• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

gugon

Breitling
Köpte häromdagen en ny Tissot på Klockmaster Liljeholmen i sthlm. Säljaren var trevlig men såg ut som ett frågetecken när jag sa att jag ville ha ett stämplat certifikat. Han hittade till slut certifikatet och lade ned det i påsen oifyllt och ostämplat. Fick hjälpa honom att fylla i det från start till slut. Kändes lite märkligt. Någon som varit med om något liknande?
 

Anatta

Panerai
2-Faktor
Jag skulle vilja Hissa Werner på ABC Urservice. Jag upplever att han har ärliga priser. Dessutom verkar det som han speglar personer (no offense till er som fått buttra intryck av Werner), jag gick in med entusiasm och nyfikenhet och det var exakt vad jag fick tillbaka. Väldigt generös med sina historier för den som är villig att lyssna. :)
 

ScubaKing

Audemars
Naj, varför tror du det?
Han är selektiv visst, och inte är han den som tar initiativ till konversation eller glatt humör. Men ge han en chans till. Låtsas att han är någon mytisk arketyp med lite far/farfarsgestalt i sig. Du kan nog värma upp det där lilla muséet ;)

Jag tror inte jag vet, han muttrar alltid när han ser mig....:shifty:
 

OldSport

Omega
Hissar Rob Engström för gott bemötande till förstagångskund. Utförde trycktest och fick både läsvärda broschyrer och ett etui med mig. Tackar ödmjukast!
 

DrKlocka

Audemars
Hiss till @Nymans Ur 1851 och @KRONS för alltid bra och trevligt bemötande, senast hos nymans där jag köpte strap och fick klockan trycktestad.

Diss till rob Engström där dem vill ha 450kr för trycktest, lite väl saftigt även trots att man är kund sen tidigare.

Vad förväntar du dig av ett trycktest, att det ska vara gratis?
Jag har alltid betalat för att trycktesta där och har aldrig höjt på ögonbrynen. Utrustningen är svindyr.
 

DrKlocka

Audemars
:confused: Brukar kosta 100-200kr.
Tror de tog 200kr för att testa 10 bar förut. Kan vara så att de bytt utrustning. Greiner Poseideon LT-100 som är en ganska vanlig trycktestare som testar upp till 10 bar kostar ca 60,000kr exkl. moms. Trycktestare som testar högre kostar mycket mer än så. De måste ju få igen det på något sätt.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Vad förväntar du dig av ett trycktest, att det ska vara gratis?
Jag har alltid betalat för att trycktesta där och har aldrig höjt på ögonbrynen. Utrustningen är svindyr.

Har man handlat där tidigare och de vill värna om eventuell fortsatt relation kan man väl tycka att det inte borde vara fullt så dyrt?

Hade inte handlat tidigare hos nymans heller men fick där trycktestat i samma veva som ett simpelt köp av ett strap.

Helhetsintrycket av besök, service etc kommer spela in vart nästa inköp blir av ny klocka.

Jag vet iaf vart jag inte kommer gå. :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Tror de tog 200kr för att testa 10 bar förut. Kan vara så att de bytt utrustning. Greiner Poseideon LT-100 som är en ganska vanlig trycktestare som testar upp till 10 bar kostar ca 60,000kr exkl. moms. Trycktestare som testar högre kostar mycket mer än så. De måste ju få igen det på något sätt.
Jag hade tagit 450kr som ett hån och gått därifrån, precis som om en verkstad hade velat ha 2000kr för att skifta hjul. Om en klocka behöver bli av med bezel och tryckas till 1000m under längre tid däremot, då kan jag förstå att det kostar mer, tvivlar dock på att så var fallet.
 

Magnusen

Panerai
2-Faktor
Jag hade tagit 450kr som ett hån och gått därifrån, precis som om en verkstad hade velat ha 2000kr för att skifta hjul. Om en klocka behöver bli av med bezel och tryckas till 1000m under längre tid däremot, då kan jag förstå att det kostar mer, tvivlar dock på att så var fallet.

Hade jag gjort om jag inte hade haft en irriterad flickvän som hatar klockor som stått och väntat ett tag i en klockbutik... fanns inte direkt på världskartan att få henne att gå till krons/nymans :)
 

DrKlocka

Audemars
Jag hade tagit 450kr som ett hån och gått därifrån, precis som om en verkstad hade velat ha 2000kr för att skifta hjul. Om en klocka behöver bli av med bezel och tryckas till 1000m under längre tid däremot, då kan jag förstå att det kostar mer, tvivlar dock på att så var fallet.
Förstår hur du tänker.
Har för mig att förut kostade det 200 för upp till 10 bar och 400-600kr om man skulle trycka mer, t.ex. 50 bar.
 

