• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur mycket kan man pruta?

jmspar123

Cartier
Tack för svar.

Jag håller med. Känns som 5-8% är mycket lågt,speciellt på en affär i 400K klassen.
Men någonstans ska ju säljaren börja,och hittar han en okunning köpare så skänker han ju givetvis inte bort mer vinst än han behöver. Därav min fråga.

Återigen tack för svar
 

Dabe

Breitling
...plus att det blir poäng på ICA (i utbyte mot den personliga integriteten...) - vuxenpoäng +4,7

När jag har handlat "dyra" klockor i butik så har det alltid gått att pruta. 8-15%. Och då är jag ingen superprutare. Går det inte att gå ner lägre i pris så kan man försöka få till extra armband, framtida service eller liknande.

Vänta lite nu?? Det går alltså att pruta på en ny Rolex hos butik? Är jag bara alldeles för mycket Svensk, eller är detta möjligt? Trodde självklart inte det var genomförbart. Men vad tusan använder jag då för argument? Står jag inte där med skam och "girighet" då? Eller hur skulle prutning tas emot i butik om jag tittar på en OP39 för 53.000? Men erbjuder dom 50.000?

Världen har blivit galen! ;-)
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Vänta lite nu?? Det går alltså att pruta på en ny Rolex hos butik? Är jag bara alldeles för mycket Svensk, eller är detta möjligt? Trodde självklart inte det var genomförbart. Men vad tusan använder jag då för argument? Står jag inte där med skam och "girighet" då? Eller hur skulle prutning tas emot i butik om jag tittar på en OP39 för 53.000? Men erbjuder dom 50.000?

Världen har blivit galen! ;-)

Vet inte om du är seriös eller inte. Men ja, vissa modeller går det såklart att diskutera priset på :)

Men allt med kötid kan du nog i princip glömma.
 

Dabe

Breitling
Vet inte om du är seriös eller inte. Men ja, vissa modeller går det såklart att diskutera priset på :)

Men allt med kötid kan du nog i princip glömma.

Aha.. sorry om jag var lite otydlig, men jag var helt seriös i min undran! Trodde inte, i min enfald kanske, att det gick att pruta i svenska butiker. På något! I synnerhet inte dyrare varor... men man lär sig något nytt varje dag;-)

Men skulle det vara värt att försöka på en OP 39, grå/stål? Hur mycket i så fall? Några tusenlappar kan man alltid ha något annat kul för, tänker jag.

Mvh
Daniel
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Aha.. sorry om jag var lite otydlig, men jag var helt seriös i min undran! Trodde inte, i min enfald kanske, att det gick att pruta i svenska butiker. På något! I synnerhet inte dyrare varor... men man lär sig något nytt varje dag;-)

Men skulle det vara värt att försöka på en OP 39, grå/stål? Hur mycket i så fall? Några tusenlappar kan man alltid ha något annat kul för, tänker jag.

Mvh
Daniel
Klart som korvspad att butikerna vill få dig att tro att du inte kan pruta. Grattis till dem.
 

B1884

Audemars
2-Faktor
Aha.. sorry om jag var lite otydlig, men jag var helt seriös i min undran! Trodde inte, i min enfald kanske, att det gick att pruta i svenska butiker. På något! I synnerhet inte dyrare varor... men man lär sig något nytt varje dag;-)

Men skulle det vara värt att försöka på en OP 39, grå/stål? Hur mycket i så fall? Några tusenlappar kan man alltid ha något annat kul för, tänker jag.

Mvh
Daniel

Så länge man gör det snyggt så kan man ju alltid försöka.

Det viktiga, tycker jag, är att om man börjar prata pris ska man vara intresserad på riktigt och vara beredd på att slå till. :)
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Aha.. sorry om jag var lite otydlig, men jag var helt seriös i min undran! Trodde inte, i min enfald kanske, att det gick att pruta i svenska butiker. På något! I synnerhet inte dyrare varor... men man lär sig något nytt varje dag;-)

Men skulle det vara värt att försöka på en OP 39, grå/stål? Hur mycket i så fall? Några tusenlappar kan man alltid ha något annat kul för, tänker jag.

