• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Makkanxd

Rolex
Herregud, hade planerat in besök på ett par AD:s (Sthlm) imorgon i jakten på sambons 40-årspresent, men efter att ha läst en del här så känner en ju sig fullkomligt livrädd :( "Trevliga diskussioner", "intressanta samtal", "hade den klockan på mig", "nyklippt".... :wideyed: Snälla säg att det inte är så farligt?
Det är det inte :) vad tänkte du kolla på?
 

JW2017

Omega
Det är det inte :) vad tänkte du kolla på?

Hehe ja en rad olika modeller! Har fått fantastiskt mkt bra tips i en egen tråd här på KS, men behöver se klockorna i verkligheten för att få en bättre uppfattning om skillnad i storlek på urverk och dyl. Hade satt en budget på ca 25k, men får nästan känslan av ett en behöver kunna hosta upp betydligt större belopp än så bara för att våga sig in i dessa butiker? Är det så?
 

Makkanxd

Rolex
Hehe ja en rad olika modeller! Har fått fantastiskt mkt bra tips i en egen tråd här på KS, men behöver se klockorna i verkligheten för att få en bättre uppfattning om skillnad i storlek på urverk och dyl. Hade satt en budget på ca 25k, men får nästan känslan av ett en behöver kunna hosta upp betydligt större belopp än så bara för att våga sig in i dessa butiker? Är det så?
Givetvis inte! Bara kolla på nymans tillexempel som säljer både AP för halvmiljonen och longines för 10k :)
 

Clark Kent

Patek
2-Faktor
Hehe ja en rad olika modeller! Har fått fantastiskt mkt bra tips i en egen tråd här på KS, men behöver se klockorna i verkligheten för att få en bättre uppfattning om skillnad i storlek på urverk och dyl. Hade satt en budget på ca 25k, men får nästan känslan av ett en behöver kunna hosta upp betydligt större belopp än så bara för att våga sig in i dessa butiker? Är det så?

Absolut inte...ingen anledning att känna dig stressad över att besöka AD. Vet inte vilka märken du har blivit rekommenderad, men om du ska till Erikson Urhandel i Sundbyberg imorgon så kan jag lova att alla farhågor är helt i onödan.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Hehe ja en rad olika modeller! Har fått fantastiskt mkt bra tips i en egen tråd här på KS, men behöver se klockorna i verkligheten för att få en bättre uppfattning om skillnad i storlek på urverk och dyl. Hade satt en budget på ca 25k, men får nästan känslan av ett en behöver kunna hosta upp betydligt större belopp än så bara för att våga sig in i dessa butiker? Är det så?
Var får du det ifrån?
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Från när jag läser här. En del uppfattar ju sig uppenbarligen bli väldigt illa bemötta.
Det har med två olika grejer att göra:

1. Du har panik över att vara inne i den typen av butik, oftast av anledningen att du inte känner dig hemma där - något slags klasskomplex.
2. Du har minsann samlat ihop pengar till en dyr klocka och förväntar dig att bli behandlad som en kung.

I båda sammanhangen så ligger problemet hos kunden, inte butiken.
Sen är det såklart vissa butiker som bara är allmänt osköna, för visst finns det anställda i den typen av butiker (och alla inrättningar som har någon slags lyx-stämpel) som har pissig människosyn, men generellt sett så tycker jag att man blir trevligt bemött om man beter sig precis som man hade gjort i alla andra lägen där man är intresserad av att köpa något.
Tilläggas bör att det inte skadar att förklara ärendet man har för att på sätt säkerställa att man får uppmärksamhet, då det är så jävla många som bara glider in och ska fönstershoppa alt till och med låtsas som att de har ett ärende bara för att vara lite coola för en sekund.
 

essGunnar

Audemars
2-Faktor
Det har med två olika grejer att göra:

1. Du har panik över att vara inne i den typen av butik, oftast av anledningen att du inte känner dig hemma där - något slags klasskomplex.
2. Du har minsann samlat ihop pengar till en dyr klocka och förväntar dig att bli behandlad som en kung.

I båda sammanhangen så ligger problemet hos kunden, inte butiken.
Sen är det såklart vissa butiker som bara är allmänt osköna, för visst finns det anställda i den typen av butiker (och alla inrättningar som har någon slags lyx-stämpel) som har pissig människosyn, men generellt sett så tycker jag att man blir trevligt bemött om man beter sig precis som man hade gjort i alla andra lägen där man är intresserad av att köpa något.
Tilläggas bör att det inte skadar att förklara ärendet man har för att på sätt säkerställa att man får uppmärksamhet, då det är så jävla många som bara glider in och ska fönstershoppa alt till och med låtsas som att de har ett ärende bara för att vara lite coola för en sekund.
Precis. Kan garantera att i 95% av fallen så blir klagomålen i den här tråden aldrig en issue för den som kommer in och beskriver sitt ärende, förväntningar och idé om budget enligt ovan.
 

