• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur matchar ni klocka med klädstil?

Åter till ämnet (för min del), när det gäller olika stilar som "passar" till olika klockor (enligt mej).
Casual förort-deluxe dvs sneakers, adidasbyxa o dunjacka, där känns typ en Hublot Big Bang som gjuten:)

Jag gillar folk som har ett intresse utöver klockor.

Klockor ser ju som allra bäst ut på folk som har bra jävla stil överlag, och gemensamt för dessa människorna är att de har ett helhetsperspektiv och inte tänker att de ser bra ut i vad fan som helst för att de t.ex har en Rolex på armen.
Men det behöver ju inte vara en specifik stil, utan mer känslan överlag.

Märklig kommentar för övrigt @Affe. Det är klart att man följer klädkoden om man blir bjuden på en tillställning där det finns en..?

Där ser man. Då gör jag inte många rätt helt enkelt.

IMG_6220.JPG

"Länk till kostym"...

IMG_6116.JPG

"Gammalt ur i risig kondition"... Å andra sidan bär jag ju gärna slitna jeans med.

IMG_6225.JPG

Dressad klocka till "chillad outfit"...
Lika optimal som den är till Smokingen, lika bra är den till slitna jeans och tisha.

IMG_6224.JPG

Dykare (med länk!) till kostym...

Lär er stilreglerna först och förstå dem. Bryt sedan mot dem så blir det hela mycket personligare och intressantare.
Gillar kostymbilden med Ploppen och tatueringen @Janne2000 !

Så jävla rätt Rozz

Önskar att det var lättare att byta band på Reverson. Det suger ju när man är sugen på att använda den till bruna skor/bälte och det svarta bandet är på... Blir att välja en av de andra klockorna :(
Personligen har jag jävligt svårt att inte matcha klockarmband i läder med skor/bälte.

Senast ändrad:
Jag gillar folk som har ett intresse utöver klockor.

Klockor ser ju som allra bäst ut på folk som har bra jävla stil överlag, och gemensamt för dessa människorna är att de har ett helhetsperspektiv och inte tänker att de ser bra ut i vad fan som helst för att de t.ex har en Rolex på armen.
Men det behöver ju inte vara en specifik stil, utan mer känslan överlag.

Märklig kommentar för övrigt @Affe. Det är klart att man följer klädkoden om man blir bjuden på en tillställning där det finns en..?
Helt med dej på den biten!! Det är en helhetsbild helt enkelt där du med en pricksäkerhet o snygg stil kan få en klocka att "blomma" eller tvärtom.
Typexemplet är väl när nyrika ryssar köper dyra klockor;)

Kul att jag hittade fler med den goda smaken att köra dressklocka (Reverso) till stickad polo!!
Bild från careofcarl.com
(O ja, jag körde liknande kombo långt innan...)
IMG_6022.JPG

Hittade även den här bilden från Hestra som jag tycker känns rätt talande för hur jag ser på saken. Klockan i sej säger mej inte mer än att det är typ en Breitling (kan ha fel) MEN den blommar ut fullständigt pga stilen på klädseln:)
IMG_6023.JPG

Likväl tycker jag ju att en Rolex DJ är grym allround klocka (vintage som ny)
där bäraren själv med sin stil verkligen får den "att flyga".
IMG_6024.JPG

Och samma visa med denna för mej rätt "trista" men klassiska Omega Seamaster (über-90-tals klocka o ingen jag någonsin funderat över).
Stilen lyfter den!!!!!
IMG_6026.JPG

Önskar att det var lättare att byta band på Reverson. Det suger ju när man är sugen på att använda den till bruna skor/bälte och det svarta bandet är på... Blir att välja en av de andra klockorna :(
Personligen har jag jävligt svårt att inte matcha klockarmband i läder med skor/bälte.
Något jag oxå känner (svart läderstrap med bruna skor).
Ett bra tips däremot är ju att svart faktiskt funkar rätt bra ihop med burgundy färgade skor o accessoarer. Då slipper du begränsa dej till svarta skor..
Själv använder jag endast svart läderstrap ihop med burgundy färgade skor (använder aldrig svarta).
Sen finns det visserligen väldigt mörkbruna skor som har svarta lädersnören vilket KAN funka..

Reverson är ett sportur från en svunnen tid, men det är inget dykarur iaf!
Jo tack, men för gemene man samt förmodligen för trådstartaren så tror jag inte att dom vet det;).
Så visst, skillnad rent historiskt sett då mot min (o din) gamla guld-tank som inte har någon historia av sport men väl en design från en stridsvagn:).
Sen å andra sidan, så finns det ju dom som använder gamla dykare som dressklockor idag o blir livrädda att använda dom i närheten av vatten.

Förresten, @MikaelAndersson , har du fått några vettiga förklaringar o känner du att du fått någon hjälp angående "rätt" klocka till "rätt" stil?;)

Förresten, @MikaelAndersson , har du fått några vettiga förklaringar o känner du att du fått någon hjälp angående "rätt" klocka till "rätt" stil?;)
Haha, massor av hjälp!

Ne, men själv känner jag att jag har rätt bra känsla för vad jag själv tycker passar. Ibland blir det mer safe inom regelboken och ibland lite mer "out there". Startade tråden mest för att se hur många andra som också tycker det är kul och viktigt att allt ska passa ihop. Verkar vara jäkligt spridda skurar. :D

Haha, massor av hjälp!

Ne, men själv känner jag att jag har rätt bra känsla för vad jag själv tycker passar. Ibland blir det mer safe inom regelboken och ibland lite mer "out there". Startade tråden mest för att se hur många andra som också tycker det är kul och viktigt att allt ska passa ihop. Verkar vara jäkligt spridda skurar. :D
Glöm inte heller att det viktigaste är vad DU själv känner o tycker när du ska investera i en klocka:).
Och ändra inte någon stil du är bekväm med för att det ska "matcha" klockan;)

Glöm inte heller att det viktigaste är vad DU själv känner o tycker när du ska investera i en klocka:).
Och ändra inte någon stil du är bekväm med för att det ska "matcha" klockan;)

Jadå, jag har lärt mig tillräckligt mycket av grundprinciperna inom klädregler för att kunna göra upplysta beslut och veta vad jag själv tycker funkar utanför reglerna och varför. Har lagt upp en köplista på klockor som kommer ge mig en ganska bred stilpalett att välja mellan.

Snarare brukar det vara så att jag väljer klocka efter stil.
Brukar börja med att välja om jag ska köra mer eller mindre dressat och sen väljer jag byxor och skjorta/tröja efter det. Därefter skor och klocka för att liksom göra pricken över i:et. Det fina med just skor och klockor är att de kan sätta sån schysst accent på en outfit och liksom dra den åt ett eller annat håll.

Exempel från förra veckan: Hade mörka jeans och svart skjorta. Med ett par mellanbruna derbys, en dressklocka och skjortan i byxorna blir det rätt stiligt, medans mörka boots, dykare på olivgrönt nato och uppkavlade ärmar på skjortan blir mer "rugged" look.

Jadå, jag har lärt mig tillräckligt mycket av grundprinciperna inom klädregler för att kunna göra upplysta beslut och veta vad jag själv tycker funkar utanför reglerna och varför. Har lagt upp en köplista på klockor som kommer ge mig en ganska bred stilpalett att välja mellan.

Snarare brukar det vara så att jag väljer klocka efter stil.
Brukar börja med att välja om jag ska köra mer eller mindre dressat och sen väljer jag byxor och skjorta/tröja efter det. Därefter skor och klocka för att liksom göra pricken över i:et. Det fina med just skor och klockor är att de kan sätta sån schysst accent på en outfit och liksom dra den åt ett eller annat håll.

