• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket kan man pruta?

Hade för mig att frågan är vad man kan förvänta sig och då svarade du 17% vilket verkligen inte stämmer enligt min erfarenhet. Sen att det kom fram att du fick 17% för ETT år sen ger bara falska förhoppningar. Tycker han som postade tidigare att rabatten ligger på 0% är klart mycket närmare än när du hoppade in och säger 17%.
Jag svarade att man kan få 17% på en Rolex Datejust hos AD. Det visade sid att Pojken från Götet hade blivit erbjuden 0 - 5% vid samma tidpunkt, så då lär juh det vara lika ovidkommande?
Varför hänger du upp dig på specifika modeller? Frågan i OP var:



Om man då prutat 17%, så visar det att man kan pruta 17%. Varken mer eller mindre. Om du har fått 26.5%, great, då kanske du kan dela med dig om du har någon särskilt relation eller om du bara rullade in och snackade ner försäljaren? Dagens verklighet är att man inte generellt kan pruta på Rolex men det finns väl fler märken än så? Har man fått 17% på en DJ för ett år sedan kanske man då kan få motsvarande om man ska köpa en Navitimer idag. Eller en Luminor.
Jag svarade fortfarande på killen som undrade vad man kan få för rabatt på en ny DJ, inlägget innan mitt där jag nämner mina 17%.
Prutar ni också när ni köper privat och inte av en AD?
Om det finns anledning, om klockan är högt värderad eller om exempelvis någon form av byte är inblandat i affären kan det hända. Men det har hänt att jag tipsat folk om att de borde höja priset på sin klocka, om jag sett att det är någon som inte har en aning hur marknaden ser ut, utan bara lägger ut den "lite lägre än den inhandlades för", utan att jämföra med andra liknande objekt.
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Jag läste tråden men enligt hemsidan så verkar de fortfarande saluföra Omega.
Har även vart i kontakt med dem ang specifik modell som inte verkar vara några probs att plocka hem. Men det är såklart att sådana förändringar är väl inget som sker över en natt..
Kollar du Omegas sida däremot över Auktoriserade handlare i Sthlm så finns inte Rob kvar.

Men uppenbarligen har de ju bra kontakt med gråhandlare, så att plocka hem en Omega är kanske inte så svårt för dem :)
 

Kevin94

Omega
Var in på Krons, Nymans och hos Rob Engström i Stockholm nu i helgen då jag va ute efter en Rolex Datejust 36mm, jubilee, stål/vitguld. Fick samma svar av dom alla att det inte gick att göra nått med priset och det va 74 600kr som gällde och inte en krona mindre. Ringde då till en jag känner som jobbar nära med många klockbutiker i Stockholm och han sa att båda Krons och Nymans har slutat ge rabatter och inte ens deras stammisar får någon rabatt längre. Tyckte det lät lite konstigt, men så är det tydligen..? Slog till på klockan på Nymans då jag kände att deras försäljare bemötte mig bäst:) Fullpris kanske kan svida lite när man vet att många har lyckats pruta 5-10-20% på just den modellen. Men samtidigt är jag mycket nöjd och det är något extra med en helt ny klocka. Fullpris eller inte :)
 
Senast ändrad:

joca

Patek
2-Faktor
Var in på Krons, Nymans och hos Rob Engström i Stockholm nu i helgen då jag va ute efter en Rolex Datejust 36mm, jubilee, stål/vitguld. Fick samma svar av dom alla att det inte gick att göra nått med priset och det va 74 600kr som gällde och inte en krona mindre. Ringde då till en jag känner som jobbar nära med många klockbutiker i Stockholm och han sa att båda Krons och Nymans har slutat ge rabatter och inte ens deras stammisar får någon rabatt längre. Tyckte det lät lite konstigt, men så är det tydligen..? Slog till på klockan på Nymans då jag kände att deras försäljare bemötte mig bäst:) Fullpris kanske kan svida lite när man vet att många har lyckats pruta 5-10-20% på just den modellen. Men samtidigt är jag mycket nöjd och det är något extra med en helt ny klocka. Fullpris eller inte :)
många utan kontakter får betala list på stål-rolex så du är inte ensam :)
 