Rookien

Panerai
Hösta betyg till Luxurywatches och Linus som hjälpte att snabbt ordna fram en 116610.

- Suverän övergripande service
- Trevligt bemötande
- Man känner sig välkommen i butiken och mycket avslappnad attityd

Well done!
 

Molgan

Cartier
Det är nu ett tag sedan men jag, min bror, och far besökte Luxurywatches för ett antal månader sedan, min far och jag var på besök i Hufvudstaaden för att besöka bror, han har tidigare köpt en sub där och var mkt nöjd med den affären.

Alla vi tre är klockintresserade och vi bar alla olika märken av den vanliga modellerna från Breitling, Rolex och Omega, anledningen till besöket var att min far letat en snygg dressare i gulguld i flera år, jag tyckte givetvis att han skulle få klämma på en 1803.

Givetvis spårade det UR och vi skulle alla prova en mängd olika klockor, vi var enda kunderna i butiken och snart låg det klockor framme för sjusiffrigt belopp, den unge mannen i butiken var både kunning och riktigt serviceminded som fick jobba hårt med att plocka fram klocka efter klocka, tyvärr blev det ingen DD för min far den gången, han tycker att den känns lite för liten, kanske en modern DD skulle passa han bättre? Det får framtiden visa.
Hur som helst, sent om sider, Stor tumme upp för Luxurywatches!
 

ScubaKing

Audemars
2. Du har minsann samlat ihop pengar till en dyr klocka och förväntar dig att bli behandlad som en kung.

Har man samlat ihop pengar till en dyr klocka så SKA man behandlas som en kung i butiken!

Speciellt nu när internethandeln både är smidigare, betydligt billigare och i många fall även mer serviceinriktad med till exempel "Trusted Checkout", trevliga snabba svar, slippa löjliga väntetider o.s.v

Att behandla kunden som ska köpa en dyr klocka som kung är ett av få direkta konkurensmedel som dem fysiska butikerna fortfarande har, men även där skjuter dem sig i foten mer ofta än sällan tydligen med tanke på tråden. Finns ju självklart undantag dock.
 
Senast ändrad:
R

Redster

Guest
För att?
Tycker servicen är ganska dålig på bergströms i Uppsala. Tar en eftermiddag på sig att korta en länk, hur är det ens möjligt?
Varit in dit flera gånger och blivit besviken varje gång. Har åkt till Stockholm och fått hjälp på en gång istället.

Den längre, mörkhåriga kvinnan är däremot trevlig och serviceminded.

För att jag upplevde det så, huruvida du upplevde det annorlunda får ju stå för dig. Märklig frågeställning.
 

JoeBravoe

Cartier
Undrar hur stor del av alla köp som kan betecknas som "spontanköp"?

Jag (med mitt nyfunna klockintresse) vill inte betala för adress, personal, säkerhet och bubbelbjud till andra.

Som säljare själv bedömer jag ett en bra säljare kan göra oerhörd skillnad i det här fallet. Ska man få någon att spendera de där extra tusenlapparna för att slippa vänta "flera dagar" på att få hem en klocka så måste man jobba.

Det jag hittills har upplevt är en standard-Telia-kundtjänst bemötande: "Ska kolla prislista", "här är kortet till en kollega som du kan ringa och ta reda på det", "suck, vår hemsida har inte uppdaterat det här" och "jag vet inte".

Det enda jag upplevt hittills i positiv bemärkelse är en tiggarfri entré.
 

Bas

Patek
Undrar hur stor del av alla köp som kan betecknas som "spontanköp"?

Jag (med mitt nyfunna klockintresse) vill inte betala för adress, personal, säkerhet och bubbelbjud till andra.

Som säljare själv bedömer jag ett en bra säljare kan göra oerhörd skillnad i det här fallet. Ska man få någon att spendera de där extra tusenlapparna för att slippa vänta "flera dagar" på att få hem en klocka så måste man jobba.

Det jag hittills har upplevt är en standard-Telia-kundtjänst bemötande: "Ska kolla prislista", "här är kortet till en kollega som du kan ringa och ta reda på det", "suck, vår hemsida har inte uppdaterat det här" och "jag vet inte".

Det enda jag upplevt hittills i positiv bemärkelse är en tiggarfri entré.

