• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Homage skammen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Det är väl en beige kopia en prototyp? Mao inte riktigt lika smutsig utan bara tråkig och fantasilös. Men det finns folk till dem och det är lättare att acceptera än vissa andra för mig.
Det får stå för dig. För dig har den inget presumtivt värde. För andra kan den ha ett enormt värde. Att det nämnda exemplet bygger på en totalt oåtkomlig prototyp gör att man, med ett öppet sinne, kan klassificera det Crepas gjort som en kulturgärning.

Fridens.

Egna detaljer?
v
1629151853574.png

1629151878349.png
Det torde vara uppenbart för de flesta att det inte rör sig om en 1:1-kopia. I ärlighetens namn vill jag därtill påstå att Crepas designlösning vid kronan är avsevärt mycket mer estetiskt tilltalande än den hos Omega.

Fridens.

Det torde vara uppenbart för de flesta att det inte rör sig om en 1:1-kopia. I ärlighetens namn vill jag därtill påstå att Crepas designlösning vid kronan är avsevärt mycket mer estetiskt tilltalande än den hos Omega.

Fridens.
Oväsentliga smådetaljer för helheten som inte tillför något. Kisar man lite så ser de exakt likadana ut. Tycker man dessa ändrar något så har man inte jobbat i branschen. En kopia är en kopia, även om det är en kopia på en prototyp.

Oväsentliga smådetaljer för helheten som inte tillför något. Kisar man lite så ser de exakt likadana ut. Tycker man dessa ändrar något så har man inte jobbat i branschen. En kopia är en kopia, även om det är en kopia på en prototyp.
Gud är i detaljerna. Som kom fan inte här och förkasta Gud.

Fridens.

Lite som Bolm och en uppochnervänd Seiko, bara detaljer som skiljer
97395C38-E713-4DF2-923A-A2728DE6632B.jpeg

Vi tycker alla olika, räcker så :)

Ja, jag hade skaffat den klockan även om Omega inte tagit fram en liknande prototyp, hade Crepas gjort den om Omega inte gjort den, antagligen inte.
Ursäkta offensiven men jag tror dig inte. Utan Omegas inblandning (som har gjort de olika designelementen i sig och klockan i sin helhet ikoniska) hade Crepasklockan framstått som ett freak.

San Martin är av förståeliga skäl ett populärt exempel att åberopa i denna diskussion. Här information om ett rättsfall jag tidigare delat i andra trådar där kinesiskt (!) rättsväsende dömt till förmån för Panerai gentemot den kinesiska tillverkaren Awsky. Kan tycka att San Martin är minst lika god, om inte ännu värre kålsupare än Awsky..

Det går kopplat till kopiefrågan att diskutera moral och etik in absurdum, men det är svårt att opponera sig när väl ett domslut av den här karaktären vunnit laga kraft och då dessutom inom kinesiskt rättsväsende av alla platser..

Det är full rulle på denna tråd ser jag. Jag tycker olika åsikter bör kunna framföras om det sker på ett respektfullt sätt. Och för den som är ny i ett område är ju frågor nya även om de är gamla för andra som varit med ett tag.
Personligen är jag absolut motståndare till fakeklockor. Alltså de som falskt framställs som originalet. Jag är dock intresserad av en homage eftersom det där klargörs att det är mer eller mindre en kopia.
Jag tänker så här: att det går att sälja så bra kopior av lyxklockor för en sådan liten bråkdel av priset kan inte bara förklaras genom billigare arbetskraft. Åtminstone tekniskt sett är det ett överpris på lyxklockorna, man betalar en stor del av priset för namnet. Samtidigt skulle man nog kunna säga att man betalar en del även för andrahandsvärdet på grund av den status dessa märken har fått.

Att Panerai vann ett fall i en kinesisk domstol är väldigt förvånande när man tänker på att det i kinesiska köpcentra öppet säljs fakeklockor av flera märken vilka är välgjorda kopior! Awskys modell är klart påminnande om Panerai och kan betraktas som en homage men inte en fakeklocka eftersom den har flera medvetet avvikande detaljer från originalet och även har namnet Awsky.

Senast ändrad:
Det tvivelsutan förkastliga i piratkopior undantaget, är inte det intressanta i sammanhanget hur mycket (eller lite) som kvalitetsmässigt skiljer mellan exempelvis en, som i det här fallet, Rolex och en Ginault?; och hur mycket namnet på tavlan värderas till?; och måhända också statusen?; eller motsatsen, om man så vill, skammen?

Fridens.
Det finns inget att försköna eller relativisera imho; ”You cannot put lipstick on a pig”. Skulle nog gå så långt som att säga att det är ärligare att köpa en fake Rolex än en direkt kopia men med annat namn. För det förstnämnda sticker man ju knappast under stolen med vad man är ute efter.

Alltså jag är ganska kluven till detta…
Kopior, absolut inte - homage, beror på…

Denna kan ju definitivt klassas som en Explorer-homage, men jag skulle aldrig byta bort den pga dess kvalitéer…

112E8C84-D4CF-4E66-825A-7E4ED245668A.jpeg
Intressant case. Som du är inne på så kan man säkert uppfatta den som en homage. En skillnad i stort är ju vad märket (GS i detta fallet) i övrigt bidrar med i sin design, tillverkning etc.

Intressant case. Som du är inne på så kan man säkert uppfatta den som en homage. En skillnad i stort är ju vad märket (GS i detta fallet) i övrigt bidrar med i sin design, tillverkning etc.
Så är det absolut, och stora frågan är ju vart man drar gränsen… I flera fall kan en homage säkert ha vissa bättre egenskaper (även bortsett pris). Som @MoHaha drog en paralell till en bas. Min GS har en finish & exakthet som är överlägsen en Explorer, men looken tilltalar mig starkt.

Det finns inget att försköna eller relativisera imho; ”You cannot put lipstick on a pig”. Skulle nog gå så långt som att säga att det är ärligare att köpa en fake Rolex än en direkt kopia men med annat namn. För det förstnämnda sticker man ju knappast under stolen med vad man är ute efter.

Håller väl inte riktigt med. Den som har en fakeklocka har väl för avsikt att lura folk att han har en riktig. Men har man en mer eller mindre kopia under ett annat namn så är man ju ärlig.
Hur många som har en fake säger att "nej, det är en fake" när folk säger "wow, en Rolex!"? Jag vet inte.

För att jag tidigare inte har engagerat mig i diskussioner inom ramen för det här forumet är din slutledning att jag är ett troll? Ur mitt perspektiv har jag inte låtit mig hänfalla till en fördummande nivå med memen som fåraktiga verktyg, utan strävat efter en förnuftig nivå samt att sökt belysa myntets bägge sidor. Med en ton så som jag förväntar mig att själv bli bemött.

Fridens.
Rätt uppenbart vem du är. Mjau!

Att Panerai vann ett fall i en kinesisk domstol är väldigt förvånande när man tänker på att det i kinesiska köpcentra öppet säljs fakeklockor av flera märken vilka är välgjorda kopior! Awskys modell är klart påminnande om Panerai och kan betraktas som en homage men inte en fakeklocka eftersom den har flera medvetet avvikande detaljer från originalet och även har namnet Awsky.
Finns nästan oändligt många potentiella strider för klocktillverkare att ta; samtliga går inte att genomföra simultant.

Awsky har bevisligen begått intrång på Panerais immateriella rättigheter trots vissa skillnader i utseende; betänk då vad San Martin och andra plagiatörer gjort (ja, jag betraktar något som plagiat även om man satt dit sin egen logga men klockan i övrigt är en kopia)..

Har lite svårt att förstå hur många verkar se det som en rättighet att ha vissa saker, och att det faktum att man inte har råd, på något vis rättfärdigar att man köper kopior (med egen logga).

Gillar också jämförelsen mellan AD och att man står i kön och hoppas slinka in på en nattklubb där man ej är välkommen. Att då köpa en klocka som utöver loggan är visuellt i princip identisk, känns lite som att photoshoppa in sig själv på en bild från den där nattklubben där man inte lyckades slinka in. På ngt vis känns det inte som att man undvek den där skammen man kände i kön?

Missförstå mig ej, jag sympatiserar 100% med att dissa Rolex och dess ADs om man känner sig pissad på, och att man inte ska acceptera det. Men då finns det tusentals grymma klockor man kan köpa där både AD och tillverkare uppskattar en som kund. Och om det nu handlar om pengar finns det lika många trevliga klockor för mindre pengar som inte har som syfte att lika en sub (eller vad det nu är).

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp