• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur man säljer sin dyra klocka säkert.

Gjorde precis affär mellan mig och en privatperson hos AD. AD:en är en av den större här i landet. Gick smidigt till, AD bjöd på kaffe dessutom. Nämner ej AD:en namn, så ingen idé att fråga!
Möjligt att säljaren har en bra relation med någon på stället?

När jag skulle köpa en klocka föreslog säljaren en urmakare för att intyga äkthet och utföra en värdering. Erbjöd säljaren lite bensinpengar för att träffas hos en urmakare jag litar på som innebar lite körning för säljaren. Urmakaren bad oss sedan att inte göra upp affären i dennes lokal. Blev en tur till biblioteket istället.

När jag skulle köpa en klocka föreslog säljaren en urmakare för att intyga äkthet och utföra en värdering. Erbjöd säljaren lite bensinpengar för att träffas hos en urmakare jag litar på som innebar lite körning för säljaren. Urmakaren bad oss sedan att inte göra upp affären i dennes lokal. Blev en tur till biblioteket istället.
Mycket möjligt att säljaren hade bra relation, ingen aning dock.

Det har jag full förståelse för. Känns konstigt att agera marknadsplats för privatpersoner av flera skäl - man kan ju oavsiktligt bli nersmutsad ifall lurendrejerier/ skurkaffärer förekommer, köpupplevelsen för ordinarie kunder försämras osv. Känns bara jättekonstigt. Vad är kopplingen liksom? Det har med klockor att göra? Då kan väl privatpersoner ta med sin egen mat på restaurang och sälja sina gamla elektronikprylar på El-giganten också?

Det har jag full förståelse för. Känns konstigt att agera marknadsplats för privatpersoner av flera skäl - man kan ju oavsiktligt bli nersmutsad ifall lurendrejerier/ skurkaffärer förekommer, köpupplevelsen för ordinarie kunder försämras osv. Känns bara jättekonstigt. Vad är kopplingen liksom? Det har med klockor att göra? Då kan väl privatpersoner ta med sin egen mat på restaurang och sälja sina gamla elektronikprylar på El-giganten också?

Ser att det inte framgick från mitt inlägg att det aldrig var min intention att göra klart affären hos urmakaren :) Men han var snabb på att be oss göra affären på annat ställe.

Håller fullständigt med, vart rädd att bli rånad tills jag gick in i affären. Lät väldigt skumt.
Men tror säljaren hade bra kontakt med AD:en.

Ranad pa vad??
I Sverige ar ju kontanter konstigt sa det vill val knappast nagon manniska ha,iallfall om det galler mer an nagon tusenlapp. Eller menade du att radslan var for saljaren eller nagon bulvan till honom som skulle rana tillbaka den klocka/vara du kopt (om du nu handlade nagot)

Håller fullständigt med, vart rädd att bli rånad tills jag gick in i affären. Lät väldigt skumt.
Men tror säljaren hade bra kontakt med AD:en.
Mycket möjligt att säljaren hade köpt just den klockan hos denna AD. Även mycket möjligt att han har köpt andra klockor där. Även högst möjligt att han skulle ta pengarna han fått från dig, för att köpa ytterligare en klocka hos denna AD. Det kan finnas många anledningar till att AD var positivt inställd.

Men jag tror inte vi kan se det som ett exempel som vi kan dra generella slutsatser från, vad gäller AD:s beredvillighet att agera marknadstorg för begagnadförsäljning mellan privatpersoner.

Nu har jag inte kollat om någon redan kommenterat detta men jag upplever att du vänder på begreppen.
Säljarprovision är normalt 15% och köpprovision 20%.
Prutar säljaren till 7% blir det så här:
Klubbat pris. 93457 kr
Säljaren får 86915 kr
Köparen betalar 112148+50 kr
Kaplans vinst 25233 eller 27%
Ja det verkar som jag vänt på beloppen, blandat ihop sälj- och köpprovisionen, men har du räknat helt rätt?
Kaplans vinstmarginal borde väl vara
25233/112148 = 22,5%
?

Mycket möjligt att säljaren hade köpt just den klockan hos denna AD. Även mycket möjligt att han har köpt andra klockor där. Även högst möjligt att han skulle ta pengarna han fått från dig, för att köpa ytterligare en klocka hos denna AD. Det kan finnas många anledningar till att AD var positivt inställd.

Men jag tror inte vi kan se det som ett exempel som vi kan dra generella slutsatser från, vad gäller AD:s beredvillighet att agera marknadstorg för begagnadförsäljning mellan privatpersoner.
Jo, säljaren sa att han skulle köpa en klocka hos AD med de pengarna han fick från mig. Så det du skriver stämmer nog!

Ja det verkar som jag vänt på beloppen, blandat ihop sälj- och köpprovisionen, men har du räknat helt rätt?
Kaplans vinstmarginal borde väl vara
25233/112148 = 22,5%
?
Du har nog rätt. De andra procentsatserna tas på klubbat pris men deras marginal ska nog räknas på slutpriset.

Som rubriken lyder så har jag funderat på detta länge. Är själv upp i en förhandling med en potentiell köpare av min klocka.

Köparen vill så klart kolla upp om den är äkta vilket jag självfallet går med på dock vart ska man göra det.

Det handlar om en Rolex så det första jag gjorde var att åka in till Bergströms, men liksom många gånger hittills så vill de inte hjälpa till.

Därav är frågan om någon känner till ett bra och säkert ställe som vill hjälpa till med värdering/ skriva intyg i Malmö området.

Tror även att detta kommer hjälpa andra i framtiden.

Som rubriken lyder så har jag funderat på detta länge. Är själv upp i en förhandling med en potentiell köpare av min klocka.

Köparen vill så klart kolla upp om den är äkta vilket jag självfallet går med på dock vart ska man göra det.

Det handlar om en Rolex så det första jag gjorde var att åka in till Bergströms, men liksom många gånger hittills så vill de inte hjälpa till.

Därav är frågan om någon känner till ett bra och säkert ställe som vill hjälpa till med värdering/ skriva intyg i Malmö området.

Tror även att detta kommer hjälpa en del i framtiden.
Du bör ju kunna få hjälp på typ bergströms mot en betalning för ett äkthetsbevis? Brukar ju dock ta ett antal dagar

Nja, inte så smidigt att åka till Sthlm. Malmö är landets tredje största stad, så det borde vara någon kompetent som kan göra det. Givetvist mot en kostnad...
Det jag tänker på är väl att om någon vill ha äkthetsintyg så skulle iallafall jag vilja ha från auktoriserad handlare och i Malmö är det väl bara bergströms?

Det jag tänker på är väl att om någon vill ha äkthetsintyg så skulle iallafall jag vilja ha från auktoriserad handlare och i Malmö är det väl bara bergströms?
Precise, så tänkte ju jag också. Men av någon skum anledning så vill de på Bergströms inte lämna ut några intyg. Oavsett hur mycket man betalar för det. Jag har aldrig fått ett konkret svar av de varför man inte kan göra det...

Du kan vara lite smart.
Be om att få den undersökt för att avgöra om servicebehov föreligger. Då behöver de öppna den. Är den inte legit kommer du att få höra det. Samtidigt vet du att den är frisk när du säljer den. Om inte, så vet du det med. Du säljer inte grisen i säcken och köparen lär knappast komma och gnälla i efterhand.

Du kan vara lite smart.
Be om att få den undersökt för att avgöra om servicebehov föreligger. Då behöver de öppna den. Är den inte legit kommer du att få höra det. Samtidigt vet du att den är frisk när du säljer den. Om inte, så vet du det med. Du säljer inte grisen i säcken och köparen lär knappast komma och gnälla i efterhand.
Det är ett bra tips! Har inte tänkt på det. Det låter smart att be de ta in den. Hur lång tid tror du det kan ta för de att undersöka den?

Det är ett bra tips! Har inte tänkt på det. Det låter smart att be de ta in den. Hur lång tid tror du det kan ta för de att undersöka den?
Har de tid tar det inte så lång stund. Men jag törs inte mer än killgissa.
Ett alternativ, som kanske är mer smakligt, är att helt enkelt göra en täthetsservice. Då har du svart på vitt att den är tät. Och även legit. Annars gör de inte jobbet.

Har de tid tar det inte så lång stund. Men jag törs inte mer än killgissa.
Ett alternativ, som kanske är mer smakligt, är att helt enkelt göra en täthetsservice. Då har du svart på vitt att den är tät. Och även legit. Annars gör de inte jobbet.
Jo det är ett najs alternativ det med. Tror du att serienummeret står på kvittot? Det hade varit grymt om det gjorde det för då är det nästan ett intyg i sig..

Det törs jag inte svara på, men det undrar jag. Kanske att du kan be om det. Du får väl höra.
En täthetsservice är ju hur som helst en piss i Nilen i sammanhanget när en Rolex säljs idag.

Jo det är ett najs alternativ det med. Tror du att serienummeret står på kvittot? Det hade varit grymt om det gjorde det för då är det nästan ett intyg i sig..
Provtryckningskvitton jag har sett ser i princip bara ut som en kortslip. Det står ingen identifikation alls. Men då har det inte gjorts någon täthetsservice förstås utan bara provtryckning. Kanske irrelevant.

Tillbaka
Topp