• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur matchar ni klocka med klädstil?

Brunt funkar fint till tan-färgade skor o handskar..
Samma klocka som funkar till det mesta från kostym till bruksig klädsel för hundpromenader:)
Gör heller inte bort sej till midsommarens outfit..
Rätt mångsidig klocka stilmässigt beroende på val av strap:)

Senast redigerad av en moderator:
Jag klär mig alltid (alltså inte alltid alltid, men standardoutiften) i jeans, jeansjacka, kängor/sneakers och flanellskjorta och bär i princip endast små vintage Seikodressare. Funkar utmärkt. Strikta klädkoder är (enligt mig) för fåntrattar som tror att dom måste passa in i klonledet för att bli accepterade.
Du har helt missförstått "det där med strikta klädkoder". På samma sätt som att snickaren kör blåställ, kör vi kontorsråttor blåställ i form av kostym. Varför? För respekt mot investerarna/kunderna. Om jag pyntat x antal miljoner i en verksamhet borde jag kunna förvänta mig att den som tar hand om slantarna orkar anstränga sig så pass att man klär sig propert, är välvårdad etc. Jag betvivlar att du skulle ta en snickare i mörk kostym seriöst, och jag tar inte en kontorsråtta seriöst om han glider in i flanell. Men visst, man kan köra streber-stilen och idiotförklara klonerna. Men det är billigt och inte särskilt bildat.

Du har helt missförstått "det där med strikta klädkoder". På samma sätt som att snickaren kör blåställ, kör vi kontorsråttor blåställ i form av kostym. Varför? För respekt mot investerarna/kunderna. Om jag pyntat x antal miljoner i en verksamhet borde jag kunna förvänta mig att den som tar hand om slantarna orkar anstränga sig så pass att man klär sig propert, är välvårdad etc. Jag betvivlar att du skulle ta en snickare i mörk kostym seriöst, och jag tar inte en kontorsråtta seriöst om han glider in i flanell. Men visst, man kan köra streber-stilen och idiotförklara klonerna. Men det är billigt och inte särskilt bildat.
Det finns fler kontor än investmentbanker. Jag jobbar på kontor, och ingen bär kostym här. Jag säger inte att man ska slopa kostymen, bara att mörk kostym, vit skjorta, diskret slips och gulddressare är väldigt trist, oinspirerat och individdödande enligt min åsikt. Sen förstår jag inte riktigt vad som är obildat i att ha den åsikten.

Jag betvivlar att du skulle ta en snickare i mörk kostym seriöst, och jag tar inte en kontorsråtta seriöst om han glider in i flanell.
Inte seriöst med "kontorsråtta" i flanell? ;)
image.jpeg

Det finns fler kontor än investmentbanker. Jag jobbar på kontor, och ingen bär kostym här. Jag säger inte att man ska slopa kostymen, bara att mörk kostym, vit skjorta, diskret slips och gulddressare är väldigt trist, oinspirerat och individdödande enligt min åsikt. Sen förstår jag inte riktigt vad som är obildat i att ha den åsikten.
Det jag menar är att det är lika individdödande att klä sig formellt som att som snickare klä sig i blåställ, som kock klä sig i kockkläder eller som präst köra på särk.
Jag förstår inte vad det är som är så kränkande med detta? Men relativt sett har du rätt, var och en får göra som de vill. Problemet är att strebers som vägrar att anpassa sig inte framstår som annat än rebelliska tonåringar i långa loppet.

Tror att han missförstår dej..

Det jag menar är att det är lika individdödande att klä sig formellt som att som snickare klä sig i blåställ, som kock klä sig i kockkläder eller som präst köra på särk.
Jag förstår inte vad det är som är så kränkande med detta? Men relativt sett har du rätt, var och en får göra som de vill. Problemet är att strebers som vägrar att anpassa sig inte framstår som annat än rebelliska tonåringar i långa loppet.
Nja, håller inte riktigt med dig där. Jag skulle skilja på kostym och uniform. Men om du ser din kostym som uniform så förstår jag att vi har olika åsikt.
Sen är jag inte kränkt, absolut inte. Jag är bara glad att jag faktiskt får välja själv vad jag ska ha på mig på jobbet.

Nja, håller inte riktigt med dig där. Jag skulle skilja på kostym och uniform. Men om du ser din kostym som uniform så förstår jag att vi har olika åsikt.
Sen är jag inte kränkt, absolut inte. Jag är bara glad att jag faktiskt får välja själv vad jag ska ha på mig på jobbet.
Får jag också. Vår enda "klädkod" är hel och ren. Att jag sen kör kostym eller kavaj/uddabyxa är för att jag annars inte skulle bli tagen på allvar.
Då enas vi om att vi är oense. Alltid något!

