• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?

Buckshot

Panerai
Belöna dig med 9000 kr. Måste säga att det inte osar framgång. Inte illa ment men det finns en och annan kvinna som har kapacitet att tänka och dessutom belöna sig med betydligt dyrare saker. Du har inte direkt läst på om kvinnors utgiftsposter eller?
Det här är inte "vem spenderar mest tråden" så vitt jag vet. Det finns kvinnor som inte spenderar en förmögenhet/hela lönen.
Frågan var; Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?
 

UncleBear

Panerai
Det här är inte "vem spenderar mest tråden" så vitt jag vet. Det finns kvinnor som inte spenderar en förmögenhet/hela lönen.
Frågan var; Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?
Är det en förmögenhet på 9000 kr du hänvisar till?
Menar egentligen att det är raljant skrivet och om du väljer att köpa en klocka för 900 kr och säger till den välutbildade kvinnan att den kostar 90 kr är det inte konstigt att du är singel/snigel. Skäms!
 

Jerico

Frank Andersson
2-Faktor
Det här är inte "vem spenderar mest tråden" så vitt jag vet. Det finns kvinnor som inte spenderar en förmögenhet/hela lönen.
Frågan var; Hur rättfärdigar ni ett klockköp för eran respektive?
Det gör jag inte. Att rättfärdiga något implicerar att det är fel eller skamligt. Jag säger. Titta jag har köpt en ny klocka... Hon säger. Jag tycker om den svarta bättre. End
 

Dr Puh

Audemars
2-Faktor
Jag rättfärdigar inte. Berättar bara vad den kostade. Svårare är det inte. Möjligen lägger jag till "cause I'm worth it"...
 

jupe

Breitling
Ah, inget illa ment :) Säger bara att om man har olika ekonomiska förutsättningar i ett förhållande så tenderar det att bli snett oavsett om man har delad eller gemensam ekonomi. Därmed lättare att vara singel när det kommer till detta ämne :) Ha en fortsatt trevlig kväll och skål :)
 

Airman

KS Explorers Club
2-Faktor
Jag fattar precis vad TS menar. Min fru och jag har delad ekonomi och har alltid haft. När vi flyttade ihop var hon student och jag tjänade pengar. Hur f-n skulle det se ut om vi skulle haft varsin ekonomi då? Skulle hon lånat ännu mer för att kunna dela lika på alla utgifter? Sen kom barnen. Hur ska det se ut om man har delad ekonomi då? "jaha älskling, dottern fyller ju år och önskar sig en cykel. Du får betala halva. Dessutom är du skyldig mig för osten jag köpte förra veckan. Tjänar man något så när lika, och inte så mycket är det bara lägga alla pengar i en hög och betala räkningarna som finns. Sen är pengarna slut... Har man tur att det blir över nåt nån gång får man väl diskutera om man kan unna sig nåt, tex en klocka.
 

Oew

Rolex
Haha blev en härlig fredagsdiskution det här! I mitt egna fall handlar det om att jag i nuläget sparar till en ny klocka och eftersom flickvännen har någorlunda koll på klockor och vet vad den kostar så förstår hon inte riktigt mina prioriteringar. Visst hon skulle aldrig sätta sig emot ett köp utan det är fritt fram för mig att köpa då jag bidrar med största delen av vår ekonomi, men min svårighet kommer i att rättfärdiga köpet av en 100-200k klocka oavsett om jag arbetat och sparat ihop till det själv. Men det är kul att höra hur alla andra gör! Känns som ett rungande ja för "smygkonto"
 

Zuuki

Cartier
2-Faktor
Haha blev en härlig fredagsdiskution det här! I mitt egna fall handlar det om att jag i nuläget sparar till en ny klocka och eftersom flickvännen har någorlunda koll på klockor och vet vad den kostar så förstår hon inte riktigt mina prioriteringar. Visst hon skulle aldrig sätta sig emot ett köp utan det är fritt fram för mig att köpa då jag bidrar med största delen av vår ekonomi, men min svårighet kommer i att rättfärdiga köpet av en 100-200k klocka oavsett om jag arbetat och sparat ihop till det själv. Men det är kul att höra hur alla andra gör! Känns som ett rungande ja för "smygkonto"

Case closed. :D
 

hedbrg

Panerai
Vi dunkar båda in samtliga pengar på ett gemensamt konto som allt betalas från. Förutom ett extrakonto som ja stoppar in en slant i varje månad för att kunna lägga på klockor, det kontot är högst o-hemligt dock.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Dagens sanning. Men ngn måtta får det vara. Att involvera frun i klockbudgeten är som att låta en chimpans flyga stridsplan.
Det där var det roligaste inlägget i år. :D
En polares farsa sa att "vägen till ett lyckligt äktenskap är att inse vem som bestämmer och att inse det jävligt fort". :)

Förr körde jag en frukvot på 5, nu är den nere i 2, med andra ord: köper jag en klocka för 50 så säger jag att den kostade 25, köper jag en klocka för 25 säger jag 12,5. Frågar hon inte så säger jag inget. När jag säljer är jag dock noga med att berätta att jag tjänat pengar, gärna typ 5000kr (vilket såklart är en lögn).

Hon har nu lärt sig att hon bara blir arg om hon frågar så just nu är hennes "regel" till mig att om en klocka ska in så ska en ut. Perfekt, säljer en klocka för 2000kr och köper en för 20000kr. Vägen till ett lyckligt äktenskap är garanterat inte att alltid berätta sanningen.
 

UncleBear

Panerai
Måste ändå tycka att flera av er underskattar er fru/sambo eller halva hyran (som det låter som) att ni underskattar dem. Det gör mig lite arg. För er som inte är läskunniga kommer en snodd bild från www.
image.jpg

Lägg er nu och kämpa för att lura er respektive. Skämmas kan man göra om samvete finns. Annars är det bara att gå upp och leva om imorgon. Och nej jag är inte religiös tycker bara jävligt illa om folk som inte talar sanning
Trevlig kväll
 

Buckshot

Panerai
Har du inte hört; "Det man inte vet lider man inte av" ? Det är bara att inse att det som jag tycker är ok att lägga pengar på, tycker frugan är sinnessjukt och vice versa.:D
 

Björklund

Panerai
Min fru och jag har en ömsesidig outtalad överenskommelse att man får göra vad man vill med pengarna så länge det inte påverkar hushållsekonomin. Vi har ganska olika löner och delar därför på kostnader, utgifter och sparanden på ett sätt som gör att vi har ungefär lika mycket "lekpengar" var. De får man göra precis vad man vill med. Alla nöjda och glada och inget behov av att rättfärdiga eller mörka något.
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Morsan och farsan har också gemensam ekonomi men en annorlunda modell.
Båda sätter in samma summa varje månad som ska täcka alla fasta och rörliga kostnader. Den summan som blir över efter insättning får dom spendera hur dom vill.
Precis så gör jag och frun också. Man behöver inte göra det svårare än så. Fattar inte att det är 145 svar i tråden egentligen??
 

UncleBear

Panerai
Precis så gör jag och frun också. Man behöver inte göra det svårare än så. Fattar inte att det är 145 svar i tråden egentligen??
Min Åsa-Nisse analys efter lite rödvin och en ålder överstigande 40 är att det är en viss skillnad på en hormonstinn välmående singel av manskön understigande 30 som är överrepresenterad på detta forum så är det enkelt att kasta in facklor här. Finner det faktiskt ganska underhållande. Skämskudden är i bland nära. Allt är ok. Alla bestämmer.
Min familj är dock viktigast
 
Senast ändrad:

nydde

Omega
Körde tidigare på den beprövade båda sätter in en summa på ett gemensamtkonto som fastakostander går på, men efter barn och giftemål så är det mer integrerat.

Samma system men tvärtom så att säga.

Alla cash går till ett gemensamt konto från båda. När gemensam buffert/spar är uppnådd i den gemensamma ekonomin går överblivet kapital tillbaka 50/50 oberoende vad vi drar in. Just nu tjänar jag mer men det jämnar ut sig. På så sätt blir det inget snack om div inköp.
 

Seikosthlm

Miyamoto Musashi
Pledge Member
2-Faktor
Måste ändå tycka att flera av er underskattar er fru/sambo eller halva hyran (som det låter som) att ni underskattar dem. Det gör mig lite arg. För er som inte är läskunniga kommer en snodd bild från www.
image.jpg

Lägg er nu och kämpa för att lura er respektive. Skämmas kan man göra om samvete finns. Annars är det bara att gå upp och leva om imorgon. Och nej jag är inte religiös tycker bara jävligt illa om folk som inte talar sanning
Trevlig kväll
Hittade en annan bild på nätet åt dig.
f20c1ed63a4106cbf03b4289601484b3acf8aad8ffb562417fdfc19c8079ff15.jpg
 
Topp