• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hissa eller Dissa en AD, urmakare eller tillverkare - EVIG

Rookie

Cartier
2-Faktor
Nu när vi ändå delar våra erfarenheter av Bergströms så kan jag passa på att göra det samma. Detta gäller alltså butiken i Göteborg, där jag för övrigt aldrig handlat något nytt och mina besök kan räknas på en hand.

Första besöket så tittade jag lite allmänt på klockor, inget plockades ut för att testa på armen. Killen i affären (Fredrik?) var trevlig och vi pratade lite gött om klockor.

Andra besöket så hade jag en Sub 114060 som hade ett dammkorn innanför glaset. De fixade det gratis (garanti, klockan var någon vecka gammal) på en vecka. Det tråkiga i den historien är att det fanns ett nytt (eller om det gamla hade bytt plats bara) dammkorn på insidan av glaset när jag fick tillbaka den. Senare visade det sig att även lumen var kass och då ville de ha 1000:- för att skicka ner den till Rolex då klockan inte är köpt hos dem. Det verkar som att de flesta AD's i Sverige tar betalt, så det är nog inget man kan säga är specifikt just för Bergströms.

Jag tittade även på en 116000 vid det tillfället och sa att jag var grymt intresserad. Det visade sig att det bara fanns en på lager som redan var såld. De skulle återkomma runt december då en ny leverans skulle komma in - jag har inte hört något från dem.

Den yngre tjejen i affären har jag upplevt har lite dålig koll på klockorna hon säljer. Den äldre damen behandla mig som ett barn (24 år gammal). Sammantaget är mina erfarenheter sådär kan man väl säga. Fredrik är som sagt väldigt trevlig och någorlunda kunnig iaf.
 

JayLar

Rolex
2-Faktor
De tar numera 1800kr för ett äkthetsintyg och de behöver eventuellt flera dagar på sig för att göra det.
Vad tar de för ett värderingsintyg? Jag tolkar priset för äkthetsintyget som att man inte vill ägna sig åt det överhuvudtaget. Tar man liknande pris för värderingsintyg känns det som ett fult sätt att få ut pengar från de som vill försäkra sina klockor (värderingsintyg krävs i vart fall från mitt försäkringsbolag).
 

Zed

Swissera
Professional Dealer
Vad tar de för ett värderingsintyg? Jag tolkar priset för äkthetsintyget som att man inte vill ägna sig åt det överhuvudtaget. Tar man liknande pris för värderingsintyg känns det som ett fult sätt att få ut pengar från de som vill försäkra sina klockor (värderingsintyg krävs i vart fall från mitt försäkringsbolag).


Bergströms utfärdar inga värderingsintyg. För att ett värderingsintyg ska vara giltigt så ska det utfärdas av någon som är certifierad av Svenska Handelskammaren. Bergströms har ingen anställd som är det. Det de tar betalt för är ett äkthetsintyg. Oklart hur f-bolagen värderar ett sådant dokument.
 

Dicktatorn

NJA 1980 s. 725.
Friends Of KS
Tycker det är hårt att höja priser från 1 000 kr till 1 800 kr för ett äkthetsintyg. Guskletos 5 cent.
 

aadde81

Cartier
Vill man köpa/serva en vintage Seiko kan jag rekommendera http://hickman-watches.com/. Har köpt två Seikos av honom, han är inte billig men känns prisvärd ändå. Nyligen servade han en Seiko åt mig, han höll inte tiden som utlovats, vilket resulterade att han på eget initiativ bjöd på både servicen och frakten.
 
Förvisso har Rob E redan bedömts många gånger i denna tråd, men eftersom denna tråd styrde mig just dit inför mitt första lite tafatta besök hos en mer exklusiv återförsäljare, så tänkte jag dela med mig av erfarenheterna från dagens kläm-och-kännbesök. Blev mycket trevligt och proffsigt bemött av Marcus, och min oro för att känna mig malplacerad kom helt på skam. Efter närmare en timme av klocksnack och klockprovande (inklusive Marcus egen day-date) gick jag därifrån helt övertygad om det är dit jag kommer återkomma när köp är på gång.
 

Snigel

Cartier
2-Faktor
Skulle för någon månad sedan justera länken på min SD 116600 hos Bergströms GBG. Blev frågad om jag hade cert med mig, vilket jag givetvis inte hade. De gick med på att justera länken med en "okej, för den här gången då"-attityd. Sjukt att man skall behöva visa cert för att plocka bort en länkbit eller två.

De skulle kontakta mig när de fick in en klocka som jag gärna ville prova. Detta var runt okt-nov, men har fortfarande inte hört ett knyst från dem. Dessutom tycker jag att det är helt absurt att ta 1800 kr för ett värderingsintyg. Det var ju dyrt med redan innan de höjde.


Har dock fått helt ok bemötande i övrigt, men håller utan tvekan Jarl Sandin högre. Atmosfären där är på något sätt så mycket mer gemytlig och okonstlad. Hade varit riktigt kul om Jarl tog in Rolex, så att Bergströms äntligen hade kunnat få en riktig konkurrent i Göteborg.
 

vaniljglass

Nisse på lagret
2-Faktor
Skulle för någon månad sedan justera länken på min SD 116600 hos Bergströms GBG. Blev frågad om jag hade cert med mig, vilket jag givetvis inte hade. De gick med på att justera länken med en "okej, för den här gången då"-attityd. Sjukt att man skall behöva visa cert för att plocka bort en länkbit eller två.

Sen tycker jag att det är helt absurt att ta 1800 kr för ett värderingsintyg. Det var ju dyrt med redan innan de höjde.

Haha, idioter.
 

joca

Patek
2-Faktor
Tummen upp till Rob som fixade en snabb och smidig äkthetskontroll innan köp förra veckan!

Även tummen upp till Nymans som kortade länken gratis. Mycket trevligt bemötande på båda ställena :)
 

ScubaKing

Audemars
Asså seriöst, att korta en länk för ett märke man säljer ska en AD göra utan någon som helst kostnad. Även om dem får göra det femtioelva gånger per dag.

Den lilla servicen ska en AD ge för att man köper ett märke dem saluför för en jäkla massa mer pengar än vad gemene man vet att klockor ens kan kosta :bag:.

Mycket snack om att AD var så snälla, dem skruvade ur en skruv till mig, vilken otrolig service!! :mad:

Sådana merkostnader får dem fan ta när dem säljer märket tycker jag, även om det inte genererar dem direkta pengar så kanske kunden kommer tillbaka och gör affär nästa gång.

Gör som JC till exempel, har du köpt brallor av samma märke vi säljer så syr vi upp dem om du behöver det, oavsett om du köpt dem hos oss eller annan butik. Och det är mer jobb att sy upp ett par byxor rätt och snyggt än att korta en länk!
 

noeLLY

Cartier
Asså seriöst, att korta en länk för ett märke man säljer ska en AD göra utan någon som helst kostnad. Även om dem får göra det femtioelva gånger per dag.

Den lilla servicen ska en AD ge för att man köper ett märke dem saluför för en jäkla massa mer pengar än vad gemene man vet att klockor ens kan kosta :bag:.

Mycket snack om att AD var så snälla, dem skruvade ur en skruv till mig, vilken otrolig service!! :mad:

Sådana merkostnader får dem fan ta när dem säljer märket tycker jag, även om det inte genererar dem direkta pengar så kanske kunden kommer tillbaka och gör affär nästa gång.

Gör som JC till exempel, har du köpt brallor av samma märke vi säljer så syr vi upp dem om du behöver det, oavsett om du köpt dem hos oss eller annan butik. Och det är mer jobb att sy upp ett par byxor rätt och snyggt än att korta en länk!

Klart butiken ska ta betalt för ett arbete dom gör....
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Får ta och hissa RobE ROB-1832 Man skickar ett PM med förfrågan om ett spänne samt om detta går att beställa. Får svar via PM en halvtimme innan butiken öppnar på måndag morgon att de har spännet inne. Samt att det kostar hälften av vad den andra AD'n enl uppgift på forumet skall ta för samma spänne. Personalen lägger undan och man hämtar ut det på eftermiddagen.

Man förstår varför RobE är hovleverantör. De kan det där med bemötande. Nu gällde det ett simpelt spänne. Men man kommer ju att komma tillbaka för service och ev nyköp, när man blir bemött på detta sätt.
 

Ukulele82

Breitling
Hej!

Har absolut ingen aning om jag ställer den här frågan på ett korrekt ställe på det här forumet. Hittade in direkt till den här tråden när jag googlade efter urmakare i göteborg. Men när jag ändå är här tänkte jag att jag kunde ställa frågan, och hoppas på svar från nån av er mer insatta!

Jag har en kronograf från 40-talet av ett märke som heter Venus. Det är ett Schweiziskt märke som på den tiden tillverkade ur för Breitling (Har jag för mig jag läst nånstans när jag googlade om det.. ). Hur som haver skulle jag vilja serva den, då den inte vill ticka längre (tror jag dragit upp den för mkt eller något liknande). Så min fråga är då helt enkelt; vem ska jag vända mig till i Göteborg för att få en bra servning av den? Är det stor skillnad i kvalitet och/eller pris? Spelar det ngn roll vem man ska gå till när det rör sig om vintageklockor kontra nya klockor. Och i det här fallet då en vintageklocka som är av ett mindre, kanske mer eller mindre okänt märke?
 

ScubaKing

Audemars
Hej!

Har absolut ingen aning om jag ställer den här frågan på ett korrekt ställe på det här forumet. Hittade in direkt till den här tråden när jag googlade efter urmakare i göteborg. Men när jag ändå är här tänkte jag att jag kunde ställa frågan, och hoppas på svar från nån av er mer insatta!

Jag har en kronograf från 40-talet av ett märke som heter Venus. Det är ett Schweiziskt märke som på den tiden tillverkade ur för Breitling (Har jag för mig jag läst nånstans när jag googlade om det.. ). Hur som haver skulle jag vilja serva den, då den inte vill ticka längre (tror jag dragit upp den för mkt eller något liknande). Så min fråga är då helt enkelt; vem ska jag vända mig till i Göteborg för att få en bra servning av den? Är det stor skillnad i kvalitet och/eller pris? Spelar det ngn roll vem man ska gå till när det rör sig om vintageklockor kontra nya klockor. Och i det här fallet då en vintageklocka som är av ett mindre, kanske mer eller mindre okänt märke?


Venus är inte ett mindre okänt märke. Dem gjorde urverk till Breitling bland annat. En service kanske landar kring 4-5.000 kr då det är en kronograf.
 

Ukulele82

Breitling
Venus är inte ett mindre okänt märke. Dem gjorde urverk till Breitling bland annat. En service kanske landar kring 4-5.000 kr då det är en kronograf.


Haha japp! Tack för snabbt svar. Och att du inte gjorde narr av mig.. :bag: Så mkt pengar alltså? Attans.. Det var det jag betalade för den.. Kanske får ligga kvar i skrivbordslådan tills man övergår från student till arbetande då.. :grumpy:
 

Doncorleone

Cartier
Har köpt en del klockor från Klockia.se och det är en av de bättre hemsidorna jag handlat ifrån.
Är också AD för Longines(?) om jag inte läst & hört helt fel :)

Supersnabb frakt, trevlig personal och otroligt rappa på att svara på mail.

10/10 solar !
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Hej!

Har absolut ingen aning om jag ställer den här frågan på ett korrekt ställe på det här forumet. Hittade in direkt till den här tråden när jag googlade efter urmakare i göteborg. Men när jag ändå är här tänkte jag att jag kunde ställa frågan, och hoppas på svar från nån av er mer insatta!

Jag har en kronograf från 40-talet av ett märke som heter Venus. Det är ett Schweiziskt märke som på den tiden tillverkade ur för Breitling (Har jag för mig jag läst nånstans när jag googlade om det.. ). Hur som haver skulle jag vilja serva den, då den inte vill ticka längre (tror jag dragit upp den för mkt eller något liknande). Så min fråga är då helt enkelt; vem ska jag vända mig till i Göteborg för att få en bra servning av den? Är det stor skillnad i kvalitet och/eller pris? Spelar det ngn roll vem man ska gå till när det rör sig om vintageklockor kontra nya klockor. Och i det här fallet då en vintageklocka som är av ett mindre, kanske mer eller mindre okänt märke?
Starta en tråd i vintagedelen så får du bäst svar.
 
Var och besökte Nymans i Västerås för en tid sedan och blev mycket väl bemött där tycker jag. Provade flera modeller och pratade gott och väl 30 min. fick även prova personalens egen klocka vilket jag tycker var schysst!
 
Nu är det väl ingen AD iofs men fick ett ganska otrevligt svar från en handlare som hade en klocka jag var intresserad av. De heter "Berlinerauktionen" och är väl någon form av auktionshus gissade jag och man fick även buda på klockan om man önskade lägga annat bud än vad som var satt (inbillade jag mig). Efter att jag lagt detta bud elektroniskt och även mailat dem och framfört mitt intresse och lite försynt anspelade på att jag tyckte priset var något högt fick jag följande svar:

"Hi,

if the price is too high for you, then I suggest that you should go somewhere else. How is it in Sweden, do you use to go to the Mercedes dealer and tell him “oh, your cars are too expensive”?

Buy a Swedish watch. "

Jag vet inte om det var en brist i språket där de tolkade min fråga som oartig eller dyl men tyckte ändå att svaret var lite väl drygt.

Till saken bör väl tilläggas att jag aldrig skulle köpa en bil utan att förhandla om priset!
 
Topp