• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Väldigt tråkigt bemötande, kanske är för att jag har fått samma person varje gång men det känns knappt som man är välkommen in i butiken och än mindre att prova klockan jag var intresserad av. Väldigt tråkigt eftersom jag var supersugen på en Omega som man inne men som istället blev en Sjöö Sandström hos Jarl Sandin

Det låter mycket allvarligt att de var så tråkiga i sitt bemötande så att du valde att gå på en helt annan klocka.
 

0-500

Cartier
Vill hissa Franks Ur då jag var där för att Kika på mitt nästa köp.
Fick prova modellerna jag var intresserad av & jag kände att han Verkligen bemötte mig med en Servicenivå som jag som kund har rätt att bli bemött på tycker jag.
:) Köper inom närmaste tid när jag bestämt modellen jag vill ha.

Vill också lägga en diss till KM Globen då jag vid två olika tillfällen känt att jag ej blivit bemött som jag som kund har rätt till tycker jag.
Blev inget köp de ggr men är ej långsint, kommer ge dom nån chans till framåt i tiden. :(

Kommer också prova Erikssons Urhandel då jag läst & hört om att dom är Väldigt Trevliga & ger en förväntad Service.
:cigar:
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
Avseende Rob - först ska jag säga att urmakarna är toppen. Upplevelsen i övrigt lämnar dock en del att önska. Flera asiatiska personer, iofs inget fel med det men känns inte så insatta i detaljerna. En som jag tror är butikschef eller liknande känns allmänt tvär och nästan ilsken i kontakten, hörde hur andra bemöttes på ett likartat sätt. Kanske är man bortskämd med butiker såsom Eriksson, Globen och Nymans men tycker verkligen Rob gått åt fel håll. Men som sagt - hiss för urmakarkontakterna. De räddar butiken åtminstone för mig.
 
Senast ändrad:

Mojbjörn

Cartier
Avseende Rob - först ska jag säga att urmakarna är toppen. Men upplevelsen i övrigt lämnar en del att önska. Flera asiatiska personer, iofs inget fel med det men känns inte så insatta i detaljerna. En som jag tror är butikschef eller liknande känns allmänt tvär och nästan ilsken i kontakten, hörde hur andra bemöttes på ett likartat sätt. Kanske är man bortskämd med butiker såsom Eriksson, Globen och Nymans men tycker verkligen Rob gått åt fel håll. Men sim sagt - hiss för urmakarkontakterna. De räddar butiken åtminstone för mig.
Jag håller med till 100% om Rob E!
Den killen du pratat med har jag pratat med per telefon och sist gav han mig en utskällning då han trodde han var expert på rolextavlor sedan märkte han att han gjorde bort sig när jag förklarade för honom men då fanns det ingen återvändo!
JAG KOMMER INTE ATT HANDLA VARKEN PÅ ROB E ELLER NYMANS EVER! De får inga fler chanser. And that was the end of that :cigar:
 

Veratio

Cartier
Snabbsväng in på Engströms (Jönköping) idag igen, tänkte fönstershoppa och eventuellt pröva den gigantiska Rado Captain Cook som jag ju faktiskt vet kommer vara för stor för mig.

Radon hade de tyvärr inte fått in ännu, men fick i alla fall klämma lite (igen, för hundrade gången) på Legend Diver, samt snacka lite andra nyheter utöver Captain Cook, Black Bay Steel, Omega Railmaster bland andra. Den där jävla Longinesen dock, jävlar vad fin den är!

Hur som, i vanlig ordning bra bemötande (Fredrik), och jag tycker det är kul att många av er har samma erfarenheter som jag själv. Toppenbutik!

Vet att det inte är någon storleksdiskussion, men, för stor? Är den inte 37 mm?

För övrigt en snygg klocka!
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag vågar knappt gå in i klockaffärer för att testa eller titta längre. Har blivit uselt bemött nästan varje gång. Butikerna är Krons Ur, Nymans Ur, Klockmaster (både positiva och negativa upplevelser), Rob engström. Känns som att otrevliga blickar är mer regel än undantag. Kanske beror på att jag bara är 18 år.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Jag vågar knappt gå in i klockaffärer för att testa eller titta längre. Har blivit uselt bemött nästan varje gång. Butikerna är Krons Ur, Nymans Ur, Klockmaster (både positiva och negativa upplevelser), Rob engström. Känns som att otrevliga blickar är mer regel än undantag. Kanske beror på att jag bara är 18 år.

