• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

DrKlocka

Audemars
Har man köpt en klocka i en butik och kommer tillbaka till samma butik en vecka senare för att få länken justerad så tycker jag att man ska kunna förvänta sig att få hjälp med detta gratis. Hade inte jag fått det hade jag också skrivit här. Det som hänt är dock inget som speglar de intryck jag personligen har fått från Klockmäster Globen.
Skiljer sig mycket från butik till butik.

På Nymans justerade de min gamla oysterlänk utan kostnad. Hade inte ens köpt den där. Tummen upp Nymans ;)
 

daviden

Founder
Pledge Member
2-Faktor
Får väl också anse mig som enormt partisk då jag är delägare i Klocksnack och därmed samarbetar med @ERIKSON URHANDEL
Fast, jag kan ändå inte hålla mig. Så enormt trevligt, varje gång. Kunniga, vänliga och ödmjuka.

Måste tillägga att ingen visste vem vag var första gången jag gick in i butiken. Presenterade inte heller mig som ”daviden från Klocksnack”.
Började smyga runt vid Sinn-montern, och efter någon minut fick jag frågan om jag var sugen på lite kaffe. Sedan följde ett trevlig samtal om klockor. :)
 

Johnny67a

Omega
Vill hissa Skövde urteknik. De är stora på Tag Heur men även certifierade för Ebel och Omega. Lämnade in min vintage piepan för service där och blev väl bemött och fick prata med urmakaren som svarade på allsköns frågor. Kommer definitivt lämna mina klockor till dem fortsättningsvis.
 

Henke303

Cartier
Får väl också anse mig som enormt partisk då jag är delägare i Klocksnack och därmed samarbetar med @ERIKSON URHANDEL
Fast, jag kan ändå inte hålla mig. Så enormt trevligt, varje gång. Kunniga, vänliga och ödmjuka.

Måste tillägga att ingen visste vem vag var första gången jag gick in i butiken. Presenterade inte heller mig som ”daviden från Klocksnack”.
Började smyga runt vid Sinn-montern, och efter någon minut fick jag frågan om jag var sugen på lite kaffe. Sedan följde ett trevlig samtal om klockor. :)

Jag måste instämma i detta. Har varit där många gånger och blir alltid på glatt humör.
 

mofo

Audemars
2-Faktor
Har det verkligen så stor betydelse om klockan är köpt där, möjligen om den är relativt ny och man visar kvitto och vill ha den justerad, så ska det väl ingå. Justerade en oysterlänk till en Rolex på R.Engström. Klockan köpt där för 20 år sedan, så det är klart jag fick betala. Kostade 500kr för 10min jobb, tyckte det var dyrt, men inget jag hängde upp mig på.
Trodde de flesta justerade/bytte länkar själva om man nu inte får det gratis med köp?
Hade någon sagt 500kr för att byta/justera länk hade jag vänt på klacken och vandrat till närmsta butik och investerat i lite klockverktyg.
 
Som urmakare som tidigare jobbat i två olika butiker i Stockholm så anser jag att många i den här trådens senaste diskussioner verkar ha en väldigt grandios självbild.
Har du köpt en klocka där inom närmsta månaderna/är återkommande BETALANDE kund, köper något samtidigt etc så borde butiken i mina ögon självklart ordna lottning av länkar mm. kostnadsfritt.
Men min irritation ligger i att detta förväntas och tas för givet.
Förvänta eller anta inget alls, men bjuds denna tjänst kostnadsfritt upprepade gånger och man är en återkommande kund så kan jag meddela att en leverans med bullar eller liknande till personalen som tack.

Det är antagandet om detta som irriterar mig och mycket butikspersonal.
Om din fru lagar mat i princip varje dag, men inte gör detta en dag helt plötsligt så kan jag garantera att det inte är populärt att påpeka och gnälla om detta.
Inte exakt samma referens, men har man lite folkvett så förstår man.
 

Makkanxd

Rolex
Dom gånger jag köpt hos rob e har de alltid sagt att det bara är att komma förbi så hjälper vi dig att byta band/ justera länk. Nu har jag inte behövt utnyttja det då jag gör det själv men det är schysst av dem att erbjuda.

