• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur matchar ni klocka med klädstil?

Ursäkta min bristande koll, men vad är galet i att hälften kommer i mörk kavaj och den andra hälften i mörk kostym? Är det någon som bryr sig? Jag frågar seriöst för jag vill lära mig förstå.
Den ena halvan, de som kommer i kostym, följer klädkoden och kommer i klädsel anpassad för det evenemang de är inbjudna till. Den andra halvan kommer med vardagskläder. Följden blir att en del kommer känna sig överklädda och en del underklädda. Om någon anger en klädkod bör den följas eller så får den inbjudne tacka nej. Jag tycker inte om att klä ut mig och brukar undvika temafester, men respekterar att det finns andra där ute som tycker om att klä ut sig. :)

Den ena halvan, de som kommer i kostym, följer klädkoden och kommer i klädsel anpassad för det evenemang de är inbjudna till. Den andra halvan kommer med vardagskläder. Följden blir att en del kommer känna sig överklädda och en del underklädda. Om någon anger en klädkod bör den följas eller så får den inbjudne tacka nej. Jag tycker inte om att klä ut mig och brukar undvika temafester, men respekterar att det finns andra där ute som tycker om att klä ut sig. :)
Tack för en tydlig förklaring. Med ett sådant ytligt utgångsläge skulle jag tacka nej. Klädseln blir alltså viktigare än människan i "uniformen"? Ja ja, det är skönt att jag slipper tampas med dessa problem.

Tack för en tydlig förklaring. Med ett sådant ytligt utgångsläge skulle jag tacka nej. Klädseln blir alltså viktigare än människan i "uniformen"? Ja ja, det är skönt att jag slipper tampas med dessa problem.
Det är också bra för de som kommer att de vet vad de bör klä sig i. När du besöker några av dina vänner eller nära bekanta spelar det troligen inte så stor roll och du vet ungefär vad ni brukar ha på er. Men om du blir bjuden till någon mer avlägsen bekant blir en del osäkra på vad de ska ha på sig, särskilt om det är ett lite större evenemang. Det går även att vända på resonemanget och att om alla har samma nivå på kläder blir det ett fokus just på personerna och inte på kläderna (jämför med diskussioner om skoluniform).

Jag själv uppskattar klädkoder, men har själv aldrig bjudit in med en.

Det är också bra för de som kommer att de vet vad de bör klä sig i. När du besöker några av dina vänner eller nära bekanta spelar det troligen inte så stor roll och du vet ungefär vad ni brukar ha på er. Men om du blir bjuden till någon mer avlägsen bekant blir en del osäkra på vad de ska ha på sig, särskilt om det är ett lite större evenemang. Det går även att vända på resonemanget och att om alla har samma nivå på kläder blir det ett fokus just på personerna och inte på kläderna (jämför med diskussioner om skoluniform).

Jag själv uppskattar klädkoder, men har själv aldrig bjudit in med en.
Du har en poäng med att likadana kläder kan göra att en personlighet kan komma fram. Jag kanske får tänka om. Minns speciellt min egna militärtjänst. Problemet ligger inte i klädseln utan i huvudet på de som tolkar, dömer och bedömer sin omgivning och drar slutsatser.

Du har en poäng med att likadana kläder kan göra att en personlighet kan komma fram. Jag kanske får tänka om. Minns speciellt min egna militärtjänst. Problemet ligger inte i klädseln utan i huvudet på de som tolkar, dömer och bedömer sin omgivning och drar slutsatser.
Visst är det så! Om du bjuder över några vänner och en av dem tar med en ny partner som kommer i frack medan ni andra sitter i jeans och piké skulle kanske några titta snett. :)

Visst är det så! Om du bjuder över några vänner och en av dem tar med en ny partner som kommer i frack medan ni andra sitter i jeans och piké skulle kanske några titta snett. :)
Jag skulle inte ha problem med en person som vill gå i frack. Problemet blir oftast när personen själv känner sig malplacerad för då påverkar det hans/hennes sätt att se på sig själv och det påverkar hela gruppen, inklusive mig. Det är ungefär samma känsla jag hade i mitten av sjuttiotalet när jag efter konflikter med facket som 15-åring backade och bad om att få engagera mig istället. Du ska ingå i jämställhetsgruppen, sa fackbasen. Det första mötet var i en gammal bygdegård. Jag visste inte vad det skulle handla om men jag gick dit. Där sitter 10 lite äldre tanter som alla hade några saker gemensamt. De hatade sina män, kände sig kamplystna till den nivå att ingen ens lyssnar och de hade inte sin kvinnlighet med sig precis. Det blev bara den gången men chocken består. Det hade inte hjälpt om jag anammat dresskoden den gången.

Är inte kavaj & mörk kostym två skilda klädkoder? Jag är dåligt bevandrad. Pinga någon jävel som har koll!:)
Jao. Det är två liknande men ej identiska klädkoder. Båda klädkoderna betyder att du kommer i kostym, men kavaj är en lägre formalitetsgrad. Mörk eller ljus kostym, ljus skjorta, slips eller fluga. Om klädkoden är mörk kostym kommer du in en mörkgrå eller mörkblå kostym, vit (eller mycket ljus) skjorta, fluga eller slips.

Jao. Det är två liknande men ej identiska klädkoder. Båda klädkoderna betyder att du kommer i kostym, men kavaj är en lägre formalitetsgrad. Mörk eller ljus kostym, ljus skjorta, slips eller fluga. Om klädkoden är mörk kostym kommer du in en mörkgrå eller mörkblå kostym, vit (eller mycket ljus) skjorta, fluga eller slips.