watchen

Cartier
Diss av Krons Ur!
Hade tyvärr en dålig upplevelse idag på Krons Ur i PK Huset. Har hört mycket gott av dem tidigare här på forumet så jag lämnade in min SuperOcean för service hos dem för ett par veckor sedan. Valde bort polering. De skulle själva utföra servicen fick jag då veta.
Efter en vecka ringer de och frågar om jag verkligen inte ska ha en polering. Mitt svar var forfarande nej och de sa då på telefon att de ”tar bort den tjänsten” jag frågade inte hur mycket de skulle dra av på priset, vilket kanske var fel av mig.
Idag var jag inne och skulle hämta klockan.
Killen bakom disken tog fram klockan. Låg då i en zip bag. Han frågade om jag skulle ha den på mig. Men jag bar en annan klocka. Gick inte igenom vad som har gjorts, drog inte ens upp klockan.. och lämnade över klockan i zip bagen. Dags för betalning, fullt pris? Men jag har ju valt bort poleringen? Han började bläddra i en pärm.. Breitling gör ingen skillnad om du har valt bort poleringen var svaret. Ja men era egna urmakare har ju servat denna, varpå han vred och vände på sig och skulle fråga en kollega. Fick sen veta att de drar av 500:-
Känns inte proffsigt att inte få en genomgång av klockan. Inte heller att få klockan i en zip bag..
Fick till och med fråga efter en liten bärkasse. Och om jag väljer bort en tjänst så förväntar jag mig ett avdrag på priset, annars så måste ju informationen komma fram, typ när de ringde mig..så tyvärr blev det en besvikelse på bemötandet. Men skönt att ha klockan hemma igen.
7940C3E0-1B67-457E-AEA5-F9764332437B.jpeg
 

DrKlocka

Audemars
Diss av Krons Ur!
Hade tyvärr en dålig upplevelse idag på Krons Ur i PK Huset. Har hört mycket gott av dem tidigare här på forumet så jag lämnade in min SuperOcean för service hos dem för ett par veckor sedan. Valde bort polering. De skulle själva utföra servicen fick jag då veta.
Efter en vecka ringer de och frågar om jag verkligen inte ska ha en polering. Mitt svar var forfarande nej och de sa då på telefon att de ”tar bort den tjänsten” jag frågade inte hur mycket de skulle dra av på priset, vilket kanske var fel av mig.
Idag var jag inne och skulle hämta klockan.
Killen bakom disken tog fram klockan. Låg då i en zip bag. Han frågade om jag skulle ha den på mig. Men jag bar en annan klocka. Gick inte igenom vad som har gjorts, drog inte ens upp klockan.. och lämnade över klockan i zip bagen. Dags för betalning, fullt pris? Men jag har ju valt bort poleringen? Han började bläddra i en pärm.. Breitling gör ingen skillnad om du har valt bort poleringen var svaret. Ja men era egna urmakare har ju servat denna, varpå han vred och vände på sig och skulle fråga en kollega. Fick sen veta att de drar av 500:-
Känns inte proffsigt att inte få en genomgång av klockan. Inte heller att få klockan i en zip bag..
Fick till och med fråga efter en liten bärkasse. Och om jag väljer bort en tjänst så förväntar jag mig ett avdrag på priset, annars så måste ju informationen komma fram, typ när de ringde mig..så tyvärr blev det en besvikelse på bemötandet. Men skönt att ha klockan hemma igen.
7940C3E0-1B67-457E-AEA5-F9764332437B.jpeg
Det är normalt att inte få något prisavdrag trots att man väljer bort polering. Konstigt kan man tycka men så är det. Låter däremot som att du fått ganska taskigt bemötande där.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Diss av Krons Ur!
Hade tyvärr en dålig upplevelse idag på Krons Ur i PK Huset. Har hört mycket gott av dem tidigare här på forumet så jag lämnade in min SuperOcean för service hos dem för ett par veckor sedan. Valde bort polering. De skulle själva utföra servicen fick jag då veta.
Efter en vecka ringer de och frågar om jag verkligen inte ska ha en polering. Mitt svar var forfarande nej och de sa då på telefon att de ”tar bort den tjänsten” jag frågade inte hur mycket de skulle dra av på priset, vilket kanske var fel av mig.
Idag var jag inne och skulle hämta klockan.
Killen bakom disken tog fram klockan. Låg då i en zip bag. Han frågade om jag skulle ha den på mig. Men jag bar en annan klocka. Gick inte igenom vad som har gjorts, drog inte ens upp klockan.. och lämnade över klockan i zip bagen. Dags för betalning, fullt pris? Men jag har ju valt bort poleringen? Han började bläddra i en pärm.. Breitling gör ingen skillnad om du har valt bort poleringen var svaret. Ja men era egna urmakare har ju servat denna, varpå han vred och vände på sig och skulle fråga en kollega. Fick sen veta att de drar av 500:-
Känns inte proffsigt att inte få en genomgång av klockan. Inte heller att få klockan i en zip bag..
Fick till och med fråga efter en liten bärkasse. Och om jag väljer bort en tjänst så förväntar jag mig ett avdrag på priset, annars så måste ju informationen komma fram, typ när de ringde mig..så tyvärr blev det en besvikelse på bemötandet. Men skönt att ha klockan hemma igen.
7940C3E0-1B67-457E-AEA5-F9764332437B.jpeg
Vad är det för genomgång du skulle fått?
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Varning för Step In Watch center på drottninggatan.