Edit: utnyttjade visst det en gång på min 114300. Jobbet gjordes på 5 min och kostnadsfritt! Rydbergs skulle ha 750kr :rolleyes:
 

Dt250

Rolex
Paneristi
Trodde de flesta justerade/bytte länkar själva om man nu inte får det gratis med köp?
Hade någon sagt 500kr för att byta/justera länk hade jag vänt på klacken och vandrat till närmsta butik och investerat i lite klockverktyg.
Jo absolut, men det var panikbråttom skulle bli en studentpresent, men annars är det ju en lätt sak.
 

Henke303

Cartier
Som urmakare som tidigare jobbat i två olika butiker i Stockholm så anser jag att många i den här trådens senaste diskussioner verkar ha en väldigt grandios självbild.
Har du köpt en klocka där inom närmsta månaderna/är återkommande BETALANDE kund, köper något samtidigt etc så borde butiken i mina ögon självklart ordna lottning av länkar mm. kostnadsfritt.
Men min irritation ligger i att detta förväntas och tas för givet.
Förvänta eller anta inget alls, men bjuds denna tjänst kostnadsfritt upprepade gånger och man är en återkommande kund så kan jag meddela att en leverans med bullar eller liknande till personalen som tack.

Det är antagandet om detta som irriterar mig och mycket butikspersonal.
Om din fru lagar mat i princip varje dag, men inte gör detta en dag helt plötsligt så kan jag garantera att det inte är populärt att påpeka och gnälla om detta.
Inte exakt samma referens, men har man lite folkvett så förstår man.

Jag tar för givet att bli bemött på ett hövligt sätt oavsett om jag tänkt handla eller inte.

Något som irriterar mig är butikspersonal som beter sig snorkigt för att de inte tror att man tänker handla nåt. Varje gäst i din affär är en potentiell kund, så behandla dem som kungar.
Det borde vara A och O i varje säljares sinne.

Man får helt enkelt stå ut med att 90% är idioter, och sedan får man bli glad när någon köper något.
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Jag bara måste hissa @Nymans Ur 1851 i Västerås. Helt makalös service, förutom att jag är riktigt nöjd med mitt senaste köp så visade Nymans prov på riktigt fin service. De hjälpte till med byte av armband på min frus klocka, de bjöd inte bara på själva bytet min fru fick även bandet. Hon hälsar och tackar även för fint inslagen present @Rikard
 

SIRdavid

Panerai
Vill återigen hissa KRONS
Sålde nyligen en Panerai som var inköpt där till en köpare som ville få den verifierad. Dom tog sig tiden och gick lugnt igenom papperna och klockan vilket gjorde köparen trygg med sitt köp. Så återigen, tokhyllning till KRONS!
 

NRE

Vacheron
2-Faktor
Lämnade in en äldre klocka hos Klockmaster Globen där några av de limmade indexen hade ramlat loss och låg löst inne i klockan. På mindre än ett dygn tog de emot klockan, limmade dit indexen och ringde och meddelade att det var klart. 200 spänn fick jag betala.
Jag har aldrig köpt klocka hos dem och de saluför inte aktuell tillverkare.

Den äldre mannen som hjälpte mig kanske inte är världens trevligaste men de kan sina grejer och löste mitt problem snabbt, enkelt och billigt.

Klar hiss från mig!
 

frandinet

Cartier
Hiss till @ERIKSON URHANDEL. Var där idag och köpte en Speedmaster Professional. En trivsam butik och ett mycket trevligt sätt och bemötande från alla i butiken. Gjorde själva affären med Filip, ett mycket trevligt bemötande och en schysst diskussion/samtal. Jag kan varmt rekommendera butiken. (Nu skall jag snart hem och släppa bomben att jag spenderat pengar på en ny klocka).

Ett stort tack till alla på Eriksons Urhandel.
 

Cliff

Panerai
2-Faktor
Vill tok-dissa Nymans i Stockholm för att dom slarvar och strulat tålamodet av mig vid service av Rolex. Riktigt ofokuserade och ostrukturerade, pinsamt för alla inblandade. Aldrig mer service på Nymans.