Nu sticker jag ut hakan men jag trodde att det var kavaj, mörk kavaj, smoking och sem frack? Och mörk kostym är ett nyare påfund?

Är inte kavaj & mörk kostym två skilda klädkoder? Jag är dåligt bevandrad. Pinga någon jävel som har koll!:)
Så här är det. Traditionellt historiskt har det bara funnits tre klädkoder på inbjudningar:
1. Det står ingenting vilket innebär högtidsdräkt mao frack
2. Smoking
3. Kavaj, vilket innebär mörk kostym.
Eftersom klädkoderna idag är mer varierade, man kanske inte vill vara så formell/högtidlig som mörk kostym därför har ytterligare klädkoder som t ex kavaj, i betydelsen kavaj dykt upp. Plus att som jag skrev ovan så känner inte alla till de tre historiska benämningarna därför skriver vissa mörk kostym för att vara extra tydliga. Idag finns det en uppsjö klädkoder tex "sommarfin" vilket ger mera frihet men samtidigt ökad risk för missförstånd och därmed att värdarna blir besvikna eller att gästerna känner sig obekväma. Att undvika sådan situationer var syftet med klädkoderna en gång i tiden.

Senast ändrad:
En liten fråga innan jag kan säga att jag förstått allt. Kan mörk kostym vara svart? Det vore inte bra att komma i svart?

Nu sticker jag ut hakan men jag trodde att det var kavaj, mörk kavaj, smoking och sem frack? Och mörk kostym är ett nyare påfund?
Som Harry nedan påpekar fanns det tre traditionella klädkoder.
Högtidsdräkt, smoking och kavaj. Ett nyare påfund är att mörk kostym att börjat dyka upp. På grund av att en del missförstår klädkoden kavaj är det därför ibland smart att använda mörk kostym istället. Undantaget är väl om det handlar om sommarfester utomhus, när det kan bli lite varmt. :)

Så här är det. Traditionellt historiskt har det bara funnits tre klädkoder på inbjudningar:
1. Det står ingenting vilket innebär högtidsdräkt mao frack
2. Smoking
3. Kavaj, vilket innebär mörk kostym.
Eftersom klädkoderna idag är mer varierade, man kanske inte vill vara så formell/högtidlig som mörk kostym därför har ytterligare klädkoder som t ex kavaj, i betydelsen kavaj dykt upp. Plus att som jag skrev ovan så känner inte alla till de tre historiska benämningarna därför skriver vissa mörk kostym för att vara extra tydliga. Idag finns det en uppsjö klädkoder tex "sommarfin" vilket ger mera frihet men samtidigt ökad risk för missförstånd och därmed att värdarna blir besvikna eller att gästerna känner sig obekväma. Vilket var hela syftet med klädkoderna en gång i tiden.
Ja. Dock kan jag tycka att en business causual-liknande klädkod är praktiskt. Dvs. skjorta, kavaj och uddabyxor. Men det behövs ju inte.

En liten fråga innan jag kan säga att jag förstått allt. Kan mörk kostym vara svart? Det vore inte bra att komma i svart?
Japp, mörk kostym kan vara svart numera. Det har tidigare varit begravningsklädsel (efter att fracken fasades ut från begravningar), men är numera accepterat även i "normala" sammanhang. Dock tycker jag det är mer praktiskt med en kostym av annan färg. Dessutom uppfattas ofta en mörkblå kostym som mörkare än svart, den senare bli ofta lite solkig..

Vad heter klädkoden för den här outfiten och framförallt vad sportar man för klocka till? Måste få veta. Den funkar ju till allt :D

Rehborg.JPG

Jag kör mycket casual med varierande mörka färger på jeans, piké, sweatshirts och rugbytröjor. På sommaren kör jag sneakers och nu på hösten blir det oftast skor från CJ. Till det här blir det bara sportklockor och oftast med gummi eller nato.

Jag klär mig alltid (alltså inte alltid alltid, men standardoutiften) i jeans, jeansjacka, kängor/sneakers och flanellskjorta och bär i princip endast små vintage Seikodressare. Funkar utmärkt. Strikta klädkoder är (enligt mig) för fåntrattar som tror att dom måste passa in i klonledet för att bli accepterade.

Där ser man. Då gör jag inte många rätt helt enkelt.

IMG_6220.JPG

"Länk till kostym"...

IMG_6116.JPG

"Gammalt ur i risig kondition"... Å andra sidan bär jag ju gärna slitna jeans med.

IMG_6225.JPG

Dressad klocka till "chillad outfit"...
Lika optimal som den är till Smokingen, lika bra är den till slitna jeans och tisha.

IMG_6224.JPG

Dykare (med länk!) till kostym...

Lär er stilreglerna först och förstå dem. Bryt sedan mot dem så blir det hela mycket personligare och intressantare.
Gillar kostymbilden med Ploppen och tatueringen @Janne2000 !
Thanxx man! Det värmer..
Du har ju själv en rätt skön stil:)

Gäller fortfarande. Har en kompis som jobbade på investmentbank i London. Hans chef brukade skicka hem rookies som kom med bruna skor. Det var bara hem och byta. Hardcore :D
I know!! Men jobbar du väl där så är det bara att ta seden dit man kommer.
Men att hålla sej till konservativa regler gällandes för typ den brittiska aristokratin känns bara löjligt för en vanlig Svensson..

Tillbaka
Topp