• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Fixxxer

Mr 99%
Friends Of KS
2-Faktor
Att sitta här och titta på era skönheter har fått mig att bestämma mig att jag ska köpa drömklockan sen barnsben.
Jag "måste" ändå in på Krons för att fixa länken som blivit härligt bilhandlarsladdrig.
Tack! Det ska jag göra. :)

Ja, lite så. Rolex har varit drömmärket sen barnsben då jag såg en i helguld i fönstret på Franks ur. Naturligtvis vet jag att det finns fler märken av bra kvalitet men en dröm är en dröm.
Fast en klocka i helguld lär jag inte ha råd med på bra många år om det inte blir så att jag köper en årsklocka. Men jag tackar varmt för inputen och dina omdömen.
Rolex är tråkigt, köp nåt annat :)
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Tack @ERIKSON URHANDEL för att de till slut fick mig att sluta vela och slå till på min Sjöö Sandström Worldtimer 41. Erikson är alltid trevliga med kommunikation och hjälp på plats. Fick även klämma/känns på lite Sinn och prata branschtugg - roligt!

Klockan då? Vit tavla, gröna detaljer, gjord på söder ett kvarter från där grabben föddes tidigare i år. När han får ta över den blir han den fjärde generationen i familjen med en klocka från Erikson i Sumpan. Helt utöver det matchar den min ”vakta orten”-outfit alldeles utmärkt.

5B4B7448-F39A-456F-A180-325A1130E783.jpeg
 

0-500

Cartier
Eriksson är bäst ingen protest,
Var där med en Vän som slog till på en Breitling, bra Service samt bra bemötande.
Nästa för min del blir även den från Erikssons Ur framåt i tiden.
 

laketwig

Patek
2-Faktor
Instämmer i hyllningskören om Erikson’s. Hyvens grabbar så länge man handlar av dem! Men kom för 17 gubbar inte dit och prata världsgaranti med ett Italiencert i näven:mad:. Då är det andra tongångar:stop:

För en som nyligen köpte en klocka i england, vilken typ av bemötande kan man vänta sig om något händer?

Tja ..., ni kan ju läsa om hur dom hanterar ett klockrent garantiärende på en Sinn köpt från en AD i Tyskland ... :banghead:

https://klocksnack.se/threads/garanti-innebär-inte-kostnadsfri-åtgärd.39775/
 

krämbulle

Alltid sugen på inköp
2-Faktor
Tack @ERIKSON URHANDEL för att de till slut fick mig att sluta vela och slå till på min Sjöö Sandström Worldtimer 41. Erikson är alltid trevliga med kommunikation och hjälp på plats. Fick även klämma/känns på lite Sinn och prata branschtugg - roligt!

Klockan då? Vit tavla, gröna detaljer, gjord på söder ett kvarter från där grabben föddes tidigare i år. När han får ta över den blir han den fjärde generationen i familjen med en klocka från Erikson i Sumpan. Helt utöver det matchar den min ”vakta orten”-outfit alldeles utmärkt.

5B4B7448-F39A-456F-A180-325A1130E783.jpeg

Snyggt - gillar modellen och gillar tänket med arvet!
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Tja ..., ni kan ju läsa om hur dom hanterar ett klockrent garantiärende på en Sinn köpt från en AD i Tyskland ... :banghead:

https://klocksnack.se/threads/garanti-innebär-inte-kostnadsfri-åtgärd.39775/

Jag har upplevt samma förfarande på Rob. Utan att ha något svart på vit är min uppfattning att AD utan problem hanterar klockor inköpta hos annan AD om det handlar om attt sälja tillbehör, utföra service osv. Garantiärenden däremot som enbart medför en kostnad är man inte lika villiga att ta utan att skjuta över kostnaden på kunden.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag har upplevt samma förfarande på Rob. Utan att ha något svart på vit är min uppfattning att AD utan problem hanterar klockor inköpta hos annan AD om det handlar om attt sälja tillbehör, utföra service osv. Garantiärenden däremot som enbart medför en kostnad är man inte lika villiga att ta utan att skjuta över kostnaden på kunden.
Det kan jag iofs förstå. Jag undrar hur avtalet ser ut mellan leverantör och AD. Det måste finnas en punkt som tar upp hur garantin ska fungera.
 

Makkanxd

Rolex
Jag har upplevt samma förfarande på Rob. Utan att ha något svart på vit är min uppfattning att AD utan problem hanterar klockor inköpta hos annan AD om det handlar om attt sälja tillbehör, utföra service osv. Garantiärenden däremot som enbart medför en kostnad är man inte lika villiga att ta utan att skjuta över kostnaden på kunden.
Ruckade en seamaster på Rob för någon månad sedan, den var inte inköpt där men det var inga problem! Har handlat klockor hos rob tidigare men inte den. Så stort + för det :)
 

andreas

KS Explorers Club
2-Faktor
Det kan jag iofs förstå. Jag undrar hur avtalet ser ut mellan leverantör och AD. Det måste finnas en punkt som tar upp hur garantin ska fungera.