Klockren beskrivning :D
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Jag måste hissa Sebastian på Nymans ur i STHLM.
Nu har jag inte hämtat min klocka än, men jag väntar på att den ska komma in. Under tiden jag väntat har jag varit otroligt otålig (och dryg om jag får säga det själv) men Sebbe ger alltid klockrena svar och är otroligt tillmötesgående. Kommer definitivt handla övriga klockor där i framtiden också om allt går smidigt när jag åker för att hämta upp Rollen :)
 
Vill hissa Magnussons Ur i Göteborg för en smidig affär. Var aldrig inne i butiken tyvärr utan affären hanterades via nätet. Med snabb försändelse och svar via mail fungerad det utmärkt. Att försöka nå dem via telefon var dock inte lika lätt, i alla fall inte den dagen jag testade.
 

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Vill hissa Magnussons Ur i Göteborg för en smidig affär. Var aldrig inne i butiken tyvärr utan affären hanterades via nätet. Med snabb försändelse och svar via mail fungerad det utmärkt. Att försöka nå dem via telefon var dock inte lika lätt, i alla fall inte den dagen jag testade.
Vill också passa på att hissa dom. Har köpt 5 klockor där och lika bra bemötande varje gång. Extremt trevliga och tar sig gärna tid att snacka allmänt om klockor och visar upp vad dom fått in. Har även fått hjälp många gånger med andra enklare jobb som länkkortning, polering av glas osv och alltid lika nöjd.
 

aLiter

Cartier
2-Faktor
Uppdaterar min hiss gällande Nymans ur. Sebastian har både fixat bra deal och sett till att hämta hem klockan från annan ad åt mig. Supertrevlig kille! Framtida klockor blir att köpa från vilken butik han än jobbar på.

Bild på klockan.
IMG_20171117_163410171.jpg
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Blev mäkta förvånad när jag kontaktade Eriksons Ur här via Klocksnack om att köpa en julklapps Breitling och fick ett väldigt korthugget, otrevligt och snorkigt svar. I synnerhet med tanke på att de var dem som skickade ett mail till mig först.

Jag trodde att Eriksons var en relativt välrenommerad klockbutik och läst mycket gott om dem här men kan inte förstå varför? Kan mycket väl vara så att stammisarna säkert får en betydligt bättre behandling än vad jag fick men de verkar ju inte vilja ha några nya kunder. Riktigt besviken.

Petade iväg ett mail till Nymans, och det svaret var betydligt trevligare.

@ERIKSON URHANDEL @Nymans Ur 1851

Edit: allt löst, tar tillbaka min diss.
 
Senast ändrad:

Scipio

Patek
2-Faktor
Blev mäkta förvånad när jag kontaktade Eriksons Ur här via Klocksnack om att köpa en julklapps Breitling och fick ett väldigt korthugget, otrevligt och snorkigt svar. I synnerhet med tanke på att de var dem som skickade ett mail till mig först.

Jag trodde att Eriksons var en relativt välrenommerad klockbutik och läst mycket gott om dem här men kan inte förstå varför? Kan mycket väl vara så att stammisarna säkert får en betydligt bättre behandling än vad jag fick men de verkar ju inte vilja ha några nya kunder. Riktigt besviken.

Petade iväg ett mail till Nymans, och det svaret var betydligt trevligare.

@ERIKSON URHANDEL @Nymans Ur 1851
Det känns som att det saknas lite info här. När ringde du? Var det i söndags så var de nog ganska upptagna med de som besökte deras rea. Bad du om 30% rabatt de första minutrarna? Jag har aldrig handlat av Ericsson urhandel än, men vid kontakt har de varit tillmötesgående och respektfulla, vilket jag och visat dem. Jag har handlat några klockor från Nymans och jag gillar dem, men de 2 mail jag skickat dem har de aldrig svarat på. Försök med Ericsson urhandel en gång till. De kanske kände att er kommunikation inte blev optimal.

Edit, ser att du kontaktade dem här på forumet.
 

FreakyLeo

Patek
2-Faktor
Det känns som att det saknas lite info här. När ringde du? Var det i söndags så var de nog ganska upptagna med de som besökte deras rea. Bad du om 30% rabatt de första minutrarna? Jag har aldrig handlat av Ericsson urhandel än, men vid kontakt har de varit tillmötesgående och respektfulla, vilket jag och visat dem. Jag har handlat några klockor från Nymans och jag gillar dem, men de 2 mail jag skickat dem har de aldrig svarat på. Försök med Ericsson urhandel en gång till. De kanske kände att er kommunikation inte blev optimal.

Edit, ser att du kontaktade dem här på forumet.
Näh det gjorde jag inte, jag prutade inte, gav referensnummer och jag tror inte att de är intresserade att jag provar igen.

Jag kan ju vid intresse dela med mig av konversationen men ville inte byta mot några regler eller så.

Anledningen till att jag inte tror att de vill att jag skall höra av mig igen är för att de avslutade konversationen med följande:

"Ja, vem du nu är. Om det var så du tog det så är det verkligen beklagligt. Men jag lyckönskar dig till ditt val av märke och kollega.
Lev väl! "
 
Topp