• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

En kompis till mig var inne med sin 16610 på Rob E för att få dit ett nytt insert. Det fixade de såklart. Han bad att få behålla det gamla insertet (klockan är en tidig modell med bra patinering och han ville såklart behålla det). Först sa de att Rolex hade ett ’utbytesprogram’ för delar och att det inte gick att få tillbaka insertet. Sedan gick de plötsligt med på att ge tillbaka det gamla till honom, men mot en extra avgift om 500kr. Är det inte en smula oseriöst att sälja tillbaka kundens ägodelar till kunden?
 

Bagarebergstrom

KS Explorers Club
2-Faktor
En kompis till mig var inne med sin 16610 på Rob E för att få dit ett nytt insert. Det fixade de såklart. Han bad att få behålla det gamla insertet (klockan är en tidig modell med bra patinering och han ville såklart behålla det). Först sa de att Rolex hade ett ’utbytesprogram’ för delar och att det inte gick att få tillbaka insertet. Sedan gick de plötsligt med på att ge tillbaka det gamla till honom, men mot en extra avgift om 500kr. Är det inte en smula oseriöst att sälja tillbaka kundens ägodelar till kunden?
Han hade fått samma svar på Rolex service center så det är ju inte butiken i fråga som förtjänar en diss.
 
Vad menar du? Gör en fel får alla göra fel? Känns väl riktigt lökigt att betala för sina egna gamla grejer?

Håller med här, betalar man för ett nytt inlägg ska man få det. (Kan fatta om det är specifika delar som är känsliga att få ut på marknaden lösa, men med dessa utbytesprogram så borde priset för den nya speglas i att de behåller den gamla.)
Men rätt kasst hanterat måste jag säga.
 

Compiss

Patek
2-Faktor
En kompis till mig var inne med sin 16610 på Rob E för att få dit ett nytt insert. Det fixade de såklart. Han bad att få behålla det gamla insertet (klockan är en tidig modell med bra patinering och han ville såklart behålla det). Först sa de att Rolex hade ett ’utbytesprogram’ för delar och att det inte gick att få tillbaka insertet. Sedan gick de plötsligt med på att ge tillbaka det gamla till honom, men mot en extra avgift om 500kr. Är det inte en smula oseriöst att sälja tillbaka kundens ägodelar till kunden?
Skriv till Rolex och fråga hur det ligger till....om AD kan välja att skicka tillbax utbytesdelar (och om det skall göras...)eller välja om de vill ”sälja” den begagnade delen...
 

mouqvist

Rolex
Klockmaster Globen
Hmmm, köpte nyligen en MM200 på Klockmaster Globen och verkar ha fått rätt dålig info.
Säljaren påstod att bezeln är i keramik (frågade då jag inte hittade någon info på nätet) och att stålet var inte behandlat (hade ju läst om Diashield behandlingen).
Det verkar som jag gar fått helt felaktig info, vilket är beklagligt. Hade inte varit något deal breaker men visst kan man förvänta sig bättre koll på läget från en AD... lite Ur &Penn känsla där.
 
D

Deleted member 19984

Guest
En kompis till mig var inne med sin 16610 på Rob E för att få dit ett nytt insert. Det fixade de såklart. Han bad att få behålla det gamla insertet (klockan är en tidig modell med bra patinering och han ville såklart behålla det). Först sa de att Rolex hade ett ’utbytesprogram’ för delar och att det inte gick att få tillbaka insertet. Sedan gick de plötsligt med på att ge tillbaka det gamla till honom, men mot en extra avgift om 500kr. Är det inte en smula oseriöst att sälja tillbaka kundens ägodelar till kunden?

De sa ingenting om det innan bytet var gjort? Kan inte tänka mig att det finns något som tillåter dem att göra så utan att informera på förhand att han inte skulle få behålla den utbytta delen och därefter bestämma sig om han vill gå vidare i svenska konsumentlagar, oavsett vad rolex har för policy. Avgiften borde han kräva tillbaka...
 