Om dina upplevelser objektivt sett stämmer är det ju naturligtvis katastrof. Man ska inte döma kunder utifrån hur unga de är eller hur de är klädda. De kan ju gå miste om en viktig kund, kanske inte idag men i framtiden.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag vågar knappt gå in i klockaffärer för att testa eller titta längre. Har blivit uselt bemött nästan varje gång. Butikerna är Krons Ur, Nymans Ur, Klockmaster (både positiva och negativa upplevelser), Rob engström. Känns som att otrevliga blickar är mer regel än undantag. Kanske beror på att jag bara är 18 år.
Var dig själv och säg som det är. Det brukar bli bäst så. Då får du expediten att slappna av. Gå gärna dit när de har det som lugnast. Då får du mest och bäst tid. De vet att provande är en del i en försäljning. De vet att de inte säljer på varje intresserad kund. På´t igen! :) En klockförsäljare är inget annat än en människa och det finns varianter där också. Hitta din typ.
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Jag var inne på Klockmaster Globen för ett tag sedan. Första gången ska tilläggas. Mest för att kika runt lite och eventuellt testa en Seiko MM300.
Det hela börjar med att jag hälsar på en äldre herre som står bakom disken. Varpå jag frågar: "Skulle jag kunna få testa en MM300?". Mannen bakom disken utbrister då, "Grabben, först får du sluta grundskolan". Jag visste knappt hur jag skulle reagera på det hela. Sjukt dålig service och förmodligen ganska svårslaget?
Den episoden gör mig ju inte direkt sugen på att bege mig till Klockmaster Globen när det är dags att köpa nytt i framtiden. Det måste vara extremt dyrt för butiker inom premiumsegmentet att ha anställda med sådan extremt dålig känsla för service? Har dem råd med detta?
De andra som jobbar på klockmaster har jag däremot bara bra erfarenheter av ska tilläggas.
Här var mitt inlägg från mitt senaste besök @spammerstakeahike
 

Bergaren

Panerai
2-Faktor
Var dig själv och säg som det är. Det brukar bli bäst så. Då får du expediten att slappna av. Gå gärna dit när de har det som lugnast. Då får du mest och bäst tid. De vet att provande är en del i en försäljning. De vet att de inte säljer på varje intresserad kund. På´t igen! :) En klockförsäljare är inget annat än en människa och det finns varianter där också. Hitta din typ.
Det kanske ständigt är rädda för att bli rånade och därför ofta agerar som de gör?
 

nilbri

Cartier
Nymans Ur: mycket trevliga där. Inte köpt något där.
Ericssons Ur Sundbyberg: trevliga. Blev en Tag Heuer.
Fredmans Ur: du måste kunna engelska. Trevliga. Blev en Girard Perre och en Mido.
Kaplans: enkelt och kul.
20170711_155830.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Det kanske ständigt är rädda för att bli rånade och därför ofta agerar som de gör?
De har nog alla mött personer som skrämmer dem på ett eller annat sätt. Vissa av dem har pengar, andra inte. Med skrämd menar jag inte att det ska likställas med att bli rädd. Man kan bli skrämd av beteende utan att bli rädd. Ta bort halsduken från ansiktet och packa ner basebollträet i väskan så ska det nog gå bra. Gör ingen stor grej av det. Några klockor intresserar dig och du vill se hur de upplevs i verkligheten. Inget konstigare än så, från något håll.
 

Belfort

Omega
I veckan besökte jag Rob E. Det var 2 kinestalande expediter som hade fullt upp med just tala med kinesiska kunder. Fick vänta lite men strax därefter fick jag hjälp av en dessa expediter, ett litet otrevligt nej fick jag då jag beskrev att jag var intresserad av en Sub, det var det en halvårs väntetid på (men det visste jag redan via klocksnack), mot handpenning på 20% så var jag välkommen att ställa mig i kö. Expediten slog sedan upp i prislistan vad No date och Date kostade för att kunna räkna ut handpenningen...lite märkligt kändes det som eftersom det troligtvis är den mest sålda modellen som finns, man borde kunde priserna utantill i alla fall på den modellen. Eller det kanske bara är vi nördar på klocksnack som kan sånt i huvudet?

Jag bad sedan om att få veta priset på service av en klocka som jag hade haft tidigare inlämnad hos dem (som jag påtalade). Priset var tydligen svävande då hon sa att det skulle "kosta runt 6000kr", jag frågade om vad priset blev utan polering men svaret var fortfarande att det kostade runt 6000kr..det blev rätt irriterande och hon berättade att jag fick kostnadsförslag efter urmakare har kollat, eftersom det kunde vara mer saker som behövde bytas. Mitt svar var "ja jag vet, jag har haft klockor inlämnade hos er tidigare", det fortsatte och det kändes som språket var något av en käpp i hjulet, jag fick aldrig ändå veta något exakt pris för servicen.
Mannen som står vid dörren är i alla fall trevlig :happyhappy: .

Nymans ur på Bibloteksgatan gav mig en exakt siffra på servicen med både polering och utan samt att det blev billigare än "runt 6000kr " i alla fall.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
I veckan besökte jag Rob E. Det var 2 kinestalande expediter som hade fullt upp med just tala med kinesiska kunder. Fick vänta lite men strax därefter fick jag hjälp av en dessa expediter, ett litet otrevligt nej fick jag då jag beskrev att jag var intresserad av en Sub, det var det en halvårs väntetid på (men det visste jag redan via klocksnack), mot handpenning på 20% så var jag välkommen att ställa mig i kö. Expediten slog sedan upp i prislistan vad No date och Date kostade för att kunna räkna ut handpenningen...lite märkligt kändes det som eftersom det troligtvis är den mest sålda modellen som finns, man borde kunde priserna utantill i alla fall på den modellen. Eller det kanske bara är vi nördar på klocksnack som kan sånt i huvudet?

Jag bad sedan om att få veta priset på service av en klocka som jag hade haft tidigare inlämnad hos dem (som jag påtalade). Priset var tydligen svävande då hon sa att det skulle "kosta runt 6000kr", jag frågade om vad priset blev utan polering men svaret var fortfarande att det kostade runt 6000kr..det blev rätt irriterande och hon berättade att jag fick kostnadsförslag efter urmakare har kollat, eftersom det kunde vara mer saker som behövde bytas. Mitt svar var "ja jag vet, jag har haft klockor inlämnade hos er tidigare", det fortsatte och det kändes som språket var något av en käpp i hjulet, jag fick aldrig ändå veta något exakt pris för servicen.
Mannen som står vid dörren är i alla fall trevlig :happyhappy: .

Nymans ur på Bibloteksgatan gav mig en exakt siffra på servicen med både polering och utan samt att det blev billigare än "runt 6000kr " i alla fall.
Pratar man direkt med urmakarna får man väldigt bra hjälp upplever jag och som jag skrev tidigare. Och ja, dörrpersonerna är ok... I övrigt är det inget hjärta i butiken längre. När de var sponsorer (ungefär då) var det en annorlunda, var en trevlig affär som alltid gick de mesta metrarna för att göra folk nöjda. Pratade med en kompis igår som köpt en Rolex där via något avbetalningsupplägg. Hursomhelst strulade något, och de vänliga personerna på Handelsbanken menade att detta måste butiken lösa som tydligen dubbelregistrerat något typ. Nämnd butikschef var vansinnigt arg och tyckte att det bara är problem med finanslösningarna. Han menade att butiken gör alla en tjänst som har dessa men hotade med att de kommer att behöva sluta med detta om både kunder och Handelsbanken är så jobbiga typ. Min kompis blev så arg att han återkopplade bemötandet till Handelsbanken som blev lika arga de fast denna gång på Rob. Ett helt gäng på HB tittade tydligen på ärendet och konstaterade att felet låg hos butiken. Butiken fixade detta till slut men slängde typ på luren... Struntsak iofs, men kombinerat med mina erfarenheter känns det tristare nu. Kan det vara så att man gjort ett medvetet val att rikta sig mot kineserna, och att man inte lägger samma krut på klockkunniga längre?
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Mitt senaste köp hos RobE delfinansierades under några månader via Excter fd Handelbanken Finans och det gick alldeles utmärkt, både från RobE och från Excter så jag känner inte ingen mig alls. Jag var mycket nöjd med RobE. Däremot kan jag delvis hålla med om att själva klocksnacket med kineserna inte skapar värsta köpsuget, men det finns ju fler i butiken. Sen är jag lite som Michel Jackson. Jag vill helst vara ensam utan trevlig påverkan när jag köper, annars kan jag lätt dras med i ett beslut som blir fel.
 