KenKun

Patek
2-Faktor
Var in på Krons, Nymans och hos Rob Engström i Stockholm nu i helgen då jag va ute efter en Rolex Datejust 36mm, jubilee, stål/vitguld. Fick samma svar av dom alla att det inte gick att göra nått med priset och det va 74 600kr som gällde och inte en krona mindre. Ringde då till en jag känner som jobbar nära med många klockbutiker i Stockholm och han sa att båda Krons och Nymans har slutat ge rabatter och inte ens deras stammisar får någon rabatt längre. Tyckte det lät lite konstigt, men så är det tydligen..? Slog till på klockan på Nymans då jag kände att deras försäljare bemötte mig bäst:) Fullpris kanske kan svida lite när man vet att många har lyckats pruta 5-10-20% på just den modellen. Men samtidigt är jag mycket nöjd och det är något extra med en helt ny klocka. Fullpris eller inte :)
Att de har slutat lämna rabatt är en lögn
 
Hur mycket ska man pruta ? Jag säger, tills man skäms!;)
Jag har bara frågat: " vad kan du göra åt priset på den här, de här eller denna gången då"?
Jag har aldrig behövt hålla på med "prutande" i egentlig mening. Ibland har säljaren sagt nåt i stil med: " då ska vi se vad det här kan bli att kosta då"
Jag gissar att butiken vill ha mig kvar som kund och således vill göra mig nöjd, så jag ber inte om mer när säljaren sagt sitt.
Bara vid ett tillfälle på en butik har de beklagat att de inte kunnat göra något åt priset då modellen var limiterad och jag hade sista exet i handen. (Utan att jag frågade om priset).

Mvh Roffe
 

Gäspande_Skorpan

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag har bara frågat: " vad kan du göra åt priset på den här, de här eller denna gången då"?
Jag har aldrig behövt hålla på med "prutande" i egentlig mening. Ibland har säljaren sagt nåt i stil med: " då ska vi se vad det här kan bli att kosta då"
Jag gissar att butiken vill ha mig kvar som kund och således vill göra mig nöjd, så jag ber inte om mer när säljaren sagt sitt.
Bara vid ett tillfälle på en butik har de beklagat att de inte kunnat göra något åt priset då modellen var limiterad och jag hade sista exet i handen. (Utan att jag frågade om priset).

Mvh Roffe
Man kommer väldigt långt på att vara samt att fråga trevligt. Det handlar inte bara om att behålla en bra kund, det handlar om att man som säljare vill premiera trevligt kundbeteende. Farsan är svensk mästare på det här, själv har jag som säljare fixat på priset oftare än jag kan minnas.
 

BarbaBaba

Patek
2-Faktor
Hur mycket ska man pruta ? Jag säger, tills man skäms!;)
Håller helt med! Om man gjort ett antal affärer där man prutat får man en viss vana och ribban för när man skäms höjs successivt. Man lär sig också hantera olika respons på prutingarna, man blir smidigare och situationen behöver sällan bli pinsam för att man prutat. Visst kan man få ett hum om vad handlare kan ha för marginaler på vissa modeller, men det handlar allt oftare om hur man själv för sig och vilken rapport man får med säljaren.
 
