• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Internationella Gin & Tonic (och klock-)-dagen

osc10

Panerai
2-Faktor
Idag blir det doktorn med apelsinklyfta.
D093D84A-9C2B-4A64-900F-F7D3B7AD96CB.jpeg
 

Kanadicken

Panerai
IMG_4078.jpeg


Fredagsmorgonens ginprovning är nog inga gin man ska göra GT på, men tänker att det kan finnas lite intresse i tråden så jag skriver lite om dom. Temat för veckan var fatlagrat, primärt vinfatslagrat (med undantag för två rena enträfat)
Hernö Juniper Cask – 28 dagar på kolade 30-liters fat av enträ. Förstås partisk i frågan, men en otroligt trevlig gin med tyngden på enbär. Träig inledning med både blött trä och sågspån, smakar som träslöjd luktar Rullar sedan över i blommor och kryddor med bra längd och koncentration. Citrusen kikar fram lite också. 47%
Blackwater Juniper Cask – Samma ide som ovan men 30 dagar på 50-liters fat. Påminner om Hernö men jag tror nog att dessa fat inte är kolade, fatkaraktären är mycket råare, smakar grönare liksom. Inte lika långt avslut och inte lika koncentrerad som Hernö, samt kardemumma. Gott. 46%
Skånska Spritfabriken G-Gin Rosé Bordeaux finish – Smakar kardemumma, lite karaktär från Bordeauxfaten där deras gin har legat i 45 dagar. Drar lite åt glögghållet. Hade hoppats på en mer vinig profil. 46,2%
Four Pillars Sherry Cask – Deras Rare Dry Gin slutlagrad på deras hemmasnickrade solerasystem av sherryfat i ”mer än” 12 månader. Tydliga sherrytoner men den typiska Four Pillars-profilen skiner faktiskt igenom med citrus, peppar och något tropisk/godisliknande. 43,8%
Four Pillars Chardonnay Cask – Samma som ovan fast andra fat och mycket sämre, till den grad att jag misstänker att det är något fel på denna flaska. Smakar mest gammal jordkällare, dammigt och unket. Besvikelse. 43,8%
nGinious Cocci Vermouth Cask – Nästan mest nyfiken på denna, men smakar nästan bara kardemumma. Denna hype med kardemumma måste sluta, det blir nästan alltid för mycket. Lite sötma och kryddor från vermouthfatet skiner igen, men mindre än vad jag önskade. Man älskar ju vermouth. 43%
Locksley Distilling VSOT Sauterne finish – Det knasigaste i line-upen. En fatlagrad old tom-gin vid navy strength på dessertvinfat från Sauterne. Den bästa av de vinfatslagrade men söt, rejält söt. Stor hetta men utan att bli för spritig. Bra drag i faktakaraktären med typiska Sauterne-toner. Hade den varit torrare så hade det här varit en favorit.
I was close to picking up a bottle of Blackwater last time I was in Ireland, but got another Gunpowder instead. If you take requests, do Gunpowder next!
 

MartinGFX

Cartier
Igår var det ginprovning i Stockholms Bränneris lokaler på söder. Det hela började med deras signatur-GT som välkomstdrink (Dry gin, fever tree mediterranean, blodgrape, rosmarin) och genomgång av verksamheten. En intim tillställning för 20-30 personer vilket ledde till bra frågor och dialog kring drycken vi alla älskar.

Vidare till provningen där vi fick prova fyra sorter: Dry Gin, Pink Gin, Oak Gin och slutligen deras samarbete med vinbaren Folii (som förövrigt rekommenderas om man vill ha en bit mat och gott vin på söder).

Dry Gin: Klar gin med tydlig doft av blomster och citrus. Blommig smak med en viss sötma. Druckit en uppsjö GT med den här ginen men efter att ha smakat den ren ska jag nog ge mig på en drajja.

Pink Gin:
Skär gin som doftar sommar. Len smak av frukt, blommor och hallongodis(?). Perfekt att blanda GT på en varm sommardag.

Oak Gin:
Nu blir det spännande! Mitt första möte med fatlagrad gin. Champagnefärgad med de typiska fatdofterna (läder, träslöjd och vanilj). Lite djupare smak med inslag av apelsin och vanilj. Troligen ingen höjdare i GT men väl ren med en isbit och lite apelsinzest eller i en Negroni.

Folii: Klar gin med en väldigt kraftig doft av blommor. Smak av lavendel (som tog över så kände inte så mycket mer). Föll mig tyvärr inte i smaken, kanske för att man drack den fatlagrade innan. Som Pink Gin gör en sig nog helt okej i en GT en varm sommardag.

Synd att @Aboynamedsue blev sjuk men jag drack och smaskade ljudligt åt oss båda. Allt som allt, en upplevelse jag rekommenderar!
9B300E22-BCD0-462F-9BF3-2B439178F630.JPG
C8461F28-4EBF-4680-AEF2-2E9ECDD42F68.JPG
38DB01F8-341F-4F02-A4C8-3ECED05ADFDB.JPG
20450796-3508-42B0-BA00-455660DEA673.JPG
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Igår var det ginprovning i Stockholms Bränneris lokaler på söder. Det hela började med deras signatur-GT som välkomstdrink (Dry gin, fever tree mediterranean, blodgrape, rosmarin) och genomgång av verksamheten. En intim tillställning för 20-30 personer vilket ledde till bra frågor och dialog kring drycken vi alla älskar.

Vidare till provningen där vi fick prova fyra sorter: Dry Gin, Pink Gin, Oak Gin och slutligen deras samarbete med vinbaren Folii (som förövrigt rekommenderas om man vill ha en bit mat och gott vin på söder).

Dry Gin: Klar gin med tydlig doft av blomster och citrus. Blommig smak med en viss sötma. Druckit en uppsjö GT med den här ginen men efter att ha smakat den ren ska jag nog ge mig på en drajja.

Pink Gin:
Skär gin som doftar sommar. Len smak av frukt, blommor och hallongodis(?). Perfekt att blanda GT på en varm sommardag.

Oak Gin:
Nu blir det spännande! Mitt första möte med fatlagrad gin. Champagnefärgad med de typiska fatdofterna (läder, träslöjd och vanilj). Lite djupare smak med inslag av apelsin och vanilj. Troligen ingen höjdare i GT men väl ren med en isbit och lite apelsinzest eller i en Negroni.

Folii: Klar gin med en väldigt kraftig doft av blommor. Smak av lavendel (som tog över så kände inte så mycket mer). Föll mig tyvärr inte i smaken, kanske för att man drack den fatlagrade innan. Som Pink Gin gör en sig nog helt okej i en GT en varm sommardag.

Synd att @Aboynamedsue blev sjuk men jag drack och smaskade ljudligt åt oss båda. Allt som allt, en upplevelse jag rekommenderar!
9B300E22-BCD0-462F-9BF3-2B439178F630.JPG
C8461F28-4EBF-4680-AEF2-2E9ECDD42F68.JPG
38DB01F8-341F-4F02-A4C8-3ECED05ADFDB.JPG
20450796-3508-42B0-BA00-455660DEA673.JPG
Tack för recensionen! Kul att biljetterna kom till användning. Får bli att köpa en oak gin, lät trevlig :)
 

StarMan

KS Explorers Club
2-Faktor
Igår var det ginprovning i Stockholms Bränneris lokaler på söder. Det hela började med deras signatur-GT som välkomstdrink (Dry gin, fever tree mediterranean, blodgrape, rosmarin) och genomgång av verksamheten. En intim tillställning för 20-30 personer vilket ledde till bra frågor och dialog kring drycken vi alla älskar.

Vidare till provningen där vi fick prova fyra sorter: Dry Gin, Pink Gin, Oak Gin och slutligen deras samarbete med vinbaren Folii (som förövrigt rekommenderas om man vill ha en bit mat och gott vin på söder).

Dry Gin: Klar gin med tydlig doft av blomster och citrus. Blommig smak med en viss sötma. Druckit en uppsjö GT med den här ginen men efter att ha smakat den ren ska jag nog ge mig på en drajja.

Pink Gin:
Skär gin som doftar sommar. Len smak av frukt, blommor och hallongodis(?). Perfekt att blanda GT på en varm sommardag.

Oak Gin:
Nu blir det spännande! Mitt första möte med fatlagrad gin. Champagnefärgad med de typiska fatdofterna (läder, träslöjd och vanilj). Lite djupare smak med inslag av apelsin och vanilj. Troligen ingen höjdare i GT men väl ren med en isbit och lite apelsinzest eller i en Negroni.

Folii: Klar gin med en väldigt kraftig doft av blommor. Smak av lavendel (som tog över så kände inte så mycket mer). Föll mig tyvärr inte i smaken, kanske för att man drack den fatlagrade innan. Som Pink Gin gör en sig nog helt okej i en GT en varm sommardag.

Synd att @Aboynamedsue blev sjuk men jag drack och smaskade ljudligt åt oss båda. Allt som allt, en upplevelse jag rekommenderar!
9B300E22-BCD0-462F-9BF3-2B439178F630.JPG
C8461F28-4EBF-4680-AEF2-2E9ECDD42F68.JPG
38DB01F8-341F-4F02-A4C8-3ECED05ADFDB.JPG
20450796-3508-42B0-BA00-455660DEA673.JPG
Det där sår ju minst sagt trevligt ut! Tack för att du delar med dig av intrycken :)
 

Lyden

Panerai
Igår var det ginprovning i Stockholms Bränneris lokaler på söder. Det hela började med deras signatur-GT som välkomstdrink (Dry gin, fever tree mediterranean, blodgrape, rosmarin) och genomgång av verksamheten. En intim tillställning för 20-30 personer vilket ledde till bra frågor och dialog kring drycken vi alla älskar.

Vidare till provningen där vi fick prova fyra sorter: Dry Gin, Pink Gin, Oak Gin och slutligen deras samarbete med vinbaren Folii (som förövrigt rekommenderas om man vill ha en bit mat och gott vin på söder).

Dry Gin: Klar gin med tydlig doft av blomster och citrus. Blommig smak med en viss sötma. Druckit en uppsjö GT med den här ginen men efter att ha smakat den ren ska jag nog ge mig på en drajja.

Pink Gin:
Skär gin som doftar sommar. Len smak av frukt, blommor och hallongodis(?). Perfekt att blanda GT på en varm sommardag.

Oak Gin:
Nu blir det spännande! Mitt första möte med fatlagrad gin. Champagnefärgad med de typiska fatdofterna (läder, träslöjd och vanilj). Lite djupare smak med inslag av apelsin och vanilj. Troligen ingen höjdare i GT men väl ren med en isbit och lite apelsinzest eller i en Negroni.

Folii: Klar gin med en väldigt kraftig doft av blommor. Smak av lavendel (som tog över så kände inte så mycket mer). Föll mig tyvärr inte i smaken, kanske för att man drack den fatlagrade innan. Som Pink Gin gör en sig nog helt okej i en GT en varm sommardag.

Synd att @Aboynamedsue blev sjuk men jag drack och smaskade ljudligt åt oss båda. Allt som allt, en upplevelse jag rekommenderar!
9B300E22-BCD0-462F-9BF3-2B439178F630.JPG
C8461F28-4EBF-4680-AEF2-2E9ECDD42F68.JPG
38DB01F8-341F-4F02-A4C8-3ECED05ADFDB.JPG
20450796-3508-42B0-BA00-455660DEA673.JPG

Nu blev man ännu mer taggad, ska dit den 7e mars!
 

Mythos

Omega
Inte riktigt min smak heller tyvärr. Lite för besk och ändå för söt samtidigt på något konstigt sätt. Kul med en annorlunda smak och färg, men ingen favorit
Jag brukar inte tycka om smaksatta tonics, föredrar att garnera själv med exempelvis blodapelsin. MEN den här var supertrevlig och en solklar rekommendation om man är på jakt efter en tonic med försiktiga toner av grapefrukt --->
IMG_20190210_174244.jpg
 

dempha

Rolex
2-Faktor
Möttes idag när jag kom hem från jobbet av att det stod en flaska Roku på köksbänken, brevid den stod en glad flickvän och sa: ”visst var det en sån du sa att du ville prova va?”
Första intrycket, väldigt len och fin i smaken med en tydlig citruskaraktär:)
D8CC0A26-07CD-4CED-A6CC-6E66A10E1D2F.jpeg

Tack älskling, ibland överträffar du dig själv
 

Isodor

Audemars
Roku är roligare att dricka ren än som GT i mitt tycke.

Någon skrev att den skulle ev. passa bra i en dry martini, någon som provat?
 
Topp