Vill samtidigt tok-hissa Nymans i Stockholm för otroligt trevliga säljare och deras bemötande. Avslappnade, trevliga och kunniga och tillmötesgående. Köper gärna klocka. :D
 

Dbrasco

Rolex
2-Faktor
Vill hissa Bergströms ur i Uppsala.
Otroligt trevliga och hjälpsamma. Har nyttjat dem både för verifiering av äkthet vid både köp och sälj av klockor men har alltid ringt och kollat om det " är ok att vi kommer in". Detta har gjorts utan kostnad.
Är även väldigt nöjd med både service jag utfört samt bemötandet/statusrapportering via telefon och mail.
Nu senast bjöd de på frakten då jag inte hade möjlighet att hämta två klockor som var klara.
Trevligt och professionellt bemötande utan att vara fjäskigt och jobbigt.
Tumbs up!
 
  • Like
Reactions: DG

Jumbo

Breitling
STOR och återigen STOR DISS till Rob. E. Engström.

Usel service, uselt kundbemötande under mitt besök som ej var det första i butiken men däremot garanterat det absolut sista!

Jag har nog aldrig känt så ovälkommen hos en AD som under mitt senaste besök hos Rob. E (möjligen hos Franks, granne med Rob. E, kan liknas vid en premiumversion av Ur & Penn). Nåja. Var där för en tid sedan med en genuin avsikt att spendera stort. Ber att få kika på diverse dinkor och bemötes omedelbart med en kall och rentav nedlåtande och otrevlig attityd. Varje ställd fråga besvaras korthugget och med en tydlig irritation i tonläget av herren som "bistod" mig. Av en för mig främmande anledning vägrar samma herre all ögonkontakt mig (med ett undantag, se nedan) under de omkring ~10-15 minuter som jag befann mig i butiken.

När jag ber om att få en kika på en 228206 (DD40, platinum) så suckar den inte så hjälpsamma herren djupt och ger en blick som omöjligen gick att misstolka; "Tack & Hej, slösa inte på vår tid. Du har dörren till höger!". Det komiska i det hela var att jag tagit med dit med en genuin avsikt att lätta lite på plånboken men jag kände där någonstans att jag var färdig med den herren och den butiken och valde således att lämna omgående och vandra vidare till en annan AD.


Jag vill passa på att ge en stor HISS till Bo Berggren. Ytterst professionellt och trevligt bemötande i samband med varje butiksbesök och vid kontakt per telefon/e-post. Rekommenderas starkt!
 

Henke303

Cartier
STOR och återigen STOR DISS till Rob. E. Engström.

Usel service, uselt kundbemötande under mitt besök som ej var det första i butiken men däremot garanterat det absolut sista!

Jag har nog aldrig känt så ovälkommen hos en AD som under mitt senaste besök hos Rob. E (möjligen hos Franks, granne med Rob. E, kan liknas vid en premiumversion av Ur & Penn). Nåja. Var där för en tid sedan med en genuin avsikt att spendera stort. Ber att få kika på diverse dinkor och bemötes omedelbart med en kall och rentav nedlåtande och otrevlig attityd. Varje ställd fråga besvaras korthugget och med en tydlig irritation i tonläget av herren som "bistod" mig. Av en för mig främmande anledning vägrar samma herre all ögonkontakt mig (med ett undantag, se nedan) under de omkring ~10-15 minuter som jag befann mig i butiken.

När jag ber om att få en kika på en 228206 (DD40, platinum) så suckar den inte så hjälpsamma herren djupt och ger en blick som omöjligen gick att misstolka; "Tack & Hej, slösa inte på vår tid. Du har dörren till höger!". Det komiska i det hela var att jag tagit med dit med en genuin avsikt att lätta lite på plånboken men jag kände där någonstans att jag var färdig med den herren och den butiken och valde således att lämna omgående och vandra vidare till en annan AD.


Jag vill passa på att ge en stor HISS till Bo Berggren. Ytterst professionellt och trevligt bemötande i samband med varje butiksbesök och vid kontakt per telefon/e-post. Rekommenderas starkt!