Senast ändrad:

Mauritz

Rolex
Var in på Krons, Nymans och hos Rob Engström i Stockholm nu i helgen då jag va ute efter en Rolex Datejust 36mm, jubilee, stål/vitguld. Fick samma svar av dom alla att det inte gick att göra nått med priset och det va 74 600kr som gällde och inte en krona mindre. Ringde då till en jag känner som jobbar nära med många klockbutiker i Stockholm och han sa att båda Krons och Nymans har slutat ge rabatter och inte ens deras stammisar får någon rabatt längre. Tyckte det lät lite konstigt, men så är det tydligen..? Slog till på klockan på Nymans då jag kände att deras försäljare bemötte mig bäst:) Fullpris kanske kan svida lite när man vet att många har lyckats pruta 5-10-20% på just den modellen. Men samtidigt är jag mycket nöjd och det är något extra med en helt ny klocka. Fullpris eller inte :)
Nu vet jag inte om DJ hoppar från hyllorna likt
sportrolex (stål) men ovan nämnda DJ borde man kunnat få någon typ av rabatt på kan man tycka. Fast i brist på sportmodellerna så måste man väl casha in på de andra modellerna. Oavsett grattis till en fin klocka.
 
Man kommer väldigt långt på att vara samt att fråga trevligt. Det handlar inte bara om att behålla en bra kund, det handlar om att man som säljare vill premiera trevligt kundbeteende. Farsan är svensk mästare på det här, själv har jag som säljare fixat på priset oftare än jag kan minnas.
Ja, det kan mycket väl,hända. Sen får man såklart se till vad man köper och när. Köper du 5 klockor för en sammanlagd summa av 250k, ja, då va det väl Fan om de inte vill försäkra sig att köpet sker hos dem och inte hos grannbutiken.

Desamma gäller om du vill köpa en dyrare klocka som kanske inte är så vanlig bland folket, men inte svåråtkpmlig för AD. Men heller ingen Nautilus. Är tillgången hög och efterfrågan låg, så säljs såklart grejer nästan ner till inköp.
Medans Nautilus, Pepsi, Batman och Aquanaut (för att nämna några) är svårprutade för alla utom kanske kungafamiljen eller någon storkändis som är villig att ställa upp på bild med att han el hon handlat där, pga gratisreklamen det skulle resultera i "Zlatan köper sin klocka hos Roffe Persson"

Mvh.
 

Diskaren

Audemars
2-Faktor
Prutmån på speedy 005?
Är 25% rimligt om man dessutom gjort större affär där för mindre än ett år sedan?
 

Kevin94

Omega
Frasen jag använde mig av var "Om jag tar klockan idag, vad kan vi göra med priset?" fick snabbt svar på alla ställen "Vi kan tyvärr inte göra nått med priset" Som sagt, no hard feelings och jag är mycket nöjd med mitt köp :)
 

Mr.Chang

Audemars
Håller helt med! Om man gjort ett antal affärer där man prutat får man en viss vana och ribban för när man skäms höjs successivt. Man lär sig också hantera olika respons på prutingarna, man blir smidigare och situationen behöver sällan bli pinsam för att man prutat. Visst kan man få ett hum om vad handlare kan ha för marginaler på vissa modeller, men det handlar allt oftare om hur man själv för sig och vilken rapport man får med säljaren.
Det är ju inte så att jag är oförskämd när jag förhandlar. Det enda jag inte prutar på är mat allt annat prutar jag på och jag lyckas konstig nog! :)
 

Gurr

Omega
Kan någon förklara för mig hur ni prutar? Jag lyckas varken hos AD eller hos gråhandlare på nätet haha...
Har kontaktat 3 gråhandlare för en klocka jag är intresserad av och bjudit ca. 10% mindre än deras listpris och alltid fått kalla handen... Snälla, hur gör ni?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Kan någon förklara för mig hur ni prutar? Jag lyckas varken hos AD eller hos gråhandlare på nätet haha...
Har kontaktat 3 gråhandlare för en klocka jag är intresserad av och bjudit ca. 10% mindre än deras listpris och alltid fått kalla handen... Snälla, hur gör ni?
Frågar helt enkelt på ett trevligt sätt om det går att göra nåt på priset, har funkat varje gång för mig.
Ofta känner man av fort om det finns utrymme för att pruta
 
Topp