• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Hur mycket kan man pruta?

Kan någon förklara för mig hur ni prutar? Jag lyckas varken hos AD eller hos gråhandlare på nätet haha...
Har kontaktat 3 gråhandlare för en klocka jag är intresserad av och bjudit ca. 10% mindre än deras listpris och alltid fått kalla handen... Snälla, hur gör ni?
Är det sportrolex i stål? :)

Kan någon förklara för mig hur ni prutar? Jag lyckas varken hos AD eller hos gråhandlare på nätet haha...
Har kontaktat 3 gråhandlare för en klocka jag är intresserad av och bjudit ca. 10% mindre än deras listpris och alltid fått kalla handen... Snälla, hur gör ni?
Beror väl på vad det är du försöker pruta på. Om det är en Rolex sportstål eller liknande populära modeller som flyger av hyllorna utan att dom behöver anstränga sig så är det väl mer eller mindre omöjligt, men på klockor med mindre efterfrågan bör det väl kunna räcka med att framstå som en seriös och trevlig kund som är beredd att göra affär och fråga lite snällt om det går att göra nåt åt priset.:)

Jag fick ner min helguldsub med 34.000 SEK då jag nämnde att jag hade tänkt köpa klockan på Luxurywatches för 275.000 SEK.

Min gick loss för 285.000 på Krons.

Frågar helt enkelt på ett trevligt sätt om det går att göra nåt på priset, har funkat varje gång för mig.
Ofta känner man av fort om det finns utrymme för att pruta

Är det sportrolex i stål? :)

Beror väl på vad det är du försöker pruta på. Om det är en Rolex sportstål eller liknande populära modeller som flyger av hyllorna utan att dom behöver anstränga sig så är det väl mer eller mindre omöjligt, men på klockor med mindre efterfrågan bör det väl kunna räcka med att framstå som en seriös och trevlig kund som är beredd att göra affär och fråga lite snällt om det går att göra nåt åt priset.:)

Det är en Tudor Black Bay S&G 79733N, vad jag förstått en modell som inte direkt har superhög efterfrågan i alla fall. Skulle vilja påstå att jag inte är en otrevlig typ men kanske inte jättevan att pruta heller. Som sagt, endast gjort det 1 gång hos AD och han förstod nog att jag var ny i klockvärlden och ville inte gå ner i pris trots att det var tydligt att jag var intresserad (hos den AD var prutförsöket på knappt 5% av ursprungspriset).

Hos gråhandlare på nätet brukar jag höra av mig att jag är intresserad och lägger ett bud runt 7-10% under deras pris men får till svar att de inte har möjlighet att sänka priset. Borde jag gå tillväga på något annat sätt här?

Jag fick ner min helguldsub med 34.000 SEK då jag nämnde att jag hade tänkt köpa klockan på Luxurywatches för 275.000 SEK.

Min gick loss för 285.000 på Krons.
Dyrt men bra att du delar med dig (ger en bra fingervisning för andra intressenter)

Helt okej rabatt på guld skulle jag säga. 0% på stål, 5% tvåton & 10% på guld är riktlinjerna numera hos två Stockholm ADs vad jag fattat det som
I regel brukar man väl säga så men det krävs inte allt för mycket snack med ADs för att få betydligt mer än 10 på helguld-sub :)

Jag brukade fråga "och vad vill du ha för det här då?" Eller liknande (med glimten i ögat) har även frågat en säljare rakt ut ett par ggr varför jag skulle köpa av honom/henne och inte av konkurrenterna längre bort på gatan.
Min DD i YG kostade 220k + grus ny när tanten köpte den förra året (utan prutande).

Mvh.

Visa att du är intresserad och fråga trevligt om rimligt avdrag.

Hur mycket skulle ni säga är rimligt att få ner en PO 39,5mm (215.30.40.20.01.001) hos återförsäljarna på Sveriges bästkust?

Tack på förhand för svar:)

Hur mycket skulle ni säga är rimligt att få ner en PO 39,5mm (215.30.40.20.01.001) hos återförsäljarna på Sveriges bästkust?

Tack på förhand för svar:)
Beror helt på vad du har för relation till din AD. Är du återkommande kund kan du försvänta dig mer än någon som är förstagångskund. Men pröva dig fram och kolla läget. Jag skulle gissa 10-15% kanske mellan tummen och pekfingret

Det finns många sätt att pruta på, "tänk utanför lådan"... AD har säkert andra saker som de kan erbjuda billigare/gratis i de fall marginalerna är små och efterfrågan stor.
Armband, service mm mm.

Min nästa klocka ser ut att bli en Iwc mark XVIII som kommer inhandlas ny ifrån ad. Utan att försöka utan bara igenom att fråga vad de kan göra åt priset har jag fått förslag på 10% under list, borde jag vara nöjd med det eller ska jag försöka få ner den till 15-20%?

Min nästa klocka ser ut att bli en Iwc mark XVIII som kommer inhandlas ny ifrån ad. Utan att försöka utan bara igenom att fråga vad de kan göra åt priset har jag fått förslag på 10% under list, borde jag vara nöjd med det eller ska jag försöka få ner den till 15-20%?
Just nu när svenska kronan är så svag jämfört med euron så är 10-13% bra tycker jag. Vad jag vet fakturerar IWC i euro och då kryper marginalerna ännu mer. Så fråga men jag är tveksam till 20% på en såpass ”standard” modell.

Just nu när svenska kronan är så svag jämfört med euron så är 10-13% bra tycker jag. Vad jag vet fakturerar IWC i euro och då kryper marginalerna ännu mer. Så fråga men jag är tveksam till 20% på en såpass ”standard” modell.
Misstänkte det men ville se va proffsen sa!! Fick ca 8-10% på alla ställen jag va inne på så kändes som det var det de ger på den modellen.

Tillbaka
Topp