Mvh
Daniel
Bilar och klockor köper man aldrig till list.
 

jmspar123

Cartier
Naturligtvis så ska man förhandla pris pa kapitalvaror och ta anbud från flera aktörer. Efter det så handlar man där priset/service/personkemi etc är bäst
Men min fråga var mer riktad till den som kunde ge svar pa hur mycket man ska anse sig nöjd med,inte en generell "Kan/Ska man pruta" fråga

MvH
 

Richie

Audemars
2-Faktor
Naturligtvis så ska man förhandla pris pa kapitalvaror och ta anbud från flera aktörer. Efter det så handlar man där priset/service/personkemi etc är bäst
Men min fråga var mer riktad till den som kunde ge svar pa hur mycket man ska anse sig nöjd med,inte en generell "Kan/Ska man pruta" fråga

MvH
Tror det är väldigt olika beroende på produkten.
Men gör precis som du själv säger :” ta anbud från flera aktörer” samt kolla på c24 hos utländska handlare om hur prisbilden ser ut där.
Så kommer du ju få en fingervisning om hur mycket prutmån det finns :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Naturligtvis så ska man förhandla pris pa kapitalvaror och ta anbud från flera aktörer. Efter det så handlar man där priset/service/personkemi etc är bäst
Men min fråga var mer riktad till den som kunde ge svar pa hur mycket man ska anse sig nöjd med,inte en generell "Kan/Ska man pruta" fråga

MvH
Din ursprungsfråga var om det ens gick att pruta, nu har din fråga ändrat sig till hur mycket.
 

JLC

Panerai
2-Faktor
Det beror även på vilken modell man är intresserad av. Vissa modeller som ej säljer så bra brukar man kunna få liter mer rabatt på, till skillnad från exempelvis en Daytona, där listpris ofta kan gälla.
instämmer helt, försök pruta på en klocka du äntligen fått tilldelning på hos AD som har 10-års väntetid... typ daytona...
 

jmspar123

Cartier
Har verkligen ingen här har köpt en klocka hos en Rolex AD i Stockholm och kan ge ett seriöst svar på vad man kan förvänta sig kunna förhandla bort?
 

NDJD

Cartier
2-Faktor
Har verkligen ingen här har köpt en klocka hos en Rolex AD i Stockholm och kan ge ett seriöst svar på vad man kan förvänta sig kunna förhandla bort?

På lagervaror ca 15%
Jag köpte en YM för en tid sedan. Fick 15% på listpriset.

Dock kanske man inte ska förvänta sig att få det. Man får rabatt om man ger ett seriöst intryck och är beredd att handla där och då
 

jmspar123

Cartier
På lagervaror ca 15%
Jag köpte en YM för en tid sedan. Fick 15% på listpriset.

Dock kanske man inte ska förvänta sig att få det. Man får rabatt om man ger ett seriöst intryck och är beredd att handla där och då

Tack för ett seriöst svar.
Får jag lov att fråga om du handlade i Stockholm samt om det var Guld/GuldStål/Stål du köpte?

MvH
 

mouqvist

Rolex
25% hos Rob för två år sedan (SMP) och nu i veckan 0% hos Klockmaster Globen (billigare G-Shock)... jag är väl ringrostig!
 

sinner

Panerai
Aha.. sorry om jag var lite otydlig, men jag var helt seriös i min undran! Trodde inte, i min enfald kanske, att det gick att pruta i svenska butiker. På något! I synnerhet inte dyrare varor... men man lär sig något nytt varje dag;-)

Men skulle det vara värt att försöka på en OP 39, grå/stål? Hur mycket i så fall? Några tusenlappar kan man alltid ha något annat kul för, tänker jag.

Mvh
Daniel

Jag prutar på "allt" och överallt.
Jag gör det med glimten i ögat och på ett skämtsamt sätt men jag prutar.
9 av 10 sänker priset eller skickar med nåt :)
 
  • Like
Reactions: Npl

RobVintage

Panerai
Min erfarenhet är att Rolex är är lättprutat givetvis inte sportstål nuförtiden.
Hur ser det ut med Patek?
Är intresserad av att köpa en Calatrava, finns det prutmån på dessa tro? Har ingen erfarenhet av märket.
 
Topp