En bit bak i tiden men kom på det när tråden dök upp så ingen annan går på en nit. Skulle korta en länk på en vintageklocka och ringde innan och hörde efter om pris och om de kunde tänka sig det, jodå 200kr men inget ansvar för om saker och ting går snett. Inga problem. Urisen(?) börjar hamra bitar osv. och kom ut märkbart nervös med klockan, tänkte bara att han var lite underlig. Justerade någon gång till så det blev rätt längd och satt bra, hade med mig extrabitarna i en liten pouch som han pulade ned de snabbt i när han var klar sista gången och tog betalt.

Sen när jag kom hem märker jag att han hamrat sönder en hel länkbit så den var av på mitten.. Inga konstigheter då vi talades vid på telefon och var överens om att de inte skulle ta ansvar men visst säger man någonting på plats och inte bara stoppar ned och försöker dölja det hela. Oseriöst i min bok.
 
Enligt arbetsordern/garantisedeln så har de bytt en fjäder och två verkdelar utöver service.
Hade vart bra att veta vad de bytt och varför.

Är de ut bytta så behövde bytas ut eftersom de var slitna eller skadade.
Fjädern ska alltid bytas vid service, i vissa fall byts hela fjäderhuset.
Är lite nyfiken på vad du skulle göra med informationen om vilka delar som bytts ut som standard, då det inte är någon informaiton som någonsin kommer komma att behövas!
 

watchen

Cartier
Är de ut bytta så behövde bytas ut eftersom de var slitna eller skadade.
Fjädern ska alltid bytas vid service, i vissa fall byts hela fjäderhuset.
Är lite nyfiken på vad du skulle göra med informationen om vilka delar som bytts ut som standard, då det inte är någon informaiton som någonsin kommer komma att behövas!
Jag är en novis nybörjare i detta gäng. Du sitter på betydligt mer kunskap som det låter. Har servat en klocka tidigare och då berättade de vad de hade bytt och att det var standard och ingick i servicen. Men jag personligen kände mig som en kund som de tog hand om. Kalla det kundvård..
Jag vet inte vad som ingår eller inte i en service. Och om det nu inte var värt att ta upp av Krons så kanske man skulle sagt att det inte var några konstigheter med klockan. Men i det här fallet så var det hela upplevelsen som var en besvikelse.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag är en novis nybörjare i detta gäng. Du sitter på betydligt mer kunskap som det låter. Har servat en klocka tidigare och då berättade de vad de hade bytt och att det var standard och ingick i servicen. Men jag personligen kände mig som en kund som de tog hand om. Kalla det kundvård..
Jag vet inte vad som ingår eller inte i en service. Och om det nu inte var värt att ta upp av Krons så kanske man skulle sagt att det inte var några konstigheter med klockan. Men i det här fallet så var det hela upplevelsen som var en besvikelse.
Om du vill ha ett urmakarutlåtande så får du be att få prata med urmakaren. Random säljare har sällan koll på sådant.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
Vill hissa Urmaker Bjerke i Oslo, på Karl Johann. Köpte inget denna gång men var förbi för att klämma på lite olika Panerai. fick jättebra bemötande och han grävde fram diverse modeller som just kommit med leverans och därmed fortf. låg i brun kartong. Kändes som att han gjorde mer än vad han måste, vilket oftast gör att man känner sig nöjd som tilltänkt kund.
 

Bramserud

Advertising
2-Faktor
När jag ändå är igång kan jag hissa Nymans i sthlm och då primärt Susanna och Robin som jag varit i kontakt med och som gjorde vad de kunde för att hjälpa mig få min sons födelsedatum på certet. Nu sket det sig med den saken ändå, by no fault of theirs.
 

Gold

Panerai
2-Faktor
Gjorde en bytesaffär med RoyalWatches i Göteborg nyligen. Fungerade väldigt smidigt och de var snabba med kommunikationen samt var väldigt trevliga och serviceminded.

Vill dissa Hedens Guld som inte svarar på varken email eller blocket trots att jag handlat av Hedens Guld och gett dem över 14dagar på att återkomma. Känns oseriöst.
 
Topp