Konstigt. Jag har varit hos Rob E några gånger och alltid blivit trevligt bemött.

Du eller säljaren eller båda två kanske hade en dålig dag.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
STOR och återigen STOR DISS till Rob. E. Engström.

Usel service, uselt kundbemötande under mitt besök som ej var det första i butiken men däremot garanterat det absolut sista!

Jag har nog aldrig känt så ovälkommen hos en AD som under mitt senaste besök hos Rob. E (möjligen hos Franks, granne med Rob. E, kan liknas vid en premiumversion av Ur & Penn). Nåja. Var där för en tid sedan med en genuin avsikt att spendera stort. Ber att få kika på diverse dinkor och bemötes omedelbart med en kall och rentav nedlåtande och otrevlig attityd. Varje ställd fråga besvaras korthugget och med en tydlig irritation i tonläget av herren som "bistod" mig. Av en för mig främmande anledning vägrar samma herre all ögonkontakt mig (med ett undantag, se nedan) under de omkring ~10-15 minuter som jag befann mig i butiken.

När jag ber om att få en kika på en 228206 (DD40, platinum) så suckar den inte så hjälpsamma herren djupt och ger en blick som omöjligen gick att misstolka; "Tack & Hej, slösa inte på vår tid. Du har dörren till höger!". Det komiska i det hela var att jag tagit med dit med en genuin avsikt att lätta lite på plånboken men jag kände där någonstans att jag var färdig med den herren och den butiken och valde således att lämna omgående och vandra vidare till en annan AD.


Jag vill passa på att ge en stor HISS till Bo Berggren. Ytterst professionellt och trevligt bemötande i samband med varje butiksbesök och vid kontakt per telefon/e-post. Rekommenderas starkt!
Blev det något kul hos den andra AD:n? Jag tycker om RobE för de är professionella och duktiga urmakare. Jag kollade på dina 3 inlägg varav ett är en bild på din Casio. Hade du den på dig när du var där? Jag har ingen aning, men jag skulle kunna tro att det inte är varje dag de får uppleva att någon gör det steget upp. En DD40 Platinum kostar väl ca 500K? Det skar det sig nog som det gör ibland mellan människor. Gå dit en glad dag och försök prata med någon annan glad. Man undrar om situationen blivit annorlunda om du lagt upp pengarna istället för klockan, men det kommer man aldrig att få veta.
 

hasselnot

Cartier
2-Faktor
Blev det något kul hos den andra AD:n? Jag tycker om RobE för de är professionella och duktiga urmakare. Jag kollade på dina 3 inlägg varav ett är en bild på din Casio. Hade du den på dig när du var där? Jag har ingen aning, men jag skulle kunna tro att det inte är varje dag de får uppleva att någon gör det steget upp. En DD40 Platinum kostar väl ca 500K? Det skar det sig nog som det gör ibland mellan människor. Gå dit en glad dag och försök prata med någon annan glad. Man undrar om situationen blivit annorlunda om du lagt upp pengarna istället för klockan, men det kommer man aldrig att få veta.

Spelar väl ingen roll vad man har för klocka eller klädsel på sig i butiken. Är väl egentligen smartast att vara serviceinriktad till alla man möter.... kan väl vara en person som sparat i 2 år. Har fått bra service av nymans, krons och franks och där har mina pengar gått.
 

Jumbo

Breitling
Jag har mestadels hört gott om Rob. E både från vänner och nära & kära, vilket egentligen gör att jag känner mig än mer angelägen om att delge min negativa erfarenhet vad gäller bemötande etc. Har som nämt varit där vid flera tillfällen. Mitt första besök i butiken var då de kom att bli återförsäljare av Hublot omkring sommaren 2014. Inget direkt negativ att säga om det besöket, korrekt - men inte så mycket mer.

Ang. vad jag hade för klocka runt armleden vid aktuellt tillfälle så minns jag inte helt säker om det var min 15202st, men det är mycket möjligt att det var min kära Illuminator, som förövrigt har ett skyhögt affektionsvärde för min egen del. Kan tycka att ett kundbemötande inte bör ske utifrån vad kunden bär för klocka, det är väl helt irrelevant om jag kommer in med en 5980r eller om det är Casio. Ett gott bemötande skall ges oavsett, menar jag.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har mestadels hört gott om Rob. E både från vänner och nära & kära, vilket egentligen gör att jag känner mig än mer angelägen om att delge min negativa erfarenhet vad gäller bemötande etc. Har som nämt varit där vid flera tillfällen. Mitt första besök i butiken var då de kom att bli återförsäljare av Hublot omkring sommaren 2014. Inget direkt negativ att säga om det besöket, korrekt - men inte så mycket mer.

Ang. vad jag hade för klocka runt armleden vid aktuellt tillfälle så minns jag inte helt säker om det var min 15202st, men det är mycket möjligt att det var min kära Illuminator, som förövrigt har ett skyhögt affektionsvärde för min egen del. Kan tycka att ett kundbemötande inte bör ske utifrån vad kunden bär för klocka, det är väl helt irrelevant om jag kommer in med en 5980r eller om det är Casio. Ett gott bemötande skall ges oavsett, menar jag.
Jag håller helt med dig om att ett gott möte ska förväntas, men klockan läser de omedvetet in eftersom de säljer klockor. Jag känner att jag inte har hela bilden så jag ska inte försöka tolka det som hände. Hoppas det ordnar sig.
 

Airbus

Rolex
Friends Of KS
STOR och återigen STOR DISS till Rob. E. Engström.

Usel service, uselt kundbemötande under mitt besök som ej var det första i butiken men däremot garanterat det absolut sista!

Jag har nog aldrig känt så ovälkommen hos en AD som under mitt senaste besök hos Rob. E (möjligen hos Franks, granne med Rob. E, kan liknas vid en premiumversion av Ur & Penn). Nåja. Var där för en tid sedan med en genuin avsikt att spendera stort. Ber att få kika på diverse dinkor och bemötes omedelbart med en kall och rentav nedlåtande och otrevlig attityd. Varje ställd fråga besvaras korthugget och med en tydlig irritation i tonläget av herren som "bistod" mig. Av en för mig främmande anledning vägrar samma herre all ögonkontakt mig (med ett undantag, se nedan) under de omkring ~10-15 minuter som jag befann mig i butiken.

När jag ber om att få en kika på en 228206 (DD40, platinum) så suckar den inte så hjälpsamma herren djupt och ger en blick som omöjligen gick att misstolka; "Tack & Hej, slösa inte på vår tid. Du har dörren till höger!". Det komiska i det hela var att jag tagit med dit med en genuin avsikt att lätta lite på plånboken men jag kände där någonstans att jag var färdig med den herren och den butiken och valde således att lämna omgående och vandra vidare till en annan AD.


Jag vill passa på att ge en stor HISS till Bo Berggren. Ytterst professionellt och trevligt bemötande i samband med varje butiksbesök och vid kontakt per telefon/e-post. Rekommenderas starkt!
Jag skrev en liknande post tidigare om ROB. Urmakarna toppen men i övrigt finns mycket att önska. Anar mig till vem du träffade på - finns några trådar där han figurerar och även i min om det nu var han.
 

Kleiz

Rolex
2-Faktor
Tråkigt att höra @Jumbo , hoppas att säljaren hade en dålig dag.

För några år sedan när jag var i de yngre 20-årsåldern och skulle köpa mina första "dyra" prylar, en hel uppsättning Bang & Olufsen-prylar så fick jag ett rätt svalt bemötande av butiken. Jag tror de missbedömde köpkraften.

Veckan efter ringde jag till en annan B&O-butik och förklarade att jag ville titta på produkt X och Y. Åkte till butiken och då var det inga problem alls öht gällande service etc.

Vad vill jag då ha sagt med detta utlägg? Jo, jag tror det kan vara en god idé att kanske kontakta butiken innan att man är sugen på en Daydate i Platina. På så vis signalerar man att man är en kund och kanske inte bara en "däcksparkare". Kanske man kan ringa dem innan och fråga om den finns i lager? Möjlighet att pröva och info om modellen?

Givetvis ska man få bra service även i oannonserade besök.
 
Topp