Exempel från förra veckan: Hade mörka jeans och svart skjorta. Med ett par mellanbruna derbys, en dressklocka och skjortan i byxorna blir det rätt stiligt, medans mörka boots, dykare på olivgrönt nato och uppkavlade ärmar på skjortan blir mer "rugged" look.
Svart skjorta?? Till bruna skor?? O vad för dressklocka på vilken färg på lädret? Olivfärgat nato är visserligen snyggt som 17 på en dykare o passar rätt bra till en mer outdoor-look men kan likt väl passa likaväl till en brun linnekavaj med en grön näsduk i fickan. Körde iaf jag för nån sommar sen;)

Svart skjorta?? Till bruna skor?? O vad för dressklocka på vilken färg på lädret? Olivfärgat nato är visserligen snyggt som 17 på en dykare o passar rätt bra till en mer outdoor-look men kan likt väl passa likaväl till en brun linnekavaj med en grön näsduk i fickan. Körde iaf jag för nån sommar sen;)
Jaa, ibland får man tänja vilt på gränserna! :cool:

Nu har jag iofs inga band som matchar mina derbys till just dressklockan så det kanske var ett dåligt exempel, eftersom jag tycker det är rätt viktigt att matcha just det, framför allt när man vill hålla en clean, dressad look.

Nu har jag iofs inga band som matchar mina derbys till just dressklockan så det kanske var ett dåligt exempel, eftersom jag tycker det är rätt viktigt att matcha just det, framför allt när man vill hålla en clean, dressad look.

Jorå jag var rätt vild på nattklubbarna tidigt 2000-tal oxå;)
Svart uppknäppt Costume National skjorta, ljusa Helmut Lang jeans, tanfärgade MiuMiu brouge's, Pilotisar med blåtonat glas, kedja till plånkan i bakfickan o en fet Aqualand på armen.. Självklart en svart rock till detta från Paul & Friend med en fet scarf från samma butik virad runt halsen med en fransk knut..
Minns den oufiten som igår:).
Idag är man inte lika "vild" haha

Kul läsning :D Måste credda @Janne2000 vars stil är fläckfri som setts i andra kläd relaterade trådar här på forumet!
Thanxx man!! Snällt sagt men som sagt, kläd/sko intresset har alltid varit starkt enda sen mellanstadiet när man fick dom där första Levi's jeansen (fanns inget större än 501' typ -92)..
Sen har väl stilen ändrats/mognat en del under åren. Rätt less på det här med vad som är mode/inne just nu vilket oxå blir ute lika fort. Roligare att kunna använda samma jacka/kavaj/tröja år in-år ut utan att behöva reflektera över vad som känns "hett". Likväl roligare att kunna vårda sina kläder o skor så att dom håller längre..
Sen är man ju tyvärr inte gjord av pengar heller men köper hellre färre dyrare plagg jag trivs i en fler billigare som jag tröttnar på:)
Och även jag har väl en del "lik i garderoben" rent modemässigt man burit genom åren men väl då så var det ju "hett".
Typ allt med velcro i slutet av 90-talet när Prada Sport var inne:bag:

Thanxx man!! Snällt sagt men som sagt, kläd/sko intresset har alltid varit starkt enda sen mellanstadiet när man fick dom där första Levi's jeansen (fanns inget större än 501' typ -92)..
Sen har väl stilen ändrats/mognat en del under åren. Rätt less på det här med vad som är mode/inne just nu vilket oxå blir ute lika fort. Roligare att kunna använda samma jacka/kavaj/tröja år in-år ut utan att behöva reflektera över vad som känns "hett". Likväl roligare att kunna vårda sina kläder o skor så att dom håller längre..
Sen är man ju tyvärr inte gjord av pengar heller men köper hellre färre dyrare plagg jag trivs i en fler billigare som jag tröttnar på:)
Och även jag har väl en del "lik i garderoben" rent modemässigt man burit genom åren men väl då så var det ju "hett".
Typ allt med velcro i slutet av 90-talet när Prada Sport var inne:bag:

Det är väl lite det som är det roliga också. Tar lång tid att hitta en gångbarstil som funkar över tid, och i ungdomen så är du med modemedveten än stilmedveten men desto äldre du blir så skiftar detta!

Tillbaka
Topp