spammerstakeahike

Patek
2-Faktor
Här var mitt inlägg från mitt senaste besök @spammerstakeahike

Det var ju inte ett bra bemötande alls. Kanske hade mannen bakom disken haft väldigt många som bara kommit in och vill klämma på allt och tröttnade till slut när du traskade in. Men det är ingen ursäkt. Ett korrekt bemötande är ju det absolut det viktigaste egenskapen man kan ha som säljare.
Man kan ju iofs testa att ge en butik en andra chans. Om du tycker att det dåliga bemötandet verkar vara systematiskt är det bara att ta din business någon annanstans.
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Pratar man direkt med urmakarna får man väldigt bra hjälp upplever jag och som jag skrev tidigare. Och ja, dörrpersonerna är ok... I övrigt är det inget hjärta i butiken längre. När de var sponsorer (ungefär då) var det en annorlunda, var en trevlig affär som alltid gick de mesta metrarna för att göra folk nöjda. Pratade med en kompis igår som köpt en Rolex där via något avbetalningsupplägg. Hursomhelst strulade något, och de vänliga personerna på Handelsbanken menade att detta måste butiken lösa som tydligen dubbelregistrerat något typ. Nämnd butikschef var vansinnigt arg och tyckte att det bara är problem med finanslösningarna. Han menade att butiken gör alla en tjänst som har dessa men hotade med att de kommer att behöva sluta med detta om både kunder och Handelsbanken är så jobbiga typ. Min kompis blev så arg att han återkopplade bemötandet till Handelsbanken som blev lika arga de fast denna gång på Rob. Ett helt gäng på HB tittade tydligen på ärendet och konstaterade att felet låg hos butiken. Butiken fixade detta till slut men slängde typ på luren... Struntsak iofs, men kombinerat med mina erfarenheter känns det tristare nu. Kan det vara så att man gjort ett medvetet val att rikta sig mot kineserna, och att man inte lägger samma krut på klockkunniga längre?

Det där är ju fullkomligt absurt beteende. Utan att avslöja för mycket kan jag konstatera att Ecster (som även är finansieringspartner på min arbetsplats) är enkla att ha och göra med, förmånliga för kunden och väldigt givande för kunden. Om man dessutom säljer serienummermärkta produkter med ett stadigt andrahandsvärde som klockor skulle jag anta att Robs kickback är klart förmånligare än våra (säljer vitvaror och elektronik). Sådant här gör mig bara trött.
 

JB_XII

Rolex
Det där är ju fullkomligt absurt beteende. Utan att avslöja för mycket kan jag konstatera att Ecster (som även är finansieringspartner på min arbetsplats) är enkla att ha och göra med, förmånliga för kunden och väldigt givande för kunden. Om man dessutom säljer serienummermärkta produkter med ett stadigt andrahandsvärde som klockor skulle jag anta att Robs kickback är klart förmånligare än våra (säljer vitvaror och elektronik). Sådant här gör mig bara trött.

Vi har också finansbolag som partners. Fungerar bra och är i vårt fall en förutsättning för att bedriva den verksamheten som vi gör.

Självklart skall det vara smärtfritt och det mesta löser sig om man bara lyfter luren och kommunicerar.
 

Sch0nning

Cartier
Om man är i Manchester kan jag rekommendera ett besök hos Watches Of Switzerland.
Trevliga säljare, om något lite okunniga. Fick sitta ner med en mycket trevlig äldre herre ett bra tag och prova lite allt möjligt.
Gott kaffe dessutom.
 
  • Like
Reactions: Kai

MKRGG

Annie Leibovitz
2-Faktor
@ERIKSON URHANDEL är alltid bäst ingen protest. Och Tommy på Nymans i Västerås för att han outtröttligt besvarar mina Cartier-relaterade frågor med mera. Och sen vill jag avsluta med att hissa Kounakis i Rhodos som nu har svintrevlig personal i alla sina butiker. När jag ändå är på gång så är Rolex-AD (kommer inte ihåg namnet på butiken) i Rhodos också riktigt trevlig och avslappnad samt har en del stålsport inne om en inte vill köa i Stockholm.
 

Belfort

Omega
@ERIKSON URHANDEL är alltid bäst ingen protest. Och Tommy på Nymans i Västerås för att han outtröttligt besvarar mina Cartier-relaterade frågor med mera. Och sen vill jag avsluta med att hissa Kounakis i Rhodos som nu har svintrevlig personal i alla sina butiker. När jag ändå är på gång så är Rolex-AD (kommer inte ihåg namnet på butiken) i Rhodos också riktigt trevlig och avslappnad samt har en del stålsport inne om en inte vill köa i Stockholm.
Intressant att höra att det inte är några kötider på stålet nere i Greklan? Är det bra priser där? Kanske värt en weekend om det finns rätt modeller.
 

Gnocchi

Omega
2-Faktor
Vill passa på att hissa @Nymans Ur 1851, @ROB-1832 och Krons ur (genom Nymans). Har alltid blivit mycket trevligt bemött oavsett tidpunkt och dag. Ibland får man strosa runt en stund innan man får hjälp när det är mycket folk men jag tar ingen skada av att vistas i en välbelyst klockfylld miljö för mig själv en stund. Går inte in om jag har bråttom. Då jag inte är någon monsterkund (än) har jag heller aldrig förväntat mig att få drömprinser eller gratis länkförkortningar (vilket jag inte heller fått) utan utgått från att jag kommer att få betala fullpris för den tjänst eller vara jag köper. Det har funkat toppen hittills och har fått snabb hjälp. Bemötandet har motsvarat mina förväntningar helt enkelt.
 
Topp