Mic1

Rolex
2-Faktor

noeLLY

Cartier
De sa ingenting om det innan bytet var gjort? Kan inte tänka mig att det finns något som tillåter dem att göra så utan att informera på förhand att han inte skulle få behålla den utbytta delen och därefter bestämma sig om han vill gå vidare i svenska konsumentlagar, oavsett vad rolex har för policy. Avgiften borde han kräva tillbaka...
Vissa delar är exchange only och andra är det inte! Vissa delar har ett inbytespris andra inte.
 
D

Deleted member 19984

Guest
Vissa delar är exchange only och andra är det inte! Vissa delar har ett inbytespris andra inte.

Att en del har ett pris och att arbetet kostar är en sak. Att säga att det kostar 500kr att få tillbaka något som satt på klockan när man kom in med den är en annan. Har butiken inte informerat om det innan bytet är det närmast jämförbart med stöld.
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Svårt att gå dit när man inte bor i Stockholm... Ringde också men la på efter att suttit on hold i 10 min. Får väl köpa från gråis istället
Jag brukar ange alla kontaktuppgifter så de slipper "hälsningar Berra". Då får jag svar 50% oftare. Jag håller med. Det är 2018 och folk använder internet oftare är irl-möten. Klockbranschen är så traditionell.
 

noeLLY

Cartier
Att en del har ett pris och att arbetet kostar är en sak. Att säga att det kostar 500kr att få tillbaka något som satt på klockan när man kom in med den är en annan. Har butiken inte informerat om det innan bytet är det närmast jämförbart med stöld.
Det har jag inte ens nämnt.
Eller så är det så enkelt att du får ett billigare pris om du byter in, vill du behålla så kostar det mer. Ring och fråga vet ja!
 

Jodisalt

Rolex
Hiss till Rob Engströms som skickade nya stift och rör till min OQ 17000 länk. Ringde och frågade om de kunde skicka till GBG och dagen efter hade jag stiften och rören hemma.

Diss till Bergströms Ur som inte kunde byta stift och rör till en 17000B länk. Åkte till Bergströms Ur (Göteborg) för att få stiften och rören utbytta. Efter 40 minuter ringer de och säger att det är fel stift och rör till min länk. När jag går tillbaka till butiken för att hämta ut klockan, ändrar sig säljaren och säger att det fattas rör och att det ska vara 3 rör i varje länkbit.

Ringer till Rob.E varpå de säger att det endast ska vara 1 rör och 1 stift. Ber mig att gå till en annan urmakare ;)

Hiss till Klockmaster Hansson (Frölunda Torg) som inspekterade länken noggrant och löste det på 2 minuter.
 

thewordfox

Vacheron
2-Faktor
Jag vill hissa Kvistvik!

Min sambo köpte en julklapp till mig därifrån. Hon beställde en vecka innan jul, på söndagen. När det visade sig att det inte skulle hinna skickas innan jul så kollade Kvistvik först om det var en julklapp. När min sambo bekräftade att det var en julklapp så erbjöd sig Kvistvik att buda hem leveransen till oss, utan extra kostnad och utan att min sambo ens begärt detta.

Kvistvik kom hem till oss och levererade den personligen på lördagen, två dagar innan julafton. Enligt min sambo var de supertrevliga och tillmötesgående under hela processen. Enormt stor hiss och snacka om kundservice! Rekommenderas varmt!
 

nissehult

Patek
2-Faktor
Hiss till Nymans Ur i västerås som hjällper mig med ett bedrägeriärende där bedragaren förfalskat uppgifter från butiken, deras säkerhetsbolag gör deras anmälan samt kostnadsfritt hjälper mig med min anmälan, grovt bedrägeri i 200k+ klassen..
Usch då. Kan du kort berätta vad som har hänt, eller kanske starta en ny tråd för att hålla denna ren?
 
Topp