugans klockor.

Fullservice på en Rolex lady 26mm datejust i stål, ref 6917 samt midsize Omega SMP i stål. Båda på länk. Funkar men behov av service.

5300kr för service av Omegan (service av verk inkl rengöring, fjäderhus, packningar, trycktest)
6000kr för Rolex komplett service inkl polering.

Är det rimligt?
De specar ju inte exakt vad som är slitet eller vad som ska göras eller bytas.
Text i offerter känns som en standardtext.

Är det rimligt och normalt?
Var inne på både Nymans och Rob Engström för att kontrollera min 116610LN då den gick dåligt. Nymans sa precis som du skriver, 6000:-, 5300 ex polering och det skulle ta 6 veckor. Rob ville ha 6000:-, 5500 ex polering och där skulle det ta 3-4 veckor.
Det skiljer sig även i att få fram kostnadsförslag, Nymans tog 500:- och 1 vecka. Rob tog 3-4 dagar och kostade 200:- och där räknande man bort avgiften om man väljer att serva där.

Så för att svara på din fråga: Ja det är rimligt och normalt.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Var inne på både Nymans och Rob Engström för att kontrollera min 116610LN då den gick dåligt. Nymans sa precis som du skriver, 6000:-, 5300 ex polering och det skulle ta 6 veckor. Rob ville ha 6000:-, 5500 ex polering och där skulle det ta 3-4 veckor.
Det skiljer sig även i att få fram kostnadsförslag, Nymans tog 500:- och 1 vecka. Rob tog 3-4 dagar och kostade 200:- och där räknande man bort avgiften om man väljer att serva där.

Så för att svara på din fråga: Ja det är rimligt och normalt.
Så Nymans har nu gått upp till cirka 6v för service och RobE har gått ner till 3v? För något år sedan var det tvärt om...
 
Topp