• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Internationella Gin & Tonic (och klock-)-dagen

bernoulli

Audemars
2-Faktor
Detta var gott efter att ha vandrat runt halva Budapest
Screenshot_20190429_165730_be.reed.ginventory.jpg
IMG_20190429_170646.jpg
 

Oljud

Omega
Fick inte kaffetonic att lira.

EAE85D8D-8816-4EF0-91C7-58E5694199A7.jpeg

Har ett tips om du vill dricka kaffe och GT:
5cl Navy gin (Hernö såklart ;)
3cl Kaffesockerlag*
2cl Färskpressad citron
Toppa upp med tonic.
Arbetsnamnet på denna har alltid varit "Worlds best gin & tonic infused with an espresso martini served as a tom collins" . Rätt tröttsamt att säga flera gånger under en kväll ;)

*Kaffesockerlag: Värm ihop 2dl riktigt starkt bryggkaffe eller espresso med 200gr socker i en kastrull. Kan sparas i kylen i veckor.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Har ett tips om du vill dricka kaffe och GT:
5cl Navy gin (Hernö såklart ;)
3cl Kaffesockerlag*
2cl Färskpressad citron
Toppa upp med tonic.
Arbetsnamnet på denna har alltid varit "Worlds best gin & tonic infused with an espresso martini served as a tom collins" . Rätt tröttsamt att säga flera gånger under en kväll ;)

*Kaffesockerlag: Värm ihop 2dl riktigt starkt bryggkaffe eller espresso med 200gr socker i en kastrull. Kan sparas i kylen i veckor.

Kul tips!
Gillar tanken, men känner att kaffe och citron kanske inte riktigt skulle funka i min smak. Men måste prova!
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Har ett tips om du vill dricka kaffe och GT:
5cl Navy gin (Hernö såklart ;)
3cl Kaffesockerlag*
2cl Färskpressad citron
Toppa upp med tonic.
Arbetsnamnet på denna har alltid varit "Worlds best gin & tonic infused with an espresso martini served as a tom collins" . Rätt tröttsamt att säga flera gånger under en kväll ;)

*Kaffesockerlag: Värm ihop 2dl riktigt starkt bryggkaffe eller espresso med 200gr socker i en kastrull. Kan sparas i kylen i veckor.

C82C806D-7E84-46DA-B837-93CFD75D4FCD.jpeg


Mmmm... Inte dumt alls! Tyvärr ingen Navy gin hemma, men ”vanlig” Hernö verkar funka det också! Och Fentimans standard tonic.

Förvånansvärt välavvägda smaker. Inget som tränger igenom på ett störigt sätt, utan bara en hint av kaffe och citron.

Kommer absolut blanda denna igen. Har en skvätt espressosocklag kvar i kylen...

Edit: halvvägs igenom den så tror jag att jag ska ta mindre tonic i nästa gång (hade ca 1 dl nu).
Bara en ”splasch” på toppen, typ 4-6 cl, kanske.

Jag gillar iofs cocktails mer än ”groggar”, och gillar mer koncentrerade smaker.
 
Senast ändrad:

Oljud

Omega
C82C806D-7E84-46DA-B837-93CFD75D4FCD.jpeg


Mmmm... Inte dumt alls! Tyvärr ingen Navy gin hemma, men ”vanlig” Hernö verkar funka det också! Och Fentimans standard tonic.

Förvånansvärt välavvägda smaker. Inget som tränger igenom på ett störigt sätt, utan bara en hint av kaffe och citron.

Kommer absolut blanda denna igen. Har en skvätt espressosocklag kvar i kylen...

Edit: halvvägs igenom den så tror jag att jag ska ta mindre tonic i nästa gång (hade ca 1 dl nu).
Bara en ”splasch” på toppen, typ 4-6 cl, kanske.

Jag gillar iofs cocktails mer än ”groggar”, och gillar mer koncentrerade smaker.
Snyggt! Jag skulle nog varit lite tydligare när jag skrev toppa upp med tonic, precis som du säger så säger originalreceptet 6cl tonic :)
Jag är i ditt läger och gillar själv cocktails mer (generellt), men det är en kul variant som skapades av bartendern Emil Åreng som något av en ”signatur-GT” åt Hernö Gin.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Snyggt! Jag skulle nog varit lite tydligare när jag skrev toppa upp med tonic, precis som du säger så säger originalreceptet 6cl tonic :)
Jag är i ditt läger och gillar själv cocktails mer (generellt), men det är en kul variant som skapades av bartendern Emil Åreng som något av en ”signatur-GT” åt Hernö Gin.

Låter gôtt! Då får det bli så nästa gång.
Alltså en Gin Fizz med kaffelag och tonic istället för sodavatten, typ...

Vilken skillnad skulle du säga att Navy gin gör istället för ”vanlig”?
Är Navy egentligen bara en gin med högre alkoholhalt, eller är det även mer koncentrerade smaker?
 

Oljud

Omega
Låter gôtt! Då får det bli så nästa gång.
Alltså en Gin Fizz med kaffelag och tonic istället för sodavatten, typ...

Vilken skillnad skulle du säga att Navy gin gör istället för ”vanlig”?
Är Navy egentligen bara en gin med högre alkoholhalt, eller är det även mer koncentrerade smaker?

Precis som du säger så får smakerna sig en liten skjuts av högre alkoholhalt. Alkohol är ju en fantastisk smakbärare. Nu är det ju varken fel eller otäckt med vanlig gin, men en gnutta bättre med Navy ;)
 

zippan

Audemars
Friends Of KS
2-Faktor
Har något testat Tanqueray Lovage och kan uttala sig om hur den är?
Deras standard gin är ju jäkligt bra.
 

Rock_N_Ron

Audemars
2-Faktor
Icke GT-relaterat, men kanske passar ändå efter kaffe-GT snacket ovan.

Testade en Espresso Rum Sour på resterna av espresso-lagen.

2 delar mörk rom (inte den finaste du har...)
1 del espressolag enl ovan
1 del citronjuice

Skaka på i så det skummar fint.
Sila upp på ny is!

Riktigt bra! Tror att espressosockerlag får bli min nya ”husingrediens”. Tack @Oljud för tipset!

Edit: släng i lite äggvita med så håller skummet bättre. Det dog rätt fort...
Men ingen Angostura som i en vanlig Sour. Det funkar inge’ bra med espresson enl. mig.

DA2048FE-3674-4FF2-9F1F-C7AAD8784A1F.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp