• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Homage skammen

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Intressant läsning om märket Ginault 👀

Lust att bidra med en "tldr;" ? Något nytt eller bara samma gamla visa att han tillverkade kopior innan de grundade Ginault?

Är ju tyvärr inte allt för ovanligt. Att det görs varumärkesförfalskningar är ju ingen nyhet, de flesta tillverkarna (fabrikerna) i Kina erbjuder dessa i sina kataloger. Klart då att det är flera som köper dessa boetter och sätter ett eget varumärke på tavlan. Att det finns folk som har mage att kalla dessa hyllningar på ett klockforum är absurt.

Inte kan en ”hyllning” vara acceptabel om inte mottagaren av denna uppmuntran ger sitt medtycke? Vi alla kan nog gissa vad upphovsmakarna tycker om dessa tillverkare.

Nåväl, homage imponerar säkert alltid på någon (på avstånd). Fejkklockor för fejkpersoner imho.

Tycker Ginault känns som en ”Vi tjänar mer deg om vi låtsas som att dessa är ihopsatta för hand i USA och byter detaljer från våra Sub-replikor”-historia.

Är ju tyvärr inte allt för ovanligt. Att det görs varumärkesförfalskningar är ju ingen nyhet, de flesta tillverkarna (fabrikerna) i Kina erbjuder dessa i sina kataloger. Klart då att det är flera som köper dessa boetter och sätter ett eget varumärke på tavlan. Att det finns folk som har mage att kalla dessa hyllningar på ett klockforum är absurt.
Det tvivelsutan förkastliga i piratkopior undantaget, är inte det intressanta i sammanhanget hur mycket (eller lite) som kvalitetsmässigt skiljer mellan exempelvis en, som i det här fallet, Rolex och en Ginault?; och hur mycket namnet på tavlan värderas till?; och måhända också statusen?; eller motsatsen, om man så vill, skammen?

Fridens.

Det tvivelsutan förkastliga i piratkopior undantaget, är inte det intressanta i sammanhanget hur mycket (eller lite) som kvalitetsmässigt skiljer mellan exempelvis en, som i det här fallet, Rolex och en Ginault?; och hur mycket namnet på tavlan värderas till?; och måhända också statusen?; eller motsatsen, om man så vill, skammen?

Fridens.
Nej, intresserar inte mig det minsta. Kopior är totalt ointressanta och smutsiga.

Men du kan ta samma diskussion utan att utgå ifrån kopian så har du typ samma innehåll men lite annan vinkel. På fina egenutvecklade produkter kan marginalkostnaden att tillverka en extra klocka vara mycket låg trots att slutprodukten är väl värd sitt pris för massan. Detta är ju då generellt talat. För individen kan det ju vara helt annorlunda.

För att jag tidigare inte har engagerat mig i diskussioner inom ramen för det här forumet är din slutledning att jag är ett troll? Ur mitt perspektiv har jag inte låtit mig hänfalla till en fördummande nivå med memen som fåraktiga verktyg, utan strävat efter en förnuftig nivå samt att sökt belysa myntets bägge sidor. Med en ton så som jag förväntar mig att själv bli bemött.

Fridens.

Men du kan ta samma diskussion utan att utgå ifrån kopian så har du typ samma innehåll men lite annan vinkel. På fina egenutvecklade produkter kan marginalkostnaden att tillverka en extra klocka vara mycket låg trots att slutprodukten är väl värd sitt pris för massan. Detta är ju då generellt talat. För individen kan det ju vara helt annorlunda.
Exakt där ligger pudelns kärna, att upplevt värde alltid är subjektivt. Så också avseende så kallade homager.

Fridens.

Bara för att vara tillmötesgående och dra något ur hatten så varför inte något som har postats i just denna tråd, den Crepas som @FreakyLeo generöst nog har bidragit med bild på?

Fridens.
Det är väl en beige kopia en prototyp? Mao inte riktigt lika smutsig utan bara tråkig och fantasilös. Men det finns folk till dem och det är lättare att acceptera än vissa andra för mig.

Håller inte med, handlar inte om upplevt värde utan principer och i viss mån moral. Men jag vet att vissa inte har problem med att stjäla från andra.
Oundvikligen skulle en fortsatt diskussion utifrån ditt uttalande leda till värderingsfrågor, och i förlängningen etik och sedermera politik, varför jag avstår att vidare dryfta den aktualiserade ämnestråden.

Fridens.

Så du menar att utan Omegas varumärke, historia och ikoniska Ploprof så hade @FreakyLeo velat äga denna Crepas?
Nu kan jag naturligtvis inte svara för de tyckanden och göranden som får stå för @FreakyLeo. Men en approximativ gissning är att ja; och jag vill som ett tillägg påstå att den har tillräckligt egna detaljer i designen för att kunna attribueras semi-originell.

Fridens.

Oundvikligen skulle en fortsatt diskussion utifrån ditt uttalande leda till värderingsfrågor, och i förlängningen etik och sedermera politik, varför jag avstår att vidare dryfta den aktualiserade ämnestråden.

Fridens.
Där har du huvudfaktorn varför vissa vägrar kalla kopiorna för hyllningar och inte tycker att de hör hemma på ett klockforum.

Vi tycker alla olika, räcker så :)

Ja, jag hade skaffat den klockan även om Omega inte tagit fram en liknande prototyp, hade Crepas gjort den om Omega inte gjort den, antagligen inte.

Sen sätter vi alla olika värde på vad moral är. Jag har svårt att se att jag stjäl av Omega genom att bära en hommage. Jag har också svårt att sen det argumentet om stöld om man t.ex. ”glömmer” att betala momsen på sin Rolex man köpt i Schweiz och se påpekar att bära en homage är stöld. För att göra det hela kristallklart, jag säger inte att alla som har en Rolex fifflar med skatten, men det är nog betydligt fler som gör det som har en Rolex kontra en Crepas. Det tycker jag är stöld.

Nu kan jag naturligtvis inte svara för de tyckanden och göranden som får stå för @FreakyLeo. Men en approximativ gissning är att ja; och jag vill som ett tillägg påstå att den har tillräckligt egna detaljer i designen för att kunna attribueras semi-originell.

Fridens.
Egna detaljer?
v
1629151853574.png

1629151878349.png

Status
Ej öppen för ytterligare svar.
Tillbaka
Topp