Det lär det göra. Frågade Rob men fick bara svävande svar tillbaka. Rätt märkligt att det existerar ww-garantier som ingen vet hur dom fungerar.

Ruckade en seamaster på Rob för någon månad sedan, den var inte inköpt där men det var inga problem! Har handlat klockor hos rob tidigare men inte den. Så stort + för det :)

Gott. Jag tror det butikerna inte vill ta är rena extrakostnader som försäkrad frakt tillbaka till tillverkare vilket det verkar som att butikerna står för själva.
 

Torsten

Vacheron
2-Faktor
Det lär det göra. Frågade Rob men fick bara svävande svar tillbaka. Rätt märkligt att det existerar ww-garantier som ingen vet hur dom fungerar.
Tror de vet mycket väl hur det fungerar men avtalen är kanske gjorda så att AD får stå för frakten till serviceverkstaden.

Enligt http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/faq/index_sv.htm så ska frakten betalas av säljaren (i det här fallet AD):

"Säljaren i Spanien går med på att reparera min trasiga kamera, men vem betalar frakten?
Enligt EU:s regler måste säljaren, under den tvååriga reklamationsfristen, reparera eller byta en defekt vara utan någon kostnad för konsumenten. Det gäller även fraktkostnader. I princip ska alltså säljaren stå för alla fraktkostnader för att skicka kameran fram och tillbaka.

Säljaren kan dock vilja undersöka kameran för att se om felet fanns när du köpte den. I så fall kan du behöva betala frakten och sedan begära ersättning om säljaren håller med om att det rörde sig om ett ursprungligt fel."
 
  • Like
Reactions: Bas

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror de vet mycket väl hur det fungerar men avtalen är kanske gjorda så att AD får stå för frakten till serviceverkstaden.

Enligt http://europa.eu/youreurope/citizens/consumers/shopping/guarantees-returns/faq/index_sv.htm så ska frakten betalas av säljaren (i det här fallet AD):

"Säljaren i Spanien går med på att reparera min trasiga kamera, men vem betalar frakten?
Enligt EU:s regler måste säljaren, under den tvååriga reklamationsfristen, reparera eller byta en defekt vara utan någon kostnad för konsumenten. Det gäller även fraktkostnader. I princip ska alltså säljaren stå för alla fraktkostnader för att skicka kameran fram och tillbaka.

Säljaren kan dock vilja undersöka kameran för att se om felet fanns när du köpte den. I så fall kan du behöva betala frakten och sedan begära ersättning om säljaren håller med om att det rörde sig om ett ursprungligt fel."
Ni är i fel tråd! Reklamationsrätt mellan säljande butik och kund, samt garantiärende mellan kund och tillverkare är två olika saker. Men som sagt, fel tråd.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Jag skulle vilja dissa alla tillverkare, urmakare och AD för att de inte kan tydliggöra hur worldwide-garantin fungerar så det blir tydligt vem som ska betala frakten. Kunden tror oftast att garantin är enkel att administrera om man köper i en affär och lämnar in garantiärendet på en annan. Det tycker jag är dåligt för det kan kosta mig ca 1500 kr för att få ett garantiärende utfört.

Edit, urmakarna har nog inte med det här att göra.
 

vhedlof

Omega
2-Faktor
Dissar Fredmans Ur då det visat sig att de inte följer distansköpslagen/lagen om distansavtal (trots att de själva hänvisar till den på sin hemsida).

Gjorde en beställning av ett par örhängen (nej inte en klocka, men saken och bemötandet är lika relevant för det) under deras Black Friday erbjudande. En stund efter att beställningen var genomförd fick jag ett mail där de meddelade att ångerrätten inte gäller för reavaror. Jag påpekade då att lagen alltid ger 14 dagars ångerrätt vid distansköp, oavsett om en vara har nedsatt pris eller inte. Trots detta vägrade de att genomföra beställningen med möjlighet till retur med återbetalning.
 

Lyckokaka

Cartier
2-Faktor
Dissar Fredmans Ur då det visat sig att de inte följer distansköpslagen/lagen om distansavtal (trots att de själva hänvisar till den på sin hemsida).

Gjorde en beställning av ett par örhängen (nej inte en klocka, men saken och bemötandet är lika relevant för det) under deras Black Friday erbjudande. En stund efter att beställningen var genomförd fick jag ett mail där de meddelade att ångerrätten inte gäller för reavaror. Jag påpekade då att lagen alltid ger 14 dagars ångerrätt vid distansköp, oavsett om en vara har nedsatt pris eller inte. Trots detta vägrade de att genomföra beställningen med möjlighet till retur med återbetalning.
Så de avbröt beställningen med hänvisning till att du inte godtog distansköplagen skulle åsidosättas?
 
Topp