Ni verkar missförstå varandra totalt. Jag kan förstå en mer strikt klädkod om man arbetar inom banking, advokatbyråer eller liknande men det går ju liksom inte att jämföra med tex en it tekniker eller nån som jobbar med reklam. Bara för att man jobbar på kontor behöver ju inte arbetssituationen se likadan ut?
Men precis som du antyder tycker även jag att det kan se rätt trist ut med riktiga "kostym-nissar" typ äldre män med illasittande kostymer i billiga material o nån julslips med billiga svarta skor.. Folk som knappast gillar vad dom har på sej utan bär "skiten" enbart för jobbets skull. Men lika fel i deras värld skulle det bli om man kom utspökad till en pitti uomo påfågel..
Är klädkoden för kontoret kostym så ser nog de flesta mer ut så här:
image.jpeg

image.jpeg

Än så här:
image.jpeg

Personligen så skulle jag (o kommer att köra när plugget e klart) köra så här:
image.jpeg

Korrekt klädkod iom blå kostym men valet av kostym samt accessoarer gör det till en grym kombo:)
Ps! Icke kostym-bärande kontors folk kan se minst lika trista ut. Bara för att man bär chinos, skjorta o v-ringad tröja så kan det antingen se skit stelt ut eller riktigt lyckat..

Ni verkar missförstå varandra totalt. Jag kan förstå en mer strikt klädkod om man arbetar inom banking, advokatbyråer eller liknande men det går ju liksom inte att jämföra med tex en it tekniker eller nån som jobbar med reklam. Bara för att man jobbar på kontor behöver ju inte arbetssituationen se likadan ut?
Men precis som du antyder tycker även jag att det kan se rätt trist ut med riktiga "kostym-nissar" typ äldre män med illasittande kostymer i billiga material o nån julslips med billiga svarta skor.. Folk som knappast gillar vad dom har på sej utan bär "skiten" enbart för jobbets skull. Men lika fel i deras värld skulle det bli om man kom utspökad till en pitti uomo påfågel..
Är klädkoden för kontoret kostym så ser nog de flesta mer ut så här:
image.jpeg

image.jpeg

Än så här:
image.jpeg

image.jpeg

Korrekt klädkod iom blå kostym men valet av kostym samt accessoarer gör det till en grym kombo:)
Ps! Icke kostym-bärande kontors folk kan se minst lika trista ut. Bara för att man bär chinos, skjorta o v-ringad tröja så kan det antingen se skit stelt ut eller riktigt lyckat..
Vågat med utanpåliggande fickor! Just den där är nog lite för liten, aningen korta ärmar och det blir lite väl många veck. Men en storlek större och den där hade varit kanon! Snygg färg och enkel design gör att den smälter in rätt bra. Visst är randiga kostymer snyggt men det blir lätt för mycket. Om andra i omgivningen också bär kostym tycker jag det kan bryta av lite och bli bra, men om kläderna varierar lite bli det lätt påfågel.

Har för övrigt börja bära slips mer till vardags. :)

image.jpeg

Vad är det för tillverkare på den?

Btw så har jag glömt att nämna kategorin fotbollsproffs (finns undantag även här). Blonderade mohikaner, slitna blekta jeans, guldfolierade bilar o självklart en fet färgglad Hublot på armen hahaha. Editions som Messi o Maradona får en ju att hellre bära en Casio på armen öven om de kommer från Hublot eller AP..
image.jpeg

image.jpeg

Fullkomligt osmakliga... bärs gärna med denna stilen (Stephen Ireland):
image.jpeg

Stil har mer med personlighet att göra, än med val av klocka eller kläder.

Är man en skön snubbe/snubba klarar man sig undan med det mesta.

IMG_7425.JPG
Vågat med utanpåliggande fickor! Just den där är nog lite för liten, aningen korta ärmar och det blir lite väl många veck. Men en storlek större och den där hade varit kanon! Snygg färg och enkel design gör att den smälter in rätt bra. Visst är randiga kostymer snyggt men det blir lätt för mycket. Om andra i omgivningen också bär kostym tycker jag det kan bryta av lite och bli bra, men om kläderna varierar lite bli det lätt påfågel.

Har för övrigt börja bära slips mer till vardags. :)
Min gråa Dover kostym från Boglioli har inte patchpockets utan vanliga biljett.. Passformen blir annorlunda då det är okonstruerade axlar o tro mej, den är inte snygg i för stor storlek utan ska sitta som ett smäck (sen gäller det att lita på sin skräddare som vanligt som måste fixa lite). Några veck blir det inte på min iaf men visst om man har en lite större kroppshydda är det ingen kostym att föredra.. Ärmarna är det största misstag många kostymbärare gör fel på, för långa gör att kostymen ser för stor ut. Men visst, den ser garanterat mer excentrisk ut än en vanlig klassisk blå kostym i polyester från Åhlens;)

Stil har mer med personlighet att göra, än med val av klocka eller kläder.

Är man en skön snubbe/snubba klarar man sig undan med det mesta.

IMG_7425.JPG
Den här liraren hade väl det mesta. Pengar, framgång, personlighet (men inte särskilgt god människa)...
Men stil???
image.jpeg

En av hans klockor....
image.jpeg

Skön snubbe vette fan men hans anhängare tyckte tydligen det;)

Tillbaka
Topp